Mijn recent aangeschafte XM 2.0 16v heeft één mankement: de ventilator.
Het zit zo: de auto heeft een handmatige airco. Om de ventilator in beweging te krijgen, moet je starten met de ventilator in de hoogste stand. Dan - of een minuut of wat later - begint het ding te draaien. Een stand lager en hij houdt ermee op. De ventilator draait, dus hij krijgt wel stroom en de koolborstels zijn nog redelijk. Ik heb intussen de transistoren op de ventilator vervangen (zaten erbij) en een nieuwe kachelmodule gemonteerd (zat er ook bij). Maar het maakt allemaal niks uit.
Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat de reserve-kachelmodule een kapotte ECU heeft en het oorspronkelijke exemplaar ook. De vraag is alleen hoe ik daarachter kom. Iemand suggesties?
ah, nu ik dit topic lees had ik m'n opmerking over de zwevende zekering niet hoeven plaatsen denk ik.
Je probleem klinkt anders, ik kan je zo niet helpen of in de juiste richting sturen helaas. Ik weet te weinig van de elektriek van onze dames....
Nee, inderdaad: zowel de zekering als de zekeringhouder zien er goed uit. Ik moet het ergens anders zoeken, maar ik weet nog niet waar ;-)
Intussen bedankt voor de tip.
Waarschijnlijk de weerstand in de draaiknop op het dashboard!?
Knop dol? of idd de weerstand op de print.
Waar zit je ergens? ik heb er nog een liggen die ik werkend uit mijn oude dame heb gehaald, die mag je gerust proberen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die gaat niet werken in zijn Xm, type 2 en jou vorige liefde was een type 1. :wink:
Het gaat over de ventilator van de kachel? En je hebt de transistoren op de print van het ventilatorhuis vervangen? En je hebt ook een ander ventilatorhuis er in gezet? En alle bedrading zit correct vast, inclusief dat enkele groene draadje? Zo ja, dan is de volgende verdachte het bedieningstableau waar de knoppen op zitten.
Geen pretje om dat te vervangen. :roll:
Het gaat inderdaad om de kachelventilator. Transistoren zijn vervangen. Met de nieuwe transistoren draait hij constant op zeer lage snelheid. Ventilator zelf is nog niet vervangen. Het groene draadje zit vast.
En bedieningstableau heb ik vervangen voor een reserve-exemplaar. Inderdaad geen werkje om blij van te worden, vooral omdat het niks uitmaakte. Er zit nu even niks in, omdat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. Langs Ton van Soest (4 km) rijden, dat zou kunnen ;-)
Hee, zit je zo dicht bij Van Soest? Dat is leuk, ik woon in Rucphen, dus vlak bij.
Qua monteurs zou ik dat bij Van Soest wel aandurven, ze weten normaal wel waar ze het over hebben, zeker Ruud.
Ander zit er in Rucphen nog een ex-werknemer van Van Soest die een aantal jaar geleden voor zichzelf is begonnen.
Daar heb ik een hydraulique leiding laten repararen voor een alleszins schappelijke prijs.
Het kan ook nog aan het printje van de ventilator liggen. Zoiets heb ik ook bij de hand gehad: andere ventilator en op alle standen orkaankracht, ook bij uitgezet contact. :? Nieuwe transistoren, dito. Ander printje, probleem over.
Het is het proberen waard en zo'n printje is makkelijker te vervangen dan zo'n tableau. :wink:
Ik zag inderdaad ook dat je dichtbij woont Furrie. Van Soest heeft een berg onderdelen, dus ik wilde het eerst maar even zonder hun technische hulp proberen, hoewel die inderdaad heel best is.
Wimb, ik ga eerst proberen of ik een extra bedieningspaneel en een extra ventilator met transistoren kan zien te vinden. Een voor een vervangen en als het werkt terug geven wat niet kapot was, als je begrijpt wat ik bedoel...
Dat bedieningspaneel valt trouwens wel mee hoor. Het vastzetten van de kabels is het lastigste, maar daar word je na drie keer steeds handiger in :-)
Update: het ene kachelbedieningspaneel ligt tussen de voor- en de achterstoelen; het andere ligt op de grond bij de voetenruimte voor de bijzit. En wat denk je? Zo nu en dan begint onder het rijden de ventilator braaf te blazen. Je zou bijna overwegen om de boel maar zo te laten als zo'n auto toch zijn eigen beslissingen neemt. Als het niet om dat gat in het dashboard te doen was...
een kniesoor die daarop let, gezien het karakter van de dames... :mrgreen:
Luceo non uro....
Dat lijkt wel op een draadbreuk. Ik zou de draadjes die naar het printje gaan eens doorpiepen. Het zijn er dacht ik vier dus dat kan niet zo moeilijk zijn.
Voeler in het plafond brak?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja,die voeler moet er ook nog even uit. Draait, maar zeer hoorbaar. Het zou hem zomaar kunnen zijn.
Voeler in plafond is bij kachel warm/koud problemen bij mij altijd eerste verdachte en relatief het eenvoudigst om te verwijderen/schoon te maken (heb een keer bijna een eetlepel stof eruit gepulkt). Voor wel of niet blazen maakt ie volgens mij niet zoveel verschil.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Maakt die wel hoor, de voeler regelt indirect ook de snelheid indien je hem op 'auto' hebt staan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Voeler schoongemaakt. Lekker stil nu, maar maakt niks uit. Toen langs Van Soest gereden. Daar houden ze het op kapotte transistoren onder de kachelmotor. En ze hadden er geen meer liggen...
Dat wordt solderen ben ik bang. Raar: ik heb twee van die blokken en bij de ene draait de ventilator alleen in de hoogste stand en bij de andere in alle standen op fluistersnelheid.
Slopers bellen, zucht.
Dat de torren zijn overleden is niet verwonderlijk want het is een volslagen idiote constructie. Al het vocht binnenkomt zal ook geheid op de printplaat terecht komen. :evil:
Daar zit wat in, maar het is een beetje laat voor een coulance-regeling. Het reserve-exemplaar lijkt me merkloos. Er staat geen nummer op de transistoren en het is gloednieuw. En dus verdacht...
Vandaag bij een sloper drie verschillende kachelmotoren geprobeerd met hetzelfde resultaat. Loeien! Volgens hun is er ergens wat mis met een massaverbinding. Dat wordt toch doormeten inderdaad Wim. En ik maar denken dat we vanaf de Serie 2 klaar waren met die massaverbindingen...
Met een Citroen? :schater:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ach, je kunt altijd een maandagochtendexemplaar tegen het lijf lopen die geen problemen heeft. :angel:
Ik heb de hele boel (bedieningspaneel, kachelmotor en weerstand) maar weer teruggezet. Als ik nu met mijn ontvelde polsen de ventilator op LOEI zet, doet hij het prima.
Bedieningspaneel wisselen (handbediende airco) is geen aanrader. De kabels die de kleppen en schuiven bedienen zijn zo kort dat je ze echt in hun bevestigingen moet vloeken. Terloops het aangevreten stuur verruild voor een verser exemplaar.
Daarom zet de echte beunert er een ecc in. :lol:
Ik weet het; ik had er een in mijn 2.1td. De zestienklepper is meer een in-between-cars auto. En dan raak je vanzelf aan het aan/uit gevoel gewend.