Vanmiddag heb ik de einddemper vervangen omdat de auto steeds meer herrie begon te maken. Dat bleek hard nodig want er zat een enorm gat ingeroest en hij zat helemaal vol met losgeroeste rommel.
Toen ik de foto zag van de achterveerbollen bleken die niet mooi groen te zijn, maar bruin (wel met een mooi groen dopje). Helemaal verroest dus. Kan dit kwaad omdat die dingen toch behoorlijk onder druk staan van binnenuit?
kan geen kwaad
Dat kan inderdaad geen kwaad omdat het staal behoorlijk dik is, juist vanwege die druk. :wink:
Geeft alleen aan dat de bollen waarschijnlijk een tijd niet zijn aangeraakt. Ofwel: hoe veert ie linksachter?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het verbaast me hoe je corrosie zoveel kans kan geven.
Die bollen zijn niet zo snel doorgeroest [hoewel ik nog nooit zoiets gezien heb bij een wagen in gebruik] maar andere (plaat)delen zijn beduidend minder bestendig. Waarom bestaat er een APK? :wtf:
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569
Hiroshima, Japan
Zo schrikbarend is het ook niet hoor. Het enige dat pijn aan je ogen doet is het hitteschild. En dat is nou net een onderdeel dat bij veel XM's al is weggehaald omdat het er
a) minstens zo slecht uit ziet en
b) de hydractiefbol en eventuele SMAC daarachter zitten.
@Marc
De veerbollen zien er links en rechts allebei zo uit. Hij veert prima verder. Tot nu toe waren bij al mijn citroens de veerbollen netjes groen, dus ik schrok een beetje van wat ik hier aantrof. Maar goed, ik zal ze wel eens schoonmaken als het wat beter weer is.
De staat van het hitteschild is overigens vergelijkbaar met die van de einddemper die we hier aan het vervangen waren. Compleet verrot. Een Walker, waarvan alle schotten van binnen stukgeroest waren en uit de uitlaat pijp vielen.
Wat is trouwens de functie van die 2e kronkelpijp en demper? Zorgt die vorm voor geluidsdemping of is daar een andere reden voor?
Dat is idd gedaan voor extra geluidsdemping, helaas zorgt dit ook voor stromingsverliezen en daarmee het ontwikkelde koppel en vermogen.
Wat mij trouwens is opgevallen is dat de imitatiebollen significant sneller roesten dan orginelen. Daar waar mijn imitatiebolletjes na een jaar er al uitzagen waar de dealerbolletjes soms er met 15jaar nog niet zo erg waren.
@Matthijs
En bedankt! Nu kan ik niet meer normaal rijden zonder de gedachte dat ik met imitatiebollen rondrij :wtf: :D
Mischien toch maar een keer vervangen dan.
oeps :lol: :mrgreen: