XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

Beste mede levensgenieters,

Sinds kort begint de luxe reiswagen wat eigenaardige trekjes te vertonen. Het begon tijdens een heerlijke reis door zweden. Daar kreeg ik het gele temperatuurtekentje en daarna de rode stomlamp koelwatertemperatuur te hoog. De meter op het dashboard geeft gewoon 90 graden aan. Na telefonisch overleg met de ANWB gewoon doorgereden. De auto bleef het prima doen. Nou begint zo nu en dan het lampje voor de ABS ook te branden. Hoewel ik moet zeggen dat het inmiddels twee weken terug is. Maar nu het vervelendste: Binnen een maand is het drie keer gebeurd dat het motormanagementlampje gaat branden. De auto begint dan iets verhoogt stationair te draaien en reageert niet meer op het gaspendaal. Al met al durf ik het kwa kosten niet aan hiermee naar de dealer te gaan. Gezien ik zelf niet handig ben met electra hebben jullie misschien een advies waar ik enigzins betaalbaar terecht kan met deze problemen/ wat redelijk makkelijk zelf te doen is? Het beestje is een 2.1 turbo diesel uit 1997. Type Y4. Hieronder hetgeen de afgelopen periode gerepareerd is:

Alvast bedankt voor jullie tips.

 

1-7-2010 Remblokken voor en achter 1316
1-7-2010 Remschijven voor en achter
1-7-2010 Handremkabel rechts
1-7-2010 Banden lichtsvoor en rechtsvoor michelin energy savers
2-7-2010 Koudenmiddel bijgevuld
15-9-2011 Multisnaar vervangen 492,3
15-9-2011 Meelooprol en spanner vervangen 
18-4-2012 Spoorstang binnen rechts/ stuurhuis afgesteld 316
19-4-2012 Airco gevuld
22-2-2012 Distributiesnaar 250
3-7-2012 onhoud groot: motorolie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, abs sensor rechts voor, raammechanisme rechtsvoor vervangen 489,14
18-7-2012 Leidingen boven subframe vernieuwd, remleidingen achter vernieuwd, veercilinderleidingen achter vernieuwd, leiding veerpoot rechtsvoor gerepareerd 810,39
28-11-2012 Abs sensor linksvoor, thermostaat, 275,69
30-11-2012 Kachelradiateur vervangen, abs bedrading schoongmaakt 203,76
11-1-2013 Ruitenwissers vervangen, airco gevuld, apk 196,77
16-2-2013 Transistoren aanjager vervangen 10
2-2-2013 Knipperlicht rechtsvoor  30
22-2-2013 Veerbollen bijgevuld 140
16-3-2013 Multisnaar + Gloeiboegies 400
15-5-2013 nieuw knipperlicht 30
aug-13 Nieuw radiateur 277
21-9-2013 uitbalanceren voorbanden + reparatie knipperlichten 65

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

Waarschuwing koelwater temp te hoog kan een muitende sensor zijn. Is zonder een goede temperatuurmeter eigenlijk niet te beoordelen of dit nu wel of niet goed is. Eventueel uitlezen middels lexia kan je eer vertellen, Kijk voor de dichtsbijzijnde in je buurt hier eens, 

Voor wat betreft het toerental probleem moet ik je het antwoord schuldig blijven, gelukkig zitten er genoeg diesel kenners hier dus je zult niet lang verstoken blijven van tips.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

Als MM gaat branden, kan het zijn dat je airco automatisch uitschakelt. Dit heeft een iets verhoogd toerental tot gevolg. Wat bedoel je met reageert niet meer op gaspedaal? Helemaal niks of alleen: blijft iets hoger ondanks volledig loslaten van pedaal?

​Dealer is idd dure optie. Goede specialist is meestal qua uurprijs in ieder geval de helft. Waar in het land zit je? Dat helpt met adviseren waar je terecht zou kunnen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

egspringer
afbeelding van egspringer
RE: XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

geen oplossing maar een aanvulling die aanhaakt bij jouw Motormanagement.

Mijn XM rijdt soms probleemloos maar kan ook binnen 40 km wel tien keer stilstaan. Motormanagement lampje brandt dan, motor draait en de automaat schakelt zelfs terug, maar gas geven doet ie niet. Na uitzetten en aanzetten is probleem verholpen en rijdt mevrouw weer.

De gaspedaalsensor is al twee keer vervangen. Wat kan het zijn en is dat hetzelfde probleem?

 

Elzo Springer

egspringer
afbeelding van egspringer
RE: XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

Marc

ik heb ogenschijnlijk soortgelijk probleem.

Motormanagement gaat branden en motor gaat stationair draaien. Eenmaal aan d ekant van de weg schakel ik de motor uit, dan weer aan en.... Rijden maar.

soms 50 km probleemloos soms stilstand na 1 kilometer.

Gaspedaalsensor is al twee keer vervangen.

 

Ik woon nabij Deventer.

 

Ik Sem
afbeelding van Ik Sem
RE: XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

Als je definitief, goed, en betaalbaar van je problemen af wil komen kun je contact opnemen met Wil Wijnhoven te Boxmeer. Citro en met name Xm specialist. Google maar even, dan heb je 'm zo gevonden.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

MM-lampje herken ik en ook die melding van koelwatertemperatuur.icon_e_confused

Volgens mij gaat het MM-lampje branden als er verkeerde waardes (of de juiste, daarom ook laten uitlezen) door worden gegeven, waardoor de de dieselpomp het lampje laat branden.

Wat je wel zelf kan doen is om alle stekkers los te halen (een voor een uiteraard) en deze schoonmaken en inspuiten met vaseline.

Is allles wel goed ontlucht na de vervanging van de radiator. Eventueel dop van expansievat eraf en minstens een kwartier stationair of verhoogd stationair laten draaien en ontluchtingsnippel bij schutbord in het midden waar de kachelslang naar binnen gaat losschroeven.

Eentje die ook weleens over het hoofd wordt gezien is water in het dieselpotje van de filter. Water eruit halen is goed zelf te doen. Gewoon aan de voorkant onderaan het dieselpotje de afwateringsnippel een paar slagen los halen en onder de auto een bakje plaatsen precies onder het slangetje en dan met het balgje van de handpomp flink knijpen. Daarna nippel weer dicht en even doorknijpen.

Mis in je overzicht het vervangen het dieselfilter. Die zit er al meer dan een jaar in (08-07-2012).

Is ook gemakkelijk zelf te doen en kost ongeveer € 14. Haal altijd een dieselfilter bij de dealer! Gewoon de 4 inbusboutjes bovenop het dieselpotje lossen en deksel eraf. Vooraf een oude doek rondom het potje drapperen, want je morst altijd diesel. Filter eruit, nieuw filter erindeksel erop en weer vastdraaien. Daarna met balgje lucht eruit pompen en klaar

Wat is de huidige km-stand?

Daarna laten uitlezen met een Lexia.

egspringer
afbeelding van egspringer
RE: XM Y4 achtereenvolgende elektronische probleempjes

Mooie set tips.

we gaan het komende week nakijken.

thanks