Hallo de ventilator of aanjager van de warme of koude lucht van mijn verwarming is gestopt. (XM V6 3.0 VSX AUT 1995)
Volgens mij krijgt hij geen voeding meer.
Weet iemand wat het probleem kan zijn.
En wat het zal gaan kosten als ik het laat maken bij een garage?
Misschien overbodig deze laatste vraag, want ik moet het toch laten maken want zonder ventilator, werkt de verwarming eigenlijk niet meer. En van de zomer over ?? 60 euh 90 dagen... werkt de koeling eigenlijk ook niet.
Ventilator van de verwarming kapot
zo, 06/02/2011 - 12:21
#1
- 2.0 Turbo CT Exclusive 1998
Ventilator van de verwarming kapot
Even met met een multimeter,dan weetje of het aan de aansturing of aan de ventilator ligt.
Als het alleen de ventilator is (dat gebeurd nog wel eens) dan ben je voor 2 tientjes klaar (die heb ik nog wel liggen) en 3 schroefjes; dat kan iedereen zelf doen.
Als het ergens anders in zit (bijvoorbeeld het display van de electronische climate control) dan ben je iets meer kwijt als je ze 2e hands kan vinden (heb ik nog wel liggen :P 100e) die kan je ook zelf doen, mogelijk nog makkelijker dan je ventilator.
Maar het begint met meten ;)
Inderdaad het begint met meten
Mijn buurman (electricien) heeft al met zn multimeter gekeken en zegt dat ie geen voeding krijgt.
Doet het panneeltje helenmaal niks meer? kijk dan even naar de beruchte 40A zekering in de motorruimte. En dan vooral naar de pootjes van de zekering, niet het smeltdraadje.
10 tegen 1 als het diplay ook nis meer doet dat de beruchte zekeringhouder weggesmolten is. Tijd voor een zwevende zekering!!
Je vind hem in het kleine zwarte kastje voor de accubak. Zekering eruit en met een zaklamp de staat van de houder bekijken, als je de zekering er al uit krijgt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hallo
Mijn XM is vandaag onderzocht door de Citroen Specialist in Eindhoven
een echte expert dus.
Maar ze hebben gekeken en alles weer dicht gemaakt.
Er zijn draden verbrand en er zit een hele wirwar van draden, niet meer orgineel.
Ze kunnen er niet aan beginnen want het vinden van de storing kan 1000 den euros gaan kosten.
Nu zoek ik dus eigenlijk een echte specialist op electronica gebied van de XM ?. Of iemand die ervaring heeft met zulke electro storingen
Dan ben je hier op de goede plaats!
Verbrande draden? hebben ze wel de zekering getrokken? niet dat de boel straks kortsluiting maakt en je met een brandblusser in de weer kunt?
En onder bij de ventilator zitten veel draden, dat klopt, maar ze zijn lang niet allemaal van de ventilator.
Ik zou hier http://xmclub.nl/Nieuwforum/viewforum.php?f=10 een help oproep plaatsen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik weet niet of ze de zekering hebben getrokken
maar ik neem aan dat zn garage doet wat dan nodig is.
Ik zelf heb wel de zekeringen nagekeken ook de zekering onder de
motorkap die A40.
Die link in het vorige bericht doet het trouwens niet.
Als ik zo je relaas lees, zou ik er maar niet van uit gaan dat ze een zekering geplaatst/vervangen hebben. Immers, ze hebben verbrande en niet-originele draden geconstateerd. In zo'n geval zou ik als garage er ook vanaf blijven.
Een diagnose stellen via het internet is moeilijk maar laat ik toch een poging wagen. Waar zitten die verbrande draden? Onder het handschoenenkastje?
Doe ik ook een duit in t zakje;
Foto's! Probeer dat schermpje van de climate control er eens voorzichtig uit te wippen (kan zonder veel moeite) en daarachter even een fototje maken ? Die draadjes zijn ook wel eng dun daar...
zou iig al een boel helpen als we wat ogen ter plaatse hebben ;)
De draden zitten onder het schutblad aan de passagierszijde.
een wirwar van draden zit daar en sommige zijn zwart,
Ik weet niet waar je woont maar misschien kan ik het je een keer laten zien ?
Ik woon in Hilversum. Als je langs wilt komen ben je welkom.
Ik heb een afspraak op 15 febr 2011 smorgens om 9.00 uur
bij Renard in Beneden Leeuwen.
Ik had een en ander uitgelegd via de email en ik kreeg een email terug dat ik een afspraak
kon maken en dan zouden ze er naar kijken.
Ze zeggen misschien kun je er op wachten.
Maar goed ,,, ik hoop dat ze gelijk hebben.
Voor als nog dus weer licht aan de horizon.
Bedankt allemaal voor de ondersteuning tot zo ver.
Hallo Mensen
Vanmorgen ben ik naar Renard geweest en ze hebben haar gemaakt
De fan blaast weer.
Na een uur zoeken en intussen al dingen verbeteren zoals een zekering houder en een nieuw plus klem op de accu ontdekte Nard of Rene ( ik denk Nard ) dat er een plactic verbindings stekkertje verbrand was en daarna blies hij weer koude of warme lucht.
Maar hij ontdekte ook een storing in mijn contact slot en deze zag na demontage ook een beetje zwart van binnen en heeft dus ook nog het contact slot vervangen.
Maar inmiddels hoef ik mijn ramen tijdens het rijden niet meer
met een trekker schoon te houden en mijn verwarming en koeling doet het weer.
En dat is ook een stuk veiliger rijden, want het is link als je niet goed ziet ......
je XM loopt veel gevaar…..en de inzittende natuurlijk ook
ECHTER :
Intussen is er wel iets bijgekomen :
Na vervanging van de V-snaar ( want die piepte ) houd mijn XM tijdens het rijden ineens
even op, het is net alsof de benzine op is.
Hij doet het soms, om de 50 km, en ik denk nu meestal nadat ik inhoud dus de gas helemaal los laat
en dan weer wil optrekken maar het kan ook zijn als ik gewoon constant 100 rijd, ik kan er nog geen
regelmaat in ontdekken.
Dit euvel had ik nooit totdat vorige week maandag ineens de V-snaar is vervangen.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en is er na montage iets vergeten.?
Moet de bezinepomp misschien los als je de V snaar vervangt ?
Mod edit: Jan? Maak even een eigen topic aan en stel daar in al je vragen.
Klinkt mij als slechte bougies of verkeerde timing. Ik heb het soms als mijn motor nog koud is en ik een dot gas geef om een drukke weg over te komen.
En een handtekening!!!!