Omdat de vrouw de automaat op de break 2.0 mistte, een andere XM gekocht.
Wel weer een break, maar nu met V6 24v motor met automaat!
Fijne complete auto met 180.000 km, import uit Duitsland in 2008.
Het interieur is wel electrisch, maar geen leer. Verder alles aanwezig.
Maar de LM velgen zijn lelijk, dus mocht iemand nog een als nieuw setje te koop hebben,
liefst in het midden van het land, hou ik mij aanbevolen!
http://www.mijnalbum.nl/Album=GYK6FJEF
De break V6 24V automaat van Johan1961.
zo, 29/07/2012 - 10:13
#1
De break V6 24V automaat van Johan1961.
Stralen, spuiten en even in de draaibank kan voor ca € 80 per velg.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Hallo JanSR;
Ik had op http://www.velgenalsnieuw.nl gelezen dat ze voor ca.200,= weer als nieuw zijn.
Ik zit dan wel een week met een auto zonder velgen! Da's een probleem.
Vandaar mijn voorkeur om een gebruikt, maar mooi setje te kopen.
Ik heb een net stel Etoiles liggen, voor mijn winterbanden, die kan je lenen.
Nog gemakkelijker is de winterbanden lenen. Stuur maar een PB. 033.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Bedankt voor het mooie aanbod.
Mijn voorkeur gaat uit naar een mooi setje, mocht dit niet lukken dan gaan onze velgen een weekje naar Heerde en maak ik graag gebruik van je aanbod!
Alvast vriendelijk dank Jan.
Maar wil je liever een ander model ipv de Etoile's die je nu hebt?
Dat mag maar hoeft niet.
Als het maar wel origineel XM lichtmetaal is, en in zeer mooie staat.
Ik neem aan dat de banden van 205 op alle type's passen.
205 banden kunnen op alle types lichtmetalen velgen.
Vanmiddag na de eerste echte rit controle van motorolie en van de automaatbak, zag ik echter een sticker op de bak die volgens mij nooit 13 jaar oud kan zijn, zou er soms al een ruilbak in zitten, en is dit niet erg vroeg bij een kilometerstand van 180.000?
Wie (her)kent deze sticker?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KQ6JFOPQ-D.jpg
Je bedoelt vanwege de streepjes code? Een nieuwe bak kan inderdaad al eens gemonteerd zijn, somige gaven na 100.000km al de geest.
Het probleem met de lelijke velgen is opgelost door La Noir Verni.
Zie voor het resultaat: http://www.mijnalbum.nl/Album=GYK6FJEF
:lol: Graag gedaan! Dat heb je snel gemonteerd zeg!!
Etoiles blijven mooie velgen IMHO.
Update:
Gewassen en gecleanered en in de was, en met mooie velgen, dus weer als nieuw!
Oude foto's zijn verwijderd, nieuwe geplaatst:
http://www.mijnalbum.nl/Album=GYK6FJEF
Plaatje, als alles zo mooi spiegelt! 8)
Auto rijdt perfect, en of de vrouw er gelukkig mee is? Kijk zelf maar....
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4EICMQM-D.jpg
:D CD wisselaar gevonden, moet nog wel ff inbouwen.
De DC 022, met kabel, moest wel de radio erbij kopen, alles samen voor €25,=.
Zat nog in de originele doos, en alles is werkelijk als nieuw!
Iedereen bedankt voor het uitzoeken van type's en stekkers :clap:
Dat zijn toch geen prijzen meer! :lol: Goede deal!
Wilde toch wel graag gele lampen, maar las hier de bewerkelijke manier van de gele kapjes.
Heb daarom in Duitsland bij http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/Alle/Leuchtmittel-Gluehbirnen-12-Volt/ANR14375/
lampen (voor DS) besteld, welliswaar zonder goedkeuring, maar ze zaten er in een half uurtje in, incl. de mistlampen!
Las hier op het forum dat stadslichten altijd wit moeten zijn, volgens mijn keurmeester moet verlichting aan de voorzijde wit of geel licht geven, hij ziet geen reden voor afkeur, deze moeten er dus nog in.
Zie voor het resultaat (zal proberen in het schemer een betere foto te maken):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXO7TIPI-D.jpg
Vrees trouwens dat ook ik een "help me draadje" voor het starten moet maken.
Wel stroom, wel klikken, geen startmotor, heb startrelais schoongemaakt, en nu doet ie het al weer 2 dagen goed!
(Zou de dealer daarom vorig jaar bij de vorige eigenaar er een gloednieuwe starter hebben ingezet?).
Lijkt idd gewoon zacht wit overdag. En de stadlichtjes gewoon wit laten dus! In Frankrijk hebben ze ook geen geel stadslicht...
:wtf: Dan is hij de Sjaak bij een steekproef. Het staat expliciet in de regels dat stadslichten wit licht moeten uitstralen.
Hoe zit het dan met led stadslichten?
De mijne (pilot géén tupperware merk)geeft een wit/blauwe achtige gloed af.. (Moet wel zeggen dat ik al 2jaar probleemloos door de apk komt)
Citroën das très bien!!!
Nou dat is gewoon APK: weet je dan niet dat net niet witte stadslichten LEVENSGEVAARLIJK zijn?????
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
APK keuringseisen voor verlichtingVerlichting is onderdeel van de veiligheid van de auto. Niet alleen voor u als automobilist maar ook voor de veiligheid van andere weggebruikers heeft goedwerkende verlichting een hoge prioriteit.
APK keuringseisen voor de verlichting op een rijtje:
•Koplampen moeten bij de apk keuring naar behoren werken. APK keuringseis is werkende functie van stadslicht, dimlicht en grootlicht bij beide lampen. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Bij de APK wordt ook de hoogte van de lichten gemeten. Indien deze vanuit de auto af te stellen zijn voor bijvoorbeeld rijden met aanhanger, dan dient deze functie te werken. Een andere eis van de APK keuring is dat linker en rechterlamp evenveel verlichting moeten geven.
•Achterlichten dienen allebei te werken. APK keuringseis is dat de kleur rood is, wit licht mag door scheuren en dergelijke niet zichtbaar zijn.
•Remlichten, deze mogelijk zowel rood als ambergeel zijn. Bij de APK keuring is een derde remlicht pas verplicht vanaf 30 december 2001. Daarvoor is een derde remlicht niet noodzakelijk. Indien aanwezig moet deze gecentreerd boven de gewone remlichten gemonteerd zijn.
•Knipperlichten en alarmlichten dienen correct te werken. Niet alleen de verlichting is een APK keuringseis ook de bediening vanuit de auto is verplicht.
•Nummerplaat verlichting is een APK keuringseis.
•Mistlampen, voor indien aanwezig en achter minimaal 1 werkende. Ook het lampje op het dashboard in de auto moet hiervan werken.
•Reflectoren dienen aanwezig en heel te zijn
•APK keuringseis aan de staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld niet vertekend mag zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.
Gevonden op: http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-verlichting
Met veiligheid heeft dat stadslicht natuurlijk niets te maken: je mag er niet eens mee rijden.
Ongelukken worden gemaakt door bestuurders. De staat van het voertuig heeft hier NOOIT invloed van enige betekenis op gehad, ook niet vóór de komst van de APK. Waar het wel zou moeten werken is bij bedrijfsvoertuigen zoals bussen en daar werkt het nog steeds niet. Jaarlijks dondert er wel een bus in een ravijn door slecht werkende remmen, gekeurd of niet.
De automobiellobby ijvert voor steeds verdergaande "veiligheidseisen". Nog nooit gehoord dat de gebruiker ook maar enige stem heeft in dat spektakel.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
:?
k rij al 2jaar ermee rondt.. Ik zal eens een foto maken in het donker.. (zodra ze de stalling uit is)
Citroën das très bien!!!
Want?
Daar ben ik ook reuze nieuwsgierig naar.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Nou, dit stukje is al een interpretatie van iemand en als er zo'n grote fout in wordt gemaakt als de zin hierboven zou ik er niet al te veel waarde aan hechten. Anders ga ik mijn glazen voor 100% afdekken en kijken wie me wat doet :mrgreen:
Anyway, verplichte APK is zeker wel nuttig. Kennen jullie het programmaonderdeel "Wrak van de Week" nog?
Natuurlijk worden fouten gemaakt door mensen maar als je die mensen verplicht een werkende rem te hebben voorkom je een hoop ongelukken. Nog afgezien van de hordes malloten met slecht afgesteld/nietfunctionerend/onterecht brandend licht die je verblinden of niet zichtbaar zijn.
En een handtekening!!!!
Let's talk about facts:
Bron: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Apk.pdf
Heeft de apk effect gehad op het ontstaan van ongevallen?
Buitenlands onderzoek geeft een wisselend beeld van het effect van de apk op de verkeersveiligheid: van positief tot geen effect.
Volgens DEKRA (2005) werd in Texas in 1999 de apk ingevoerd; sindsdien is het aandeel van door technische mankementen veroorzaakte ongevallen teruggelopen van 12% naar 4% van het totale aantal auto-ongevallen.
In Noorwegen heeft Fosser (1992) de effectiviteit gemeten naar keuringsfrequentie. Gemeten werden voertuigen die jaarlijks, slechts eenmaal per drie jaar, of helemaal niet geïnspecteerd werden. Tussen de drie groepen werd geen verschil in betrokkenheid bij ongevallen gevonden.
Een recent rapport van Christensen & Elvik (2007) laat in Noorwegen voor apk2 zien dat weliswaar het percentage technische mankementen sterk teruggedrongen is, maar dat dit niet resulteerde in enig effect op de betrokkenheid bij ongevallen, zoals wel was verwacht.
In Auckland, Nieuw-Zeeland, verrichtte Blows et al. (2003) eenzelfde soort onderzoek, en daar werd wel vastgesteld dat voertuigen die niet regelmatig geïnspecteerde werden, significant vaker bij ongevallen met dodelijke afloop of ernstig letsel betrokken waren.
Inderdaad een wisselend beeld. De SWOV ziet hierin geen aanleiding haar conclusie uit 1985 te herzien. Deze was dat het effect van apk op de verkeersveiligheid niet hoog moet worden ingeschat: 'te klein om te meten' (Tromp, 1985). Ook toen was immers al vastgesteld dat de bijdrage van voertuigmankementen aan het ontstaan van ongevallen beperkt was (2-6%). Door apk zou maar een deel daarvan voorkomen kunnen worden; er ontstaan immers ook mankementen (al of niet aan gekeurde delen) tussen twee apk-beurten in. Welk deel dat volgens de SWOV was, is in die studie niet nader gespecificeerd, maar zou nu op enkele tientallen procenten gesteld kunnen worden.
Vermeldenswaard zijn in dit verband de resultaten van de effectstudie die door de CITA (2007) is uitgevoerd. Hierbij werd de gemiddelde bijdrage van voertuigmankementen aan het ontstaan van ongevallen op 5,8% gesteld. Dit komt aardig overeen met de eerdergenoemde DEKRA-studie (2005), waaruit een bijdrage van ongeveer 6% valt af te leiden. In de CITA-studie wordt voor oudere auto's (die veel meer mankementen hebben) aangenomen dat de bijdrage van voertuigmankementen aan ongevallen met 60% zal afnemen, wanneer wordt overgegaan van een tweejaarlijkse naar een jaarlijkse keuring.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Inderdaad: ontluisterende feiten voor de gelovigen in de wonderen van de APK.
Helaas is goed nieuws geen nieuws.Geen kamerlid zal ook maar één ooglid openen om aan de ergerlijke kostenverslindende APK onzin een eind te maken.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Pagina's