XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag de XM door de APK :dans:.

Bij het aanzetten van het dimlicht tijdens de keuring ging de rechter xenon niet aan :wtf:. Dus ik heb het uit en aangezet en toen ging die gelukkig aan, de pogingen daarna bleef die het goed doen :D.
Nog een los retourslangetje bij de stabilsatorstang voor ontdekt en erin gedrukt, die zal wel losgeschoten zijn met de hogedrukspuit.

Tijdens de rit naar huis lijkt het wel of de rijhoogte ietsje is gezakt en hoor weer af en toe wat piepgeluiden met het verstellen van de rijhoogte.
Vanavond de katvervangers er weer onderzetten en de rijhoogte aanpassen.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: XM V6.24 van Citrophile

Van harte gefeliciteerd, JP :clap: :clap: :clap:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Thnx Benny :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: XM V6.24 van Citrophile

Lekker dat je weer een jkaar vooruit kunt!!! Proficiat.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM V6.24 van Citrophile

Geen roest!? :mrgreen:

Fijne dat ze er zo door is gerold, mag ook wel een keertje goed gaan. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Bedankt, dat is zeker fijn om te weten met zulke oude auto's :wink:.

Gelukkig geen roest bij mijn XM, maar voor hetzelfde geld....

Ik dacht dat mijn handremkabels met een schaafplek op de buitenmantel een afkeurpunt zou zijn, maar de stalen binnenmantel is heel dus geen afkeur :D.
Ben blij dat ik op tijd een zeer goede diravi centrifugaalregelaar heb kunnen scoren, anders was mijn XM op LHM lekkage afgekeurd.

arendonk
afbeelding van arendonk
Re: XM V6.24 van Citrophile

Citrophile zegt:

Mijn neus stond ook altijd vreemd hoog, ook na/tijdens het afstellen (was irritant afstellen :evil:)

Daar hebben ze tegenwoordig heel betaalbare medische oplossingen voor!

:mrgreen: (sorry, vrijdagmiddag mood ;))

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Jaja dat is een inkopper :lol:

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Gefeli JP. Ken je weer een jaartje kroezen. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Bedankt :wink:. Vanavond de katvervangers eronder gezet :dans:, het verschil in plezier is significant.

Wel merkte ik dat mijn nieuwe diravi centrifugaalregelaar ook wat rinçage laat zien :(. Misschien is rinçage toch te dun voor dat soort onderdelen, de twee lange bouten heb ik iets gelost zodat er minder druk op de plunjer komt te staan. Ook een 3e dik plaatje ertussen gezet, met parkeren stuurt het nu zoals het hoort maar het terugdraaien wordt weer minder goed :roll:.

Mijn hydrauliek functioneert in het algemeen beter na het iets losser draaien van de 2 lange bouten van het aluminium deel van de diravi centrifugaalregelaar, het lekt niet meer.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Mooi JP, ook weer achter de rug...what's next??

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

De veerpootschotels :wink:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: XM V6.24 van Citrophile

Gefeli met de nieuwe APK! 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Thnx :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

La Noir Verni zegt:

Mooi JP, ook weer achter de rug...what's next??

Zie dat ik 1 minuut na jouw berichtje er in kwam, en dat had ik nog niet gelezen. Je hebt de 2 lange bouten LOSSER gedraaid?? Waarom lekt het dan minder??

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Door het iets losser draaien wordt de plunjer minder diep ingedrukt door het stangetje. Maar het is net een halve tot 3/4 slag losser of zo.

Heb al wat verschillende info gevonden over de diravi constructie en werking, binnenkort zal ik daar een topic over maken.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag nog wat uitgeprobeerd met mijn diravi, omdat die te licht werkt en slecht terugdraait.
Ook week die af naar rechts op een rechte weg, met de draaiknop de rechtuitstand afgesteld. Een rustige lange rechte weg opgezocht en dan telkens op de afwijking letten. In mijn geval moest de draaiknop worden ingedraait om de afwijking naar rechts op te heffen. Bij het bereiken van de gewenste rechtuitstand begon mijn besturing te licht te werken en het terugdraaien was er bijna niet :roll:.
Wederom de 3 verschillende stelplaatjes gebruikt, uiteindelijk gekozen om er geen stelplaatje tussen te doen. Met parkeren stuurt die nu wel comfortabel licht zonder stelplaatje en vanaf 30km/h begin ik het geleidelijk verzwaren van de besturing te merken. Het terugdraaien werkt nu zoals het hoort, ook bij stilstand komt die nu terug en na het nemen van bocht komt die meteen sterk terug zoals van Diravi verwacht wordt. Daarbij is er bij mijn diravi nu wel een ruststand in het midden.

Op de snelweg voelt de XM koersvast en direct aan, de diravi is merkbaar iets verzwaard maar er kan normaal gestuurd worden zonder extra inspanning te hoeven geven en ook niet te licht dat bij het verwisselen van rijbaan de stuuruitslag te groot is.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Dus eindelijk heb je je diravi naar je zin/zoals het hoort?
Als ik je verhaal zo lees, is het wel een heel apart fenomeen. En dat je op enig moment wel de rechtuitstand goed hebt maar vrijwel geen terugdraaien en licht sturen. Dat is toch waar Mike nu ook last van heeft?

Diravi, het is een intrigerend stukje techniek en ik hou van techniek. Maar als ik de verhalen zo lees ben ik toch blij dat ik het niet hebt. :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Toch zit ik me af te vragen, en met mij meer, of inderdaad de verbinding van de stuurkolom naar de diravi zelf op het stuurhuis geen tik heeft gehad met het lossen van het subframe. Die verbinding is nl ook niet los geweest en heeft dus onder spanning gestaan.
De diravi centrifugaal bol is bij mijwel los geweest en was dus vrij om te bewegen. Ben jou heeft die ook een tik gehad omdat ze nog vast zat aan het schutboard. Vandaar de lekkage bij je blokje onder de cetrifugaalbol
Ik denk dat daar, dus bij de verbinding stuurkolom - stuurhuis iets niet goed zit. De rest is allemaal afstellerij.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Na een middag afstellen en op de snelweg toeren is mijn diravi nu wel echt naar mijn zin.
Het is een stukje geavanceerde techniek, als je eenmaal in verdiept hebt valt het mee om het te begrijpen.

Bij mijn XM had ik de rechtuitstand eerder en beter moeten afstellen, maar doordat ik me had gefocused op het licht/zwaar sturen en terugdraaien had ik er niet op gelet. Dus was bij mij het rechtuitstand meteen goed geweest, dan was mijn probleem zo opgelost. Iets anders wat ik heb gemerkt tijdens het rijden na het bereiken van de juiste middenstand, is dat mijn rijhoogte voor iets lager is gaan staan. Dus ook weer een kenmerk dat het niet goed zat met de diravi.

@Mike, ik heb de constructie van de stuurcommando bestudeert en het is theoretisch mogelijk dat door het niet afkoppelen van het stuurkolom en de stuurcommando dat de tandwielen een tik hebben gehad. Maar het gevoel dat ik bij jouw middenstand/ruststand had, lijkt het wel alsof het wieltje nr.3 niet goed gecentreerd staat in de excentrische schijf bij het rechtuit rijden. Met de onderstaande tekening van de hydraulische plunjer die voor de verzwaring van het stuur en de middenstand zorgt wordt het duidelijk:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Diravi/4.jpg)

Bij positie nr.1 ligt het wieltje nr. 3 in de uitsparing van excentrische schijf nr.4 :rechtuitrijden
Bij positie nr.2 wordt het stuurwiel naar links gedraait
Positie nr.3 is het teruddraaien van het stuurwiel naar de rechtuitstand en wieltje nr.3 komt in de uitsparing te vallen.

Ik heb het vermoeden dat bij jouw diravi het wieltje in de rechtuitstand staat zoals nr.3, maar dan op het punt van de uitsparing. Want jouw middenstand laat zich meteen naar link/rechts verdraaien ipv een mooie rustpositie innemen. Door aan de draaiknop te draaien positioneer je de excentrische schijf uitsparing met het wieltje. Ga met het afstellen eerst checken welke kant jouw xm afwijkt. Bij een afwijking naar rechts, knop indraaien en bij een afwijking naar links, knop uitdraaien. Ik hoop dat je dan net als ik op een gegeven moment gaat merken dat je die rustpositie krijgt in de middenstand.

Het zou best kunnen dat door het vervangen van de draagarm en stabilisatorstang rubbers, de wielstanden anders zijn gaan staan en daarmee de rustpostie in de middenstand. Aangezien wij dezelfde ervaringen hebben na het vervangen van de rubbers, denk ik dat dit de middenstand heeft gewijzigd.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Hmm.. die tekening is wel mooi. Wat er gebeurt lijkt idd daar op. Morgen misschien nog eens proberen af stellen, heb ik idd nog niet gedaan en ze trekt wat naar links. Nu herinner ik me ook weer dat dit zo was vóór de stab wissel. Op de snelweg moest ik de laatste tijd telkens corrigeren omdat ze naar geleidelijk aan links het pad afliep.
Ik hb je verhaal afgedrukt, morgen testen!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Probeer idd dit eerst voordat je gaat denken dat je stuurhuis aan gort is :wink:. Bij mij was het afstellen van de rechtuitstand uiteindelijk de oplossing :D. Daarna kun je met de dikte van de stelplaatjes je smaak van zwaarte nog aanpassen.

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger
Re: XM V6.24 van Citrophile

Neemt niet weg dat dit niet zou mogen gebeuren bij het vervangen van de stabilisatorstangrubbers. Ik heb net in de vraagbaken gekeken, maar daarin word het vervangen van deze rubbers niet beschreven. Eigenlijk moet iemand even in het WPH kijken en opzoeken hoe deze operatie staat voorgeschreven. Ook in mijn optiek moet de stuurkolom beslist worden gelost. Als je dit niet doet zal er echt meer kracht op de ingaande as van het diravi commando komen te staan dan wenselijk is.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ben ik helemaal met je eens.
De bevestiging tussen het stuurkolom en stuurcommando is een kruiskoppeling met 1 bout. Je kunt hem vanuit de motorruimte bovenaf net zien zitten. Dan is er in elk geval geen risico op inwendige schade als die los wordt gemaakt.
Op 1 foto van een opengemaakte diravi stuurcommando zie ik dat er ook plastic tandwielen worden gebruikt :wtf:. Die kunnen niet al niet veel hebben als er teveel kracht en op een verkeerd manier komt te staan.
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Diravi/793781289485000_800.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vanavond heb ik mijn veerschotels verwisseld met de iets betere veerschotels. Het klusje is behoorlijk eenvoudig, dat ben ik niet gewend van een XM :D. Het viel mij op dat de rechter schotels van beide gevallen slechter waren dan de linker schotels.

Ook nog gekeken naar mijn voorste hoorgteregeling en de rijhoogte afstellen bediend niet fijn. Ik vermoed dat mijn bedieningsstang wat vervormd is en daarom de voorste hoogteregelaar met moeite bediend. Ik zal eerst kijken of ik de stang wat terug kan torderen of anders een gebruikte zien te scoren.

Het gaat om stang nummer 3:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/hoogteregeling.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/hoogteregeling1.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Om nog even op mijn diravi terug te komen. Heb tijdens de goede rechtuitstand afstelling gemerkt dat het sturen naar rechts iets zwaarder aanvoelt dan naar links. Dit wil dus zeggen dat mijn voorwielen weer opnieuw uitgelijnd moeten worden waarbij eerst de correcte rechtuitstand opgezocht moet worden, dus naar rechts/links sturen moet hetzelfde aanvoelen.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Citrophile zegt:

Het klusje is behoorlijk eenvoudig, dat ben ik niet gewend van een XM :D.

De meeste klussen aan een XM zijn eenvoudig hoor. Tenminste, zolang je je niet bezig houdt met de V6'en. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Er zijn veel klusjes aan een XM eenvoudig, maar vaak heb je net te weinig ruimte om erbij te komen :lolno:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag mijn XM laten uitlijnen 8) .

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

En? Merk je verschil?

Pagina's