XM TCT - een wens in vervulling

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
klaasj93
afbeelding van klaasj93
  • 2.0i Turbo C.T.
XM TCT - een wens in vervulling

De tijd is aangebroken, ik heb mijn lang gekoesterde wens in vervulling gebracht: het hebben (en rijden) van een XM.

Korte introductie: ik ben Klaas (31), verse eigenaar van een XM 2.0 Turbo C.T.(1999), en beginnend liefhebber van het merk Citroën. Recent ben ik lid geworden van het XM-forum, en heb ik mij aangemeld voor het lidmaatschap van de club. Ik hoop via het forum en de club graag meer over de XM te leren en ervaringen uit te wisselen. Via een club- en forumlid heb ik een hele stapel Ambiance Extrêmes gekregen, waar ik mij alvast kan inlezen in de ins en outs van de XM (dank nogmaals!).

Al jaren staat de XM op mijn wensenlijst, en steeds kwam het er niet van. In plaats daarvan rijd ik wel al zo’n 7 jaar Saab. Van dit mooie merk zijn er inmiddels 4 verschillende typen onderdeel van het gezin. Ik rij zelf op dit moment een Saab 9000 (2.3 turbo, 1997), een prettige en luxe hatchback, welke ik graag vergelijk met de XM: auto’s van vergelijkbare klasse, ze hebben beide hun eigenaardige details, de aanwezigheid van elektronica die graag storingen geeft, en met slappe vering rijdt de 9000 allesbehalve stug (maar zweeft niet zoals de XM natuurlijk). Oh, en een model waar de productiekosten onder druk stonden door inmenging van een ander automerk.
Mogelijk vinden bepaalde Citroën-/Saab-fanaten deze vergelijking vloeken in de kerk - wat mij betreft is het een compliment aan beide auto’s.

Terug naar Citroën en specifiek de XM. Ik was aanvankelijk op zoek naar een versie met alle opties en (natuurlijk) V6 motor. Helaas bleek dit moeilijk te rijmen met mijn aankoopbudget. Een tijdje geleden kwam ik een redelijk simpele en betaalbare TCT tegen (wel met schuifdakje, maar ook met LHM-lekkage en ander aankomend onderhoud). De turbo heeft me echt verrast, en de XM rijdt heerlijk.

Zoals jullie begrijpen ben ik nog niet zo bekend in de Citroën-wereld en de Citroën techniek. Het eerste onderhoud laat ik daarom professioneel uitbesteden (LHM lekkage oplossen, distributieriem vervangen - huidige is 11 jaar oud, kachelweerstand laten repareren).Deze eerste drie items heb ik bij Vogelaar in Barendrecht ingepland (voelde logisch vanuit Rotterdam - benieuwd of andere XM’ers in de regio hier ook komen, of andere adressen aandoen?)

Er zullen ongetwijfeld meer posts volgen over onderhoud, onderdelen of storingen, of gewoon voor de leuk.  Graag hoor ik het als iemand nog goede tips of aandachtspunten heeft om de TCT mooi en rijdend te houden. Voor nu sluit ik graag af met een foto van de nieuwe aanwinst!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM TCT - een wens in vervulling

Toen ik nog in Rotterdam woonde maakte ik altijd gebruik van Civer in Den Haag, toen nog in een onooglijk straatje in Scheveningen.
Nu, begrijp ik, in een moderner pand. Ze hadden/hebben veel onderdelen op voorraad.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: XM TCT - een wens in vervulling

Welkom hier Klaas. Wat een gaaf kenteken heb je....

  

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: XM TCT - een wens in vervulling

Hartelijk welkom dan! 

Dat Saab en Citroën goed samen gaan hoor ik wel vaker. Eigenaardige wagens voor eigenaardige mensen... ;)
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.