XM doet aan buikschuiven

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
MvanRiet
afbeelding van MvanRiet
XM doet aan buikschuiven

Hoi,

Mijn V6 (bj1999) heeft een vervelende eigenschap, namelijk buikschuiven op (korte) verkeersdrempels. Vandaag bij Chyparse bollen laten testen. Was niet voor niks, van de 7 was er 1 kapot en 6 hadden max de helft van de druk nog. Beetje achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar... Zeer bijzonder dat je met zo'n beroerd systeem uberhaupt nog kan rijden, op zich is dat al knap. 

Het vullen/vervangen heeft zeker een positief effect gehad, maar 1 euvel is gebleven, op korte verkeersdrempels raakt de wagen midden onder de grond, ook al rijd ik er langzaam (20-30km/uur) overheen. Ter referentie, mijn vorige XM deed dit nooit. Wat kan dit veroorzaken? Hoogteregelaar? De wagen gymt vlotjes, en de rijhoogte 'lijkt' in orde, maar ik weet niet hoeveel cm de speling moet zijn. 

 Het valt me verder op dat de ene drempel anders verteerd wordt dan de andere. Bij het afrijden vangt soms de achterkant alles op, zodat je het haast niet merkt, maar andere keren is het weer een stuk stugger. Iets met hydractief systeem?

Ben benieuwd of iemand dit herkent en tips heeft, anders wen ik maar aan rijden in de middenstand bij bepaalde drempels...

Groet, Martijn

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: XM doet aan buikschuiven

Kon je dat ook zien aan de onderkant?  Schaafsporen voor, achter- of in het midden?

__________
Crepuscule

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

De wagenhoogte wordt geregeld met een module: bij te laag wordt deze opengezet en LHM erbij gepompt, bij te hoog wordt dit afgelaten.

https://drive.google.com/file/d/0B_nx2Aag0-ZgNTViMzdmMDItNjEzZC00YWQ4LWE0NDUtZTQxODI4ODAwMjJl/view?authkey=CKDNzOsL&hl=en

Als dit mechanisme vervuild is blijf de plunjer in de module even vastzitten waardoor in de lage stand, veroorzaakt door het indrukken van de dorpel, deze niet op tijd opent om LMH toe te voeren.

Spoelen van het hele systeem met "hydrorinçage" is eens in de zoveel tijd nodig om dit te voorkomen.

http://www.xmclub.nl/forum/uit-elkaar-halen-hoogteregelaar

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

MvanRiet
afbeelding van MvanRiet
RE: XM doet aan buikschuiven

@Veen: je ziet inderdaad in het midden, schaafsporen. Achter de achterwielen niet. Heeft iemand de rijhoogte in cms paraat? Wagen komt oorspronkelijk uit Du, stond toen op niet - Citroën velgen, misschien is er toen wat aangepast

M. van Riet

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: XM doet aan buikschuiven

Ik heb de originele documentatie, maar dat kan ik hier niet neerzetten, doe me een pb met je mailadres.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

MvanRiet
afbeelding van MvanRiet
RE:

Hoi,

Even kijken of dit topic weer nieuw leven in is te blazen. Inmiddels is de hoogteregelaar vervangen, maar het probleem blijft. De achterkant lijkt gewoon te zacht. Sinds de nieuwe hoogteregelaar houdt de wagen na stilstaan helaas niet zo goed zijn hoogte meer (gratis cadeau van de garage...) . Ze zakt langzaam in als ze stilstaat.. En als je gaat zitten en je start, dan zakt hij eerst verder omlaag. Het lijkt of de wagen dan niet uit zichzelf op hoogte komt, maar als je de hoogteregelaarschuif een standje hoger zet komt ze wel vlot omhoog.

Heeft hier iets enig verband met elkaar? De familie is inmiddels klaar met de wagen door het drempelbonken dus zonder oplossing wordt het einde oefening vrees ik.

Ben nu bedreven in het voor een drempel inschakelen van de stugge veerstand, of de wagen in t geheel wat hoger zetten..., niet echt de bedoeling.

Hoor het graag! Groet, Martijn

M. van Riet

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: XM doet aan buikschuiven

Heb je in de tussentijd al gelegenheid / informatie gehad om de wagenhoogte te controleren / af te stellen?
Zoniet => Officiële handleiding HIER
Enige dingetje is dat je misschien even moet omrekenen voor de juiste bandenmaat want hierin staan alleen de hoogtes voor 195/70 en 205/60

Wat gebeurt er als je met draaiende motor de kofferklep opent en dan de wagen met je volle gewicht een goede douw omlaag geeft? Veert ze dan weer netjes terug naar dezelfde hoogte of blijft ze laag hangen?

Mocht ze gewoon weer netjes terugkomen in de zelfde stand denk ik dat de wagenhoogte net iets te laag is. Zet zelf af en toe de wagen een klein tikje lager met de schuif. 2 cm hooguit denk ik, maar dan raspt ze ook over alle drempels hier in de straat als ik vergeet haar weer in de normale stand te zetten.

Je zou eens kunnen proberen of het probleem verholpen is door de schuif net een tikje hoger te zetten. Om te beginnen zoals op de foto en misschien nog een klein tikje meer.



Kijk ook uiteraard even buiten de wagen wat voor effect dit op de hoogte heeft. Volgens mij kan je 'quick&dirty' stellen dat de wagenhoogte goed is als de achterband voor de helft of iets minder achter het achterscherm verdwijnt. (Beetje afhankelijk van de bandenmaat ook)

Of plaats hier eens een zijdelingse foto van de wagen. Ben wel benieuwd hoe hoog ze staat. 

Het eerst inzakken van de wagen na starten kan ik zosnel nog even niet verklaren. Moet ik nog even over nadenken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

MvanRiet
afbeelding van MvanRiet
RE: XM doet aan buikschuiven

Dank voor de tips alvast!

Eerste observatie: de V6 staat op 195/65/R15. Is dit ok voor een V6? Als het bijv 195/70 zou zijn dan scheelt dat 1 cm  bandhoogte (126,8 mm vs 136,5 mm).

Er zijn deze winter nieuwe banden opgezet door Tres Beau, dus ik heb gewoon aangenomen dat de goede banden gebruikt zouden worden.

Dan de foto, draaiende motor, foto vanaf straatniveau, normale rijhoogte.

 

Ik vind je tip over het iets verschuiven van de hoogte regelaar wel een goeie, stom dat ik daar niet aan gedacht heb, ik vroeg me altijd af of dat traploos was of een 4 standensysteem. Mijn ervaring van vandaag met een iets hogere stand leverde in elk geval geen buikschuiver op bij de beruchte drempels (maar ik durf er ook alleen zeer langzaam overheen).

Vraag is nu of ik er slim aan doe grotere banden op te zetten (of harder oppompen?).

Het echt méten van de hoogte en verstellen is nog niet zo simpel zie ik. Kan dat meten niet ook gewoon van de rijweg tot onderkant krik-steun ofzo? lijkt mij toch net zo nauwkeurig?

Groet, Martijn

M. van Riet

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Beetje zonde is het wel als die andere banden net nieuw zijn. Officieel moet onder een V6 bandenmaat:  205 / 65 R15.  Dat scheelt qua bandhoogte 7 mm met wat je nu hebt.

Persoonlijk zou ik misschien een beetje 'trial and error' met de hoogte-regelaar aan de slag gaan.  

 

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: XM doet aan buikschuiven

Met de bandenmaat is niets mis. Maar zoals Veen al zegt hoort er fabrieksaf 205/65R15 onder. Naar mijn mening is dit alleen maar gedaan om dat 'breder is beter' mode is. Het levert dan ietwat meer grip op droog wegdek op, maar daaraan vast zit ietwat minder grip op nat wegdek, minder comfort wegens de hogere lastindex en een hoger brandstofverbruik. Dus lekker laten zitten. ;) 
Wel heb je er een redelijke afwijking op de kilometerteller mee. Valt te compenseren (Zie m'n post in m'n eigen topic)

Als ik de foto zo beoordeel dan vind ik haar te laag staan ja. Vind het wel mooi er uit zien, dus zet 'm zelf ook wel eens zo. Maar daardoor heb ik dus ook krassen onder de wagen nu. :P

Ik zal vanavond even meten welke hoogte ik van de dorpels tot de straat heb. Dan kan je de wagen op die hoogte zetten tot je de tijd heb om het definitief in de garage af te laten stellen. Ze zal er namelijk de brug voor op moeten. Dus ik ga er even vanuit dat je dat niet zelf gaat doen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Even gemeten voor je bij de rode pijlen op de foto. Dat is dus het onderste randje van de dorpel. Beide zitten op de 18cm. Of dit de perfecte wagenhoogte is weet ik niet zeker. Maar over de grond gaat doet ze in ieder geval zeker niet.

Zorg voor je gaat meten ook dat de koude bandenspanning correct is. 2.3 bar voor en 1.9 achter en dat ze uiteraard op een vlakke ondergrond staat.

 

Als bonus nog de beschrijving voor de afstelprocedure en berekening van de hoogte zoals in het jaar 2000 werd voorgeschreven.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Weet je zeker of je voor wel de juiste bollen hebt?

De verschillende soorten bollen hebben verschillende diameters in doorlaten, zowel voor in- als uitveren. Wellicht heb je nu bollen erop zitten met een te grote doorlaat en dan is het niet gek dat t ding met z'n muil op straat dondert ;-) Dus, zolang je niet 100% zeker weet of je wel de juiste bollen er voor op hebt zitten zou ik eerst dat doen. Dan pas verder zoeken.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

ALs dit inderdaad een foto is van jouw Xm , met draaiende motor !!,dan staat hij achter te laag !!!!!!!!

Bij Blaueboot kun je al zien dat je de het HELE achterband moet kunnen zien. Zo staat hij ook bij mij in de rijstand

Hier, bij de onderstaande foto's, kun je het goed zien

Ik zou de klem die om je stabilistatorstang zit, en gekoppeld is aan je hoogte regelaar,  iets verdraaien tot je de gewenste hoogte hebt.

Even naar een DHZ garage gaan welke een 4 kolomsbrug heeft !! Is het zo gepiept.