Slimme Dudes!
Sinds een week of twee heb ik toenemende opstart/wegrijdproblemen. :cry:
Starten gaat iets moeizamer, motor slaat als ik niet oplet af en loopt niet goed stationair als motor koud is. Wegrijden gaat nogal bokkig. Zodra de motor van benzine op gas overgaat merk ik verbetering en zodra de motor echt lekker warm is is er helemaal geen probleem meer, ook niet bij het stationair lopen.
Bougies zijn pas nog vernieuwd. Ik heb het idee dat het aan de benzinetoevoer of ideale lucht/benzine mengsel ligt, want op gas beter resultaat. Evenwel is dat ook beter geweest bij koude motor.... Of is het vocht misschien?
Kan even iemand mij geruststellen dat het een eenvoudige klusje is... :D :D :D
Ik zou er eens een Lexia aanhangen en meekijken met de temperatuur sensoren.
Zwaar geschut dus...de Lexia! :mrgreen:
Altijd even de stappenmotor schoonmaken, daarna verder zoeken :mrgreen:
Dat zal ik dan nogges doen hoor ...
Of anders een nieuwe monteren, die zijn voor een 16V niet zo gek duur bij de dealer.
Stappenmotor brandschoon en gewd40t. Euvel niet verholpen.
Volgens mij is het de bobine...(?)
Kan ik daar nog wat aan zien/repareren of wordt het sowieso een nieuwe?
Als het je bobine was, zou het probleem erger worder naarmate de auto warmer word. Forget it.
Ik ga mee met de temperatuursensoren van Maarten. Probeer een Lexia op te snorren, en hang die aan je auto terwijl ze draait/rijdt. Je zal zien dat 1 van de temp sensoren een afwijkende waarde geeft. Geen Lexia? Dan proefondervindelijk vervangen.
Dan ga ik es opzoeken waar die zitten ?? :shock:
Eh CDPF jij had een lexia toch?
Maar nog geen nieuw leder he? Dus langskomen zal nog even duren....
Ik heb de oto staan bij Chris Melgert, Citroën Arnhem, die last wat aan het subframe voor me, die zal toch ook wel een Lexia hebben?
Je mag ook doorrijden naar Winterswijk, wij hebben er een, als Melgert er geen heeft..
Luceo non uro....
Als de auto bij Chris staat, ben je héél dicht bij mij in de buurt. Ff bij mij langskomen moet dan kunnen als je haar weer ophaalt? Doe Chris de groeten van me, is een super kerel met enorm veel ervaring. Hij is de enige die -naast ikzelf uiteraard- aan mijn DS mag komen. Hoe kom jij nu daar terecht?
Interieur gaat iets langer duren dan oorspronkelijk verwacht, sorry.
Ik gaat morgen de wagen weer ophalen. Kweet niet hoe laat precies, hangt van werkzaamheden af. Ik kan er tot 1500 terecht, ook mooi toch, garage op zaterdag open! Misschien idd even langs bij je maar het mooie weer nodigt wellicht uit tot veel alternatieven voor een ieder.
Ik las op het forum alhier dat Chris Melgert idd een bekwame man is en zo kon ik de Xantia van mams uit Arnhem als leenauto gebruiken :D
Morgen ben ik helaas samen met Matthijs een blok uitbouwen + ophalen bij Micheline, dus dat gaat niet lukken. Maar ik hoop met je mee dat het weer zo goed wordt als ze voorspellen!
Volgens Chris Melgert is het de bobine.... :wtf:
Hij zou de computer ook voor mij uitlezen, hij zei dat hij geen storing kon vinden maar ik betwijfel dat: het hydraulieklampje gaat nog steeds niet aan bij het contact maken.....
Ik ga meer voor jullie verhaal maar goed. Ik zou es een goed werkende bobine rail kunnen proberen...
En wat ik al zei , de stappenmotor is na twee schoonmaakbeurten nog steeds niet helemaal smooth: nog af en toe slaat de motor af bij koppeling intrappen. Maar als die defect is zou de motor toch telkens moeten afslaan?
Op de sloopmeeting moeten we er wel uitkomen toch? Of hebben jullie enkelt oog voor slopers dan? :mrgreen:
Nee, het is slopen en vreten. :mrgreen:
Maar tussendoor kunnen we wel een blik op jouw auto werpen.
Ach ja, ik was vergeten dat jouw 16V blokkie natuurlijk zo'n snert-bobinerail heeft. Die dingen overlijden inderdaad regelmatig.
Toch ben ik van bobines gewend dat ze slechter worden naarmate ze warmer worden. Maar stel nou dat er een slecht contact in zit, in plaats van daadwerkelijk een slechte bobine? Dat slechte contact wordt dan ws wel beter als het warmer wordt (zolang het aan de laagspanningszijde zit)
Slechts een theorietje, natuurlijk. Die bobinerails zijn lastig te krijgen, als het dezelfde zijn als de Xantia-blokken.
Bobineblok is idd berucht bij de 16v's
Nou, dan moet ik dus even een goede gebruikte bobine proberen of daar het euvel mee opgelost is... :)
Zo ja zit hier misschien iets bij?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/citroen/xm-y4-hatchback-00-1994-00-2000/20-i-16-v-kat-05-1994-10-2000?pid=4&menucode=9&partcode=10
Ja, da's 'm. Maar ik dacht dat die dingen via de dealer 4 of 5 tientjes waren?
Ff in je winkelmandje gooien op SCC, dan weet je de prijs.
er zijn 2 opties volgen sc.
tot orga 07608 -> 233,07 in de btw ( 5970A7)
sinds orga 07609 -> 202.80 in de btw (5970A4)
gewoon nog nieuw leverbaar via de dealer.
Je kunt natuurlijk ook even van een andere , goedlopende 16v zo'n ding bij je erin hangen om te testen. naar mijn idee is het dan wel handig om even de boel opnieuw in te leren zodat het mm zich kan aanpassen.
Persoonlijk zou ik zo'n ding gewoon nieuw halen als dat het probleem is, maar via de sloop zou je er ook gewoon aan moeten kunnen komen. Meer dan genoeg 16v blokken zijn er geleverd. De meesten hebben overigens aan de onderkant allemaal op de zelfde plek een barst in het kunstof zitten, in het midden tussen cilinder 2 en 3 (als je gewoon 1234 telt).
Dat was mijn idee idd, even een goedlopende erin hangen.
Met beleid, die dingen zijn dus breekbaar :mrgreen:
En prijzig... :problem:
Zo breekbaar zijn ze nu ook weer niet hoor. In principe ene erg handig systeem. Stekker los, inbus boutjes los en je pluk de boel er zo tussen uit. Waar ik op doelde is dat het me opviel dat bij meerdere van die dingen ik op exact dezelfde plaats dezelfde scheurtjes in het kunstof tegen kwam. Dat duid meestal toch wel een een specifieke belasting waar dat ding niet blij van word.
maar dus wel ff opnieuw in leren als je een andere erin hangt anders krijg je het verkeerde beeld.
Ik heb um er alles uitgehaald, om de bougies te vernieuwen, daarna liep de motor heus als een zonnetje (in mijn beleving dan)
Dat was in juli, op de autosleutelcursus :D
Heb je de bedrading van de stekker die in het bobineblok zit al eens onder zocht!?
Hmm dat ziet er niet heel netjes uit ...
Er bleek een aanvoerslang van het gasklephuis gescheurd te zijn.
Ik heb deze weten te koppelen met een Bicpen :lol: en toen deed ie het weer goed.
Maar het is nu weer pet en het bokken neemt toe....
Waar gaat het toch heen? :thumbdown: