Hallo, ik ben nieuw op het forum, een passionele citroenrijder, maar verder een auto-leek...so...be patient...
Laat ik eerst mijn auto eens voorstellen:
Citroen xm v6 exclusive automaat E2 met ABS
Bouwjaar december 1993
Al twee jaar geleden voelde ik tijdens het rijden op een bepaalde snelheid (zo tussen de 70 en 80 km/h) een kleine trilling. Naar de citroen-garage ermee! Banden werden netjes uitgelijnd of gebalanceerd etc. en er zou niets meer aan de hand zijn (behalve een legere portemonnaie)...toch bleef de trilling (niet constant) maar toch...
De trilling werd in de loop van het jaar steeds erger...zo erg zelfs dat het leek alsof je op een vibrerend apparaat zat, wat vrouwen wel eens gebruiken (naar horen zeggen). Terug naar de garage! Wederom een checkup, maar ze konden niets vinden, behalve nog wat flappen in mijn portemonnaie.
Op een gegeven moment was ik de erkende citroengarage zat!!! Hoezo niets vinden??? Ik kon toch duidelijk aangeven wat ik voelde!!! Ik ben toen naar een passionele freelance monteur gegaan die gelijk even nieuwe banden eronder plaatste, de wagen netjes kwam ophalen bij me thuis, de auto zelfs door de wasstraat haalde etc. Alle probleempjes werden stuk voor stuk opgelost (er waren nog enkele andere technische kleinere probleempjes (ruitenwisserpomp, remlicht, dashboardverlichting etc))...een hele dag was ik mijn auto kwjt voor het geld van een uur vakgarage!!! afzetters!!! en een dik applause voor de echte professional!!!
Maar goed...de trilling werd nu ook bekend!!! Er schijnt tegen het blok een steunas te zitten met een kogellagerhuis. Hier gaat de as doorheen. Dat kogellagerhuis (aluminiumachtig kastje) met de kogellagers was/ is helemaal verwrongen/ kapot, waardoor er speling komt in de as en waardoor hij bij een bepaalde snelheid en frequentie voelbaar gaat trillen.
De vakgarage, die ik ook de conclusie voorlegde, begon gelijk te rekenen...dit werd dan ongeveer 1000 euro (as en middensteun met kogellagerkast)
Nu mijn vraag:
Ten eerste: is zo'n lagerhuis apart te koop, al dan niet tweedehands? Een aandrijfas is relatief makkelijk te krijgen, zelfs voor de xm v6 automaat met ABS uit dec '93), maar het kogellagerhuis???
Ten tweede: Ik rij nu dus al 2 jaar met dit probleem wat steeds erger wordt...kan dit probleem ervoor zorgen dat ik een gevaar op de weg wordt? Kortom...kan ik tot er een oplossing voor is nog mee blijven doorrijden?
Ten derde: Wie oh Wie helpt mij aan een rechteraandrijfas (met abs voor bovengenoemde auto) MET KOGELLAGERHUIS!!! Mijn monteur wil hem er wel onder zetten, maar als je dringend de behoefte aan knutselen hebt...mag je het ook zelf doen :P :lol:
Echt alle hulp is welkom...wil nog graag wat jaartjes in het heerlijke wagentje rijden!!!
P.S. mochten de experts op dit forum meer info nodig hebben om dit probleem vibratie-vrij te krijgen...ik zal proberen alle ontbrekende informatie te verstrekken...
Groet Stefan :?
Hallo Stefan,
Een dergelijk probleem heb ik ooit gehad met een Peugeot 205. Inmiddels rij ik 1,5 jaar in een XM V6 met handbak.
Een half jaar geleden heb ik mijn beide aandrijfassen vervangen, omdat er speling op zat en ik wilde niet wachten tot de auto ging trillen.
De aandrijfassen (ook bj '93 met ABS ringen) heb ik voor ongeveer 175 euro per stuk nieuw gekocht in Duitsland, http://www.citropart.de
Het is een stuk rijden, wat ik zelf leuk vond maar je kunt het ook op laten sturen.
Of er een losse tripoïde/homokineet te koop is weet ik niet. Als ik jou was zou ik zo gauw mogelijk wel een goede as regelen ivm met het trillen van de auto en het mogelijk kapot gaan van de as.
p.s. De meeste Citroen dealers willen alleen werken aan recente modellen, zodra het 10 jaar oud wordt hebben ze geen zin meer. Er zijn natuurlijk uitzonderingen :!: Vaak kun je beter naar een goede specialist gaan, ook hierin vind je verschillen in kwalitieit.
Gr,
Citrophile
Dit lijkt sterk op het probleem in mijn auto. Volgens mij moet ik even naar de sloop :)