Water (druppels) op de voorste dorpel

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
Water (druppels) op de voorste dorpel

Voor alles moet een eerste keer zijn maar geen idee waar ik het moet zoeken (dan wel los halen): vandaag vond ik op de dorpel (het plastic, zie de foto met rode cirkel) druppels water. Het tapijt, zie foto met blauwe pijl, voelt vochtig maar kan ook de kou zijn. Tussen de kier tussen plastic kap/dorpel en dashboard zaten ook druppels, zie foto met gele cirkel. 
 

Er zit een af fabriek schuifdak in maar die is lek vrij. Waar kan dit naar binnen komen? Of waar kan ik het beste beginnen met kijken? 
 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Roestige sponning van voorruit, waardoor de kit daarvan los is gaan zitten? Zijn Porsche 944/968 berucht om, wie weet kan dit bij XM ook?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Hmmm.... dan moet de vooruit er uit of zit zoiets aan de binnenkant?

Michael

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Druppelt het niet gewoon uit de deur? Vaak komt er langs  de sponning van het raam van de deur water in de deur te staan. Aan de onderkant van de deur zit een gaatje om dit te laten afvloeien,maar ook vaak is dit gat wat nauwer geworden door allerlei vuil, zodat het er niet in 1x uitvloeit, maar langzaam blijft druppelen totdat ie weer leeg is, of zich weer verder vult door nieuwe regen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Inderdaad, kan van zoveel plekken komen. De dorpelbescherming is vrij eenvoudig los te schroeven/klikken. Daar eens mee beginnen om te kijken waar 't vandaan komt?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

De dorpelbescherming moet ik nog een andere op monteren. Bij de huidige zijn de pinnen gebroken waardoor hij iets op bolt. Gevolg is dat het gaatje onder in de deur dicht zit. Heb andere liggen maar moet die nog monteren. 

 

Hetgeen van de rode cirkel is te zien als de deur dicht zit. Dacht eerst dat het uit het dashboard kwam maar die is droog. Ook de ventilatie kanalen. Toen ik daarna aan het kijken was viel het mij op dag het in de kier daar nat is: lees druppels te zien waren. Nu heeft het vannacht ook geregend hier allen stond ze op een andere plek. En dit keer vlak i.p.v. met de neus naar voren/lager zoals eerder (toen stond haar kont op een verkeersdrempel). 

Maandag verwachten ze weer een dag met veel regen: denk dan maar met intervallen kijken of ik het er nat zie worden. 

Michael

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

WC- of keukenpapier ertussen, dan kan het mogelijk beter traceren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Heb het probleem nog niet op kunnen lossen. Wel vandaag uit de kier (foto met gele cirkel) water zien lopen na een aantal dagen stil staan en (veel) regen. Na het droog gemaakt te hebben ben ik er tijdens het rijden op wezen letten. Dan blijft het droog. Het lijkt alleen te gebeuren bij stilstaan. Vermoed een afwatergoot die niet goed doorstroomt maar dacht dat die altijd aan de buitenkant zaten. De hemel rond het schuifdak is droog. Van wat ik voelde cq kon voelen was ook de onderkant Dashboard droog, ook als je net achter de rand voelde. 
 

 

Michael

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Gisteren bij wijze van test een vuilniszak open geknipt en over het schuifdak gelegd. Wilde testen of het water inderdaad daar vandaan kwam. Voor zover ik weet zit er op elke hoek van het schuifdak een afwaterkanaal. Dit was de minder fraai uitziende test:

 

 

Maar... het was nu wel droog op de plekken die ik aan had gegeven. De zoektoch kan gericht plaats vinden nu. Begin maar met het doorblazen van het afwater kanaal links voor. En misschien maar eens alles los halen (hemel) om te zien of daar mogelijk nog iets niet goed zit. Het rubber van het glas van het schuifdak heeft ook een kier waar de einden bij elkaar komen. Nu heeft dit zelf met de zware regenval eerder nooit gezorgd voor nattigheid: dit is pas sinds kort. Vermoed nu wel dat er vuil door naar binnen is gekomen en net wat te veel water om af te voeren. 

Michael

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Het is al weer paar weken geleden en het doorblazen de water afvoer was nodig daar er zeker vuil in zat maar verholpen is het niet. Ook de kappen binnen op de a-stijl als het dak nazien heeft geen succes op geleverd.

Vandaag viel mij op dat toen ik na 30min tegenwind en regen op snelweg had gereden bij thuiskomst dat er toen ik aan het parkeren was voor deur water naar binnen liep. Dit was nog niet eerder bij het rijden:

 

Eenmaal geparkeerd voor de deur toch maar weer wezen kijken. Dit keer meer aan de buitenkant. Toen viel mij dit op aan de rijders kant:

 

 

Best een kier als je het mij vraagt. Die rubber strip zit ook behoorlijk los. De dezelfde strip aan de bij rijders kant zit veel steviger vast en keert flink minder:

 

Heeft iemand ervaring met het loshalen en weer vast maken van deze strips? Kan je dat zo maar doen?

Michael

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

De rubbers op de deur zelf zitten geklemd in een randje. Die kun je gewoon voorzichtig lostrekken. Maar dat heeft alleen zin als ze er ergens naast zitten (vaak in bochten) of zijn gescheurd.  Je kunt ze ook even met vaseline insmeren en eens kijken of het dan beter gaat.

Je paravan zit niet vol bladeren of water?

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Die strips naast je ruit, die behoren een kier te hebben. Die kier voorkomt dat je bij rijden in de regen niets meer ziet in de zijruiten. Ze zitten geklemd in een kunststof profiel, die op beurt weer geklemd zit op nokken die over de stijl lopen. Dat tweede profiel was bij mij compleet vergaan. Opgelost met een paar drupjes kit. Let daarbij op dat je kit pakt die ook weer los te halen is. Ik heb een goedje liggen wat ik voor het dichten van de camper gebruik, butyleenkit is dat geloof ik.

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

@Chris: begrijp ik je goed dat ik die strips gewoon kan los halen zonder dat het raam er uitvalt of iets in die geest. Zal niet zo dramatisch zijn zoals ik het zeg maar kan nog wel rijden zonder zo'n strip? Klinkt als dat dit prima te doen is.

Het gaat dus om het kunstig profiel wat in een ander profiel zit (de nokken die over de stijl lopen) welke mogelijk vergaan is.

Michael

Mica
afbeelding van Mica
RE:

De strips links en rechts- van de voorruit (van ca 3 cm breed) zijn volgens mij niet meer nieuw verkrijgbaar. De klemmetjes die eraan zitten breken vlug af als je het niet goed doet.  Bezint eer ge begint dus.

Maar voor mijn gevoel moet je het daar niet zoeken. Die rubber strips zijn alleen om de spleet tussen de voorruit en de a-stijl af te dekken. 

Tenzij de hele voorruit ooit eens is vervangen en niet goed is gekit. Maak eens een foto van de stempelcode in de voorruit anders.

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exlcusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD)
  • XM 'Exlcusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning -
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Zoals Mica zegt., de klemmetjes waarmee de  strip gemonteerd zit breken vaak bij demontage. Ik denk dan ook dat jouw bestuurderskant al een keer los gehaald/gebroken is als je zegt dat die lossig zit.

Hoe het precies los moet weet ik niet. Maar die klemmetjes zitten naast de ruit in het carosserie vast. Aan de afdekprofiel zit over de hele lengte een strip die in die klemmetjes wordt gestoken. (zie de afdekstrip maar als een T-profiel).

Ik kan morgen even bij de LMN kijken en een foto'tje maken. Daar ligt hetafdekprofiel er namelijk al vanaf sinds ik 'm kocht. Mischien dat dat wat duidelijkheid schept over hoe het moet gebeuren.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exlcusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD)
  • XM 'Exlcusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning -
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Het werkt dus iets anders dan ik in m'n vorige post voorstelde.

Hieronder als eerste, de afdekstrip die (voor de helft) op het onderste kunststof (na 30 jaar broos) profiel gestoken zit.
De zijkantjes van het kunstof profiel en binnenzijde afdekstrip zijn voorzien van ribbels welke in elkaar haken. Zie 2e foto.





Dat kunstof profiel zit weer om metalen hoekprofielen gehaakt. Daaronder zit nog een rubber strip welke over diezelfde metalen hoekprofielen gestoken zit. Daaronder zit niets. Gewoon vlakke plaat.



Voor de volledigheid een korte beschrijving hoe je alles verwijdert...

Als eerste de afdekstrip een centimeter of 2 omlaag schuiven. Dan zie je bovenaan waarom.



Nu zul je door onderaan VOORZICHTIG de afdekstrip te kantelen (heen en weer) deze van het kunstofprofiel los kunnen trekken. Nogmaals VOORZICHTIG. Dat kunstof profiel is dus hetgeen wat het snel kan begeven. Daarnaast loopt door je afdekstrip een metalen U-profiel. Als je dit krom trekt kan je nog ff zoet zijn om dit weer strak recht te buigen.



Het kunstof profieltje kan daarna (ook weer voorzichtig) van de metalen hoekprofielen af worden gekanteld met een platte schroevendraaier o.i.d.



Welnu.., terug naar jouw vochtprobleem.

Met die afdekstrip los kan je iets nauwkeuriger kijken op de kitlaag / zijkant van je voorruit. Oder de afdekstrip zit er gewoonweg niets anders dat lek kan zijn. (Naja, op een doorgeroeste plek na dan. Maar dat lijkt me zeer bijzonder gezien water gewoon naar beneden weg kan lopen).

Als ik nu eens ietsje lager kijk kom ik iets anders tegen wat mijn interesse wekt. Om daar op te kijken moet wel het spatbord verwijdert worden. 

Waar die 2 gaten eindigen weet ik niet en ik ben benieuwd of dit eventueel voor de afwaterslang een uitgang uit de raamstijl is. Deze gaten zijn namelijk niet aan de passagierszijde te vinden.

Anders dan dat heb je nog de hoek onder de parafaan/voorruit. Deze is dicht op één gat (vooraan) na. Of dit voor afwatering is of dat er een rubber afdekdop mist bij wij weet ik niet.

Achterin die hoek zit je wel zo'n beetje boven de plaats waar water te voorschijn komt in jouw wagen. Dus het zou zo rampzalig kunnen zijn dat het daar doorgeroest is en lekt. (in dat geval zou het de meest economische beslissing zijn om een bus PUR-schuim te kopen. Denk ik  )

Nog wat onduidelijke foto's ter illustratie.

Hoek van bovenaf met afwatergat.



Wat meer de hoek inkijkend. (dik in beeld de ruitenwissermotor en stang)



Onder de ruitenwissermotor en stang doorkijkend, recht de hoek in. (Jolly f-ing fun, ook bij mij zit er wat roest.)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Het gat onder de paravan is idd voor afwatering en zit vaak dicht door viezigheid, bladeren etc. waardoor er water in die hoek kan blijven staan en dus roest kan veroorzaken.....

Je ziet waar dit gat naar afvloeit als je wat te gulzig de ruitewisservloeistof bijvult en het stroomt over de rand van de vulopening. Dit komt dan achter het voorwiel op de grond terecht.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

Dank beiden... de foto's kan ik net niet goed op zien maar heb denk wel een goed idee gekregen. Gaat gevalletje worden paravan en scherm los halen en schoonmaken + kijken. Daar in de hoek een roest gat zo niet fijn zijn. En nog minder om te maken. Maar goed eerst maar eens kijken... (met grote vrezen)

Michael

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Water (druppels) op de voorste dorpel

De beste wensen voor 2021!

 

Het voordeel van een bescheiden O&N als dit jaar is dat het spreekwoordelijke uitdeuken op nieuwjaarsdag geen prominent agenda punt is. Nu voor eind volgende week twee dagen tijd gemaakt om op speurtocht te gaan. Ga dan paar dagen naar maat van mij die schuur heeft op zijn erf waar ruimte is en droog gewerkt kan worden. Wel helemaal in Zwolle maar dan kan de dame ook weer even wat km's maken. Daarbij is het hier aan de straat voor de deur niet bepaald praktisch (de regen nog even buiten beschouwing gelaten).

 

Anyway: jullie advies en foto's gaan mij zeker helpen. Gezien er het nodige gedemonteerd gaat worden en ik mogelijk roest ga tegen komen was ik benieuwd welke materialen ik het beste kan gebruiken voor bijv. behandelen dan wel dicht maken. Wil de materialen alvast halen. Ik vrees n.l. voor die hoek welke blauboot heeft aangegeven. Benieuwd wat ik aan ga treffen. 

Michael