Goeiemiddag allen!
Mijn Citroen XM-break uit 93 loopt al wat jaren op gas.
Start op benzine, en gaat na enige tijd over op gas.
Sinds vorige week per acuut haperen, en lopen op slechts twee cilinders.
Ook bij starten loopt ie moeizaam ,maar slaat niet af..(benzine dus)
Na enige tijd valt LPG-ledjes in auto uit..(schijnt veiligheid te zijn)
garage heeft reeds bobinekabel vervangen, en ook bougies geven niet de oplossing..
Kan iemand iets met deze mogelijk te magere info?
En de bougie kabels ?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kijk de massakabel naar je blok eens na? Schijnt een XM-kwaaltje te zijn, naar ik begreep.
Ik zou ook als eerste de bougiekabels verdenken. Of eehh... zitten de kabels van de injectoren nog wel vast?
Controleer eens de ontstekingsmodule, dit is een klein plat rechthoekig dik plaatje met alleen een stekkeraansluiting eraan dat in de buurt van de accubak zit.
Hierin zit een transistorschakeling in die 2 cilinders tegelijk aanstuurt, dus bij 1 cilinder tijdens de arbeidsslag en tegelijk bij een andere cilinder tijdens de uitlaatslag. Ook wel DIS (Dual In Serie) ontsteking genoemd.
Vroeger werd er nog weleens koelpasta aan de achterkant gesmeerd voor de koeling. Sinds het bekend is geworden dat koelpasta enorm giftig :? is wordt het niet meer gebruikt :( .
Ik zeg niet dat het de ontstekingsmodule is, maar het is het proberen waard om het uit te kunnen sluiten ;-).
Citrophile, je hebt gewonnen hoor!!
na enig doe t zelf werk toch maar aan de garage overgelaten, en de ontsteking...daar zat t m..
Mag ik iedereen reuze bedanken voor het meedenken?
Hier word ik vrolijk van!!
(ik heb de rekening nog niet..vandaar.. :?
Mooi werk!! en laat de rekening nou niet je plezier verzieken :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gelukkig weer iemand kunnen helpen :D . Daar is zo`n forum ook voor :wink: .