Hallo beste XM-mensen en clubleden,
Graag wil ik mij en mijn XM in het kort aan jullie voorstellen. Ik ben 65 jaar en inmiddels gepensioneerd, 41 jaar getrouwd en drie uitgevlogen kinderen. Wij rijden al een halve eeuw Citroën, van 2cv tot C5 waaronder ook 20 jaar geleden een XM (basisuitvoering). Vaak keek ik in die tijd(1996) al naar een V6 maar die viel toen toch enigszins buiten mijn budget. Nu, twee decennia later leek het me een goed moment om toch maar weer eens na te denken over die oude V6-droom. Na maanden speuren op het internet vond ik een week geleden in mijn woonplaats Eindhoven een mooie V6 tegen een schappelijke prijs. De auto werd aangeboden door een particulier. Het bouwjaar is 1998, de KM-stand 185.000 en de APK loopt tot februari 2017. De kleur is zilvergrijs en het interieur heeft een creme-kleurige lederen bekleding. Misschien niet de mooiste combinatie maar een en ander verkeert in een goede staat. De vorige eigenaar adviseerde mij de distrubutie te laten vervangen alsmede de versnellingsbakolie. Deze adviezen kom ik ook regelmatig tegen op jullie site. Het vreemde echter is dat de Eindhovense citroën-specialist waar ik de auto in onderhoud heb gegeven dit onzin vindt. De distrubutie is bij 127.000 vernieuwd maar dit is wel ruim 10 jaar geleden. Graag kom ik naar de eerstvolgende sleuteldag en mogelijk kan ik dan met jullie daarover van gedachten wisselen.
Groet, Peter van Litsenburg
Welkom Peter, Mooi dat je na al die jaren toch nog in je ideale XM kunt stappen. Die zilvergrijze XM hebben we hier ook zien staan op Marktplaats. Een bijzondere combinatie inderdaad met het beige interieur. Ik zou die distributieriem inderdaad eens op een 'to do' lijstje plaatsen.
De automaatbak spoelen lijkt mij ook verstandig. Ga daarvoor naar Johan Oldenhage. Dat is een specialist op gebied van automaten spoelen en daarvoor ook de juiste olie gebruiken. Die olie komt vrij precies maar daar wordt door veel garages wat laconiek over gedaan.
__________
Crepuscule
Mooi dat de xm in Eindhoven blijft. Ik woon zelf ook in Eindhoven. Voor het onderhoud ga ik altijd naar Wil Wijnhoven in Boxmeer. Eindje rijden, maar dat verdient zich imo terug.
Veel plezier met de V6!
Bedankt voor je tips. Ik zal ze zeker meenemen.
Ik had de XM toevallig ook via Marktplaats gezien, gefeliciteerd met je aankoop!
Mocht de combinatie van licht leer en de kleur je over een tijdje nog steeds niet bevallen is er misschien wel een clublid die wil ruilen van een net zwart interieur.
Distributie zou ik zeker wel doen! 10 jaar is echt de max voor die riemen, als zo'n ding knapt heb je zo ontzettend veel schade..
Oldenhage heeft veel ervaring met de automaten van de XM, de automaat van mijn XM is ook door hem gereviseerd.
Een ander bekend euvel met XM's is de F2 zekering in het zekeringenkastje in de motorruimte. Deze is voor de aanjager en het bedieningspaneel daarvan, en die zekeringenhouder smelt na zoveel jaar. Als daar nog geen zwevende zekering zit raad ik je aan er zo snel mogelijk 1 te plaatsen.
Bedankt voor je raadgevingen. Ik heb daar nu helemaal vertrouwen in want de derde dag dat ik met mijn nieuwe aanwinst onderweg was begaf de aanjager het en viel het hele bedieningspaneel uit. Het zekeringskastje bleek de oorzaak en is de volgende dag vervangen. Ik hoop dat de distrubutie en de automaat het nog even wat langer uithouden. Ik heb inmiddels twee veerbollen laten vernieuwen en het systeem is weer op druk gebracht.
De garage heeft 1 liter LHM bijgevuld.
De auto veert nu weer zoals het hoort bij en XM
Bedankt voor je raad. Ik ga daar zeker over nadenken. Ik hoop inderdaad dat het de ideale XM zal blijken te zijn. Ik wil eerst met mijn XM eens langskomen op de eerstvolgende sleuteldag van de club.
Het zekeringskastje is vervangen zei je? Dan kan die voorlopig wel weer even mee. Mocht de aanjager weer uitvallen, kan er een losse zwevende zekeringhouder geplaatst worden. Dan werkt je zekeringkastje voor de rest als normaal, alleen de zekering van de aanjager valt er dan buiten.
De sleuteldagen zijn leuk, kom je tot andere inzichten en ideeën.
Met het forum kom je ook best een eind. Kleine problemen kun je hier ook terug vinden, zoals de tikkende richtingaanwijzer, niet werkende interieurverlichting.. Noem het maar op. En wees niet bang om dingen te vragen.
Bedankt voor je reactie. Ik had in eerste instantie begrepen dat de sleuteldagen maandelijks waren, maar ik kan daar nu eigenlijk nergens meer iets over terugvinden op de site. Weet jij misschien wanneer en waar de eerstvolgende sleuteldag is en moet je je misschien aanmelden.
groet,
Peter
Sleuteldagen zijn niet maandelijks, het magazijn is maandelijks open. Bij evenementen op de site kun je zien wat er wanneer georganiseerd wordt.
Welkom Peter, tussen 2 () komt de XM nu weer helemaal in trek of ligt dat aan mijn? maar dat terzijde
Distributieriem zou ik absoluut niet mee wachten tot de eerstvolgende sleutelmeeting omdat te gaan overleggen wat nou wijs is om te doen. Het kost welliswaar een paar flinke centen om hem te laten vervangen maar als die knalt is het einde oefening, en ik zou met samen geknepen billen rondrijden als ik nu in jouw auto zou zitten met die wetenschap. Dus wijsheid is niet wachten maar zsm laten vernieuwen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hoi Mark,
Bedankt voor je reactie. Blijf het merkwaardig vinden dat een citroën-specialist dan rustig zegt dat ik kan doorrijden tot de volgende geadviseerde kilometerstand. Ik denk dat ik toch inderdaad snel de distrubutieriem laat vernieuwen en eveneens de automaat laat spoelen. Maandag a.s. neem ik contact op met Oldenhage. Eindhoven-Nieuw-Vennep ligt wel een eind uit elkaar maar zeker voor wat betreft de bak lijkt mij dat wel de moeite.
Bedankt voor je meedenken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat zou ik ook dan heb je eindelijk een mooi exemplaar en dan neem je zulke risico's.
Hallo Peter!
Gefeli met je XM, ik zwaai wel als ik je tegenkom want ik woon ook in Eindhoven!
Groet, Jan
Hallo Jan.
Ik zwaai zeker terug! Maar niet nadat ik de XM van een nieuwe distributie heb laten voorzien. Ik bel de komende week naar van Wijnhoven in Boxmeer voor een afspraak.
Groet, Peter
Goed plan! Wijnhoven is een goeie.
Heel verstandig om te doen. Zo'n ES9J4 V6 is een hele fijne motor, die wil je niet in de soep laten draaien. Wijnhoven weet veel van XM's, daar zit je prima.
Beste allemaal,
Morgen gaat,ie naar Wijnhoven voor het vernieuwen van de distributie, verversen van de moterolie en misschien nog wat dingen.
Dan kan ik volgende week met een gerust hart gaan rijden. Ik begin een dezer dagen met de grote opruiming van mijn garage. Aanhangertje verkopen en zo. En daarna hoeft mijn "dame" ook niet meer buiten te staan.
groet.
Haha Peter, volgens mij een klassiek geval van nesteldrang
__________
Crepuscule
Gister ook bij Wijnhoven geweest. "Even" koppeling vervangen... Ze rijdt gelukkig weer als nieuw.
Bij kleine klussen blijf ik er altijd bij, ik kan er van genieten als een vakman m'n "dame" verwent...
Xm Berline V6 1998 automaat
Nieuwe distributie
Hallo beste forumleden,
Vandaag mijn XM weer opgehaald bij Wil Wijnhoven in Boxmeer. Distrubutie vernieuwd, moterolie plus filter vervangen, lampjes dashboard vervangen en remblokken achter weer nieuw. En voor een zeer schappelijke prijs!!. Volgens Wil zag de auto er verder prima uit en was de bodem ook in orde, gelukkig geen grote roestproblemen op dit moment. Volgens mij functioneert nu zo ongeveer alles, behalve de automatische bak wil in het begin wel eens bokken of wat ik vandaag had bij het vertrek in Boxmeer laat opschakelen. De rest van de rit reageert de bak soepel. Vandaag als nieuw clublid de laatste Ambiance Extreme ontvangen en een clubsticker die ik morgen maar eens op mijn voiture ga plakken.
Deze dag stond weer geheel in het teken van de XM.
Groet, Peter
Top, dat is een fijn gevoel!
Bij een koude motor heeft zo'n 4HP20 automaat wel eens dat soort verschijnselen. Hoort er helaas bij. Ik dacht dat er ooit een update voor die bak is gekomen, maar of dat daadwerkelijk zo is en of die ook geïnstalleerd kan worden.. Ik meen me te herinneren dat het in de update logs van de Lexia stond.
die update zorgt juist voor dat de bak langer in de eerste versnelling blijft bij koude motor. De eerste versies hadden dat niet. Het is gedaan om de katalysator sneller te laten op warmen en zo wat milieu winst te halen. Het rare is dat het niet altijd is. Ik vond het erg irritant en had dan ook de gewoonte om even de sneeuwvlokknop in te drukken als ik wilde dat de bak naar 2 schakelt. Direct daarna weer een keer op de sneeuwvlok drukken en de bak schakelt verder weer normaal (behalve als je vlot weer een keer moet stoppen en de bak is nog niet opgewarmd)...
Bedankt voor jullie reacties
Is iets waar ik niet direct aan gedacht zou hebben, ik houd de sneeuwvlok in gedachte zodra het weer eens gebeurt.
Heerlijk idee overigens dat je niet alleen staat als zich een probleempje voordoet. Ik heb er een goed gevoel bij dat ik lid van deze club geworden ben. Hoop een keer persoonlijk met jullie kennis te maken.
Groet,
Peter
Er staat een hele leuke XM-clubdag gepland in Drenthe op 10 april.
__________
Crepuscule
hmmm ben ook lid geworden, maar niets ontvangen....
Dat komt vanzelf. De ledenadministrateur moet even enkele pakketjes maken. Dat duurt soms even.
__________
Crepuscule