Toch nog maar even gaan genieten van de zwevende dame.
En nee hoor, hij is lekker warm, wat boodschappen gedaan en ...... gloeiende....
Sleutel in het contact, alles gaat aan en dan, KLIK en dat is alles.
Ik wordt hier moe van!
Na 5 minuten proberen, stekker los maken en nakijken enz nog steeds niets, dus ANWB bellen.
Complimenten voor de heren, 10 minuten en daar kwamen ze aanrijden.
Alles doorgemeten, conclusie, defecte startmotor. :cry:
Vreemd twee startmotoren, zelfde problemen.
Volgens ANWB kan het niet de stekker zijn.
Spanning naar de startmotor is voldoende want startrelais klik netjes.
M.a.w. hij krijgt voldoende spanning.
Dus volgende week maar weer terug, snik.
Wordt vervolgd
Gerard
Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Bij mij was het probleem een ondeugdelijke bypass die gemaakt was na verwijderen van het alarm
Hoi Furriegurrie,
Er zit geen alarm in deze auto, en heeft er ook nooit in gezeten.
De anwb man was, voor zover ik dat kan beoordelen, wel deskundig en kende de xm goed.
Wat hij heeft gedaan.
Eerst contacten voeding starmotor gecontroleerd.
Toen spanning verlies tijdens starten op het blok gecontroleerd. (geen verlies)
Contactslot gecontroleerd, middels veel vuldig aan en uitzetten en de relatie met spanjing en relais.
Als laatste test, tijdens starten spanning opgevoerd naar 16v. En dit resulteerde in gelijk aanslaan van de startmotor.
Massa contacten gecontroleerd. Voor zover te zien was alles in orde.
Het feit dat het relais netjes aanslaat wijst volgens hem op twee opties.
Startmotor defect.
Verkeerde startmotor. Er schijnen meerdere startmotoren te zijn voor de xm.
Ben benieuwd wat de garage gaat vinden.
Ik hoop echter wel snel, want dit is wel erg lastig.
Dank voor je reactie, en mocht iemand nog een advies hebben om te controleren hoor ik het graag.
Groetjes gerard
Er zijn idd meerdere startmotoren. Zo gaat een 2.0 motor niet in mijn 2.1TD. Kan me voorstellen dat voor een V6 dat ook te licht is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Je zult je verbazen hoe klein en handzaam de startmotor van een V6 is. Leg hem naast de startmotor van een eend en je gelooft je ogen niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Volgens mij zijn alle startmotoren voor de motorblokken die in een XM gebruikt worden qua vermogen hetzelfde maar zitten de verschillen in de wijze van inbouwen. Op zich is het werk dat 'ie moet doen ook niet spannend: het vliegwiel aan de krukas zo snel mogelijk ronddraaien.
Het relais die de automaat versie wel heeft en de schakelversie niet wil ook nog wel eens opspelen. Dit bepaalt of de automaat in P en N staat en de auto mag starten. Zit achter je linker koplamp, ik geloof dat het de meest rechtse is van de 4
Verkeerde startmotor geloof ik niet., zie commentaar van Wim. Hij kan natuurlijk wel weer kapot zijn, minder waarschijnlijk maar het kan.
Relais van de automaat zal het niet zijn, TS beschrijft duidelijk dat hij een klik hoort als de startmotor weigert.
Als je automaatrelais aan het muiten is, hoor je helemaal niets als je de sleutel omdraait.
Beste Heren,
Vandaag mijn auto naar de garage gebracht.
En wat denken jullie, starten als een tierelier.
Tja dan wordt het lastig zoeken.
Het is een eigenwijze dame, dat is wel duidelijk :D
Ze hebben de kabels losgemaakt van de versnellingsbak en nog wat andere, schoongemaakt, ingespoten en de klemmetjes wat strakker aangezet.
Toen ik thuis kwam hem een aantal keer gestart, en start perfect.
na een paar minuten nog een keer geprobeerd en nog steeds perfect.
Wordt de komende dagen spannend of hij zo goed blijft starten. (hoop het wel)
Of dat de dame nog troeven achter de hand houdt. :twisted:
Groetjes
Gerard
Gewoon reserve in het zicht op de plank leggen, dat is genoeg om ze te de orde te krijgen :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
mmm....
helass, vandaag na een ritje van 60 km even wat afgeven.
Instappen en..... klik.
na even aandringen starte de dame weer.
lijkt dus wel beter, maar nog niet goed.
Moest vandaag weer tanken, en dan loop je terug naar de trots en zie je een rij auto's achter je staan die ook willen tanken.
Dan stap je in en als je het sleuteltje pakt denk je, nee he het zal toch niet he......
Maar gelukkig vroem en hij liep.
Garage weet even geen oplossing en gaat er over nadenken.
Zal me terug bellen als hij een idee heeft.
De vraag ook bij hem uitgezet of de kabelbomen nog te bestellen zijn.
Als iemand dat weet, of nog een idee heeft wat we kunnen testen/vervangen/nakijken?
Het omleiden met een extra kabel vanaf het contactslot werd sterk afgeraden, gezien dit vreemde problemen kan geven.
Is ook zeker niet mijn voorkeur. Zou toch met de oorspronkelijke situatie oplosbaar moeten zijn!
Ik houd me aanbevolen voor adviezen of tips.
Groetjes
Gerard
Ik zou toch het handschoenkastje eens verwijderen Gerard. Het verhaal lijkt veel te veel op het mijne
Daar zat ooit ook een alarm in dat was verwijderd voor ik de auto kocht. Alleen achter het handschoenkastje en in de zekeringkast was dit goed te zien....lees anders voor de gein mijn topic eens. Als je tijd over hebt ....
Klinkt inderdaad als een dergelijk alarm probleem. De XM van mijn moeder moeten we ook nog eens aanpakken.. Daar zit een extra relais in omdat het kreng gewoon niet wou starten. In de sloop V6 zat ook een aftermarket alarm, en dat klinkt een beetje hetzelfde. Soms startte die zonder problemen, andere keer helemaal niks, of na een paar seconden.
Hoi Furriegurrie,
Je bedoelt neem ik aan het handschoenen kastje boven op het dashboard?
Eerste vraag. (misschien heel stomme vraag) maar hoe verwijder ik dat?
Ik heb de schroeven al een keer los gehad om hem er uit te halen. Maar kreeg er geen beweging in.
En waar moet ik dan op letten?
Losse draden? Stekkertjes of iets anders.
En wat kan ik aan de zekeringkast zien?
Groetjes
Gerard
Dr zijn een aantal schroeven op dat kastje, maar let op dat je ook het lampje er uit wipt, daar blijft die vaak achter hangen!
Je hebt een type 1? Wat in ieder geval ook los moet is het lampje. En bij type 2 moet ook het kapje rondom het slot los omdat daarachter ook nog een torx zit.
Edit: Djidde is me net voor. :wink:
type 2.
Ga eens sleutelen. Oh jeeeeh :D
Misschien kun je ook een topic over je auto openen als je dat nog niet hebt! Kunnen we de auto ook leren kennen :D
Beste Heren,
Ik heb mijn auto staan bij mijn xm.
Ik heb het kastje er even uitgehaald. (hoera mijn eerste sleutel klusje :clap: )
En ja er ook weer in gekregen. :-)
Ik heb even foto's gemaakt van de draden. (ziet er in mijn ogen nog origineel uit)
Graag jullie mening?
Vraagje,
Ik lees op verschillende plekken dat er nog een relais zit tussen de startmotor en contactslot.
Klopt dit?
M.a.w. er zit een start relais in (aan) de startmotor, maar zit er nog een relais ergens tussen, en zo ja waar/welke?
Groetjes
Gerard
Dat is in het geval van een automaat inderdaad waar. Diezit achter de linker koplamp en zorgt ervoor dat je alleen kunt starten in p en n....
Hoi Furriegurrie,
Heb je nog naar de foto's van de kabelboom kunnen kijken?
En zie je vreemde dingen?
En kan je me aangegeven welk relais dat is bij de linker koplamp?
Dank je
Gerard
Oh, horen ze zó te zitten!!!!! :lol:
Als het goed is is het (op de foto) de meest rechtse. Maar je moet hem kunnen horen klikken als iemand anders even start.
En een handtekening!!!!
Haha, ja dat zeggen ze dat het zo hoort :D
Hij gaat over ruim een week terug naar de garage. Dan houden ze hem een aantal dagen.
Dan gaan ze hem eerst helemaal doormeten.
Dan maken we een plan hoe of wat.
Blijft nog wel puzzelen wat het zou kunnen zijn, m.a.w. Ideeen zijn nog steeds heel erg welkom.
Groetjes gerard
Sorry, maar het relais van de automaat is op de foto de meest linker.
Het is het relais dat het meest in de hoek zit, zeg maar. Trek hem er ff uit en bekijk even hoe gecorrodeerd de pootjes zijn.
Ik blijf erbij dat als jij een klik hoort bij het starten, dat het niet aan dit relais ligt. Maar who knowsverschilt dit weer per type... :roll: (Citroen never ceases to amaze)
Weet je het zeker? In mijn bak was het dezelfde als die voor de fans. anniehoe, ik ben het er wel mee eens dat het waarschijnlijk niet aan dit relais ligt omdat de klik hoorbaar is. Als je in mijn topic zoekt zul je vinden dat ik hetzelfde heb gehad en uiteindelijk ook de startmotor moest vervangen.
En een handtekening!!!!
Maar de startmotor is vorige week vervangen :(
En dat heeft geen resultaat opgeleverd.
De ANWB gaf aan dat de (nieuwe) start motor waarschijnlijk ook defect is.
Volgens zijn redenering om dat hij duidelijk klikt. (geen spanningsverlies op de massa heeft enz)
Maar aan de andere kant, ik lees hier in het forum dat er meer zijn geweest met een vergelijkbaar probleem.
En dat dit aan de kabels lijkt te liggen.
Ik vraag me alleen af, dit moet je toch kunnen meten bij het startrelais?
Dat is volgens mij wat de garage over ruim een week gaat doen. (denk ik)
Wordt vervolgd :!:
Tsja, hoe de ANWB het bij mij constateerde: Met 12V geen start, met 24V wel: vervangen!
En een handtekening!!!!
haha, ja zo deed de anwb dat bij mij ook.
Geen 24v maar 16v en lopen!
Maar dat geeft naar mijn mening nog geen uitsluitsel waar het in zit.
Als het weerstand in de kabelboom is overbrug je die ook ruim voldoende door de spanning zo hoog op te voeren :P
Maar de dame had vanochtend weer een nieuwe troef gevonden.
Ze dacht, ach laat ik ook eens weigeren als ik koud ben.
En dat nog voor de koffie :evil:
Gezien de voorgaande mails, linker relais of rechter, was ik er klaar mee.
ALLE relais er uit gerukt.
Er weer in en........ lopen!
de hele dag goed gegaan, koud/warm.
Nog even een boodschap net en ja hoor, klik......
Nu maar eerst begonnen met 1 relais. De linker.
Er uit, er in en lopen....
Tja wat moet ik hier nu van denken. :help:
Kan het dan toch het relais zijn?
Ik kan me dat haast niet voorstellen, maar tja......
Het is nog niet zo warm nu, je zou eens even wat relais kunnen omwisselen. Dan zal soms een fan het niet lekker doen, maar als ze dan altijd start weet je in ieder geval wat er aan schort...
En een handtekening!!!!
Dat is een goed idee, had ik niet aan gedacht.
Passen ze allemaal op verschillende plekken?
Of moet ik specifiek kijken naar kenmerken?
Zijn deze relais trouwens gewoon bij een onderdelen zaak te koop?
Groetjes
Gerard
Pagina's