Hallo clubleden , ik heb al enkele weken een vreemde storing in de XM.
Hij slaat af alsof hij geen benzine krijgt en na stilvallen start hij gewoon weer.
Dit doet hij 1 tot drie keer en daarna blijft hij het gewoon doen.
Met knipperkastje geeft hij storing aan van de lambdasonde maar hij rijd gewoon goed na een paar keer afgeslagen te zijn.
Wie het weet mag het zeggen...
Ik hoor graag suggesties
Groet Rob
Is dat bij een koude motor Rob? Misschien een brakke temperatuursensor en daardoor een te arm mengsel bij koude motor??
__________
Crepuscule
Hallo Veen :-),
Bedankt voor het meedenken, dat is inderdaad een optie ja.
Dacht eerst aan de ontstekingsmodule maar nu je het zegt....als hij warm is is het okay dus die valt af.
Groet Rob
Je kunt ook je stappenmotor eens schoonmaken en inspuiten met WD 40 .
Wie weet , niet veel werk.
Als de lambda sonde een storing vertoont moet je die (laten) vervangen, die stuurt o.a. ook de brandstofinspuiting (toevoer), als die foute waardes geeft sluit deze idd de toevoer af en houd je motor ermee op,
Als je er langer mee door gaat dan mol je ook de katalisator doordat je een vuil mengsel erdoor krijgt!
Het is maar wat je liever vervangt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hallo Mark,
Bedankt voor je reatie.
Ik wist niet dat de Lambdasonde de brandstoftoevoer toevoer echt helemaal kon afsluiten.
Ik dacht in eerste instantie dat de melding zou komen als resultaat van een verkeerd mengsel doordat ik geen vonk kreeg of brandstoftoevoer.
Dit nu wetende is jou optie de meest logische gezien de melding na uitlezen.
Groet Rob
Storing Opgelost!!
De boosdoener was de ontstekings module, het kleine electrische deel gemonteerd rechts op het kleppendeksel naast de verdeelkap.
Ik heb nu een gebruikte van sloperij uit een Volvo maar bosch nummer kwam overeen 0 227 100 124.
Een eerdere nieuwe vervanger gekocht via de automaterialenzaak deed helemaal niets (had ook een pootje meer nl 6 ipv 5)
Het ding word heel warm van zichzelf en van de motor warmte en moet met koelpasta gemonteerd op de aluminum montageplaat (pasta zat op de oude niet)
Ik lees op forums dat de positie van het ding niet ideaal is namelijk op een heet motorblok, bij latere modellen op de accubak.
Ik wilde hem dan ook verplaatsen maar de bedrading beperkt me daarin dus heb ik gekozen voor langere M8 bouten 2x die in het motorblok gaan en wat extra moeren (4x) om de plaat "zwevend" te monteren dus niet direct op het blok. Zo kan de lucht ook de Alu plaat aan de onderkant koelen en komt de hitte van het motorblok niet vol op de module.
Tot nu toe rijdt ze weer super!!!
Bedankt voor het meedenken,
Groeten Rob
Mooi dat het is opgelost
__________
Crepuscule
Zo zie je maar weer dat de Lexia het ook niet altijd bij het goede eind heeft .