Ik heb weer een fijne 3.0 12V AUT, mijn eRFGoeD60, maar ook een raar probleempje: Bij het starten gaat meestal mijn startmotor gelijk draaien, maar soms ook pas na een aantal (soms véél) seconden. Soms zelfs helemaal niet starten, dan schakel ik van P naar N en dan doet 'ie het weer wel. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Enige wat ik kan bedenken is slecht contact bij de detectie van de stand van de automaat (P of N), maar dan zou hij ook niet na een paar seconden moeten starten.
En oh ja, gezien de spierballen, ook van een 12-klepper, heb ik het toch meestal over hem en niet over haar ;)
Ik denk, dat je hier een juiste conclusie trekt, temeer daar je na de hendel 'heen een weer halen' wel kunt starten.
Hoe het daar precies zit weet ik niet, plaats v.d. (eind)contacten e.d., heb dit probleempje zelf nog niet gehad.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
'k heb zelf geen automaat, maar dit fenomeen ben ik op het CiFo een aantal keer tegen gekomen. Zou inderdaad in brakke schakelaars zitten. Maar het fijne weet ik er niet van...
Waarom zouden vrouwen geen spieren hebben?:
http://www.pornfergus.com/semu/back/jujvch11.jpg
:mrgreen:
Hrmppffff... Nu doet 'ie het ineens alleen nog in N, en dan ook nog eens alleen als 'ie precies goed staat... Weet iemand snel te vertellen waar ik kan vinden waar die contacten zitten?
Had dit niet te maken met een relais dat ergens bij de koplampen zit?
Ik heb geen automaat ervaring, maar had dacht ik ergens gelezen op CiFo.
Nou, allemaal niet dus...
Gisteren naar huis... Dacht ik. Nee hoor, geen beweging in te krijgen. ANWB erbij, binnen tien minuten weer aan de praat:
1) Er zat een klem los op mijn accu. Hierdoor werd blijkbaar niet altijd voldoende stroom geleverd
2) Mogelijk hierdoor stond de startmotor gewoon vast. Paar tikken met een hamer en meteen weer starten als een tierelier.
--- Alleen vanmorgen weer met de grootst mogelijke moeite gestart. Je ziet wel dat er stroom getrokken wordt (verlichting wort zwakker, gebeurt niet in D), maar verder een klik en niets. Heel veel wriggelen (snel achter elkaar starten) met de sleutel en opeens wel aanslaan....
Wordt dit een nieuwe startmotor? Of welk relais moet ik nakijken?
Ik ben bang dat je startmotor binnenkort naar de eeuwige jachtvelden is.
Ik heb het zelf gehad dat de magneten in de startmotor op één na allemaal los lagen. Ook mega stroom trekken maar starten ho maar. Gelukkig gebeurde dat toen ik voor een Garage stond.
Begrijp ik het goed dat met de 'selecteur' in D er helemaal niks gebeurt?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, met stand D hoor je wel een klik en je ziet wel een héél kleine flikkering in het licht, maar in D hoort hij ook niet te starten. Dat mag alleen in P of N
ach een strikvraag :lol:
Ik kan ook geen 2 dingen tegelijk......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als ik het zo lees verdenk ook ik de startmotor...je huiige startmotor kun je laten reviseren.
Anders op http://www.onderdelenlijn.nl/default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1 zoeken naar een gebruikte startmotor, alle sloperijen uit jouw buurt en anders buiten jouw buurt krijgen de aanvraag binnen. Er is 3 maanden garantieop onderdelen, dus ze kunnen je geen gare startmotor toesturen. Ik heb hiermee goede ervaringen tot nu toe :wink: .
Help jij dan hem erin te zetten?
:lol: :lol: :lol: :lol:
als het in een DHZ (Doe het Zelf) garage is oid, dan wil ik je best helpen op een zaterdag :wink:
Ah een V6, ja dat is flink minder maar...........ik weet een garage die hem binnen zeg 1,5 uur verwisselt en dat zonder brug. Je moet er alléén wel 900 kilometer voor rijden :D
Als je tips wil, dan meld je je maar met e-mail adres, dan vraag ik wel of hij puntsgewijs wil opschrijven hoe hij het gedaan heeft. Ik mocht er toen niet bij blijven staan kijken. En als je me niet gelooft dan vraag het hier maar aan Wes (eXpelliarMus), ik weet nog goed hoe hij zowat van zijn stoel pleurde toen de beste man binnen het uur weer in de keuken stond met de startmotor in zijn hand :lol: :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou, dank, maar ik begin toch steeds minder de startmotor zelf te verdenken. Áls die stroom krijgt, dan doet hij het prima. Enige is dat ik nu een keer of 15 - 30 mijn sleutel van uit naar starten en weer terug moet draaien tot 'ie ene keertje pakt. Als hij echt vaststaat dan helpt dat niet.
Welk relais zit daartussen? Want volgens mij zal ik het toch meer in de electronica moeten zoeken... Vreemd genoeg is dat gelukkig voor mij, want van elektrieken heb ik wél verstand :)
Hmmm dat werpt inderdaad weer een ander licht op de zaak.
Startrelais zit meende ik voorin boven de linker koplamp. Maar ik weet het niet zeker..... zit op m'n werk dus kan het nu niet nazoeken.
En als je die relais eruit haalt is reinigen en invetten met vaseline sowieso geen overbodige luxe, ze geven nl wel vaker problemen door gecorodeerde contacten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En als het relais bij de koplampen niet het pprobleem is, kunnen versleten koolborstels in het contactslot het probleem ook nog zijn.
Hmmm... Maar als het het contactslot is dan worden de lampen, verklikkers etc toch niet uitgeschakels tijdens het starten en treedt er toch geen spanningsval op?
Overigens iemand die mij een plaatje kan aanwijzen waar het relais precies op staat? Zodat ik me niet ongans zoek? En bij linker koplamp ga ik uit van zittend achter het stuur, dus de koplamp aan de bestuurderszijde...
Ik probeer me te herinneren of de verklikkerlampjes nou wel of niet uitgingen tijdens het starten igv een versleten contactslot. Dit heb ik bij mijn BX 6 jaar geleden meegemaakt......ik meen van wel dat de lampjes uitgingen tijdens het starten maar ik weet het niet zeker meer :roll: .
Als ik zo`n moeilijke start had, dan verbond ik de min met de plus van de startmotor met een lange, dikke schroevedraaier en startte de motor in 1 keer. Ok, dit is natuurlijk geen goede manier van starten, maar ik kon mezelf zo wel redden.
Bij een XM V6 kom je niet zomaar bij de startmotor :roll: ....
hehe, nee, dat ding zit errug goed verstopt lol
Bij een 12v kun je er nog net bijkomen maar bij een 24v wordt het al veel moeilijker door de hogere koppen :( en is wellicht van onderaf makkelijker bij te komen.
Ook is het fijn als het uitlaatspruitstuk koud is bij het (de-)monteren van de startmotor.
Nou, ik hou het maar ff op het relais. Net kostbare werktijd zitten verspillen op cifo en deze leek me wel héél veel op de mijne, naast nog een paar andere. Nu alleen nog ff links van rechts proberen te onderscheiden...
Als ik spreek over links of rechts is dat altijd gezien vanuit de rijrichting. Tenzij anders vermeld.
Steek ff je hoofd onder de motorkap boven de linkerkoplamp en buk iets door, dan zie je er een stuk of 3 4 zitten. Als het moet trek ik ze er met m'n tanden er nog uit :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Misschien iet helemaal vergelijkbaar, maar ik wil het je toch ff meegeven: ik had tot voor kort een vergelijkbaar probleem met mijn DS. Bendix trok netjes aan, maar soms moest ik meerdere malen de sleutel omdraaien voordat de startmotor ging lopen. Als de startmotor NIET ging draaien dan trok ze ook weinig stroom (net als bij jou dus).
Aangezien een DS van mijn type geen startrelais heeft, was ik snel met mijn diagnose: iets mis met de startmotor. :)
Startmotor vervangen voor een gereviseerde, en de oude startmotor weer naar het (bevriende) revisiebedrijf gebracht. Diagnose: los contact in anker of veldwikkeling. Reparatiekosten toch al gauw zo'n 100 tot 150 euro, oftewel niet de moeite waard voor mij.
Wat ik maar wil zeggen: if all else tests fine, dan zou het dus toch goed je startmotor kunnen zijn.
Gisteren vóór het naar huis rijden even gemorreld aan de relais' linksvoor, vooral de gele (die is het toch?), en kijkkijkkijk, binnen drie keer starten.
Vanochtend weer veel moeite, dus net na aankomst hier op m'n werk even met beter licht gekeken. Dat relais (nogmaals, op het gele voetje), heeft een tie-wrap eromheen om het afdekhoesje (zwart) op z'n plaats te houden. Begin dus het vermoeden te krijgen dat dit niet voor het eerst optreedt. Straks in de pauze eens even verder kijken, kon hem er niet makkelijk uitkrijgen (want er zit geen afdekking op dan ;-))
Weet iemand voor mij de onderdeel omschrijving / part number en wellicht een goeie webwinkel?
ff loeren welke omschrijving erop staat, volgens mij is het gewoon een standaard die op de sloop zo te krijgen is of een brezen etc etc.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
als je nu al startproblemen ermee hebt, zou ik zo`n relais nieuw kopen :wink:
Een relais met een tie wrap? Dan mag je er rustig van uitgaan dat 'ie rot is. Vervang die in elk geval. Ik vermoed dat het een standaard relais is, kost denk ik een euro of 15.
Is het inderdaad je startrelais, dan heb je je probleem opgelost. En is het niet je startrelais, dan heb je een (potentieel) ander probleem opgelost.
Weten jullie toevallig welke relais die andere twee zijn die daar los hangen?
Dan weet ik gelijk wat het nu tijdelijk wat minder gaat doen....
Net even met schuurpapier en contactspray gerommeld maar dat leek niet te helpen, dus toen maar even twee relais omgewisseld. Starten lijkt nu goed (maar misschien was hij net 'warm'), iets anders zal het vast niet meer goed doen maar geen idee wat ;)
Oh... En bij Conrad kost een 12V 25A relais €2,50... Dus vervangen gaat zeker gebeuren. Misschien wel wat andere gelijk ook maar. Voor die prijs...
Die andere relais zijn van je beide ventilatoren hoog/laag.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan maar ff op mijn temperatuur letten... Gelukkig is het winter!
:wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's