Veercilinders voorzijde XM

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
Veercilinders voorzijde XM

Radiale speling voorste veercilinders XM

Mijn XM (2.0L Turbo CT Automaat /1999 / 143.000km) maakt een rommelend-/bonkend geluid.

De voorste veercilinders blijken radiale speling (tussen cilnderwand en zuiger) te vertonen, vandaar dit irritante geluid. Op geen enkel ander onderdeel van de voortrein is speling geconstateerd, achter evenmin. Het geluid is weg zodra de auto in de hoogste stand staat en dit toont wel aan dat de veercilinders de boosdoeners zijn. Drie Citroën-dealers komen tot hetzelfde oordeel.

Nieuwe 'veerpoten' blijken niet meer leverbaar. Een gebruikt exemplaar bood geen soelaas; hetzelfde probleem. 

Hebt u misschien een oplossing? Ik houd mij van harte aanbevolen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercilinders voorzijde XM

nog nooit gehoord van dit fenomeen. Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is, zeker ook als een vervanger hetzelfde oplevert.

Zijn het echt de veercilinders? Of zit het in de veerschotels?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Veercilinders voorzijde XM

Rammelend bonkend van voren.Klinkt als pokkepokstangen. Speling daarop hoef je met de hand niet per se te kunnen voelen. Zou eerst die eens wisselen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercilinders voorzijde XM

inderdaad Marc...zeker een extra check waard

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Veercilinders voorzijde XM

Welke garage heeft de constatering gedaan? en wanneer doet het geluid zich voor, bij tegelijk inveren, dus bij dwarsrichels of hoor je het dan links dan rechts?.......

Ik heb ook een bijgeluid, bij gelijktijdig in/uitveren, niet gelijk maar pas na een kilometer of 20/25 gereden te hebben komt het opzetten. complete voortrein nagekeken, geen speling of wat dan ook, spoorstang, stuurstangen, stabilisatiestangen, nergens niet, en nieuwe schotels.

Ik ben benieuwd.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE: Veercilinders voorzijde XM

Furriegurrie en Mark, zeer bedankt voor de reactie.

Het (licht) bonkend maar irritant geluid is er constant, meteen al bij het wegrijden (anders dus dan bij de XM van Mark), maar de frequentie is afhankelijk van de egaliteit van het wegdek; op strak nieuw asfalt is het veel minder aanwezig dan op hobbelig asfalt of een klinkerweg. Het geluid neemt niet toe bij diep inveren en/of bij dwarsrichels. Het lijkt op het geluid van iets dat onder de auto bungelt dat je zo zou moeten kunnen beetpakken; het is niet de uitlaat die ergens tegenaan bonkt o.i.d. Het geluid lijkt van rechts voor te komen. En het geluid is volkomen weg bij rijden in de hoogste stand. Als er speling zou zijn in de stabilo's/pokkepokstangetjes dan zou je dat onder die omstandgheden toch ook moeten horen, niet ? Bovendien, om deze stangetjes uit te sluiten als oorzaak is gereden terwijl ze gedemonteerd waren, maar het geluid bleef.

Ik heb de (reserve) veercilinder in de bankschroef geklemd en dan is radiale speling tussen cilinder en zuiger duidelijk voelbaar/meetbaar en het geluid lijkt op dat wat ik onder de auto hoor. Aangezien de veerpoot deel uitmaakt van de wielophanging, eigenlijk de schuine zijde van de driehoek, ligt het voor de hand te denken dat speling erin tot dit geluid kan leiden.

Citroën Gert de Jong te Aalsmeer in het bijzonder (een specialist met veel ervaring met en kennis van de klassieke Citroëns) herkent het geluid en wijt het aan de fabriekstolerantie (van oorsprong) van veercilinder/zuiger. Een XM uit hun stal vertoont exact hetzelfde geluid, zij het wat minder duidelijk hoorbaar. Dit bedrijf heeft trouwens een poging gedaan de veerpoot van een C5 te modificeren maar moest dit project stoppen om economische redenen.

Ik ga zeker ook nog aandacht (laten) besteden aan de veerschotels.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Veercilinders voorzijde XM

Bedankt voor je toelichting, bij GdJ weten ze waar ze het over hebben, en ze zijn goud eerlijk, en dat is wel eens anders vandaar dat ik er naar vroeg, ik blijf dit aandachtig volgen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercilinders voorzijde XM

bij De Jong zijn ze in ieder geval zeer bekend met de Xm en weten ze normaal gezien zeker waar ze het over hebben.

Aandrijfas(sen) zijn ook gechecked neem ik aan? Als je de hoogte van de auto verandert, verander je ook de stand van de aandrijfassen.

Als dit de af-fabriekstolerantie zou zijn dan is de vraag waarom dit bij jou zo hoorbaar aanwezig is. Blijkbaar geeft iets het geluid versterkt door. De montage punten en rubbers van de ophanging van het subframe ook al gechecked?

HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE: Veercilinders voorzijde XM

Statistisch gezien klopt er iets niet : er zouden meer XM's moeten rondrijden met dit probleem, maar behalve de XM (een V6) van Citroën De Jong Aalsmeer, weet ik van geen andere. Mijn vorige XM 2.0 (phase I). drie C5'en geleden, zelfde kilometrage, kende dit probleem niet, de twee XM's van een broer van mij (diesels) evenmin.
En nu ik zo jullie commentaar lees begin ik er toch aan te twijfelen of de voorste veercilinders er debet aan zijn. De leverancier van de auto -ik laat zijn naam maar even in 't midden- ontkent in alle toonaarden dat er überhaupt iets aan de hand is; schiet ik dus niets mee op. Mijn Citroën C5 garage, die overigens al lang geen XM's over de vloer heeft gehad, heeft alles wat maar met speling te maken zou kunnen krijgen gecheckt. Omdat zij er eigenlijk niet uitkwamen hebben zij mij doorgestuurd naar De Jong Aalsmeer en bij hen hoorde ik van het probleem met de veercilinder.
Denk dat het verstandig is dat ik nogmaals bij De Jong Aalsmeer langs ga voor controle van assen en subfarme en wat dies meer zij.
Het geluid moet eruit, want het verstoort het rijplezier met deze XM waaraan verder werkelijk niets mankeert, noch aan het mechaniek noch aan de carrosserie, noch aan de electronica.

Bedankt zo ver voor het meedenken. Heeft al wat geholpen.


 

 

 

 





 



  
 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Veercilinders voorzijde XM

Als het weinig voorkomt, zou je goede vervangende veerpoten moeten kunnen vinden, denk ik zo.

Veert ie overigens wel goed?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE:

Zou je denken. Maar in eerste de beste vervangende (gebruikte) veerpoot -waarin radiale speling zit, maar misschien is dit toch wel normaal- zit een "kloenk" bij het inveren op bijvoorbeeld verkeersdrempels. Ik heb daarop de oorspronkelijke maar weer terug laten zetten.
Het valt mij op, dat het geluid toeneemt en daarom rijst bij mij het vermoeden, dat er heel iets anders aan de hand is, maar wat ?
Zoals gezegd zal ik binnenkort De Jong Aalsmeer vragen de voortrein te controleren inclusief de aangrijppunten van het subframe aan de carrosserie.

Over de vering gesproken : zij veert zoals een XM behoort te veren; de meeste staalgeveerde auto's hebben dan ook het nakijken... Staat ook snel op rijhoogte. Niets op aan te merken. Alle veerbollen -ook de "systeem-veerbollen"- zijn een jaar geleden vervangen door nieuwe. Wat ik niet weet of standaard- of comfort-bollen zijn gemonteerd, maar standaard of niet, dat zal toch niet tot dergelijke geluiden leiden.
Mijn "C5 garage" heeft nog geëxperimenteerd met omwisseling van de voorste veerbollen om uit te sluiten, dat er iets mis is met een veerbol -het geluid zou dan misschien links voor te horen zijn, het lijkt nu van rechts voor te komen-. maar geen effect.

Tot zover even en bedankt voor de aandacht.

 


 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Veercilinders voorzijde XM

Misschien toch nog eens kijken of er iets los hangt/ligt dat opspringt en weer terug valt bij het veren.

Zo heb ik me ooit eens rot gezocht naar een bonkend geluid aan de achterzijde; bleek de reservewielbak te zijn die wat losjes hing.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE: Veercilinders voorzijde XM

Deze week bij de garage langs. Het wordt me nu echt te bar, dit geluid. De reservewielbak is het overigens in dit geval niet; die zit er absoluut rammel-/bonk-vrij onder, al eerder speciaal naar gekeken.


 

 







 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Zijn je veerpootrubbers niet versleten en je veerpoten langzaam aan het doorschieten?  Misschien hang je op het letterlijke randje.
(Zie je eigen tekening, vlak onder de bollen een oranje randje, daar zitten je rubbers)

__________
Crepuscule

HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE: Veercilinders voorzijde XM

Bedankt voor de aandacht. 
​Donderdag staat de XM voor de zoveelste keer op de brug bij Citroën.
Oók o.a. de veerpootrubbers staan op het controlelijstje.




 

 

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Veercilinders voorzijde XM

Ik hoop niet dat je letterlijk op het randje hangt want dan zou je chasis beschadigd zijn als ik het juistheb.

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: Veercilinders voorzijde XM

Ben erg benieuwd, hebt u een filmpje waar het geluid te horen is?

HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE: Veercilinders voorzijde XM


Vandaag heeft de (hoofd)monteur van mijn Citroën-dealer, in mijn bijzijn met alle welwillendheid -en zónder factuur ! - wederom alle in aanmerking komende onderdelen gecheckt op onvolkomenheden, rijdend en op de brug : speling, losgetrild, slijtage, roest. Nergens speling, veer-schotels/-rubbers in prima staat, alles wat vastgebout is zit muurvast, kortom : helemaal niets aan de hand.

't Is nu toch wel echt duidelijk, dat de voorste veercilinders de boosdoeners zijn, zoals eerder, meteen al na het geluid te hebben gehoord, door Citroën De Jong Aalsmeer (XM specialist) werd geconstateerd.
Nieuwe veercilinders zijn niet meer te koop; ik heb er ook Citroën Nederland nog naar gevraagd. Een poging met een gebruikt exemplaar liep op niets uit.

Dus het is of met de bijgeluiden leren te rijden of deze mooie XM ingeruild zien te krijgen bij aanschaf van (weer) een C5 (een C6 wordt wal al te gortig momenteel); in ieder geval moet er hydropneumatisch geveerd worden gereden, dat is buiten kijf.

Ik vind het nog wel een interessante gedachte van Thomac om een geluidsopname te maken en die op het forum te plaatsen. Binnenkort 'ns even zien of me dat gaat lukken.


Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Veercilinders voorzijde XM

Gewoon even een tijdje aanzien. Dit is typisch zo'n geval als dat van Thomac zijn rondsel. Iets dat zo voor de hand ligt, dat je het over het hoofd ziet. Er ligt gewoon iets in je dashboardkastje te rammelen, of de kiekert onder je dashboardkastje rammelt. Of zoiets doms.

Ik heb ook ooit een raar geluid gehad die ik bij stilstand in de garage niet kon reproduceren. Het was een raar snel tik-geluid, links achter. Na twee maanden kwam ik er achter dat mijn nieuwe uitlaat daar, en alleen bij het terugschakelen, tegen de naast gelegen veerbol tikte. De uitlaat hing iets scheef in zijn rubber. Het stelde niks voor en was zeker geen reden om mijn XM te verkopen.  

__________
Crepuscule

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Ga eens langs bij van der Laan in Abbenes .

Die hebben ongetwijfeld nog wel een veercylinder liggen voor je ( als dat het is )

Mij hebben die jongens al vaak geholpen in mijns inziens hopeloze situaties.

En zeer redelijke prijzen .

Van de week nog met een door mij volledig aan flarden gereden voorband ( kon niet stoppen , geen vluchtstrook op een 5 baans weg, A4-A10 afslag Sloten)

Andere goede 2e hands er op, 3 banden uitbalanceren,2 banden verwisseld à raison van € 50,00.

Koopje toch? En meteen geholpen. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercilinders voorzijde XM
Dat is zeker schappelijk!
HvS
afbeelding van HvS
  • Citroën XM 2.0 Turbo CT SX Automatique 1999
RE: Veercilinders voorzijde XM

De idee van Thomac om een geluidsopname te maken.
Dat is gelukt, maar ik kan het bestand niet uploaden. De conventies hieromtrent staan het niet toe. Uitsluitend .txt en .pdf, en dit wil ik respecteren (geen rename). Ik kom nog met een andere oplossing.


 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercilinders voorzijde XM
Even uploaden naar youtube en een linkje plaatsen?