Even voorstellen. Mijn naam is Edwin Thuijs. Ik heb onlangs mijn 2e XM gekocht. De eerste was ooit een 2.1 TD. Die heb ik niet lang gehad. Was als vervanging van een lease auto die uiteindelijk toch niet weg ging. De 2.1 TD maar weer verkocht. Was wel een heerlijke snelle auto.
Ik rij al mn hele leven Citroen. Begonnen met besteleend AK400 en daarna een gewone eend 2CV4. 1 x GS X3, daarna 3 x GSA, Visa 1,7 D. BX 1.9 Turbo D. Xsara Picasso, XM 2.1 TD, Xsara Picasso, DS 23 daarna C4 Grand Picasso, DS 19 en nu DS 21 Pallas. De DS gebruik ik dagelijks maar is daar toch te kwetsbaar voor. Deze wordt in het najaar vervangen door de recent gekochte groene XM 2.0 Turbo C.T. automaat uit 1999 met KM stand 148.000. De auto is goed onderhouden door Le Velo, Motorhuis en laatste beurt door Enting. Hierbij is veel gedaan o.a. automaat gespoeld en ververst.
Hier wat foto’s:
Paar kleine dingen aan de hand:
- Klepje startcode afgebroken;
- Pokke pokke geluid links voor (Pokke pok stang ws.);
- Zoem geluid stuurhuis (Richtingaanwijzer hendel ws.).
Ik heb al veel gelezen op het forum.
Ik lees over
- Zwevende zekering F2;
- Relaisvoeten dimlicht (Te koop bij Brezan, wel type?);
- Bepaalde slangen die misschien beter preventief vervangen kunnen worden;
- Ik heb hydractief maar sportlampje brandt bij contact aan niet dus w.s. storing in veersysteem. Uitlezen dus;
- Enz.
Er is veel kennis op het forum en dat is heerlijk.
Soms kan ik alleen eerder gelezen tips moeilijk terugvinden.
Is het een idee om net als de aankooptips een lijst te maken per type XM van punten om na te lopen na aanschaf? Door deze punten preventief aan te pakken heb je dan de eerste tijd een heerlijke betrouwbare auto.
Mvg, Edwin
Mooie XM Edwin. Fijne combinatie ook een turbo CT met automaat! Welkom hier op het forum en bij de club (want ik zag je aanmelding ook binnenkomen)
__________
Crepuscule
mooie kleur, en het rijd super, veel plezier
Gisteren klepje en richtingaanwijzerhendel vervangen. En n andere radio met handsfree ingebouwd. Meeste tijd koste nog om de nieuwe radio naar wens in te stellen. Vanaf nu ga ik rijden met de XM want afgelopen vrijdag onverwacht leaseauto eerder ingeleverd ivm lekkek koppakking.
Met vriendelijke groet, Edwin
Ha, een lekke koppakking in een leasebak?! Dat hoor je niet vaak. Stap dan maar weer veilig in de XM ;-)
Prima voor dagelijks verkeer. Ik ben er nu zelfs mee in Spanje.
__________
Crepuscule
Mijn XM is weer APK goedgekeurd en vandaag het taxatie rapport binnen, Ik was blij verrast met het taxatiebedrag.
Een aanrader en betaalbaar:
http://www.vredestein.be/evenementen/taxatiedagen
Met vriendelijke groet, Edwin
Ik durf het bijna niet te vragen.... maar wat is dat nou nog waard zo'n TCT? (ik heb er ook eentje)
__________
Crepuscule
Zie PB
Met vriendelijke groet, Edwin
Hé, leuke auto! Ik heb zelf een 2.0C.T. automaat uit 1994 (Ph1). Inderdaad een voortreffelijke combinatie.
Ik ben geïntrigeerd in het klepje dat je hebt vervangen, is dat het klepje van de 'immobiliser'? Want dat is bij mij ook gesneuveld, maar ik zou niet zo snel weten hoe ik dat hersteld krijg.
Alvast bedankt.
XM & Regata
Even een update. Ik zweef al weer bijn een jaar en we zijn 19.000 km verder zonder noemenswaardige problemen.
Ik geniet nog dagelijks van de XM. Gister haar opgehaald van een grote beurt bij Johan Oldenhage. Fijne garage. Nog mooier er mankeerde nagenoeg niets aan de XM. Ik had een sisje in de uitlaat en dat bleek een verkeerde gemonteerde uitlaatklem te zijn. Voor de klacht van het soms inhouden heeft hij t turbo klepje vervangen. Afwachten of dit soelaas biedt. Ik heb vanwege die klacht ook een carbon clean uit laten voeren.
Wat kunnen deze auto's op hogere leeftijd toch nog steeds betrouwbaar zijn.
Met vriendelijke groet, Edwin
wat houd een carbon clean in ?
Zie http://carbon-cleaning.nl ofhttp://www.enginecarbonclean.com/how-it-works/
Met vriendelijke groet, Edwin
Interesant, nog nooit van gehoord
Weer n update. Net weer APK gekeurd. 2 nieuwe banden, roest op n remleiding die ze geschuurd hebben en opnieuw getectileerd en een lekke uitlaatklem. Dat was alles. Ik kan weer n jaar vooruit. Ook de kosten opgemaakt van 13,5 maand. Als ik geen afschrijving reken € 0,31 per KM. Belangrjjk deel is benzinekosten. Ik heb dan ook geen extreme kosten gehad. Een top en fijne betrouwbare XM tot nu toe.
Met vriendelijke groet, Edwin
Mooi! Als je er zuinig op bent, kun je er best een hele fijne en economische voiture aan hebben....
__________
Crepuscule
We zijn zo maar weer een jaar verder. Van het voorjaar uitlaat gebroken. Een RVS uitlaat laten maken in Bunschoten. Van uitlaatproblemen zijn we ook af. Net weer beurt en APK bij bijna 190.000 KM. Alleen remlichtlampje kapot. Verder fluitend door de APK. Das toch wel mooi voor een ruim 19 jarge dame. Ben nog steeds zeer tevreden over deze XM. Ik rij sinds maart minder kilometers omdat ik dichter bij mn werk ben gaan wonen. Fiets nu vaak. Als ik de XM weer pak geniet ik extra van z’n comfort lijkt het wel. Waarschijnlijk omdat het geen dagelijkse kost is. Het is trouwens ook een prima werkpaard. Gipsplaat van 2,60 meter past erin met de klep dicht. (Ja in een berline). De 2 ton komt in zicht. Das is wel een grensje. Deze XM gaat daar fluitend ver overheen, maar ze valt dan niet meer in de catagorie lagere km standen....
Met vriendelijke groet, Edwin
Even weer een update. KM stand ondertussen 197.000. 3 weken geleden ging ze opeens niet harder dan ca 95 KM/u. Daarboven inhouden en stotteren. Voor t eerst in 3 jaar eerder naar de garage dan voor een beurt. Er was ook een rammel in de voorwielophanigng links en ABS lampje brande al even. Deze 2 punten meteen ook maar laten oplossen bij Johan Oldenhage. De rit naar Nieuw Vennep is voor mij ca 72 km dus dat is niet fijn met max. 90 KM/u. Dit met de angst halen we het wel of niet. Op 2e paasdag hebben we de oversteek maar gewaagd en gehaald, met de partner als bezemwagen. Het stotteren bleek veroorzaakt te worden door een verstopt benzinefilter boven de achteras. ABS storing was lastiger omdat ABS computer zich niet liet uitlezen. Uiteindelijk bleek er een ABS sensor defect.
Ze was net voor Citromobile weer klaar dus in kon in stijl naar Vijfhuizen. Het was weer gezellig druk op Citromobile. De XM, ze rijdt weer heerlijk.
Met vriendelijke groet, Edwin
Weer n nieuwe mijlpaal. Een tweetje vooraan de teller. De 200.000 km gepasseerd. Wel met een hikje. Op dit moment schakelt de blower continu aan en uit. Vrijdag bracht zij mij nog precies bij de auot-electra specialist. Daar starten lukte niet meer. Accu bleek stuk. Nu heb ik het probleem met de blower alleen bij statinair lopen. Moggelijk ook dynamo aan z’n eind. Ik zie ook dat ik in vier maanden slecht 3.000 km heb gereden. ‘s Zomers veel op de fiets naar het werk. Met regen laat ik mij weer lekker droog en comfotable vervoeren door de XM.
Met vriendelijke groet, Edwin
Nu is de dame ingereden, veel mooie km's nog voor de boeg !
Een defecte dynamo zorgt voor de meest vage klachten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Even weer een update. Ik zie dat ik steeds minder rij. In 15 maanden 10.000 km erbij. Redenis ook dat ik bij mooi weer naast de elektrische fiets ook nog de keuze heb voor een DS.
Eind 2019 groot onderhoud met APK. Dat was een fixe rekening voor het eerst maar veel gewoon slijtage delen. 4 x schijven en remblokken rondom. Distributie en waterpomp vervangen. HD pomp lekvrij gemaakt. 1 stuurkogel vervangen en ruiterwisserbladen voor en achter en grote beurt natuurlijk.
Dit najaar weinig met de APK. 1 stuur hoes en 2 uitgegedroogde banden met voldoende profiel (kwamen vanaf achter een paar jaar geleden) en een vrijwel nieuwe met een snee aan de zijkant. Dus totaal 3 nieuwe banden.
Al met al ben ik heel tevreden na 4 jaar en 7 maanden XM en ca 62.000 KM. De XM is heel erg betrouwbaar. Ze heeft me nog nooit laten staan. En onderhoud valt gemiddeld over de jaren heen ook mee. Gezien de prijzen van nu is de afschrijving ook heel laag geweest. Ik denk dat als ik nu weer een 2.0 TCT met 148:000 KM in dezelfde staat zou willen kopen dat ik behoorlijk dieper in de buidel zal moet tasten dan in 2016. Maar helemaal geen reden voor vervanging. Met een kilometerstand van 210:000 KM kan ze nog vele kilometers mee. Veel zaken zijn onlangs aangepakt en de uitaat is ook al van RVS. Grote kosten niet te verwachten binnenkort. Als ik na een meerij rit in de stuiter Tesla van een collega weer in de XM stap is het als thuiskomen. Boven het comfort van een bollen Citroen kan niets op!
Met vriendelijke groet, Edwin
Met normaal onderhoud zou je zo nog jaaaa....ren door kunnen rijden.
__________
Crepuscule
21-10-2021 Update na beurt en APK. 215.000 KM. Dit keer ook weer weinig aan de hand. De XM in goede handen bij garage Johan Oldenhage in Nieuw Vennep. Aleen een retourslang veerpoot lek. Achter bollen werden ook slecht volgens Johan. Die maar meteen laten vervangen. Kosten daarvan vallen ook erg mee. Zweven we weer heerlijk over de Nederlandse wegen. Recent ook de XM opnieuw laten taxeren i.v.m. wisseling van verzekering. De XX-TR-52 is ondertussen 5 jaar en 3 maanden ouder en heeft 67.000 KM meer op de teller, maar de taxatiewaarde is hoger dan in 2016. Bij goed onderhoud kan je lang plezier hebben van een XM en zijn ze zeer betrouwbaar. Het iets hogere benzineverbruik bij kleine stukjes neem ik maar voor lief. Iemand vertelde me laatst waar Turbo CT voor staat Turbo : Continu Tanken :) (Nou valt dat ook wel mee met de grote inhoud van de tank, maar met de huidige prijzen en aangezien ik alleen nog maar 98 tank is een volle tank altijd weer heel ruim boven de € 100,=).
Met vriendelijke groet, Edwin
17-11-2022 Update na weer een jaartje en ca 6.000 KM verder. Ik pak veel de elektrische fiets naar het werk en met mooi weer de Snoek in de zomer. De DS rijdt op LPG dus dat scheelt ook nog n flinke slok op een borrel bij de pomp:). Vorig jaar grote beurt gehad dus alleen een APK dit jaar. Drie kleinie dingetjes. Stuurhoes los, lampje en koplamp afstellen. De XM blijft super betrouwbaar en de lage kosten voor onderhoud blijven verbazen voor een auto van 23,5 jaar oud. En dan te bedenken dat ze altijd buiten staat en dat dit de regen en pekel auto is..... Nadat vorig jaar de laatste bollen zijn vervangen staat ze ook weer op verse bollen rondom en is het iedere keer ook weer genieten. Oke de DS strijkt verkeersdrempels nog iets beter glad maar de XM blijft een heerlijk comfortable auto. En die Turbo is zo lekker... Ff lekker wegspurten. Niet te vaak anders een draaikolk in je tank....
Met vriendelijke groet, Edwin
Door het verkrijgen van een leaseauto heb ik (met gemengde gevoelens) mijn betrouwbare en comfortabele Citroen XM 2.0 Turbo CT automaat verkocht maart 2024. De XM heeft mij bijna 8 jaar en ruim 85.000 Km zeer betrouwbaar en uiterst comfortabel van A naar B vervoerd. Met goed onderhoud blijkt de XM zeer betrouwbaar. Km stand ca 234.500 Km bij verkoop. onderhoudskosten 11 cent per KM.
Met vriendelijke groet, Edwin
Helaas dat je afscheid hebt moeten nemen van de Xm.
Aan de positieve zijde wel op een fijne manier en niet na stapels rekeningen en lapwerk.
Zoals je zelf al aangeeft, het kan makkelijk met zo'n auto zolang je maar bijhoudt.
Wie weet tot ziens met een volgende Xm.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.