Hoi allemaal,
Ik heb inmiddels de juiste voorraadbol in huis.
Hoe vervang ik hem het beste? Werkt dat hetzelfde als met de andere bollen?
Ik deed altijd bij de XM:
-In de hoogste stand stukje lostikken
-Dan in laagste stand de bol erafdraaien
-Nieuwe erop en klaar.
Goed zo? Ook voor een voorraadbol?
Ennuh, hoeveel bollen zitten er onder mijn Hydractive XM 2.5TD?
Zijn dat er 6? 2 + 1 voorraadbol voor en achter?
Hans
Vering in de laagste stand zetten en de ontlastbout een slagje losdraaien, voorraadbol wisselen en de ontlastbout vastdraaien.
Je hebt in totaal 8 bollen: 4 normale veerbollen, 2 HA bollen, 1 voorraadbol en 1 SC MAC bol
Heb je daar ook een plaatje van? Dat ik niet de verkeerde bol loshaal en erachter kom dat hij niet past...?
Ennuh...dat ontlastboutje zit dat bij de bol in de buurt?
Zie dat moertje zitten? Dat is de ontlast-bout. (steek sleuteltje 12)
Oké, SUPER!
Altijd lachuh dit...
En waar moet ik hem zoeken?
Bij mij ligt hij namelijk niet zo op straat ;)
Waar jouw voorraadbol op zit :D. Aan de voorzijde van de bak, achter de radiateur. Het kan zijn dat je van bovenaf er niet bij het ontlastboutje komt net als bij een V6, maar van onderaf lukt het wel als je eenmaal hebt gevonden :wink:.
Ik kon er met pijn en moeite bij, maar krijg m niet los. Boutje lukte wel met wat moeite.
Wat nu? Kan toch moeilijk halve motor uitbouwen?
Ruimte voor beitel en hamer is er ook niet...
Ik zet m altijd in de hoogste stand en geef ze met een beitel en hamer een paar flinke tikken zodat de bol 2 cm loskomt. Niet te ver draaien anders gaat ze LHM pissen onder hoge druk.
Vervolgens laagste stand en drukloos maken. (vergeet niet de deur open te maken met draaiende motor om het systeem helemaal drukloos te krijgen) Je draait de bol er dan bijna met de hand eraf.
Werkt tot nu toe perfect.
Succes
Dat is dus het probleem, de bol staat omhoog, en er is helemaal geen ruimte om te tikken op deze manier.
Wat bedoel je met de deur?
Tja het is krap inderdaad. Bij mijn V6 was het ook niet superruim, maar kon wel kleine slagjes maken. Er loop daar ook wat slangen die je volgens mij vrij gemakkelijk aan de kant kunt duwen. Pas op voor je radiateur ;)
Wat betreft de deur:
(Bron)
Het systeem is dan volledig drukloos. Ik weet niet zeker of het hele systeem drukloos moet zijn om de voorraadbol te vervangen, maar baadt het niet dan schaadt het in ieder geval niet.
Kijk! Wie weet is dat de mogelijkheid...
Ik wist dit niet.
Maar nu is me nog steeds niet duidelijk wat die deur doet, ben nieuwsgierig...
Volgens mij is de plaats bij een 2.5TD het moeilijkst van alle modellen.
Ik heb er veel gezien, maar hier heb je echt weinig tot geen ruimte plus dat de bol rechtopstaat, waardoor je er ook niet op kunt tikken zonder de accubak en alles wat daar rechts van zit weg te halen.
Na verwijderen van de dikke luchtslang en de dieselfilter kun je er met je armen wel bij, maar dat boutje zit daaronder en is ook van onderaf slecht bereikbaar, maar met wat onhandig doen van bovenaf wel bereikbaar.
Ik zal eens kijken of het effect heeft het stappenplan.
Bedankt.
Hans
Dat van een deur openen is van toepassing op hydractivebollen losdraaien. Voor een voorraadbol losdraaien volstaat het als het systeem drukloos wordt gemaakt door in de laagste stand te zetten + ontlastbout een slagje losdraaien.
Oke, maar maakt het uit of je dat boutje met of zonder draaiende motor losdraait?
Bij mij was er geen beweging in de bol te krijgen namelijk...
Als je het boutje met draaiende motor losdraait, wordt de LHM direct het voorraadvat ingepompt maar het systeem blijft op druk. Dus met stilstaande motor losdraaien om drukloos te maken.
en dan? Hoe krijg ik hem dan los?
Dit wordt een lang verhaal zeg :lol:.
Met afgezette motor het ontlastboutje een slag losdraaien en de vering in de laagst stand zetten, voorraadbol verwisselen, ontlastboutje aandraaien en de vering in de rijstand zetten.
Alleen gaat een late xm niet in de lage stand zonder draaiende motor :mrgreen:
Dus dan eerst met lopende motor in de lage stand, dan motor uit en rest van het systeem drukloos maken door het boutje op de drukregelaar 1 slag los te draaien. Dan hoor je de voorraadbol ook leegsissen. (mits die bol niet stuk is natuurlijk)
Laten we vooral alle mogelijke opties noemen :) je kunt ook even langs een citroen specialist rijden en daar laten vervangen. Hooguit half uur werk.
Gewoon eerst met lopende motor vering omlaag, dan boutje op de drukregelaar los. Dan is het altijd goed.
Dat doe je alleen om de HA regelaars drukloos te krijgen, maar voor het vervangen van de voorraadbol hoeft dat niet maar kwaad kan het niet natuurlijk. Zo'n xm met 6+2 HD-pomp heeft SCMAC, daarmee zal het te maken hebben.
zoals ik het begrepen heb is TS meer op zoek naar een slimme manier om de bol los te krijgen in de beperkte ruimte die hij heeft. Denk dat ie het drukloos maken nu wel weet :mrgreen:
Is het misschien mogelijk om de hele drukregelaar inclusief bol er uit te halen en dan de bol los te halen in de bankschroef? Is misschien omslachtig maar als je er op een andere manier geen grip op krijgt moet je toch wat....
zo'n 2.5TD is volledig ingebouwd in de motorruimte, iets weg willen halen betekend nog meer weghalen voordat je er bij kunt.
Ja, die klepjes gaan dicht en pas weer open als er voldoende druk is.
Hmhhhm...veel technische info over drukloos maken iig.
De laatste keer dat ik aan de slag ging hoorde ik in de laagste stand zonder draaiende motor bij het een slag losdraaien van de bout geen sissend geluid wat ik wel verwachtte...
Wat als de bol idd kapot is? Dan kan hij toch wel gewoon los neem ik aan?
Ik ben bang dat ik het nog maar een keer moet proberen, maar eigenlijk zou ik iets van een tang moeten hebben om hem vast te kunnen pakken in de ZEER beperkte ruimte daar...
Allen bedankt!
Hans
Hans, ik heb wel zo'n kettinggeval die je om de bol kunt doen en dan kun je met de ratel de bol lossen. Eventueel kun je er een verlengstuk op zetten. Je hebt dan alleen een aantal cm rondom de bol nodig en geen hele arm om een slag te maken. Is dat wat?
Edit: zoiets als je hier ziet halverwege de pagina. Maar dan iets degelijker denk ik:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/294161/20/Show-hier-je-nieuwe-gereedschap-VI-21.html
Die aanbieding van Gerrie gaat iig werken. :wink:
Ik denk dat ik zoiets moet proberen...
Zal even kijken of ik er hier een kan lenen, zo niet dan hoor je me.
Lachuh die bollen...
Is goed, zo ver zitten we niet van elkaar. Wellicht kun je met de Xm en de nieuwe bol komen, kunnen we gelijk kijken of we um los krijgen. Je kunt natuurlijk ook het gereedschapje lenen, maar dat is dan 2 keer rijden :D
Thanx man! Ik ga even kijken wanneer we dat kunnen regelen als het me van de week niet lukt...
En als het met een ketting niet lukt, dan met een mooie lange stompe beitel.
( zaterdag de voorraadbol van mijn c35 vervangen. Ketting met een verlengstuk van 1 meter lukte niet, paar tikken met een beitel en hamer en hij was los)
Volgens mij zit het zo vol dat er geen ruimte is om lekker te beitelen zonder grote kans op schade aan andere componenten....
Pagina's