Panne, panne, panne ... Mijn XM staat bij de garage voor het vervangen van de dynamo. Ik heb aangeboden zelf het onderdeel aan te schaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb een handgeschakelde 2.0i 16V uit 1999 met automatische airco en de foto's van de kapotte dynamo laten 2 stickers zien met de volgende nummers:
--------
5705.EH
--------
--------
Made in FRANCE
19.08.2008
08:30:00
F541786A
60098207
ALT A14VI 14 12V 120A PSA
--------
Kan iemand mij een Valeo-nummer (of ander merk) noemen dat correspondeert met de gemonteerde dynamo? Alvast dank!
Als je 5705EH in bijvoorbeeld Autodoc of Mister-auto invoert krijg je geheid een hele rits met dynamo's die op je auto passen ;). Je zou ook nog je huidige kunnen reviseren. 120A is een stevige dynamo.
Geprobeerd, maar 5705EH kennen ze geen van allen. Wel 5705, maar met andere letters en cijfers erachter. Ik vond de VALEO - 436477, ook 120A, maar daar staat het OEM nummer 5705-GR of 5705-E8 bij. Oscaro geeft wel aan dat ie geschikt is voor mijn XM ...
Bij mij vindt Autodoc je nummer wel degelijk, maar ik denk dat je Autodoc dan even moet vertellen dat je géén XM hebt. Ik kom namelijk uit op een dynamo van een Jumper. 120A vind ik ook wel érg veel voor een Nederlandse XM tweeliter. Ik denk dat hij al eens eerder stuk is geweest, en dat iemand zoiets heeft gedacht als "liever wat te zwaar dan wat te licht". Overigens kan iemand met legale toegang tot Servicebox je aan de hand van je chassisnummer zo vertellen wat voor dynamo er origineel in zat. De meeste werden zo te zien geleverd met 90A.
Mocht je weer een dynamo van 120A willen, en je zoekt eentje die ook bedoeld is voor een XM, dan moet je één van deze onderdeelnummers hebben:
5705S5
57051T
5705FH
Stel dat je 90A ook wel gelooft, en ik kan me bijna niet anders voorstellen dan dat dat voldoende is, dan kun je ook voor deze nummers kiezen:
5705S4
5705X0
5705JC
Hij is uit 2008, dus idd al niet meer de originele
Jaap
Hier heb ik wat aan. Dank voor de tips! Overigens is mijn serienummer VF7Y4CZ0001CZ2179. Mocht iemand dat willen opzoeken ...
Als het niet lukt kun je de dynamo ook laten reviseren. Vaak als een dynamo dienst weigert, wordt dit veroorzaakt door een defect onderdeeltje.
Meestal is het niet meer dan een doorgebrande diode of een kapotte spanningsregelaar.
Een beetje revisiebedrijf fixt dat in een uur.
__________
Crepuscule