Dit wisten jullie natuurlijk allang;maar vond het leuk nog even wat wetenswaardigheden te vermelden over onze geliefde voiture.
1.Er in de eerste twee productiejaren(1989 en 1990) reeds 45% van het totaal aantal geproduceerde XM's werden gefabriceerd,nl.142.451 stuks.
2.10% van de geproduceerde XM's in ons landje zijn verkocht;dat blijkt maar weer hoe populair de XM hier was/is.
3.Uit de Franse Contrôle Technique de XM als 3e uit de bus kwam wat betreft betrouwbaarheid na de Mercedes 190 en de BMW 5 serie.
Leuk dat je dat nog even vermeld :wink:.
Van punt1 wist ik niet :), de rest wel.
Toch klopt punt 2 niet, er zijn in NL 14.000 XM's verkocht, ik heb de informatie van afdeling Marketing van Citroen Nederland gelezen.
Terugblik Auto van het jaar 1990:
http://autotelegraaf.nl/autonieuws/8032484/terugblik-auto-van-het-jaar-1990/
ik hoorde gister dat de 2 chevrons van de XM slaan op dat Citroen de eerste was met dubbele schuine vertanding?
Je bent warm....
His first industrial adventure was a small gear cutting business called 'Engrenages Citroen' in Fauburg St Denis when he introduced the 'logo' for his company as two double helical 'chevrons'. This emblem survived all his other subsequent activities and is still the internationally recognisable double chevron logo of Citroen cars. 'Engrenages Citroen' became quite successful and Citroen was later joined in his venture by André Boas and Jacques Hinstin. A new company was formed in 1905 renamed 'Hinstin Freres Citroen & Cie' and moved to Essonnes (Orly). As the French automobile industry was very well advanced, the requirement for gears was high. Citroen began very quickly to comprehend the need to mass produce components in order to achieve low prices and fast deliveries. He therefore invested in latest up-to-date machinery and introduced flow control management processes. His gears found their way into most French cars and to such diverse avenues as the steering system for the 'Titanic' and to being evaluated for use by Rolls-Royce.
Lees dit ook eens, best interessant:
http://www.gizmag.com/go/3868/
De XM had de kleinste chevrons ooit op een productie versie...
In 1900 "ontdekt" (lees AFKIJKEN) André Citroën tijdens een reis door Polen hoe tandwielen met tanden in de vorm van chevrons gefabriceerd kunnen worden en hij ziet in deze techniek een kans om een industriële carrière te starten. Hij besluit om een licentie voor dit productieproces te verwerven en start zijn eerste eigen bedrijf: de Société des Engrenages CITROËN. Als hij zich in 1919 op de autoproductie stort, kiest André Citroën logischerwijs voor de double chevron als logo.
Officieel was de XM serie1 de eerste PSA model met multiplex, daarvan zijn er maar 200 van gemaakt op de 2.1TD Ambiance en alleen in Frankrijk verkocht als proef.
Volgens een collega had die o.a. al automatische ruitenwissers en automatische dimlicht.
Tijdens een Citroën cursus was dit een strikvraag (welke PSA model als eerst multiplex had) die niet meetelde .
In service citroen is onder serie1 genoeg verwijzingen naar de multiplex technologie, al die onderdelen zijn logischerwijs NFP.
Multiplex? Da's toch een houtplaksel?
En een handtekening!!!!
Lees het boek "André Citroën" van Jacgues Wolgensinger dan weet je o.a. hoe het merk logo tot stand gekomen is. (inderdaad tijdens een reis door Polen) en hoe bijzonder het merk citroën en alles wat er vooral vroeger bij hoorde is.
Een Citroën is niet zo maar een auto. Maar dat wisten we al.
Dat elke in Engeland geleverde XM t/m 1998 standaard een schuifdak heeft. :wtf:
Was de XM in die tijd niet de auto met het grootste oppervlak glas rondom?
En niet te vergeten de 13e ruit, ik kom nog steeds mensen tegen die dat geweldig vinden haha.
Dat betrouwbare uit punt 3...mmhm...ik weet het niet...
-op gebied van starten misschien redelijk...en draaien als hij dan draait oke...veel kilometers haha
-niet of slecht functionerende elektrische ramen met de bekende krassen...
-geheugen spiegel rechts...
-vreemde tikjes bij de richtingaanwijzerhandle...
-remlichtproblematique in pedaal...
-vreemde elektronische klachten...
Klachten die ik al bij meerdere XM's ben tegengekomen...heb er inmiddels een stuk of 15 gehad...
Hans
Alle 15 ?
Tjee...
:D