kortom, de vering voelt achter niet echt comfortabel aan. Op slechte bestrating veert de auto achter niet helemaal symetrisch (wiebelt). Voorts hoor ik een ietwat bonkend geluid, waarschijnlijk linksachter. Bij visuele inspectie lijkt echter alles in orde, auto heft en zakt links en rechts gelijkmatig, zowel voor als achter. Het hele systeem is keurig droog, nergens lekkage of zweten. (Terzijde: aan de voorzijde lijkt alles wel perfect.) Wat is hier aan de hand? Toch maar eens beide veerbollen achter vernieuwen? Wie geeft mij deskundig en liefst op ervaring gebaseerd advies? Bij voorbaat dank!
XM veert achter ongelijk, schommelt links-rechts en bonkt
di, 26/05/2015 - 23:03
#1
- Citroën XM 2.0 Turbo C.T. Automaat, Exclusive, Gris Quartz, 1e toelating België 31-07-1997, VF7Y4TT0000TT7708, 78.274 km d.d. 09-04-2015
XM veert achter ongelijk, schommelt links-rechts en bonkt
Ik zou inderdaad de bollen eens laten checken als dat inmiddels al een tijd geleden is. Als het bonkend geluid van voren kwam had ik me zorgen gemaakt om de veerschotels, achter zitten die niet.
Kan zijn dat er een bol achter stuk is gegaan. Dan lekt de druk eruit en heb je weinig demping meer over, met als gevolg misschien een bonkend geluid en oncomfortabele vering. Bollen kun je laten testen op druk bij een specialist.
Edit: Furrie was me al voor!
Die bonken niet als ze 'op' zijn maar die geven slechts een enkele knok, en meestal (althans ik hoorde het) alleen bij het uitveren na een drempel of sterk optrekken als het front zich ook flink lichte.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij bonken achter denk ik meer aan versleten veerarmlager, gaat ìe ook van wiebelen., maar komt niet vaak voor.
Bonk, knok of klonk (maar vooral scheef veren) klinkt inderdaad als een kapotte bol.
__________
Crepuscule
Alle reageerders hartelijk bedankt!. Ik zal dus maar eens beginnen met nieuwe veerbollen achter. Ik woon in Willemstad NB. Is er verder nog een goed advies "welke veerbollen?" en "waar het beste aan te schaffen, ook qua prijs?". Groet, Philip.
Originele bollen van Citroën. Andere merken zijn nagenoeg even duur, en ik ken geen specialist die andere merken gebruikt eigenlijk.
Ik zou ook alleen voor originele Citroen bollen gaan (dan krijg je zeer waarschijnlijk grijze bollen) maar dan weet je zeker dat dat in iedergeval in orde is, en dan verder kijken hoe de auto zich (gaat) verhoud(en).
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Leuk te lezen Philip dat je bijna dezelfde XM hebt als ik. Die van mij is ook een Turbo CT Exclusive uit België. Had destijds 72.000 op de klok staan maar dat is inmiddels 95.000. Mijn veerbollen waren trouwens ook kapot ;-)
__________
Crepuscule