Waar zit de temperatuursensor?

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Waar zit de temperatuursensor?

Bij mijn XM knippert de temperatuurindicatie op het display, er is ooit een nieuw frontje op gezet en daarbij is men vermoed ik vergeten de temperatuursensor aan te sluiten. Waar kan ik deze precies vinden?
Het gaat om een 2.0 16V break uit 1995.
Alvast bedankt :)

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Doet de klok het ook niet? Dan moet je gewoon ff de tijd instellen ;)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX

Klok doet het wel, gisteren stond ie inderdaad op tilt zeg maar, er had ook al een klein jaar geen accu meer in de auto gezeten, na het instellen van de tijd werkte het displaytje verder naar behoren maar de temperatuurindicatie blijft bestaan uit twee knipperende streepjes.

Nu is er een ander front op gezet na schade ofzo (het turbo diesel plaatje op het spatbord van mijn LPG bak gaf de eerste hint :lol:) en de stadslichten doen het ook niet. Ik verwacht dat er wat electra aangesloten moet worden en dat de temperatuursensor ook daar ergens achter het front zit. Maar de XM is zó groot dat een locatiecoördinaat wel helpt :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh

In een type 2 zit de sensor toch altijd in de spiegel?(zwarte druppel onder de spiegel)

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX

Geen iedee :)
Heerlijk om nog geen zak van dat soort dingen af te weten.
Ik heb er nog niet echt naar gekeken behalve dan om achter me te zien maar de spiegel lijkt me een redelijk standaard modelletje plakspiegel zonder draadjes er aan verder. Misschien is het een uitvoeringspunt ofzo? ik heb een VSX (denk ik)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Type 1 in de (ergens) voorbumpert, type 2 in de rechterspiegel zoals Maarten al opperde. Een nieuwe sensor kost rond de 40 euri en die komt dan van de C5.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX

Oow in de rechterspiegel.
Ik dacht in de binnenspiegel zoals moderne auto's dat plegen te hebben.
Weer iets om te onderzoeken dus :)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Spiegel monteren is een crime, demonteren daarintegen een eitje, spiegel helemaal achterover doen met een kleine schroevendraaier tegen het ijzeren veertje onder de spiegel drukken en spiegel opvangen met de andere hand.

Monteren, spiegelring weer rechtop zetten, heel veel vet aan de ring smeren en met een vlakke hand precies op het midden van de spiegel drukken totdat die in de ring klikt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

maartenh
afbeelding van maartenh

De sensor zit toch in de spiegelvoet? onderkant van het spiegelvoetje klik je zo los. De kabel die aan de sensor zit is wel een lekker gepruts. Maar het spiegelglas zelf hoeft niet los.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik moet m'n WPHboeken weer eens doornemen :oops:

Och nee laat maar dat zijn type 1 boeken :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX

Ik heb hem inderdaad onder in de rechter spiegel gevonden.
Gaan die dingen vaak stuk? Aan de buitenkant is niet veel te zien verder.
Ik ga hem iig eens demonteren en in een pan heet water leggen en de weerstand doormeten. Het zou natuurlijk zonde zijn als de sensor niet stuk blijkt te zijn.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Beschrijving van Mark gaat alleen op voor een Type 1 overigens :)
Type 2 zit gewoon met 2 of 3 torxjes aan de binnenkant van de deur vast

Sensoren gaan idd wel vaker stuk, kabelboom loopt door de deur en kan soms daar ook knakken. Denk dat je stadslicht & schade hier los van staan :)

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Haha, neehoor Matthijs :wink: Beiden hebben gelijk.

Het spiegelGLAS demonteer je op de manier die Mark aangeeft. OOK bij een type 2!

De complete spiegel demonteer je zoals jij aangeeft. Hierbij wel opletten dat je even het deurpaneel er af haalt. Je kunt dan de draden achter het paneel los maken.
MAAR voor de sensor an sich is dat niet nodig. Je kunt inderdaad het zwarte kapje aan de onderkant zo loswippen, waar de sensor in zit.
Het probleem van mechuccio klinkt eerder als draadbreuk dan een kapotte sensor. Kapotte sensoren geven dorogaans hele rare waarden aan. Kijk ook eens of de stekkers wel goed aangesloten zitten.

Deurpaneel demonteren:

Torx schroef onderin het bovenste stukje van de handgreep losdraaien
Torx schroef achter de raambediening losdraaien (schakelaars er even uit wippen)
Speaker kap er af wippen, speaker er uit draaien. Daarachter 2x torx losdraaien.
Plastic afdekplaatje rond handgreep met een schroevedraaier er af wippen
Dat op slot knopje iets omhoog trekken en met een klein schroevendraaiertje los klikken

Je kunt nu rondom het paneel uit zjin clips klikken.

Vervolgens de 2 torxjes aan de spiegel los en de hele unit komt er af...

Veel plezier/succes!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX

Ok thanks!
Daar kan ik mee aan de slag, morgen maar eens de deurpanelen er uit halen, doe ik links ook maar meteen want het raam mechanisme doet rare dingen links. Omhoog en omlaag gaat verder prima maar hij slaat door als ie helemaal open of dicht is, je hoort hem dan klapperen zeg maar.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Haha nu je het zegt; ik las spiegel wegklappen en toen moest ik denken aan hoe je een type 1 spiegel achterover klapt om bij de schroeven te komen :)
Sorry mark :]

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

np :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.