vering achter werkt niet of nauwelijks

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jan Willem
afbeelding van Jan Willem
vering achter werkt niet of nauwelijks

Goedenmorgen,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Turbo CT SX uit 1995, en heb de indruk dat de achtervering helemaal niet of nauwelijks werkt. Bonkt flink bij drempels met lage snelheid. Heb een halve liter hydr.olie bijgevuld (lampje brandde). Zou er iets ontlucht moeten worden o.i.d. Kan ik ergens info vinden over wat je zelf kan doen aan het veersysteem? Ik heb wel een mooi stuk over de hydractive gevonden, maar over het hydraulische systeem?

met groet,
Jan Willem

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Achter zeg je, begin maar met het vervangen of vullen van de hydractive bol, die zit in het midden van de achteras achter het hitteschild van de dwarsdemper. Wat ook wel slim is om te doen in zo'n geval is, het LHM vervangen door dat lhm schoonmaak spoel spul. (kom even niet op de naam) en een rondje bollen laten doen bij bv Chyparse.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hallo Jan Willem, welkom op het forum :D.

Als je over een brug of over bokken en gereedschap beschikt kun je best redelijk veel zelf doen aan het hydraulisch systeem.

Jouw beschreven probleem over het bonken van de achteras, dat kan duiden op lege veerbollen en ook lege hydractivebollen (middenbollen).
Als je net een XM heb gekocht is het verstandig om alle bollen te controleren op de gasdruk. Dit kunnen Citroën specialisten voor jou doen en eventueel te laten vullen of bollen vervangen als ze niet meer te vullen zijn.
Bij de achterbollen en achterste hydractivebol kom je alleen goed bij op een brug, als je dat zelf wilt doen.

Huidige LHM vervangen door Total Hydrorincage :arrow: spoelolie is ook verstandig als je het onderhoud van het hydraulisch systeem niet weet en niet vertrouwd. Hiermee wordt het hydraulisch systeem gereinigd en verbeterd de werking en vermindert de slijtage van het hydraulisch systeem.

Het ontluchten doe je met een ontluchtingsboutje op de drukregelaar waar ook de voorraadbol op zit. Met een sleutel 12 draai je die achter elkaar open en dicht met een lopende motor en je zult fluitende geluiden horen en dat is lucht in het hydraulisch systeem. Dit doe je wanneer bijv. veerbollen zijn vervangen of een hydrauliek leiding, slang of het reservoir zelf is losgeweest om de meeste lucht eruit te krijgen.
Het systeem is zelfontluchtend, LHM wordt altijd rondgepompt.

Succes

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Flink bonken (voelt als een ezel die na de heuvel flink terugschopt) is platte of zelfs een geknapte bol(len).

Ik adviseer je eerst de bollen controleren/vervangen dan verder kijken.

Waarom meteen het LHM vervangen moet worden voor spoelvloeistof is mij niet duidelijk, TS zijn klacht lijkt me heel duidelijk, dus eerst de bollen op orde, en ga je ermee naar bv Chypars, ja laat ze dan ook even naar de conditie van je LHM kijken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bij aanschaf van een XM moet je altijd ervan uitgaan dat het hydraulisch systeem nooit in orde is. Je moet met een "schone lei" beginnen.

Vooral de conditie van LHM is altijd onder de maat, visueel is dat vaak moeilijk te bepalen tenzij het schuimt en geel is ipv groen maar dan ben je al te laat.

De meeste vreemde klachten over het hydraulisch systeem is te verwijzen naar vervuiling van het hydraulisch systeem.