Hallo daar,
bij het vervangen van de remmerij vóór heb ik de boel links en rechts ook maar eens schoon gemaakt, omdat alles er toch af lag. Tijdens deze bezigheid ontdekte ik onder de ashoes links, op het subframe een enorme kwak zwart vet. Heb dat weggehaald en de hoes geïnspecteerd, kon geen beschadiging vinden. Nou wil het toeval dat ik al geruime tijd een licht rammelend, ratelend geluid hoor tijdens het rijden, aan de linkerzijde. Kan het zijn dat het gerammel te maken heeft met het gelekte vet? En zo ja, wat zou er aan de hand kunnen zijn/hoe controleer ik dat?
Alvast weer mijn grote dank voor het delen van jullie expertise,
groet Faberjan
ps ik ben een grote fan van foto's ;)
Trek de ashoes er eens af. Bakje eronder voor als de kogels eruit komen rollen ik denk namelijk dat je een gaar lager en/of tripod hebt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oei! Klinkt lastig en kostbaar.. :( Ga morgen gelijk eens kijken. Als dat lager of die tripod nou kaduuk is, betekent dat de hele as vervangen? ( Heb namelijk nog niet zo'n inzicht in de diepere beginselen van het aandrijfgebeuren. )
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Hangt van de staat van de as/lager/tripod af, onmogelijk om daar zo zonder het te zien een oordeel over te kunnen geven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Foto's maken van je probleem helpt ook. Daar houden ze hier ook van!
Ik heb toevallig eenzelfde rammelend geluid linksvoor, zonder vet lekkage. Als er ergens speling op de aandrijfas zit kan dat moeilijk te voelen zijn, het luistert behoorlijk nauw. Rammelend geluid kan ook een draagarm zijn of stabilisatorstang. Er kan helaas erg veel rammelen bij een XM! Probeer eerst te kijken waar het vet vandaan komt
Nou, goeie tips allemaal jongens. Gisteren het gevaarte boven de smeerput gezet en eens goed gaan inspecteren, ashoes er voorzichtig afgeschoven en ik kon gelijk gaan knikkeren, ashoes bleek bij nadere inspectie gescheurd en wat vermolmd. Mijn besluit is om er maar gewoon een nieuwe as in te zetten. Nu maar hopen dat ze er bij het magazijn nog een hebben liggen voor weinig :-)
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Zo, ben inmiddels gezellig bij Peter en de mannen langs geweest in Arkel, dat was een leuke ervaring. Na het nodige gepuzzel een aandrijfas uitgekozen die op het oog en het gevoel het meest bij de mijne in de buurt kwam. Twee pokkepokstangetjes waren zo uit het rek te pakken. En omdat ik een beetje hebberig werd van zoveel mooie onderdelen de rekken afgespeurd en op een puike katalysator gestuit, die helaas boven mijn krappe budgetje geprijsd bleek. Naja, na een tochtje op en neer naar Gorkum ten behoeve van een pinautomaat (dom), afscheid genomen.
Vandaag vroeg op, gewapend met informatie uit Youtube films en van het Forum naar mijn hobbygarage in Schiedam getogen en aan de slag. Auto op assteunen gekrikt, wielen eraf en aan de linkerkant de asmoer los. Dachten we. Er sneuvelde een ratel, het kostte liters kruipolie en schok olie, een stevig stuk gereedschap en een steigerpijp, maar de moer kwam los. ( nee, er is geen luchtgereedschap op de club, er staat één compressor uit 1958, als ze die aanzetten zit gelijk half Schiedam zonder stroom ) Nu volgde het volgende obstakel in de vorm van een fuseekogel, waarvan de moer zich gelukkig zonder problemen liet af draaien. Daarna met een fijn uitgelubberde poelietrekker, een waterpomptang en een stevig vuistje de fusee bevrijd. Dit kostte nog het meeste tijd, op zulke momenten mis je toch het specialistische gereedschap. Nu kon de as eenvoudig bevrijd worden, na inspectie bleek de ashoes achter inderdaad vergaan en liep de tripoïde zo goed als droog. Tegelijk bleek de door mij ter vervanging uitgekozen as identiek te zijn aan de defecte! Hoezee! Dus alles in omgekeerde volgorde gemonteerd, wat heel vlot ging. Hierna gelijk het pokkepok stangetje losgedraaid! ( oh wat een mazzel ), dus niet hoeven slijpen en vervangen, aan de rechterkant iets meer moeite, maar toch ook een vrij vlekkeloze operatie. Goeie aktie!
En vol verwachting klopte mijn hart, toen ik startte voor een proefrit. Ten eerste, zouden mijn voorwielen mij vooruitsnellen? Nooit fijn, als dat gebeurd. Maar ten tweede, zou al het gerammel, gebonk, geratel en geknars tot het verleden behoren? Ja en nee, helaas. Het overduidelijke geratel en geknars van de defekte aandrijfas was verdwenen. Het gebonk in het vooronder lijkt wel minder, maar is zeker aan de rechterkant nog wel aanwezig. Met name hobbelige weggetjes, kuilen, putten en klinkers leveren flink rumoer op. Waar moet ik nu aan denken? Draagarmrubbers, spoorstangkogels? Veerpoten? Wie weet wat? Zo zie je maar, een XM is als mijn stad, Rotterdam. Ze komen alletwee nooit af...
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Mooi werk dat de aandrijfas vervangen is, voor wat betreft de rammel, let wel een XM krijg je nooit helemaal stil. HP vering kan net als elk andere vering slecht overweg met korte oneffenheden. De door jouw voorgestelde draagarmrubbers en spoorstangkogels zou je eerst nazien op speling. De veerproten lijkt me sterk dat die de boosdoeners zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Aha,
dat verklaart wel wat natuurlijk. Plus het feit dat mijn eigenwijsje nog immer rondhobbelt in de permanente sportstand wegens een haperende sensor ergens. ( ik kan mijn veercomputer(s) niet uitlezen via mijn socket, daar zit een kink in de kabel. Recent heeft Furrie ze voor me gereset in zijn Xm, maar sloegen na terugplaatsing direct op tilt. ) Dit even terzijde. Als de Xmop assteunen staat en de wielen zijn er af en ik ga uit alle macht aan de draagarmen en spoorstangen hangen op zoek naar speling, dan is er geen beweging in te krijgen. Alles lijkt moervast te zitten. Hoe controleer ik een draagarm of een spoorstang eigenlijk op speling?
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Koevoet d'r tussen en kijken of je beweging kunt krijgen. En dat de VC in de sportstand staat helpt natuurlijk ook niet echt. Hoezo springt die storing er gelijk weer in? Je kunt proberen om 12 volt op pin 9 te zetten van de VC. Toeval wil dat Martin met die mooie '89 V6 ook last heeft van dat probleem. Die heb ik onderstaande oplossing ook aangerijkt en die veert nu soepel.
Het is redelijk simpel met een paar puntjes van aandacht. Pin 9 van de rechter stekker (als je voor de auto staat) stuurt de ‘elektroklep vering’ (433) aan. Type I heeft namelijk maar 1 elektroklep voor zowel de voor-, als achtervering. Als je daar 12 volt opzet is die constant bekrachtigd en zal de auto altijd soepel veren.
Met een klein beetje geluk kun je de draadnummers op de kabelboom zien staan, althans bij de mijne kan ik ze zien. Ze staan vlak bij de stekker op de draden geprint.
!! Je kan niet vanuit kan gaan dat de draad tegenover de pin ook de juiste is, je zult dit even goed moeten nakijken. De draadboom loopt via een rubber de stekker in maar kan in de stekker compleet de andere kant op schieten.
Om te testen kun je rechtstreeks van de plus van de accu een draadje leggen naar draad/pin 9. (stekker moet wel aangesloten op de VC zijn) Echter om te voorkomen dat de elektroklep je accu leeg trekt heb ik dat destijds via een schakelaar en een relais gedaan. Het relais heb ik ertussen gezet omdat er een redelijk grote stroom geschakeld moet worden, de schakelaar zodat ik hem aan of uit kon zetten.
Wat ook een optie is om i.p.v. een schakelaar de 12 volt voeding van het stadslicht te gebruiken, je moet dan wel altijd met minimaal stadslicht aan rijden. Zo hoef je geen draden de auto in te trekken maar laat je het stadslicht het relais schakelen.
Een simpel maak/verbreek relais zoals hieronder volstaat.
no 1. 12 volt vanaf bv je stadslicht
no 2. Massa
no 3. 12 volt vanaf de accu
no 5. Naar pin 9 op de VC
Ik hoop dat je er zo uitkomt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Helder. Eigenlijk creëer je op deze manier een soort 'manual override', als ik het goed begrijp. Effectief, denk ik, tegelijk wel jammer voor zo'n puristische pietlut als ik. Het liefst wil ik natuurlijk dat het werkt zoals het hoort. :-) Tegelijk vraag ik mij even af: als mijn VC alsmaar in storing schiet, heeft dat dan geen invloed op die hardwired schakeling? Overigens had Furriegurrie het sterke vermoeden dat de boosdoener wbt de storing de beruchte stuurhoeksensor is. Die moet ik nog steeds even nakijken. Ik heb nog een geresette en gemodificeerde VC over, dus als dat het niet wordt, ga ik jouw methode zeker toepassen. Waarvoor dank!
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Ik heb de veercomputer van Faberjans Xm gereset door deze in mijn Xm te hangen. In de zijne lukt het niet om contact met de vc te krijgen om deze uit te lezen. Aangezien er wel her en der aan de bekabeling gerommeld is zou dat best eens in de bedrading kunnen zitten. Er waren redelijk wat storingen opgeslagen waaronder de stuurhoeksensor. Je weet natuurlijk niet wanneer die waren opgeslagen.
Na het weer monteren van de vc in de Xm van Faberjan en de auto op contact zetten ging het HA lampje keurig aan en na een paar seconden weer uit. Zoals het hoort dus. Toen Fabian later wilde vertrekken (dus na de eerste keer starten, maar zonder een meter te rijden!) brandde het lampje al niet meer
Het was al wat later toen, dus weer de vc eruit en in de mijne bouwen om de juiste fouten te kunnen uitlezen hebben we niet meer gedaan. Ik vermoed dat er een sensor stuk is op geen contact maakt door een bedradingsfout....
Hmm wacht, is het een type 1 of 2?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
vanaf de foto zie ik een t2... anders past ie denk ik ook niet bij Gerrie?
Mijn voiture betreft een V6 3.0 12v Exclusive uit november 1994, officieël een 'overgangsmodel', maar feitelijk een type 2. Kleur Vert Vega, automaat, lederen interieur, LPG. Auto is optisch in redelijke staat, motorisch in goede staat ( bak en motor 'gereviseerd' bij Ton van Soest )
Elektra grotendeels in orde, behalve airco, cruisecontrol en raampje RA ( en hydractief, uiteraard)
Reeds vervangen: drukregelaar, diravibol, voorbollen, hydractiefbol voor, hydrorincage, overige bollen op druk (Chyparse). HD pomp, radiateur, langzame fan, koelvloeistofreservoir, snaren, motorsteun boven, 2x hydraulisch lek gedicht, gasslang vervangen, intensieve reiniging bodem, krukaskeerring, remschijven en blokken voor, twee nieuwe voorbanden, twee pokkepokstangen en een aandrijfas linksvoor. Plus nog wat klein spul.
Niet slecht voor een newbie, toch? Gelukkig was de auto perfect onderhouden, volgens van Soest.
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Dan vergeet maar wat ik hierboven heb geschreven, dat werkt alleen op een type I.
Heb je de VC al gemod? want dan zouden de VN'nen wel eens overleden kunnen zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gaat de XM daar vet van lekken?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nee vast niet maar als je even de moeite neemt om te lezen wat Faberjan nog meer schrijft dan........ vul zelf maar in.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee vast niet maar als je even de moeite neemt om te lezen wat Faberjan nog meer schrijft dan........ vul zelf maar in.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oooh, het is off topic.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Daar heb je dan wel weer gelijk in, die mods hier heb je ook niks aan
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Faberjan, ik zou eerst eens de gemodde VC die je nog hebt liggen erin zetten. Ik ben het met Marc eens dat dat weleens je probleem zou kunnen oplossen om de door hem gegeven reden.
En terwijl die andere VC erin zit, kun je misschien nog eens een afspraak maken met iemand om de oude VC aan de Lexia te hangen, zodat je te weten komt welke fouten er weer in teruggekeerd zijn (en dus van toepassing zijn op je probleem!)
Mocht de stuurhoeksensor het (of een) probleem vormen - wat geheel niet denkbeeldig is!- dan hebben ze in het magazijn vast nog wel een mooie liggen voor een smal prijsje. En anders een van de forummers.
Mss een idee om je topictitel te veranderen? Ik wil me nergens mee bemoeien natuurlijk :mrgreen: