Hallo allemaal, Ik ben Roger en sinds 3 maanden eigenaar van een 99er Xm 2.0 tct. Ben sinds 1 maand lid van de club.
Ik heb een vraag over het veersysteem.
Nu heb ik de volgende problemen.
Bij het nemen van een drempel veert de auto naar mijn menig goed. Volgt er direct daarna weer een drempel dan is de voorzijde ineens vrij hard en achterzijde slap. Auto zakt dan ook achter beetje in elkaar maar corrigeert zich weer vrij snel. Ook weinig verschil in comfort en sportstand. Soms met handmatig laten zakken reageert achtervering laat en zakt dan met een schok naar halverwege en zakt dan geleidelijk.
Naar mijn idee staat de auto wel gelijk netjes op hoogte in rijstand. Iemand enig idee wat het kan zijn voordat ik klakkeloos dingen ga vervangen? Ook blijven achterremmen aantal seconden plakken na remmen.
Ik denk dat je veersysteem wat aandacht nodig heeft. begin eens met het verversen van de LHM en het schoonmaken van de filters in het voorraadvat. Spoel ook de remmen door na het verversen en smeer de verschillende draaipunten/bewegende delen van de hoogteverstelling onder de auto. Het zou kunnen dat je hoogteregelaar(s) wat blijven kleven door vervuiling. Na deze dingen flink gymmen met de Xm, dus een heel aantal keer van de hoogste naar de laagste stand.
Nog even een waarschuwing: werk nooit onder een hydraulisch geveerde Citroen zonder deze deugdelijk te ondersteunen!!!
Dag Roger, Ik had vergelijkbare klachten, rare sprongen en schokken bij het handmatig op en neer bewegen. Een maand geleden heb ik bij een sleutelmeeting van de club de LHM vervangen door spoelolie (hydraurincage) en merk al enorme verschillen.
__________
Crepuscule
Brandt het ( hydro-actief ) lampje wel even kort voordat je start ?
Het is normaal dat bij de tweede drempel kort achter de eerste het systeem op hard wordt gezet. Zet je radio maar op de lange golf rond +/m 550 Hrz dan hoor je de klep schakelen
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Spoelollie kan je rond de 2000 km gebruiken, daarna wisselen. Eigenschappen zijn anders dan van LHM, maar niet zo anders dat je er niet een tijdje op kan rijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Spoelolie idd op tijd wisselen, staat er op voor een reden :) Als je er spoelolie in gooit vaak gymmen en heen en weer sturen. Op het moment dat de spoelolie eruit moet verse LHM erin, en deze via het nippel op de remmen spoelen tot er mooie heldere LHM uitkomt. Staat een beschrijving van hier op het forum. :)
Probeer het eerst eens met gymmen, auto stationair laten draaien en een keertje of 8 tot 10 van hoogste stand via rijstand naar de laagste en vice versa. In de rijstand even je stuur goed van links naar rechts en weer zakken of liften.
Dat opspingen van de achterkant duid op lucht in het systeem.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
gek genoeg (het is niet zo heel veel werk, ook niet moeilijk, en LHM ook niet verschrikkelijk duur) wordt dit heel vaak gewoon niet gedaan....zelfs volledig dealeronderhouden hydraulische Citroëns met zwarte LHM en enorm vuile filters in de tank zijn helaas geen uitzondering....