Vervangen messing busjes

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markv624
afbeelding van Markv624
Vervangen messing busjes

Forummers,

Ik wil op een van mijn Xmmetjes mijn messing busjes vervangen.
Graag zou ik willen weten hoe ik dat stap voor stap moet gaan doen.
Ik zal te werk moeten gaan op een 4 kolommer lijkt me zo.
Ik weet dat je na het vervangen ervan de wagenhoogte weer moet afstellen maar verder ook niet.
Ook niets van te vinden in de Haynes of de Olving.

Groet,

Mark

wimb
afbeelding van wimb

Mark, het is een centje van een fluit. Maar eerlijk gezegd is het bijna niet uit te leggen. Wil je het binnenkort doen? Anders adviseer ik je te wachten tot de sleutelmeeting in oktober. Dan kunnen we je adviseren (voor zover nodig ;-) ) en kunnen mensen meekijken.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Precies zoals Wim het zegt. Achter is het goed te doen, voor is het een priegelwerk.
Zodra iemand je laat zien waar het zit en wat je los moet maken wordt het duidelijk :wink:.

gomp
afbeelding van gomp

ik heb het voor en achter gedaan. Achter zat het er zo in. Je moet de klem die op de torsie staaf zit even losdraaien om los te krijgen van de hoogteregelaar. Doordat we de positie van die klem voor het losmaken met een streepje witte verf hadden gemerkt kon die zo weer op de juiste plek terug worden gezet. Samen met Lucas hebben we daarna de boel een klein beetje moeten fine tunen maar dat was zo gebeurt. Je hebt er ook alle ruimte.

De voorkant was echt een pittige klus. Je krijgt het er maar lastig los. Dat busje zit er dan zo in, maar daarna moet de boel weer vast. Je hebt er VEEEEL minder ruimte en je moet oppassen dat je de stangetjes niet verbuigt. De voorkant heb ik ook op de sleutelmeet gedaan, het scheelde een hoop dat daar hulp bij aanwezig was.

Als je die busjes naast elkaar legt , de nieuwe en de oude zie je overigens goed hoe het mooie rondje ovaal is uitgesleten. Best verbazend dat uitgesleten beetje zo'n verschil kan maken.

Laat je het gewoon bij de garage doen, dan krijg je een leuke rekening, aan materiaal hooguit 5 euro, maar voor en achter zullen ze er zo een uurtje of 2 mee bezig zijn.

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Vervangen messing busjes

Oud draadje, maar toch nog een vraag:

Waar haal ik die messing busjes, gewoon bij de dealert?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Vervangen messing busjes
Daar heb ik ze een jaartje geleden inderdaad gehaald...
JJ
afbeelding van JJ
RE: Vervangen messing busjes

Het is me niet duidelijk om welke messing busjes het hier gaat...mijn vraag dus welke messing busjes worden hier bedoeld?

Ierse zoefmachine

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Vervangen messing busjes

Japio, men heeft het hier over de messing busjes waar de stang die de verbinding vormt tussen stabilisator en je hoogteregelaar, in gelagerd is. Die dingen zijn nogal zacht en krijgen natuurlijk heel wat te verwerken. Qua veerwerking is er veel winst te halen als je deze goedkope onderdeeltjes vervangt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JJ
afbeelding van JJ
RE: Vervangen messing busjes

Aha, weer wat geleerd. Thanks for that.

Ierse zoefmachine

Janvb
afbeelding van Janvb
RE:

Het zijn die gele dingen op deze afbeelding.
Boven is de vooras, en onder is de achteras.
Met die klem helemaal links zit die veer (3) op de torsiestang vast, de andere kant draait in dat busje (7).
Met een hefboom en een plastic koppelstukje (helaas niet meer leverbaar) word dan de hoogteregelaar (1) bedient. 
Als die busjes versleten zijn, dan staat de auto soms net te hoog, of net te laag.
Ook komt het voor dat je een soort JoJo effect ziet. 

Ik heb ze besteld bij de dealer, ze kosten een euro.

Volgend weekend ga ik aan de knutsel, dan vervang ik die dingen, en dan zet ik haar gelijk weer op hoogte.