Ik kan hier op het forum niet veel vinden over ervaringen met het dinitrollen van de gehele onderkant van de Xm.
Mijn garagist zegt dat het zeker de moeite (geld) waard is om te laten doen. Dan kan ze er weer jaren tegen. Mijn Xm is immers wel mijn dagelijkse voertuig in weer en wind . De beschermings middelen die er ooit op zaten af fabriek zijn allang opgelost..
En ik lees toch wel veel verhalen hier over de roestduivel met de gevolgen van dien.
Het kost geloof ik ongeveer €1200,- voor een volledige behandeling, best wel geld.
Wat zijn jullie ervaringen met bedrijven die dit doen? en ja.. meningen !
Als jouw XM nog helemaal 'hard' is, dan is dat zeker het overwegen waard. Ik was het ooit van plan met mijn Turbo-ct, maar dat is er nooit van gekomen. Een krikpunt was namelijk al wat zwak en moest eerst aangepakt en daarna kreeg ik motorpech. Ik moet nog steeds een roestig stukje spatbord vervangen maar daarna.... ... ga ik denk ik zelf aan de slag met Tectyl. Ik weet dat daar ook veel meningen over zijn maar mijn persoonlijke ervaringen zijn prima.
Dinitrol kan bij Goslinga in Leeuwarden of bij Van Aalst in Aphen a.d. Rijn. Die laatste heeft jarenlang bij ons geadverteerd, kent de XM en heeft er zelf ook een geloof ik.
__________
Crepuscule
Iets doen is beter dan niets doen.
Eerste stap bij een voornemen tot een anti-roestbehandeling is de bekende zwakke plekken controleren met een endoscoop en zien of en welke schade er is. Na behandeling is het wat lastiger om te lassen omdat het gebruikte product reageert met het laswerk en wat bijeffecten kan geven zoals smeulen.
De a-stijl, dorpels voorzijde en de holle ruimte onder de pedalen die over de volle breedte loopt zijn echt plekken die eerst beoordeeld moeten worden. De a-stijl bestaat uit drie compartimenten, de dorpels uit twee met aan de achterzijde nog een extra hoekje. Het is dus even puzzelen hoe erbij te komen. Indien gewenst kan ik wel wat foto's van dwarsdoorsnedes posten.
Zelf ben ik echt al jarenlang fan van Mike Sanders vet, dat droogt niet uit en blijft echt vele jaren kruipen. Oliegebaseerde producten zoals Tectyl, Waxoil, Owatrol, RX producten en Dinitrol drogen na een paar jaar uit en beschermen dan een stuk minder. Ik heb al een aantal auto's gezien die ooit behandeld zijn en jaren later toch rot waren op een paar plekken. Fluid Film vind ik na MS vet een goede tweede.
MS vet en Fluid film vind ik ook beter beschermen op reeds enigzins aangetast plaatwerk, met name ook omdat het echt oneindig lang dun wordt en kruipt als het zonnetje erop schijnt.
Lezenswaardig:
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
https://www.autobild.de/artikel/rostschutzmittel-im-test-35817.html
MS vet in Nederland: http://www.mikesander.nl/
Ben benieuwd waar je terecht komt en hoe de behandeling aangepakt wordt. (Ik doe dit altijd zelf)