Gisteren reden we +/_ 60 kmu en toen ik gas gaf om harder te gaan was het net alsof er een snelheids begrenzer op de auto zat. Ik kon gas geven wat ik wilde maar het ding ging niet harder.
Wel ging het gele motor lampje branden dat ook even knipperde.
80 mtr. verder liet ik het gas los i.v.m. een verkeerslicht toen het op groen ging schakelde ik naar de tweede versnelling gaf gas motorlampje is uit en reed weer vrolijk verder zonder problemen.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Recent heeft de auto een beurt gehad.
De bobine-ontstekingmodule en B.D.P. sensor zijn nieuw.
Benzinefilter en luchtfilter zijn een jaar oud met +/_ 7000 km.
Kleppen 7000km geleden gesteld + kleprubbers vervangen.
Olie verbruik afgelopen jaar nog geen 1/4ltr.
2.0i break 1992
Gaskabel/hendel aan brandstofpomp blijft hangen/is iets vies?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als het mm-lampje ging branden is er een storing opgetreden en dan adviseer ik je om de auto uit te laten lezen. Nu kunnen we niets meer doen dan gissen.
Vandaag heeft een collega de computer uitgelezen en er staan geen opgeslagen storingen in.
Terwijl hij met zijn uitleesaparatuur bezig was zat ik wat aan wat stekkertjes en slangetjes te klooien.
Bij het aanraken van de benzineaanvoerslang die aan de rail van de injectoren vast zit kwam er wat benzine langs de slang.
Het boutje van de klem bleek lam te zijn.
Misschien is dit wel het probleem geweest, dat de druk even weg viel.
Vanavond heb ik alle slangen + klemmen vernieuwd en de stekkers van de sensoren met contactspray ingespoten.
Daarna een ritje van 40km gemaakt en geen problemen.
Ik heb nog één vraag.
Als de motor loopt dan hoor ik duidelijk de benzinepomp draaien.
Is dit normaal of wordt dit de volgende verrassing?
De achterbank zit op z`n plek.
Ik heb geen vergelijkings matriaal.
Ik heb een beetje ervaring met maar één XM en dat is deze.
Mijn pomp maakt met een half lege tank ook meer geluid dan bij een volle tank. Heb al een jaar een vervangende pomp op het schap liggen maar het word niet erger dus.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik hoor de mijne voornamelijk even met starten, na een paar minuten houdt ie weer netjes stil.
En wat Mark ook zegt: Met een volle tank minder lawaai dan met een (half)lege.
Da's ook logisch omdat het een dompelpomp is. Bij een volle tank wordt z'n geluid vrijwel volledig gedempt door de omringende vloeistof. :wink:
Ik heb destijds ook de slangen naar en van de afvoerrail vervangen omdat die hun beste tijd gehad hadden. Maar van/naar de benzinetank lopen ook slangen waarvan ik zag dat die scheurtjes beginnen te vertonen dus die wil ik binnenkort ook maar vervangen. Het is meer werk omdat de tank verwijderd moet worden.
Mijn tank zit bijna vol en de pomp is goed te horen.
Ik heb besloten uit voorzorg de pomp te vervangen.
Bij deze pomp heb ik geen goed gevoel. Straks sta ik in Frankrijk stil en denk dan,had ik maar......
De slangen vanaf de tank zijn vorig jaar vervangen toen de hele achterste onderkant er onderuit lag i.v.m een beetje erg veel roest en gaten.
Als je de tank iets laat zakken kan je er volgens mij net bij om de slangen te vervangen.
Doe een stukje tape op de uiteinden van de slangen als je de slangen er tussen door friemeld. Zo komt er geen troep in de slangen.
Gebruik nieuwe klemmen en spuit ze in met holleruimte beschermer. Gaan ze in de toekomst ook weer los.
Slangen met scheurtjes is a.p.k. afkeur en zeker onder de motorkap zeer brand gevaarlijk.
Onder de motorkap is bij mij gelukkig alles toppie op dat punt. En die slangen vanaf de tank zijn normaal uit het zicht, helaas. Als ik de pomp niet vervangen zou hebben had ik het niet gezien. :?
Als de slangen echt doorzijn ga je het wel ruiken in de auto
De slangen vanaf de tank heb ik vervangen door 8mm universeleslang van Gates.
Dat past prima ook als er bochtje gemaakt moet worden zoals bij mij waar het filter op de achterbrug zit.
Het vervangen van de benzineslangen+klemmen geeft geen resultaat.
Af en toe houd de auto nog steeds even in maar nu stotterd die ook.
Dat doet ie bij 40kmu maar ook bij 140kmu (en dat is best lastig)
Toen dat vandaag weer een paar keer gebeurde moest ik in eens aan vorig jaar denken toen had ik een soort gelijk probleem. Dat bleek de ontstekings module te zijn.
De module die er nu op zit is twee weken oud (de oude was vervangen omdat de auto geen vonk had, dat was dus de b.d.p.sensor).
Vanmiddag heb ik de oude module terug gezet en heb daarna nog zo`n 30km gereden zonder inhouden en gestotter. Ik hoop dat ik gewonnen heb. :D
Maandag of dinsdag komt er een nieuwe benzinepomp binnen. Nadat de tank vol getankt was werd het geluid van de pomp niet minder.
Ik ben benieuwd. Die ontstekingsmodule is 'a nasty bastard' en zorgt voor vage problemen. :roll:
En da's best typisch voor een halfgeleider. Die vallen normaal gesproken in de categorie: "óf ze werken gewoon, óf ze zijn blasted"
Maar dat ding moest natuurlijk bombproof zijn.
Dat is 'ie naar mijn mening ook best wel. Maar halfgeleiders hebben 2 irritante eigenschappen:
Onder optimale omstandigheden zouden vermogenshalfgeleider zo'n 20 jaar mee moeten kunnen.
Het materiaal veroudert sneller door sterke temperatuurwisselingen. En dat is precies wat er in de motorruimte gebeurt.
Ik heb het toevallig hier op m'n werk aan de hand. We hebben een debietmeter die zo'n 30 jaar probleemloos heeft gefunctioneerd, dus al die tijd onder spanning met de bijbehorende thermische belasting. Het gemaal is verbouwd, dus is dat ding een tijdje spanningsloos geweest. Nu is 'ie opnieuw aangesloten en heeft de elektronica waarschijnlijk de geest gegeven want hij meet alles behalve het debiet. :roll:
Hmm, dan mag 'ie voor mij ook wel het eea komen meten, als hij toch alles meet...
En een handtekening!!!!
:lol:
Het is idd een heerlijk verschijnsel. Ook sommige servers die al een paar jaar non stop staan te draaien durft men op een gegeven ogenblik niet meer uit te zetten.
Halfgeleiders - heelgeleider - kwartgeleiders sorry maar daar heb ik de ballen verstand van.
Gisteren uitgebreid de XM kunnen testen onderweg naar het concert van de Red Hot Chili Peppers.
De snelheid varrieerde van stilstaan via file rijden naar 130 en andersom. Het ding loopt als een zonnetje met de oude module. De nieuwe is vandaag retour Brezan gegaan, ze hebben een nieuwe voor me besteld.
Trouwens, in de file gaan gymen met de auto blijft leuk.
Pas gisteren is de nieuwe benzinepomp binnen gekomen, een foutje van de dealer.
Vandaag de pomp erin gezet. Deze pomp hoor je niet draaien (ook niet als de motor loopt). Zelfs niet met het dekseltje en bankzitting verwijderd.
Ik ben blij dat ik deze keer op m`n gevoel ben afgegaan.
Nu moet die het maar een tijdje blijven doen. Het heeft een hoop tijd, energie en geld gekost. Maar wel weer een hoop geleerd en da`s het leukste.
:D
Je hebt van die Amerikaanse lefgozers die er een vermogen voor neerleggen om de gepimpte wagen op en neer te laten dansen
:mrgreen:
Mooi dat ie het weer doet, Taco.
Gymmen in de file (of voor het stoplicht) vind ik altijd wat riskant. Het is toch vragen om problemen als ze onverhoopt niet snel genoeg meer omhoog komt en het gaat weer rijden! Sta je mooi voor paal. Wel altijd leuk om na de remactie het pedaal ingedrukt te houden, zodat je met mooie hoge kont staat en als je het dan voelt trillen even loslaten, zodat ze omlaag valt en vice versa. Kan meestal wel een paar keer achter elkaar doorgaan zo (en ondertussen natuurlijk via de spiegel de reacties checken; en cool voor je uit blijven kijken, raampje open, arm eruit en muziekje aan....).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
:rofl:
In deze fijne file hadden we ruim de tijd voor wat gymnastiek.(voorprogamma gemist :thumbdown: ) Het leukste was de reactie van één van mijn passagiers, Zij snapte er niks van.
OT: :oops: Ook naar de Peppers geweest? Ik ook, maar niet met de XM! :|
Fijn auto voor de stads ritten harder mag je toch niet.
Dat gele motor lampje is meestal een te veel aan brandstof,daar reageert de lambda sonde op en gaat de benzine toevoer afsluiten.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Hier een update over de ontstekingmodule.
Na een paar maanden ging ook deze module stuk.
Ik heb op aanraden van een kennis een extra massa kabel aan de steun van de module gemonteerd en tot nu toe geen problemen meer gehad.