Ik heb al een tijdje een hogedrukleiding met een roestplek. Van de week heb ik een retourleiding vervangen op het achterste subframe en toen zag ik daar ook een hd-leiding met 2 roestplekken. Voor mezelf de conclusie getrokken dat het beter is om dan alle leidingen preventief aan te pakken. Natuurlijk wil ik het zelf doen. 8)
Maar ik zit met 2 vragen:
- Klopt het dat de 5 mm leidingdiameter die Citroën gebruikt geen standaardmaat is? Met andere woorden: je kunt geen standaard flare tool kopen maar je zit vast aan zo'n schreeuwend duur ding van meer dan €200,-?
- En als de maat niet standaard is, zijn leidingen en felsjes dan wel bij de normale autoboer te krijgen?
Zelf leidingen maken?
za, 29/01/2011 - 11:37
#1
Zelf leidingen maken?
klopt volgens mij dat het geen standaard maat is. ik geloof dat er 3,5 en 4,5 gebruikt wordt door Citroen. Nippels etc zijn ook specifiek Citroen dacht ik.
Je kan natuurlijk ook die leidingen los halen en dan na laten maken bij een specialist in NiCu. Bij mijn leiding die ik laatst moest doen was dat 30 euro. Dat was een leiding van voor naar achter , dus een lange. Voor het korte stukje tijdens de bollenvuldag was ik 15 euro kwijt inclusief montage. De nippels zijn in beide gevallen hergebruikt. Ik heb me laten vertellen dat deze meestal niet zo vast zitten en als je ze inspuit met goede kruipolie ze eigenlijk altijd wel los krijgt. Wel goeie leiding sleutel gebruiken. Let wel das van horen zeggen. Op zich sluiten die wartels op rubber dus is het puur de wrijving van het schroefdraad plus eventuele oxidatie die je moet overwinnen.
Bij montage de nieuwe leiding erg goed recht positioneren en het moet soepel aan te draaien zijn. Anders zit het niet goed en gaat het zeker lekken....
Leuke tool voor de club om te verhuren overigens!
Wim,
Ik zal a.s. week eens even in onze bibliotheek gaan neuzen. Er wordt binnen veel grote installaties nog steeds op olie gestookt en de leidingen die daarvoor gebruikt worden zijn ook allemaal uit koper. Moet gek gaan als dat niet gewoon los te krijgen is.
Ik weet bijna wel zeker dat er op de zolder van ons magazijn nog wel enkele rollen olieleiding liggen. In diverse diameters.
Welke maat/maten zoek je precies? binnen, buiten, wanddikte?
En flairtooltjes moeten er ook nog liggen, anders moet ik even bij de leverancier neuzen. Dat spul is zat te krijgen (buiten de Citroen kanalen om)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
het probleem is de plek van de flare. De standaard tools voor normale remleidingen bijvoorbeeld maken de verdikking op de verkeerde plek. De verdikking moet op ruim een cm oid van het eind zitten. Ik weet de juiste maten zo niet maar die zijn vast wel te vinden. Bij de standaard tools is er dan te kort ruimte om het rubbertje te plaatsen en de leiding recht in de boring te steken.
Ik hoor wel dat jij geen verwarmingtechnicus bent :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
nee, dat heb je inderdaad goed gehoord :D
maar ik heb het toch zelden echt koud hoor :lol:
Dat zou mooi zijn als jij wat kunt regelen Mark. :thumbup:
Volgens mij is alles achter 3,5 mm buitenwanddikte.
En ik wil me daar toch in bekwamen want roestende leidingen is toch ook een probleem bij XM's.
Ik heb van de week met monteur Henk gesproken (de XM-rijder van Van Beersen). Die had toevallig de dag ervoor bij een XM alle leidingen achter vervangen. Het is een dag werk en het subframe moet omlaag.
En dan verder leiding voor leiding vervangen.
Hier snap ik geen hol van...... hebbie geen stukkie liggen ergens? en dan graag de buitendiameter en de wanddikte.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
of dat subframe omlaag moet weet ik niet Wim. Wellicht heb je dan iets meer ruimte, maar bij mij ging het prima zonder dat te doen. Uitlaat weg, hitteschild demonteren en dan kun je er best goed bij
Mea Culpa :oops: : buitendiameter is 3,5 mm. Wanddikte weet ik niet. Is dat dan ook nog in verschillende diktes?
Als je het een stukje laat zakken heb je veel meer ruimte om bij alle leidingen te komen.
Ik denk dat de wanddikte wel degelijk belangrijk is, net als de doorsnede van een stroomvoerende ader zeg maar, alleen in dit kader hebben we niet te maken met weerstand maar meer met 'te houden druk'. Ik zal maandag eerst eens gaan neuzen wat er zoal te krijgen is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De meeste leidingen zijn toch qua maatvoering af te lezen vanaf de service.citroen.com. Daar staan ze met leidingdiameter en lengte op.
Alleen de hydractief leidingen naar de veerpoten staan er niet op qua maatvoering
Van de leidingen waar info staat, is de buitendiameter 3,5. En ik weet vrij zeker dat de leidingen achter dezelfde diameter hebben. Maar nergens wordt de binnendiameter opgegeven. :?
Bij mij was er 1 dikkere leiding. Dat was al wel 1 van koper volgens mij. Dus al eens vervangen. Ik weet niet in hoeverre de orginele ook deze grotere dikte had....
Ik heb net even wat nieuwe originele Citroën leidingen nagemeten, en die hadden een binnendiameter van ongeveer 1.8 tot 2 mm.
Dat zou dus betekenen dat de wanddikte ongeveer 0.75 tot 0.85 mm dik is.
Dit is wel gemeten op het uiteinde van de leiding, waar die iets dunner gemaakt is. (3.2 mm dacht ik) Waarschijnlijk is dat voor het leidingrubbertje en de montage.
Ik kan niet zien of dat eraan geknepen is, of dat het gefreesd is.
Dat natuurlijk nog wel consequentie voor de binnendiameter.
Beter zou zijn om een leiding ergens in het midden door te zagen en dan te meten, maar dat ga ik niet doen met m'n nieuwe leidingen. :wink:
Maar waarom koop je niet gewoon nieuwe leidingen bij de dealer, of laat je ze niet op lengte maken bij Chyparse of andere Citroënspecialisten?
Logistiek niet praktisch. Voor het overzicht is het beter om leiding voor leiding te doen, dat worden heel wat ritjes naar Chyparse. (En ik heb maar 1 auto).
Ook zijn een aantal leidingen al NFP, als je al kunt ontcijferen welke je nodig hebt op service.citroen. Bovendien is de lange van voor naar achteren al bijna net zo duur als een felsapparaat voor Citroën.
En tot slot, het is toch veel leuker om zelluf te beunen.
Kortom, de echte XM ken niet zonder de doe-het-zelluvert. :mrgreen:
ik moet zeggen dat ik voor de zelfde keuze stond. Ik had die flare tool al bijna gekocht. Maar toen mijn leiding lek ging had ik de boel nog niet. Bestellen duurde me te lang, was best prijzig idd en toen had ik nog niet gezien wat het voor werk was. Nu zou ik het denk ik ook zelf doen. Een brug is eigenlijk wel nood zakelijk hoewel een smeerkuil ook wel gaat.
Je hebt wel eens geroepen dat je wel mee wilde doen om zo'n tool te kopen. Logestiek lijkt me dat lastig omdat je meestal als je dat ding nodig hebt zult zien dat ie niet bij jou ligt en het is lastig rijden met een lek systeem. Er zijn natuurlijk rondom H'sum wel een aantal mensen die wel zoiets zouden kunnen doen
@Wim, als je hulp nodig heb voor de leidingen dan geef je maar een seintje. Kan je dan wel komen helpen in de beunclub. En dat naar Chyparse is dan ook gemakkelijker met zijn 2.
Wim, heb je bij de beunclub al rondgevraagd? Misschien heeft Ruud wel zo'n ding.
Nee, nog niet gevraagd. Ik zit nog in de brainstormfase. :wink:
Ook heb ik op CiFo een zelfbouwflensapparaatgevaldinges gezien. Eens informeren hoe duur dat is om te laten maken.
Hmmm, ik heb het gevoel dat als het lukt met mijn leidingen ik een business hierin kan beginnen. :lol:
[quote=wimb]
Hmmm, ik heb het gevoel dat als het lukt met mijn leidingen ik een business hierin kan beginnen. :lol:
[/quote]
Ben benieuwd of die business inmiddels loopt :)
Na dit draadje doorgespit te hebben begrijp ik dus goed dat de dikke hydr.actief leidingen NFP bij citroen dealer waren, hoe dan de clubleden dat eigenlijk (ben al lid overigens ook ) Niet dat ik lekkage heb overigens gelukkig, nog niet..
Ierse zoefmachine
De ideeën zijn er nog steeds.. Nog geen business op het moment Veel leidingen zijn inderdaad niet meer leverbaar, en daar komt ook nog eens bij dat als je ze maakt van cunifer ze beter zijn dan ze ooit waren af-fabriek.. Niet zo roestgevoelig, en cunifer kan de hoge hydraulische druk goed aan. Ik zit wel te denken om zelf zo'n tool aan te schaffen.
Beste iedereen,
Mijn XM is afgekeurd op de leidingen. Ik sta in dubio om het nog te maken of mijn XM definitief aan het onderdelen magazijn te schenken... Wat zouden jullie doen? carresorie is ook niet je van het.
Gbw Scheltinga
Mijn garagist in Heerlen trekt zelf de HD-leidingen in alle maten en vormen. Volgens mij zijn er meer goede Citroëngarages (niet dealers!) die dat doen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)