Hallo allemaal,
Ik ben nieuw bij de club en loop met mijn XM- V6 uit 2000 tegen een "zakkende voorportier" aan. Wie kent het probleem en wie kan me helpen?
Het portier ligt in gesloten stand netjes in lijn, bij openen zakt ie uit het slot en gaat iets naar beneden. Hij schuurt dan langs de voorste hoek van het achterportier. Er zit dus iets speling aan de scharnierzijde en je kunt het portier iets optillen. Aan de scharnierpunten zie ik niets bijzonders, ze zitten roestvrij vastgelast aan zowel deur als carosserie,
Wie kan me helpen of adviseren?
groet, Anton
Zitten de pinnen nog wel goed en volledig in de scharnieren? Misschien is 1 pin gescheurd of zo?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoi Marc,
voor zover ik kan beoordelen wel, de bovenste heb ik verder erin getikt met hamer en een stalen strip. De onderste kan ik niet bij, er zit een kabelkoker boven. De pen stak eerst ca 2 cm boven het scharnier, na aantikken gelijk en steekt nu onder ca 2 cm uit. Weet niet wat de juiste stand moet zijn.
Pennen moeten tegengesteld erin, boven van bovenuit, onder van onderuit (met het afgevlakte gedeelte als begin van de pen, resp. boven en onder dus). Zo te lezen zit je onderste verkeerd om.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
He, dit klinkt wel interessant☺
morgen proberen en checken denk ik. Een garage gaf al aan dikkere pennen en gaten uit boren maar dat klonk radicaal.
Is het handig dan die kabelkoker los te hale. En dan de pen naar boven eruit trekken of met een drs cel omhoog te tikken?
Handigste is met een hamer een paar tikken omhoog geven: pennen lopen iets taps toe, dus dan komt ie al wat losser. Je kan evt. onder de omgebogen rand een brede schroevendraaier zetten of in aanvang even in de onderkant van de pen, daar zit ook een sleufje in, waar een schroevendraaier goed in past. Daar dan tegen tikken; soms werkt het ook goed door een combinatietang net onder de brede rand te zetten (en daarmee dus de pen vastgrijpen) en daartegen tikken.
Ik heb nog even gekeken, maar ik zei het eerder verkeerd. Pennen zitten met gekromde rand naar elkaar toe. Dus de bovenste van onderaf erin tikken, De onderste van bovenaf. Eruit dus richting de gekromde rand. Je bovenste lijkt dus verkeerd om te zitten als ik het goed begrijp. Als je ruimte nodig hebt, is het inderdaad handig om de slurf met draden even los te draaien van de deur en weg te klappen. Let wel even op dat de deur goed ondersteund wordt: even iemand erbij die de deur vasthoud. Ga je de deur helemaal loshalen, dan eerst even de 2 M10 boutjes van de dranger los halen, anders breekt ie kapot.
Hoe ver ze erin gaan maakt niet zo heel veel uit, als ie aan de andere kant maar een stukje uitsteekt.
Ik zou niet gaan boren en zo; gaat niet goedkomen dan, denk ik.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoi Marc,
Heb gekeken, de pennen zitten wel in de richting zoals je hierboven noemt. Ze lijken me wel een beetje dunner dan bij de andere deuren. Die zijn ook allemaal in kleur gezet, deze zijn blank metaal. Enig idee of er originele en iets dikkere pennen te verkrijgen zijn?
Het garagebedrijf dacht dat de speling kwam door iets ruimte bij de "ogen" in de opgelaste steunen door roest. Hier geloof ik veel minder in, geen roest in elk geval te zien. Een dikkere pen kan wellicht wel werken.Of een klein ringetje ertussen zodat het wat hoger komt misschien?
Hoi Anton,
Ik denk dat ik ergens nog wel van die pennen heb liggen van één of andere sloopmeeting. Ik kan eens kijken voor je. Dan kan ik ze eens opsturen en kan je die proberen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Opgelost!!
Dank voor de tips Marc, de deur past weer een stuk beter. De pennen waren op zich ok, konden wel iets aangetikt. Goed dat ik nu ook de juiste richting weet. Er bleek geen speling meer te zijn. Een carosseriebedrijf heeft met een speciale hefboom de deur iets bijgekrikt en gelift. Slotbeugeltje nog wat gesteld ook. Vijf minuutjes !! Deur valt prima dicht nu en hangt niet meer.
Ah, perfect.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
He Marc,
op zich zijn mijn pennen niet origineel en wel iets te dun, dus hou me wel aanbevolen voor de pennen die jij nog hebt liggen.
Leuk dat jij ook een kleur Blue Mauritius hebt. Heb je ervaring met spuitbussen lak en krassen/beschadigen wegwerken?