XM V6/12 goede koude start, slechte warme start

26 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
funkadelly
afbeelding van funkadelly
XM V6/12 goede koude start, slechte warme start

hallo kenners en liefhebbers.
mijn XM V6/12 heb ik nog maar net.
ben allerlei rariteiten die voor jullie vast hééééél normaal zijn aan het elimineren.
ik ga nu beginnen aan het volgende.
mijn XM start prima als ze koud is, maar als ze warm is moet ik toch even doorstarten voor ze oppakt.
om een eindeloze speurtocht te voorkomen de volgende vraag.
klinkt dit bekend bij sommigen?
is de oplossing voor de hand liggend/ makkelijk op te lossen? :roll:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Bijna zeker dat je last hebt van lekkende verstuivers, mijn eerste V6 had precies het zelfde. Bij warme motor rond de 8 sec doorstarten zodat alle cilinders schoongespoelt waren en vervolgens sprong ze zonder mokken aan.

Remedie, nieuwe verstuivers of ermee leren leven. Ik heb er 30.000 km mee gereden daarna was het voor eens en voor altijd afgelopen.

ter verduidelijking, de oplossing van al je troen problemen :evil:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWOCRV7U.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zoals Mark het aangeeft vermoed ik ook lekkende injectoren. Er wordt teveel benzine ingespoten en de warme motor verzuipt daardoor.

Bij een koude start heb je standaard al een verrijking omdat alle koude onderdelen zoals het inlaattraject, de cilinders en de verbrandingsruimte de ingespoten benzine condenseert. Met extra ingespoten benzine zul je dan niks ervan merken :wink:.

Zodra de injectoren vervangen zijn, zal de motor een stuk zuiniger lopen.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

is dat iets wat ik zelf kan?
en koop ik de injectoren bij de dealer of is daar een goedkoper adresje voor?
misschien revisie injectoren(als die bestaan)?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als je gereedschap hebt met een lange schroevedraaier o.i.d. om de injectoren uit de rubberen ringen kunt krijgen dan kun je het zelf. Spuit de rubberen ringen die wat onderin zitten een beetje in met kruipolie om die wat soepeler te krijgen.

Zorg er wel eerst voor dat allerlei troep op het inlaatspruitstuk weg is gehaald zodat het niet in de cilinders kan vallen.

Het zijn Bosch onderdelen, die zou je bij de "Brezan" en andere automaterialenzaken die Bosch onderdelen verkopen kunnen bestellen. Ik heb nog niet eerder gehoord dat worden gereviseerd.

Een andere mogelijkheid om te proberen is de injectoren ultrasoon reinigen, maar wie dat kan bij jou in de buurt zou je eerst moet uitzoeken.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ik heb maar een ultrasoon reiniger gekocht, kan ik het lekker zelf doen :D

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok, ben benieuwd naar het resultaat :wink:.

Wat kost zo`n ultrasoon reiniger?

funkadelly
afbeelding van funkadelly

valt errug mee hoor, ik was 80 euro kwijt voor een reiniger met een inhoud van 1,4 liter.
er was er eentje goedkoper, 0,75 liter maar de trilling word daarmee door een piëzo element gegenereerd en dat was volgens de groothandel minder goed en had een minder reinigende werking.
reinigingsvloeistof kost 29 euro per liter, maar gebruik je in een 5% oplossing :P

funkadelly
afbeelding van funkadelly

misschien is het een tip dat ik voor andere forummers tegen een kleine vergoeding hun spullen "schoontril"? :lol:

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat is ook een goede :wink:

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ach, weet je, de ultrasoon is toch al gekocht dus dat probeer ik eerst.
maar wel een goede tip ook hoor, bedankt!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Werkt het ultrasoon reinigen om het slecht warm starten te voorkomen?

Of zit het probleem toch in de groene temperatuursensor?

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ik heb hem vandaag binnen gekregen.
als ik tijd enzo heb doe ik het dit weekend en laat dan natuurlijk wat weten.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik dacht dat je het apparaat al had :lol:, ben benieuwd of het bij jou wat uitmaakt :wink:.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ik kan je melden dat het bij mij een wonderbaarlijk resultaat heeft gehad.
warme start nu net zo goed als koude start.
echt een wereld van verschil.
het zou ook een positief verschil maken op je verbruik maar dat moet ik eerst testen, vanmorgen volgegooid, reed 1:9.
bij volgende tankbeurt kan ik hier meer over melden.
ik ben echt blij met het startverschil, donders :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Goed om te horen dat het heeft gewerkt :D. Scheelt toch weer nieuwe injectoren kopen :wink:.

Waarschijnlijk hoef je het apparaat niet meer voor jezelf te gebruiken :lol:. Wie weet zou je het apparaat kunnen gebruiken om andere XMClub leden te helpen tegen een vergoeding :wink:.

Bij een C5 1.6HDIF met een roetprobleem werkte het trouwens ook erg goed om de injectoren ultrasoon te reinigen :wink: .
Daarvoor zijn er al 3 roetfilters onder garantie vervangen :shock: en allerlei andere toevoegingen aan de brandstof gedaan en hielpen niet.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ja hoor, bij dezen de toezegging dat ik tegen een kleine vergoeding injectoren ultrasoon wil reinigen voor alle Xm club leden.
het werkt trouwens ook perfect voor reinigen van sieraden van moeders, de padhouders van een senseo(die kleine gaatjes, weet je wel)
ik gebruik het ook om mijn airbrush te reinigen, gaat ook helmaal top. :P

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Grappig dat dat ook goed werkt voor andere dingen dan injectoren :wink:.

Is het een groot apparaat, als het handzaam is zou je bij een sleutelmeeting mee kunnen nemen :wink:.
Overleg dit wel eerst met de secretaris en het bestuur :wink:.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

is niet zo groot hoor, inhoud is 1,4 liter
hij is 20x30 x20 cm gok ik.
er kunnen 2 of 3 injectoren tegelijk in.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Lijkt me een goed plan! Een ultrasoon-meeting! Zijn de injectoren gemakkelijk te demonteren?

Mijn V6 had het ook, maar het is nu veel beter na 2x toevoeging spul in de brandstof te gooien. Maar ik denk dat het wel weer terug komt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De benzinegallerij(en) moeten als eerst losgekoppeld worden van de benzineaanvoer en retourslang en ook de injectoren. Om de kopjes zitten kleine rubberen ringen en die klemmen in de gallerij(en). De stekkers moeten van de injectoren worden ontkoppeld.

Aan de onderkant van de injectoren zitten ook kleine rubberen ringen die klemmen in het inlaatspruitstuk.

Eerst de rubberen ringen met kruipolie oid wat zacht maken zodat ze niet afbreken tijdens demontage.

Dan met een grote schroevedraaier of een bandenlepel de injectoren voorzichtig eruit wippen.

funkadelly
afbeelding van funkadelly

het stelt echt niets voor hoor, ik tijd van een uur waren ze bij mij gedemonteerd, gereinigd en gemonteerd.
auto is , dat merk ik nu al, ook zuiniger geworden.
wat is het normale vebruik voor een V6/12?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Daar is een draadje over onder "de auto"meen ik. Ikzelf rijd met die van mij plm 1 : 7.5 / 8 maar wel veel korte ritten.

Volgende keer wel foto's maken en posten, da's voor iedereen leuk en leerzaam :wink:

funkadelly
afbeelding van funkadelly

ik weet niet of het schokkend is, maar ik vind het wel een fraai resultaat...
ik rijd nu dus 1:10 met mijn V6, dat is gemiddeld, dus stadswerk en naar mijn werk provinciale weg en stad, en ook snelweg(120/130)
als ik lees dat er ook 1:7,5 met een V6 wordt gehaald denk ik dat die van mij het aardig doet. :P

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dat vrees ik ook :?