Ik ben inmiddels bijna 20 jaar in het bezit van een mooie XM type 2 3.0 24v. De meeste tijd heeft deze echter stilgestaan, geduldig wachtend tot ik hem weer tot actie roep. Nu ben ik van plan om deze zomer de XM weer te gaan gebruiken. Bij aanschaf heb ik alle bollen vervangen. Nu na 20 jaar zal dat wel weer nodig zijn al veert hij nog steeds. Op Autodoc worden de veerbollen aangeboden. Maar daar zijn bollen met verschillende drukken voor as maar ook voor de achter as en ook de aangeboden middenbollen hebben niet allemaal de zelfde druk.
Weet iemand wat de juiste druk is voor mijn uitvoering?
Hier heb je een tabel van IFHS waar je op kan zien welke druk je nodig hebt.
Je hebt ook nog een losse diravi-bol toch? Is dat dan gewoon hetzelfde type als de voorraadbol?
Zo'n type 2 prv met 24 kleppen vind ik heel mooi trouwens! En die van jou heeft z'n kleur wat mij betreft ook mee. Rouge griotte zie je niet zo vaak. Er is in Nederland nog maar een handjevol XM's over met die motor, dus wees er maar zuinig op . Je zou wel eens de nieuwste van Nederland kunnen hebben.
Dak voor de informatie. Ik neem aan dat de waarde in de code de druk aangeeft van de bol. Op de ABS zit ook een bol. Welke druk hoort daar op te staan?
Ja het is een mooie auto en ik ben er zuinig op. Heb wel gezien dat er nog wel wat aan gedaan moet worden voor ik er mee door de APK kom en er de weg mee op kan.
De veerbollen die op de hoeken zitten hebben ook een ingebouwde demper. Alleen dezelfde druk hebben daarvoor is dus niet perse correct.
Daarnaast hebben veerbollen ook nog een bepaald volume wat hetzelfde moet zijn.
Het schema wat Rus Junior post helpt je dus bij het zoeken van de correcte bollen die door IFHS gemaakt zijn. Als je een ander merk wil kopen moet je hun catalogus raadplegen voor de juiste bollen of vertrouwen op wat bijvoorbveeld autodoc aanraadt. (Tip: die hebben het niet altijd goed)
@Feije
De Diravi-bol is inderdaad gewoon een normale voorraadbol. In geval van IFHS dus de RP-62-DP.
@J.J.
Die bol die je bij de ABS ziet is van je Diravi stuurinrichting. Dat is hetzelfde type bol als de voorraadbol zoals ik al tegen Feije zeg.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.