XM Diesel blijft niet stationair lopen

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Iksemmm
afbeelding van Iksemmm
XM Diesel blijft niet stationair lopen

Volgens de Wegenwacht is de brandstofpomp niet goed (zonder dat hij maar één stuks gereedschap in zijn handen heeft genomen). Anderen noemen steeds een brandstoffilter dat vuil is of iets dergelijks.
Eerder is de auto-stop plunjer er al uit gehaald en dat leek een tijdje de boosdoener. Maar later wilde de auto niet harder meer dan 80 a 90 km/u en vervolgens wil hij niet eens meer stationair blijven lopen. Start prima, maar slaat gelijk weer af. Brandstoffilter is vrij nieuw. Ermee rijden is nu geheel onmogelijk, omdat de motor gewoon iedere keer weer gelijk afslaat als je de koppeling op laat komen.

Auto heeft "pas" 313.000 km gelopen, dus de motor is in principe nog lang niet "op". Geen zwarte pluimen uit de uitlaat o.i.d. Er is veel aan vernieuwd de laatste jaren, dus zonde hem nu al aan de kant te zetten. Heb helaas van diesels niet zo veel verstand ondanks bijna 25 jaar zelf sleutelen aan mijn wagenpark.

Iemand een idee ? Het euvel is vrij plotseling onstaan in een week of twee tijd, voorheen startte en liep hij prima, alleen vond ik hem wel heeeel erg traag (in vergelijking met zijn voorganger een CX 2500 Diesel).

citroen26
afbeelding van citroen26

staat alles nog op tijd. ?? dus nokkenas/krukas/pomp.

als je riem een tandje versprongen is dan kan je iets van dit callieber verwachten. met name dat 80/90 km/h verhaal sluit hier goed op aan.

Iksemmm
afbeelding van Iksemmm

Kan dat zomaar ineens vanzelf gebeuren dan ? Dattie een tandje verspringt ?

En hoe zou je dan verklaren dat de motor de ene rit wel goed liep en dan vervolgens op de terugweg (bijvoorbeeld) niet vooruit te branden is ? En dan een dag later weer normaal, heel onvoorspelbaar.

Nadat de plunjer van de auto-stop eruit was gehaald liep hij beter en sneller dan ooit tevoren, maar helaas maar voor een paar dagen.

Maar goed, op het moment is het gewoon einde oefening, moet hem binnenkort binnen zetten zodat ik het kenteken kan schorsen, dat wordt weer een leuk staaltje stuntrijden :-(

citroen26
afbeelding van citroen26

Iksemmm zegt:

Kan dat zomaar ineens vanzelf gebeuren dan ? Dattie een tandje verspringt ?

jazeker: ooit eens een bx gekocht voor een prikje omdat hij geen vermogen meer leverde. nadat ik de db-riem op tijd had gezet was het probleem opgelost.
tijdens het starten wordt de krukas immers als eerste aangedreven door het vliegwiel cq startmotor waarna deze z'n rotatie moet overbrengen naar de nokkenas dmv de db-riem. als de spanrol z'n beste tijd gehad heeft staat de db-riem tijdens het starten fff slap waardoor hij op het nokkenastandwiel net een tandje/tandriempje kan opschuiven................

Iksemmm zegt:

En hoe zou je dan verklaren dat de motor de ene rit wel goed liep en dan vervolgens op de terugweg (bijvoorbeeld) niet vooruit te branden is ? En dan een dag later weer normaal, heel onvoorspelbaar.

verstuivers al laten controleren op openingsdruk ?? cq geen lekkende verstuivers........??

Iksemmm
afbeelding van Iksemmm

Bedankt voor de tips. Auto staat buiten weg te kwijnen, zal eerst naar binnen moeten voordat ik wat dingen kan gaan nalopen. Heb geen sleutel-ervaring met de XM, dus kost het allemaal extra tijd. Ben ervaren met CX-en, maar deze XM is mijn eerste. Ben een poosje terug al vele uren aan het tobben geweest om er een trekhaak onder te krijgen :-(

Moet ook nog een sleutelboek kopen, zoals Haynes of Olyslager/Kluwer, dat scheelt ook tijd.

Brandstof filter vervangen, luchtfilter vervangen, sproeiers checken, distributieriem (en afstelling) checken; voorlopig ben ik wel weer even zoet met de XM. Hopelijk blijft de dagelijkse BX Diesel in de tussentijd lekker doorrijden :-)

hans01
afbeelding van hans01

Heb zelf met m'n ouwe Xantia TD nogal wat ellende gehad. Ben toen in Den Haag bij dieselspecialist Mulder langsgeweest. Leek daarna wel of ik een heel andere auto had. Sneller, zuiniger en stiller. Was zo'n 200 euri kwijt zonder spijt :) Goed afstellen van die dingen is echt een vak.

Kun je gelijk de verstuivers laten testen.

groet,
Hans