Mijn xm tct uit 1993 loopt heel slecht. Ik heb al veel vervangen maar steeds niet met het gewenste resultaat.
Deze versie heeft de Map sensor in de ecu zitten en we denken nu eigenlijk nog aan de Ecu of een kabelbreuk.
We hebben reeds vervangen:
- Slangen naar turbo, map sensor, benzinesruk en ontluchting.
- Bougies en kabels
- onstekkingsmodule
- stappenmotor (tweedehands)
- Gaskleppositie sencor
- twee temperatuurscensors (groen en bruin)
- krukasscensor
- kiekert of klopsensor
- zekeringen gechecht, aardekabels nahelopen en schoongemaakt
- ontluchtingsklep inlaat, om benzinedamp of zo af te voeren.
- lambdasonde
we weten het eigenlijk niet meer. De auto laat zich niet uitlezen...de methode met het lampje werkt niet.
iemand nog een slim idee?
de auto start overigens wel maar pakt gas niet op, houdt dan in en vervolgens komt hij op. Laat gas los en slaat af.

Zit het timinggat voor de distributieriem bij zo'n 93'er ook in het buitenste deel van de krukaspoelie? Bij mijn 96'er Tct was die buitenste rand over de trillingsdemper verschoven (rubber laat immers los na zoveel jaar), waardoor je hem met geen mogelijkheid meer goed op tijd kunt zetten. Maar jouw poelie is sowieso niet identiek omdat je ook nog een V-snaar hebt.
Wellicht zou je die MAP-sensor eens kunnen testen door het slangetje los te halen. Maakt dat verschil?
Als het timing-gat in de accessoire-pulley verschoven is, dan kan je 'm zeker nog wel op tijd zetten. ;)
In de krukas zit nog een sleuf waar de paspen doorheen loopt. Dus met de accessoire-pulley verwijdert, ben je van het foutieve gat daarin af en kan je de correcte onverschuifbare sleuf gebruiken.
Anyway.., die stappenmotor. Was dat een examplaar waarvan je gezien hebt dat deze uit een goed lopende TCT is gekomen?
En loopt de motor over het hele toerenbereik slecht? Of gaat ie met wat gas er op boven 1500rpm of zo gewoon doen.
Verder ingaand op de MAP sensor. Daarvoor moet je dan toch even iemand met een ELIT of Lexia lief aan gaan kijken. Het is vrij gegarandeert dat als je de slang los trekt dat de motor uitvalt aangezien de MAPwaarde een kritisch component is voor de injectie.
Maar dat de motor loopt, betekent enkel dat de MAPsensor 'iets' doet. Dan zal er dus gekeken moeten worden of 't ding met 'iets' doen ook de correcte waardes doorgeeft.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank jullie wel voor het meedenken.
De stappenmotor was een gebruikt exemplaar. Hij loopt er wel iets rustige door op de een of andere manier. Het toerental is net geen 1000, 950 of zo. Als ik als slangetje los trek van de mapsensor stijgt het toerental. Hij trek dan veel valse lucht. Al met al heb ik al best veel vervangen maar is het probleem nog niet geteckeld. Een lexia heb ik helaas niet en ken hier in het zuiden van het land ook niemand die zoiets heeft. Heb ook nog een ontluchtsklepje besteld voor de carter. Ik kon er lucht doorheen blazen vanaf de "verkeerde" kant. Niet veel maar wel iets.
Zit je ver van Arkel (clubmagazijn) verwijdert? Anders dan wil ik daar als we er op de 3e zaterdag van de maand zijn best wel even de ELIT er aan hangen.
Kan je over het volgende nog iets zeggen? Dat maakt het misschien ook wat duidelijker voor ons. :)
En loopt de motor over het hele toerenbereik slecht? Of gaat ie met wat gas er op boven 1500rpm of zo gewoon doen.
Houd hij in bij zowel bij warme als bij koude motor ? alle 4 injectors in orde ? db riem kan ook een tandje verschoven zijn: zelfde meegemaakt met een bx tzi = inhouden motor en geen koppel.
De auto heeft ook met een koude start dat hij moeilijk aan wil blijven. Na een paar keer starten loopt de auto. De bougies zijn roetzwart wat duidt op te veel benzine. Je ruikt de benzine ook en je ziet het achter uit de uitlaat. Ik heb allle senoren en de kabels; 2x temp, gaskleppositiemeter en de mapsensor op de ecu doorgemeten met de auto op contact. Dit lijkt allemaal in orde. Een week geleden heb ik hem aan een diagnose-Apparaat gehad die de Bosch Motronic 3.2 ondersteunt. Het apparaat kon geen foutcodes uitlezen maar wel live-data, ik dacht eerst dat hij de waardes waarschijnlijk niet goed kon vertalen maar nu ik meer weet denk ik dat deze waardes wel juist zijn. De koelvloeistoftemp geeft wen hele hoge waarde aan van 130 graden, de inlaatlucht van -30, accuspanning, 0,3 volt terwijl
de auto loopt. Mapsensor 0. Brandstofinjectie 39.
het lijkt er op dat zodra de motor loopt de ecu een storing heeft op het 5volt circuit of op de massa van de betreffende sensoren.
De auto loopt op tijd, dat heb ik gecontroleerd.
Zojust nog een keer de timing gecontroleerd maar nu met een pen in cilinder vier om her dode punt te zoeken. Nu blijkt dat de riem niet goed ligt ik denk wel drie tandjes ernaast.
Het goede nieuws is dat je daar met een Tct meestal mee wegkomt zonder kromme kleppen. Ben benieuwd wat 'ie doet als 'ie goed op tijd staat!
Wat ik alleen niet begrijp is dat van de krukaspolie. De pasnokjes op 10 uur staan en mijn poulie inkeping op 2 uur. Dit als de vierde cilinder op het hoogste punt staat. Kan die poulie verschuiven? Lijkt me niet toch? Of het verhaal van het dode punt en de pasnokjes klopt niet. Mij is verteld dat als cilinder 4 op het dode punt staat de pasnokjes overheen moeten komen. Weet iemand dit?
Kun je eens een foto posten van de krukaspoelie?
De 2 blauwe strepen moeten met elkaar in lijn staan als de paspen van de nokkenas te plaatsen valt.
Die pulley past maar op een manier op de krukas en kan dus niet verkeerd zitten (zie de spiebaan)
Wat verkeerd kan gaan is dat de pulley van de accessoire riem gaat doorslipppen. Ook daarin zit een gat voor de blokkeerpen die dan niet meer klopt. Dus door die dan te gebruiken kan men de nmist in gaan.
Maar als de timing is, zou ik inderdaad als eerste eens die ECU uit wisselen voor een ander. Hoewel het me ook niets zou verbazen als het uitlezen gewoon niet zo lekker communiceerde.
Al die elektronica is van een generatie dat het allemaal nog niet zo 'universeel' en altijd werkend is als tegenwoordig.
Ja klopt, zo heb ik het ook altijd gedaan. De blauwe strepen in lijn en op de nokkenas een pasnen ban 10 mm.
heb het opnieuw gedaan maar was gewoon goed dus dit is het probleem niet. Uitruilen van een Ecu is lastig omdat deze ecu een ingebouwde mapsensor heeft. Mijn andere xm heeft een andere computer. Misschien ligt er een op het magazijn van de club.
Zo meeteen ga ik nog even alle massa kabels checken, opschuren en goed vastzetten. Er kan ook iets mis zijn in de stroomtoevoer denk ik. Iets dat het 5v circuit omzeep helpt.
Ik ga er dan gemakshalve vanuit dat de live-waardes van het diagnostische apparaat kloppen.
Massa schuren heeft niet het gewenste resultaat.....ik weet het ook niet meer.
De auto loopt trouwens over hele toerenbereik slecht.
Bij mijn weten heeft iedere Turbo CT dat. Een andere ECU met mapsensor moet dus wel te vinden zijn. Ik weet alleen niet of je zomaar die van een RGX (type 2) kunt monteren.
Schiet me net te binnen: Autorecycling Joure heeft een Turbo CT type 1 staan. Misschien kun je die ECU eens proberen.
Goeie tip inderdaad, het probleem is echter dat er een startonderbreking op zit. Die moet dan weer veijgeschakeld worden en ik weet niet hoe het moet.
Heb je niet gewoon het standaard codepaneeltje? Want dan is er niks aan de hand als je de code van de donor-ECU weet. Of als 'ie bij de donor-ECU is uitgeschakeld.
Help me even ; volgens mij mis ik hier iets
De krukas poelie en nokkenas poelie staan niet goed ten opzichte van elkaar (Dus : nokkenaspoelie geborgd en de blauwe strepen van de krukas poelie staat dan niet tegenover de gleuf/inham ?? ) . Tevens ik zie ook dat de waterpomp recent is vervangen. liep hij daarna niet meer goed ?. Maar waarom borg je de nokkenas niet, haal je de DB riem eraf, zet je de krukas poelie op tijd (= de 2 blauwe strepen tegnover elkaar) en plaats je de db riem terug. ???? daarna fff controlen met een ratel o.i.d. of de krukas poelie (makkelijk) 2 keer rondgaat (ter controle). Dat het de ECU is wil er bij mij niet in..........................
Oh ja,voor iedereen die het zelf wil doen: gebruik tipex !!! : markeer dit op de oude riem,krukaspoelie en de nokkenaspoelie(s). Deze strepen kan je dan overzetten op de nieuwe db-riem en gaat het nooit meer fout !!
Dat werkt alleen op het moment dat de oude riem goed stond
. Bij mijn Turbo CT heeft 'ie nooit goed gestaan zolang ik de auto heb.
inderdaad : tipex werkt alleen als hij goed staat. Gelukkig is dat in bijna 100% van de gevallen ook zo.
Alleen dan jammer als je net die 1% te pakken hebt.
Maar voor zover ik Pascal begrijp staat de timing goed en heeft ie dat dubbel gecontroleerd aan de hand van de paspen in de nokkenas en de blauwe lijnen in lijn. :)
Ja maar,dan hebt je het niet goed gelezen. Quote pascal "De 2 blauwe strepen moeten met elkaar in lijn staan als de paspen van de nokkenas te plaatsen valt.Die pulley past maar op één manier op de krukas en kan dus niet verkeerd zitten (zie de spiebaan) " einde quote.
Daar staat dus dat krukaspoelie maar op 1 manier past (spie) en dus luid zijn conclusie : moet het goed zijn . Maar de blauwe strepen staan nog steeds niet tegenover elkaar terwijl de nokkenas wel op tijd staat.
Hij (pascal) legt zich er dan bij neer dat de blauwe strepen niet tegen over elkaar liggen !!!!!!!!!! Daarom schrijf ik : "waarom borg je de nokkenas niet, haal je de DB riem eraf, zet je de krukas poelie op tijd (= de 2 blauwe strepen tegnover elkaar) en plaats je de db riem terug" ???? Pas dan staat hij goed. Daarom van mijn kant : hebt je zelf de waterpomp vervangen ? want........ dan moet de db riem eraf. En houd hij zinsdien in of....... houd hij al in sinds aanschaf en heeft de vorige eigenaar dus de db riem vervangen.
Dus wat te doen : pen b monteren = nokkenas poelie borgen, spanrol 1 loszetten, db riem verwijderen, krukas zo verdraaien dat de 2 blauwe strepen tegen over elkaar staan zie a ! (lukt maar in 1 draairichting daar in verkeerde richting de zuiger en kleppen elkaar raken) db riem terugplaatsen, db riem 1 opspannen. controleer nu alles nog een keer controleren door de krukas 2 keer rechtsom rond te draaien.
zoals hij nu staat zal er tijdens compressieslag (zuiger helemaal bovenin) altijd een klep een beetje openstaan = geen optimaal vermogen, geen maximale prestatie en inhouden van de motor.
Mocht alles toch op tijd staan................vergeet dan de eerdere opmerkingen
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Nog even over "het op tijd lopen". Ik wilde controleren of de nokkenas en krukas goed stonden. De pen in het gat bij de nokkenas is geen probleem maar de pen in de krukas is "blind" en ik zag dus niet of dit goed stond. Ik dacht van wel maar je wil het dan toch 100% zeker weten. Toen vond ik op internet dat je de timing ook kunt afstellen door het hoogste punt te zoeken van de zuiger, hier zit de verwarring. Ik heb dus het hoogste punt van de zuiger van cilinder 4 gevonden, maar dit kwam niet overeen met het gat bij de nokkenas. Nu blijkt dat deze methode niet geldt voor een xm. Werken met de paspennen is de juiste methode, de zuigers staan dan allemaal ongeveer halverwege de cilinders wat de kans op beschadigen vermindert bij het vervangen van bijvoorbeeld een koppakking. De auto liep en loopt dus mooi op tijd...maar...
Ik ben nog een tijdje bezig geweest met het doormeten van verschillende sensoren en de bekabeling van de sensoren naar de ecu. Ik kan niks geks vinden. De Bdp sensor had ik al vervangen en omdat ik de bedrading wilde doormeten moest ik de bobine even losmaken. Toen ik de bobine controleerde bleek die aan de achterzijde volledig gebarsten te zijn. Het is mogelijk dat hierdoor de auto niet goed vonkt en dat de vonk door de barst op de cilinderkop slaat. Aldus AI. De nieuwe bobine klmt vandaag binnen, hoop zo dat dit het is.
Fingers crossed !! Pascal
De gouden tip kwam van Feije! Ik heb de bobine nog gemonteerd en ook met de nieuwe Bobine loppt de auto gewoon slecht en gaat het motorlampje branden. Balen natuurlijk....maar Feije gaf mij de tip dat in Joure een TCT stond type. Deze mensen heb ik dinsdag gecontacteerd en woensdag had ik de tweedehands ecu in huis. Deze na de bobine maar eens omgewisseld en dat was dus het probleem. Ik ga nog nader onderzoeken of het uiteindelijk toch de mapsensor was maar ik denk iets met de voeding of massa was.
iedereen bedankt voor het meedenken, auto loopt trouwens echt heel mooi met al die nieuwe onderdelen.
Kijk eens aan! Een Turbo CT die mooi loopt is wat mij betreft al een prestatie op zich. Meestal zijn ze stationair een beetje nerveus.
Overigens lijkt het me niet verkeerd dat je die bobine hebt vervangen! Dit was vroeg of laat toch misgegaan. Wat voor bobine heb je er nu in zitten? Het is in de aftermarket soms een beetje een gok wat goed werkt, dus als je merk en type wil delen, help je daar misschien nog eens iemand mee.
Mooi dat het is opgelost
Pagina's