Update mijn 1990 xmturbodiesel

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
Update mijn 1990 xmturbodiesel

Hallo aan alle XMMERS,

Heb nu eventjes geleden voor de tweede keer een andere motor in mijn turbodiesel gezet, de vorige overleefde een door het distributiedeksel gelopen accessoireriem niet. De hoop om toch een beetje onbezorgd te kunnen rondtoeren bleek niet voor mij weggelegd te zijn. Vier keer afgekeurd op de technische keuring allemaal voor olie en andere vloeistoflekken. Uiteindelijk dan toch een groene kaart voor 2 jaar. En dan begon het pas. Dank zij de goede raad van oa blaueboot en anderen en veel geduld, regelmatig is goe vloeken toch eindelijk een wel echt leukrijdende XM gefabriceerd. Wat is er zo een beetje aan gedaan, hier een kleine opsomming: stuurhuis rondsel lekte, vervangen door 2dehands, koelingsschroeven door nieuwe, hoogteregelaar voor en achter revisiesetje ingezet, pompverdeler op stuurhuis, turbo(samen met de motor) uitlaatring tussen spruitstuk en uitlaat(ook leuk) alle motorsteunen, andere dieselpomp bij Van Gompel gevonden omdat de mijne ineens zwaar begon te lekken en dit mij aan herstelling bij de dieselman minstens 2000 euro zou gaan kosten zonder demontage of montage..Die dieselpomp van bij Van Gompel was spijtig genoeg helemaal onherstelbaar, heb ze mogen terugbrengen. Heb dan mijn lekkende pomp naar Perry Brink in Polen gestuurd en die liet mij weten dat er eigenlijk aan de pomp niks aan is, alleen een afregelstop die Los stond. Hallelujah. Terug gemonteerd, heb er alles bij elkaar op een 15 tal maanden 15000 km mee gereden . Heb nog de veerbollen vervangen en de veerpootschotels, en dat was echt ook wel hoognodig. Ze mag dus blijven rijden, ze charmeert mij nu elke rit dat ik er mee doe. Spijtig genoeg ben ik er enkele weken geleden mee in panne gevallen op een van de drukste wegen van Antwerpen met het slechtste weer dat je maar kunt inbeelden, heb toen wel besloten om ze te vervangen door modern gerij. Hebben een electrische C4 release ter vervanging van onze C3 en ga ik de Xm alleen nog gebruiken om er van te genieten, maar niet meer als dagelijkse auto. Was trouwens alleen maar het onderste schakelstangetje dat losgesprongen was. 15 minuutjes en terug ok. Maar ze mag wel blijven. Heb nog een Xm exclusive turbodiesel waarvan de motor ineens blokkeerde. Dat is voor een andere keer. Groetjes en prestige feesten.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Herkenbaar Walter. Wij hebben er een elektrische 208 naast voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Een XM alleen om van te genieten is dan wel zo relaxed inderdaad.  En het voorkomt een ergernis bij de overige gezinsleden.  

Fijne dagen ook voor jou.

Koekjestrommel
afbeelding van Koekjestrommel
  • 3.0 V6 Ambiance
  • ID19B 1967
RE: Update mijn 1990 xmturbodiesel

Het zijn fijne auto's maar zorgenloos rijden is inderdaad niet het eerste dat in mij naar boven komt bij oude Citroëns.

Dit vind ik tevens ook gelden voor andere automerken. Ik had hiervoor een BMW uit 2005 voor het " dagelijks" vervoer. ook niks als gedonder.

Daarvoor met moderne leaseauto's ook wel het een en ander aan misére meegemaakt.

Fijn dat je in ieder geval de ruimte hebt om hem ergens weg te zetten voor de plezier ritjes.Dit soort auto's zijn leuk voor dagelijks rijden mits je werk / omstandigheden dat toelaten. Maar om er echt afhankelijk van te zijn zou ik ook wel link vinden.

Feije
afbeelding van Feije

Tsja, ik hoopte geen gedonder te hebben door een "moderne" auto te kopen in de vorm van een 607, maar ik was die auto om de paar weken aan het uitlezen tot ik in september de motor opblies . Wel een fijne auto overigens. Kan ook niet missen: het is immers een halve XM . Maar tot mijn verbazing zijn m'n Xantia's eigenlijk betrouwbaarder. 

Whemelaer1

Tja, als we toch maar is zo een glazen bol hadden, niet.? Blijf zowieso toch echt van 

mIjn XM’s  houden hoor Kom er trouwens binnenkort met naar de nieuwjaarsdrink. Misschien tot daar dan.? 

Walter xm1990

Koekjestrommel
afbeelding van Koekjestrommel
  • 3.0 V6 Ambiance
  • ID19B 1967
RE:

Het blijft toch altijd een gok ja. 

Een vriend van mij heeft een C5 uit 2009 die ook geplaagd wordt door allerlei elektrische problemen. 

Fijne V6 erin maar stoelverwarming stuk, elektrische achterklep werkt alleen op zon en feestdagen. Radio heeft vaak ook een eigen wil. 

Beter dan maar iets rijden waar je in ieder geval een glimlach van krijgt en iets met veel charme. De XM dan dus maar  :) 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart

Super herkenbaar en omdat ik hem echt nodig had en mijn hoop in bange dagen, Citro-Advies in Heerlen, ermee stopte, ben ik 2 jaar geleden overgestapt van de XM naar C6. Genot blijft, stukje betrouwbaarder en in ieder geval 10 jaar jonger.
Overigens is Perry Brink de toverdokter van de Lucas Epic pomp. Heeft voor mij ook als eens een pomp gefixt in het verleden.
En die TD's die blijven sowieso meestal lekker draaien (heb er 1,5 miljoen km mee gereden in totaal).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Whemelaer1

Ja, Perry,  heeft bij mij in de zomer nog een 2.016klepper komen halen om te restaureren.  Heb bij hem voor mijn andere td exclusieve  ook een epicpomp laten in orde zetten. Heb er alle vertrouwen . Is iemand met twee gouden handjes en deinst voor geen enkele uitdaging terug. 

Walter xm1990