Normaliter tank ik in Nederland 98 of Premium, mijn TCT type I uit 94 loopt steevast 1:8,25 dus dat is niet bepaald zuinig.
Nu was me al opgevallen dat als ik bv bij de BP bij mij op de hoe tank ik zo'n kleine 80 km minder kan rijden, ik heb dit overigens ook met een Zavira ervaren en ook andere mensen was dit opgevallen.
Deze week was ik met mijn dochter in Duitsland, ik tankte in Rees Super Plus en reed vervolgens naar Münster.
Op de terugweg van Münster naar huis deden wij in Rees nog even Kaufland aan en gooide ik mijn tank weer vol.
Mijn verbazing was groot toen het pistool afsloeg, dit moest een foutje zijn dus ik drukte hem weer in, weer sloeg hij af.
Wat schetst mijn verbazing, mijn oude dame had voor het eerst in de 25 jaar dat ik haar heb op haar sloffen 1:11,25 gelopen.
Dit heeft ze nog nooit gehaald en dat terwijl ik toch niet echt zachtjes gereden heb.
Scheelt toch zo'n 240 km bij een volle tank en dat is niet niks.
Heeft iemand hier een verklaring voor en nee, ik heb echt geen rekenfout gemaakt.
Typisch toch weer dan.
Juist hier het tegenovergestelde. Gemiddeld komt elke tankbeurt uit op 1:10 met de ES9j4.
En dan hou ik 't bij vanaf 2017. Periodes dat er E10 in ging, periodes dat er ron98. Ook E5 95, ron 102 of goedkope poolse bende, het einige wat afwijking/invloedt geeft is mijn rijstijl.
En koud weer doet marginaal wat. Beetje hetzelfde als het verschil tussen Eco-banden en Sport-banden. 0.2 L/100Km meer/minder, dat soort getallen.
Dus nee, ik kan er niet veel aan verklaren. Europese brandstoffen zijn van hoge kwaliteit en komen zo goed als uit hetzelfde vat. (op wat additiefjes na.
Enige wat ik me kan bedenken dat 't echt in je Xm zelf zit. Maar dan gaat het over bizarre zaken zoals jaren lang met een verstopte katalysator rond te hebben gereden waarvan nu het element van ellende uit elkaar is gevallen zodat je motor eindelijk weer kan ademen.
Niet heel erg voor de hand liggend en ik zuig dit terplekke ff uit de duim. Dus ik heb er niet heel hard over nagedacht. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ettelijke tientallen kilometers kan ik wel verklaren: niet ieder vulpistool slaat op hetzelfde moment af. Misschien staat die BP bijvoorbeeld net op een ongunstig hellinkje, waardoor er een paar liter minder in je tank gaat. Maar daar ga je geen 240 km verschil mee halen natuurlijk. 1 op 8 vind ik trouwens stevig voor een Turbo CT: die van mij deed (in een Xantia) meestal rond de 1 op 10,5. Ik zou geen wereld van verschil verwachten in het verbruik tussen een Xantia en een XM. De ES9 is in ieder geval in beide modellen even zuinig in mijn ervaring.
Dat ben ik helemaal met je eens maar helaas of gelukkig gaat het niet om een paar kilometers.
Ook de BP bij mij op de hoek staat op vlakke grond dus dat gaat ook niet op.
Gezien ik mijn XM al 25 jaar in bezit heb en ook mee rijd, ken ik mijn wagen natuurlijk van binnen en van buiten dus daar zal het hem ook niet in zitten.
Zoals gezegd, in al die jaren heb ik zo'n beetje om de 630 km mijn tank vol moeten goeien, als daar nu 250 km bijjkomt en ik hiermee om de plusminus 880 km moet gaan tanken spring ik een gat in de lucht.
Voor alle duidelijkheid, ik tank ook altijd of 98 of Premium.
Dat heb ik met die Xantia zelfs bijna nooit gedaan. Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat er toen (in Nederland tenminste) nog geen E10 was.
Even voor de zekerheid: je hebt toch niet toevallig net je tankvlotter vervangen of zo hè?
Nee hoor, niets vervangen.
Voor dit verschil in kilometers is het zelfs de moeite om naar Goch te rijden, er van uit gaande dat ik daar dan ook bezine kan tanken waar ik 880 km mee kan rijden.
Tot op heden heb ik dat nooit gedaan, ik woon in Uden, want als ik de tijd en financieel voordeel tel als ik op en neer moet rijden dan denk ik bij mezelf laat maar zitten, maar met 250 km meer op een tank wordt dat anders.
Je hebt 't over de BP om de hoek als vaste pomp. Kan ik hier uit opmaken dat dit echt de enige pomp is waar je komt of tank je ook regelmatig volledig ergens anders en dan ook volledig oprijden zonder bij die BP te komen?
Want het zal niet de eerste keer dat er een pomp-installatie niet zuiver is (vocht of vervuiling in de tanks). En 't is niet dat dingen elke maand gecontroleerd worden.
Verschil van energiewaarde tussen E10 en 'pure' benzine is marginaal. Dat gaat nimmer een verschil van 1:4 opleveren.
En 't zal me verbazen als een 8-kleps vierpitter uit de jaren '90 de ontsteking serieus scherper afsteld wegens een hoger octaangetal dan 95.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Na een aantal keren bij BP te hebben getankt en tot de conclusie te zijn gekomen dat mijn voiture minder kilometers maakte op een volle tank ben ik daar uiteraard NIET meer gekomen.
Ik tank regelmatig bij de Avia EXpress in Uden want die hebben nog 98, maar dat is zeker niet de enige pomp waar ik kom, regelmatig ook buiten Uden of soms in het buitenland. Zoals gezegd, in al die 25 jaar altijd rond de 630 km op een volle tank en ja, ik rijd deze altijd leeg en gooi hem dan weer vol.
Ook tank ik altijd 98 of Premium maar hier merk ik qua kilometers geen verschil, wel heb ik het idee dat de dame op Premium (van Shell overigens) iets soepeler loopt maar dat kan ook tussen de oren zitten.