wellicht reeds bekend hier 2.1 TD Motortemperatuur laag...

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
tom
afbeelding van tom
wellicht reeds bekend hier 2.1 TD Motortemperatuur laag...

Wellicht plaats ik dit bericht ten overvloede, maar kon er voor vandaag iig niets over vinden... Afgelopen maandag reed ik ong. 20 km over een 80kmh weg en merkte dat de temperatuur meter niet meer dan 70 graden aangaf. Ook later op de snelweg niet, de verwarming werkte wel, maar niet uitbundig...en weer kwam de meter niet verder dan 70 graden. Overleg met mijn garage daar ik overmorgen naar Frankrijk wilde... de auto erheen gebracht en vandaag het oordeel: lekke koppakking.....ik wist iig niet dat dat ook het geval kan zijn als de motor dus niet warm wordt...werkelijk geen idee waar dit door veroorzaakt is... Wel: werd ik een maand geleden bij een tankstation aangesproken door een bestuurder die vertelde dat ze wel erg rookte als ik gas gaf....zwarte rook, zelf zag ik nadien dat als ik de snelweg opreed dat er grijze rook achter me verscheen en dat ondanks dat ik nimmer eigenlijk "scheur"....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Motortemperatuur laag...

Ik zou eerst eens de thermostaat laten vervangen als ik jou was.

Dat is de meest voorkomende oorzaak van te lage temperatuur. De thermostaat is dan kapot, vies, vastgelopen oid en blijft open staan.

Roken is nooit lekker, maar dat hoeft niet direct een lekke koppakking te betekenen. Bovendien moet je dan ook KVS kwijtraken en bij lekke koppakking is de rook vooral wit, dacht ik (maar hou me te goede) en niet zozeer zwart. Kijk ook eens in je koelvloeistofvat of de KVS nog helder is of vertroebeld met olie-achtige smurrie (mayo-look). Als je heldere, en voldoende KVS hebt, zou ik de zorgen voorlopig in de kast zetten (en misschien een andere garage zoeken).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Oh wat vervelend Tom. Dat komt niet vaak voor bij 2.1 dieselmotoren. Ga je er nu wel mee op pad?

Ik ben eens met een lekke kop naar de Dordongne gereden, dus het kan wel.

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: wellicht reeds bekend hier Motortemperatuur laag...

Even een reactie op Frank en Marc, bij invoegen op de snelweg  en weg bij een stoplicht rookte ze de laatste maanden vaak (licht)grijs...en er was ong. een liter koelvloeistof foetsie maar wel helder, was ook een maand geleden ververst bij het vervangen van distributieriem e.d. Ik koos destijds bewust voor een 2.1 en niet de 2.5 die bekend staat om haar motor/koppakking problemen... Ik durf het er niet op te wagen om er mee naar Frankrijk te gaan, heb van een goede vriendin een auto kunnen lenen...Wel jammer want juist de ritten naar Frankrijk of anderszins ver zijn zo leuk met de xm....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: wellicht reeds bekend hier Motortemperatuur laag...

Een lekke koppakking kun je zien in het kvs vaatje, draai de dop eraf, start de auto en laat iemand wat gas geven zie je bubbels dan is je koppakking eraan. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2 x 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998, 2,0 16V Break 1998, 3,0 V6 Exclusive 1998 en 2,0 16V 1999
RE: wellicht reeds bekend hier Motortemperatuur laag...

Thermostaat lijkt inderdaad de eerste maar wanneer de koelvloeistof ververst is zou er nog wel eens lucht in het koelsysteem kunnen zitten. Ook dan kan je bellen in het expansiefst zien wanneer de motor warm is en je gas geeft. Ontluchten doe je met een fles op het expansievat(zie foto) om het vloeistofniveau boven de kachelradiateur uit te laten komen. Bij het ontluchten ook de ontluchtingsnippels van de kachel open draaien tot er een constante vloeistofstroom uit komt. Wel een paar keer herhalen en natuurlijk de motor warm laten draaien. Je brandt vanzelf de vingers bij de ontluchtingsnippels dus let wel op. Succes.

tom
afbeelding van tom
RE: wellicht reeds bekend hier Motortemperatuur laag...

dank voor jullie reacties, zal ze bespreken met de garagist; hoewel deze behoorlijk gedecideerd was over de oorzaak... en ik kon onvoldoende volgen wat hij zei want gelijk spookte door mijn hoofd: hoe kom ik morgen in Frankrijk. wordt vervolgd

tom
afbeelding van tom
RE: wellicht reeds bekend hier Motortemperatuur laag...

Vanmiddag werd ik gebeld door de garage, het leed is nog groter: de kop is op 2 plaatsen gescheurd, hoe, mag joost weten.

De aanvankelijke reparatie zou ong. 1300,- kosten, fors bedrag, maar dat vond ik nog te doen in de zin dat het paste binnen mijn plannen om er tot nov. 2021 mee door te rijden om dan electrisch te gaan rijden. Nu wordt de reparatie het lieve sommetje van 3000,- en dat is mij te gortig, zeker in de leken wetenschap dat er nog andere euvels zullen volgen. Ik overweeg dus ernstig de auto weg te doen, ga morgen in gesprek met de garage. Doe ik haar weg dan weet ik dat ik er weinig voor zal krijgen, maar gegeven is dat het een bijna roestloze kar is met o.m. een mooi alcatara setje....

Mooi K.... dus

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Kun je er geen vervangende motor in hangen uit een sloper die wel met roestproblemen kampt? Dat lijkt me te moeten kunnen voor die 1500. Deze blokken moeten wel te vinden zijn lijkt me. 
 

Ook is het wel interessant om te weten waarom het nu zo veel duurder wordt. Diagnose was eerst lekke koppakking. Nu gescheurde kop. Volgens mij is dat qua arbeid bijna gelijk. Er komt alleen een andere cilinderkop bij die je netjes moet laten maken. Lijkt me geen 1700 te moeten kosten. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: wellicht reeds bekend hier Motortemperatuur laag...

Ai Tom, dat is wel zonde inderdaad want eigenlijk is jouw XM nog uitzonderlijk fraai. 

Het is wel veel meer werk natuurlijk. Als een garage iets voor je moet zoeken en dan ook nog garantie moet geven dat het onderdeel goed is dan hangt daar een prijskaartje aan. Het liefst willen ze een nieuwe kop gebruiken denk ik. Misschien hebben ze dat ook wel gerekend ?

Mogelijk kan het iets goedkoper bij een- of andere beunhaas maar het probleem blijft natuurlijk dat je ergens een goede kop voor een 2.1 TD moet vinden ....

laugh

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Volgens deze aanbieder ?  zijn ze nog wel nieuw verkrijgbaar....

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Ik heb per ongeluk een reactie van Walter verwijderd Tom. (en kan 'm niet terughalen) Maar volgens mij bood hij je zojuist een kop van een 2.1 TD aan.

Walter kun je nog eens reageren (excuses ....;-) 

__________
Crepuscule

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: wellicht reeds bekend hier 2.1 TD Motortemperatuur laag...

Geen probleem. Heb inderdaad nog 2 blokken liggen, allebei ong 2 ton gelopen en daar mag altijd wel een kop af. Laat maar weten. Heb zelf met die motoren gereden.Groetjes.

Walter xm1990

tom
afbeelding van tom
RE: wellicht reeds bekend hier 2.1 TD Motortemperatuur laag...

Vanmorgen besloten, de XM niet te laten repareren, hoe rot ik het ook vind. Zoals ik hierboven al meld was het mijn bedoeling tot nov 2021 door te sturen, maar nu alweer een reparatie na vorige maand een van 1200,- is mij te gortig, dan maar eerder een elctrike kar. Ik heb een leuke deal gesloten met mijn dorpsgarage man ( hij verzorgt de niet specifiek xm reparaties/onderhoud). Daar gaat ze.....heen. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: wellicht reeds bekend hier 2.1 TD Motortemperatuur laag...

Another one bites the dust…..  jammer, maar helaas. Was dit niet een Exclusive? De restanten zijn inderdaad misschien nog wel van enige waarde voor een liefhebber. Als ie wat kwijt wil, laat het hem gewoon even melden. Je mag ‘m ook mijn mailadres geven.

Succes in je electrike... (maar waarom zou je voor dat bedrag niet een hele mooie XM kopen? Een goede 16v of Turbo CT is ook leuk   )
 

__________
Crepuscule