Hoi allemaal,
Ik had voor mijn wijlen 2.1TD '99 zonder hydractief nieuwe veerbollen gekocht.
Nu heb ik inmiddels een 2.5TD '98 met hydractief gekocht, kan ik de bollen daaronder monteren of wordt dat een probleem que comfort?
ik vind de 2.5 momenteel wat hard geveerd, dus denk dat ik toe ben aan vernieuwing, maar tis zonde de nieuwe bolletjes te laten liggen vind ik.
Hans
De bollen van een hydropneumatische 2.1TD en een hydractive 2.5TD zijn anders, dat gaat dus helaas niet werken.
De bollen zullen wel passen, maar de specificaties zijn anders.
Ik denk dat de hydractive soepele stand wel heel soepel wordt, omdat de hydractive bollen dan ook nog meedoen in tegenstelling tot je niet-hydractive xm.
Te soepel zeg maar...Nu is hij te stug, maar denk dat ik wat lhm moet aftappen, zag dat het niveau boven de streepjes was in de hoogste stand.
Iemand een handige manier om wat af te tappen?
Er uit trekken met een grote injectiespuit, maar die heb je waarschijnlijk niet.
Slangetje er in en zuigen maar, potje er naast of bakje en het daar in laten stromen!?
Zolang het niet overstroomt in de laagste stand en met de meeste druk er af zou ik het lekker laten zitten.
Een beetje teveel kan echt geen kwaad, hydraulische systemen zijn nooit 100% lekvrij te krijgen :wink:.
+1
Bovendien is het hydraulisch systeem bijzonder tolerant als het gaat om minimum en maximum niveau. :wink:
Behalve als je dan je auto drukloos gaat zetten op een brug, met de voorkant een stuk omhoog.
Dan kan het ineens wel over open :silent:
Ik denk dat jij je stugheid eerder moet zoeken in een niet correct werkend hydractive systeem zoals in 99.9% van de gevallen. Die bollen moet je ABSOLUUT NIET doen!!
De auto gaat dan met dichte hydractive kleppen goed veren. Schiet die klep dan om wat voor reden dan ook open in een bocht oid heb je ineens NOG een bol erbij tov normaal. Hier kunnen heel gevaarlijke situaties door onstaan..
Je KAN ze monteren, maar dan moet je wel mechanisch de hydractive blokken blokkeren... In principe is dan stekkers los van de blokken ook al genoeg. De blokken kunnen dan nooit meer bekrachtigd worden en zullen door de druk in het systeem dicht gehouden worden.
Of maak ik nu een denkfout heren en dames technici?
Volgens mij klopt het prima ;) Alleen heb je dan nog steeds minder comfort dan een HA-geveerde auto zou moeten hebben in goede staat.
Volgens mij heb ik op mn sloper nog goede bollen zitten van een 2.1TD met HA. zijn alle 8 vervangen 1 of 2 jaar terug met orginele citroen bollen met 3 putjes erin
Dat zijn de juiste inderdaad... Vraag is alleen of het hydractive systeem zelf wel werkt.. Maar goed, dat moet met behulp van een gemodde computer ook wel op te lossen zijn..
Het is meer hoe moeilijk/makkelijk wil je het maken :wink:
+1 :wink:
mmhm, het liefst niet te moeilijk...
Misschien moet ik weer eens langskomen bij 1 van jullie, dan kunnen jullie kijken.
Hans