Hoi Allemaal,
Ik rij inmiddels een dik jaar met veel plezier in mijn XM, maar ben (zoals iedereen waarschijnlijk) ook geschrokken van wat er in zo'n jaar allemaal aan versleuteld moet worden. Op zich is dat allemaal prima, en heb ik het ervoor over, maar nu is de XM vanochtend afgekeurd en begin ik toch te twijfelen. Er zitten twee lekkages in het LHM-systeem; een bij de hoogteregelaar en een bij het rechterwiel. Verder is de linker remkabel gerafeld en bijna stuk. Daarnaast zijn er nog wat kleinere probleempjes (lampjes, een voorband die vervangen moet worden).
Ik heb met een aantal garages in de regio Utrecht gebeld, maar geen wil een prijsindicatie van de reparatie geven. Ze zeggen dat ze de auto eerst moeten zien om dat te kunnen beoordelen. Hebben jullie misschien enig idee hoeveel zo'n reparatie zou kunnen kosten? En hebben jullie wellicht ook een tip voor een goede garage in de regio Utrecht?
Groet!
Hoi Tom,
Ik ga altijd naar Walter van Broekhoven in Utrecht stad. Daar kom je alleen als je geen diesel hebt ;( En ik kan me wel voorstellen dat een garage de XM wil zien voor ze een prijsopgaaf doen. Het hangt er toch echt vanaf wat er precies lekt.
Groeten, Arjan
Hoi Tom,
Zijn denk ik niet de grootste kosten. Met een beetje geluk is de lekkage thv de hoogteregelaar een aansluiting (tussen leiding en regelaar) en dus zo te fixen; lekkage bij wiel: is dat voor of achter. Voor waarschijnlijk de retourslang; achter is het waarschijnlijk een leiding; misschien een bol. Bol is makkelijk te vervangen en ook niet zo duur (paar tientjes); leiding moet je geluk hebben dat de garagist zelf leidingen fabriceert en een stuk ertussen kan zetten.
Mogelijk dat al met al de voorband zelfs nog iets duurder is dan deze reparaties.
Zoals Arjan zegt: gewoon de auto even wegbrengen en laten beoordelen. Bevalt de prijs je niet, kun je altijd nog elders gaan shoppen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ok, da's alvast een geruststelling. Ik dacht even dat het een dure reparatie zou worden, en daar heb ik er net een van achter de rug. Ik ga eens een rondje langs een paar garages maken denk ik.
Ik zou niet direct naar een dealer gaan Tom. Liever een specialist op gebied van XM die ook een stukkie hydrauliek kan aanpassen. Walter is echt een goed advies !
__________
Crepuscule