Vanavond XM gewassen en leder gepoetst, nu de achterbank zit gedeelte. Die is duidelijk minder vuil :)
Verder weer aan de XM met de DAB500. Nu had ik afgelopen week de nieuwe sloop spoiler gedaan waar het vuil zo in de lak gevreten was. Zie ik vandaag dat die aanslag er nog steeds (weer?) zit :shock: En ze was echt blinkend :?: Hmmm :evil: schuursponsje met commandant en wrijven maar. Daarna uitpoetsen en idd aanslag weer weg en spoiler vol krasjes. Oke, was wat rigoreus....
Ik had gelukkig maar een klein test deel gedaan, nu de DAB500, Commandant en 500 toeren max en flink drukken. En toen was het weg!
Poorboys Blackhole daarna en ze is weer diep zwart!
Hmmm, moet echt een cursus poetsen doen. En u allen zeit gezegend met geen zwarte XM. Nog even wat gestofzuigt, want mevr. Nijenhuis gaat mee dus dat moet wel een bietje netjes zijn. Helaas is de airco nog niet klaar. Dinsdag gaat ze naar de Eindhovense Radiateuren Fabriek, ofwel ERF. Daar moeten ze zeker het boeltje aan de gang kunnen krijgen!
Rally materiaal ingeladen. Mistlampje voor JP en we kunnen! Beware of the M&M's :mrgreen:
:lol: Ja, weet 't Marco, was niet zo'n verfijnde actie, maar was het effe beu. En blijkbaar werkt het.
Dat kleien schiet bij mij ook voor geen meter op trouwens, Volgens mij moet daarvoor de basis van de lak goed zijn en is het wel goed spul om de lak bij te houden en te ontdoen van industrieel roet en dat soort microscopisch kleine lakvervuiling...
Kleien doe je niet in 2 uurtjes, zeker niet de eerste keer als je alle langzittende vervuiling eraf wilt halen. Maak denkbeeldig maar vlakken van 50x50 cm en klei die net zo lang todat er geen vuiltje meer op zit. Je moet dit echt systematisch doen anders hou je echt geen overzicht.
Anders een type agressivere klei proberen, maar dan wel goed blijven sproeien en kijken :wink:
En iets wat ruim 20 jaar verwaarloost is maak je niet (zoals je creme lederen zetels) in een paar uur weer in (bijna) nieuwstaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: nee dat zie ik nu ook. Maar wat is er op tegen om met een goed polijstmiddel te beginnen en lichter na te kleien? Of vervalt dan het klei effect?
Vandaag de XM rally gereden. Ze deed het goed. Was benieuwd hoe haar koeling het zou doen maar ondanks de hitte en het wisselende rijden, stoppen, keren, stationair draaien kwam ze niet boven de 90c. Ook de automaat schakelt als boter! :lol:
Wel wordt het uitlaatlek-geluid steeds hoorbaarder. Zit in het uitlaat spruitstuk. Gelukkig hoorde ik vandaag van JP dat het blok daar niet perse voor uit hoeft. Morgen de dame maar eens op bokjes zetten en kijken waar het nu precies zit.
En beginnen met de interieurwisseling. Heb er een dag voor utgetrokken.
Ja: die zitting zit met 2 rubber blokjes 'vast'. Zitting naar voren klappen, dan voel je ze op de tast. Als je die er uit wurmt, til je de zitting er zo uit.
Is het nog gelukt met de stekker van de middenarmsteun uit de sloper?
Succes met de het verwisselen van het interieur :wink:.
De uitlaatlek, ik vermoed een pakking tussen de gegoten uitlaatspruitstukken :wink:.
Als het de gevlochten metalen pakking ring is, dan ben je relatief snel klaar met het verhelpen.
De overige spruitstukpakkingen zullen meer werk zijn. Een nieuwe pakking met wat uitlaatcement (o.a. Holtz Firegum of Bosal) zal het goed afdichten :wink:.
de constructie is heel erg simpel, maar de rubbertjes kun je niet zien zitten. Met een schroevedraaier de rubbers uit de geribbelde draadeinden wippen, lukt het wel met enige volhardenheid.
Nou die achterbank was pinda's...die zijstukken,... dat was een gefriemel zeg. Weet in iig waarom mijn rolgordel het niet deed; zat gedraaid op de rol en nu werkt ze weer. Zoals ik al verwachte alleen de achterbank gewisseld. Stoelen misschien morgen.
Die armsteun stekker's worden nog een ander verhaal. Straks foto's!
Vandaag verder met het leder gegaan. Het viel me nog tegen om de achterbank schoon te krijgen. Met name de rugleuning was erg bewerkelijk met die armsteun en inkepingen van de hoofdsteunen. Daardoor veel te laat naar mijn zin aan het de- en montage werk kunnen beginnen, maar goed.
Het rubber blokje die de steun van het zit deel vastzet had ik gelukkig vlug gevonden :) Het vreemde aan mijn XM is dat er 2 extra bevestigings punten voor de achterbank zitten. Weet iemand hoe dit zit? Zie foto:
Wat meer kruim koste waren de zij-rugdelen. Er moet nogal wat worden weggenomen oa bij de achterspeakers.
Maar uiteindelijk is het wel allemaal gelukt en ik moet zeggen dat het er klasse uit ziet!
Na het eten toch maar even door gegaan en begonnen met de demontage van de passagiersstoel:
Als laatste even de kap demonteren waarna je de bout van de gordel kunt loshalen. Bij het op zijn kant zetten van de stoel viel me de zogenaamde "gordelspanner" op. Toevallig met Mark nog over gehad tijdens de rally. Bij mijn bestuurdersstoel zit de gordelontvanger; dus dat ding waar je de gordel in vastklikt, heel erg diep. Nu denk ik te weten waarom, waarschijnlijk heeft deze stoel ooit een aanrijding meegemaakt waardoor de spanner naar beneden is geschoten. Dit systeem is zo gemaakt zodat je bij een botsing niet onder de gordel door kunt schieten en neerwaarts in de stoel getrokken wordt.
Als laatste nog een foto van de door Wes aangeleverde beige leder Serie 1 deurpanelen. Ze zijn enorm toegetakeld door een of andere onverlaat, met oude bruine leder knopen van een winterjas of iets dergelijks. Maar bij nadere bestudering hebben ze ook geen hout! Het zijn dus nog echte serie1 AMBIANCE leder panelen.
Ik ga ze niet gebruiken, alleen al om het hout. Maar er zitten te veel gaten in. Overweeg wel om de dekseltjes over te zetten. Nu ik zo de achterbank bekijk weet ik opeens ook niet of ik de deurpanelen met beige leder laat bekleden. Vind het zo ook al gaaf. Als ik de dekseltjes van de bakjes wel overzet, nieuwe beige matten erin zet, en alleen de armsteun in beige monteer is het al een puike combi lijkt me....
Morgen komt de armsteun aan de beurt. Die moet weer aan de gang gezet worden maar ik zie er nogal tegenop en weet niet of me dit gaat lukken. Maar zonder de stoelen er in kan ik er wel gemakkelijk bij :roll:
De dubbele bevestigingspunten zijn voor de in 2 delen neerklapbare achterbank zitting :wink:.
Jouw opmerking over de mechanische gordelspanner klopt, de XM waaruit dit leren interieur uit gehaald is heeft dus een flinke klap gehad.
Het is een hele sterke spiraalveer, ik zou dat niet openmaken :!:.
Jammer dat er van die knopen in de beige deurpanelen zit en inderdaad was dat van een Ambiance geweest. Die deurpanelen hebben wel een voorbereiding voor het hout. Door de knopen kun je beter naar beige Exclusive panelen zoeken of de huidige met beige leer bekleden.
De middenermsteun gaat wel lukken :wink:, er zitten 4 m6 moertjes op de hoeken van de bodem onder het tapijtje. Zoek met een schroevedraaier de plekken in het tapijtje, het is ingesneden in een kruisvorm. Of als het wat moeilijk gaat de tapijthoekjes voorzichtig iets omvouwen totdat je de moertjes kunt zien zitten :wink: .
De dubbele bevestigingspunten zijn voor de in 2 delen neerklapbare achterbank zitting :wink:.
Verrek ja, dat is het, zat me er vanmiddag al suf te piekeren! :lol:
Die gordelspanner moet ik dus niet proberen terug te zetten in de normale stand? Wat kan er dan gebeuren, dat de veer los springt ofzo? Of zijn ze zo gemaakt dat ze na een aanrijding eigenlijk in zijn geheel vernieuwd moeten worden?
Het bakje heb ik al vaker los gehad JP, daar maak ik me niet druk over, zit meer in het electrische aansluiten :roll:
ik gok even hoor, maar volgens mij is het niet alleen een kwestie van de boel weer in de oude stand zetten. Zit er niet een soort ontladings patroon oid onder de stoel ?
Aanrijding-> signaal naar ontladingssysteem-> reactie-> veer strak getrokken.
Ik heb een vermoeden dat je een nieuwe module ergen smoet scoren als je die gordelspanners weer actief wilt hebben.
Waren die gordels een beetje van de stijl te krijgen?
Dit is een Exclusive interieur in een XM V6 (Ambiance), alleen de Exclusive en V6.24 serie1 hadden mechanische gordelspanners geen pyrotechnische :wink:.
Dit is gemaakt voor een een malige actie, die veer staat onder een grote spanning en zou weg kunnen springen bij het open maken.
Een accessoire van Citroën, maar wat mij betreft foeilijk omdat het zo overduidelijk plastic is. :roll:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vanavond XM gewassen en leder gepoetst, nu de achterbank zit gedeelte. Die is duidelijk minder vuil :)
Verder weer aan de XM met de DAB500. Nu had ik afgelopen week de nieuwe sloop spoiler gedaan waar het vuil zo in de lak gevreten was. Zie ik vandaag dat die aanslag er nog steeds (weer?) zit :shock: En ze was echt blinkend :?: Hmmm :evil: schuursponsje met commandant en wrijven maar. Daarna uitpoetsen en idd aanslag weer weg en spoiler vol krasjes. Oke, was wat rigoreus....
Ik had gelukkig maar een klein test deel gedaan, nu de DAB500, Commandant en 500 toeren max en flink drukken. En toen was het weg!
Poorboys Blackhole daarna en ze is weer diep zwart!
Hmmm, moet echt een cursus poetsen doen. En u allen zeit gezegend met geen zwarte XM. Nog even wat gestofzuigt, want mevr. Nijenhuis gaat mee dus dat moet wel een bietje netjes zijn. Helaas is de airco nog niet klaar. Dinsdag gaat ze naar de Eindhovense Radiateuren Fabriek, ofwel ERF. Daar moeten ze zeker het boeltje aan de gang kunnen krijgen!
Rally materiaal ingeladen. Mistlampje voor JP en we kunnen! Beware of the M&M's :mrgreen:
Een DAP500 icm Commandant?????
Ga je heel hard schamen!!!!! :shock: :lol:
Mark, jij voedt hem morgen wel even op he?
:lol: Ja, weet 't Marco, was niet zo'n verfijnde actie, maar was het effe beu. En blijkbaar werkt het.
Dat kleien schiet bij mij ook voor geen meter op trouwens, Volgens mij moet daarvoor de basis van de lak goed zijn en is het wel goed spul om de lak bij te houden en te ontdoen van industrieel roet en dat soort microscopisch kleine lakvervuiling...
Weet jij hoe groot die kerel is? ik kijk wel link uit :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kleien doe je niet in 2 uurtjes, zeker niet de eerste keer als je alle langzittende vervuiling eraf wilt halen. Maak denkbeeldig maar vlakken van 50x50 cm en klei die net zo lang todat er geen vuiltje meer op zit. Je moet dit echt systematisch doen anders hou je echt geen overzicht.
Anders een type agressivere klei proberen, maar dan wel goed blijven sproeien en kijken :wink:
En iets wat ruim 20 jaar verwaarloost is maak je niet (zoals je creme lederen zetels) in een paar uur weer in (bijna) nieuwstaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: nee dat zie ik nu ook. Maar wat is er op tegen om met een goed polijstmiddel te beginnen en lichter na te kleien? Of vervalt dan het klei effect?
Dat vraag ik me ook af.
Het lijkt me anders net zoiets als met een korrel 200 ofzo 6 lagen verf in je huis wegschuren. Of zie ik dat verkeerd?
Vandaag de XM rally gereden. Ze deed het goed. Was benieuwd hoe haar koeling het zou doen maar ondanks de hitte en het wisselende rijden, stoppen, keren, stationair draaien kwam ze niet boven de 90c. Ook de automaat schakelt als boter! :lol:
Wel wordt het uitlaatlek-geluid steeds hoorbaarder. Zit in het uitlaat spruitstuk. Gelukkig hoorde ik vandaag van JP dat het blok daar niet perse voor uit hoeft. Morgen de dame maar eens op bokjes zetten en kijken waar het nu precies zit.
En beginnen met de interieurwisseling. Heb er een dag voor utgetrokken.
1 dag? Met die hitte? Je bent, als je rustig werkt, in een halve dag wel klaar. ;-)
Ge weet hoe ge 'ne achterbank loshaalt?
Eh nee Wim, eigenlijk nog niet. Vandaar die volle dag :lol: Is er iets bijzonders wat je "effe mot weten"aan???
Lees het morgen graag, ga nu ECHT plat...
Ja: die zitting zit met 2 rubber blokjes 'vast'. Zitting naar voren klappen, dan voel je ze op de tast. Als je die er uit wurmt, til je de zitting er zo uit.
Is het nog gelukt met de stekker van de middenarmsteun uit de sloper?
Succes met de het verwisselen van het interieur :wink:.
De uitlaatlek, ik vermoed een pakking tussen de gegoten uitlaatspruitstukken :wink:.
Als het de gevlochten metalen pakking ring is, dan ben je relatief snel klaar met het verhelpen.
De overige spruitstukpakkingen zullen meer werk zijn. Een nieuwe pakking met wat uitlaatcement (o.a. Holtz Firegum of Bosal) zal het goed afdichten :wink:.
hehhehe, de eerste keer dat ik een xm achterbank eruit wilde halen heb ik bijna een uur zitten kloten... zou moeilijk kon dat toch niet zijn...
toch maar ff gevraagd en toen was het in 2 tellen gepiept
de constructie is heel erg simpel, maar de rubbertjes kun je niet zien zitten. Met een schroevedraaier de rubbers uit de geribbelde draadeinden wippen, lukt het wel met enige volhardenheid.
Wat dacht je? Natuurlijk is het gelukt; 3 wijze heren hebben zich er mee bemoeid. ;-)
goed zo :wink: , gelukkig hebben jullie Mike nog goed kunnen helpen.
Nou die achterbank was pinda's...die zijstukken,... dat was een gefriemel zeg. Weet in iig waarom mijn rolgordel het niet deed; zat gedraaid op de rol en nu werkt ze weer. Zoals ik al verwachte alleen de achterbank gewisseld. Stoelen misschien morgen.
Die armsteun stekker's worden nog een ander verhaal. Straks foto's!
:shock: Die stoelen zijn nog makkelijker. Ze zijn alleen zwaarder. ;-) Als je je nog een kwartiertje kwaad maakt, heb je voor ook beige zetels. 8)
Fijn om te horen dat de armsteun kabelboom ook nog is gelukt Mike!!
Ben erg benieuwd naar de foto's ;-)
Zo, update zoveel:
Vandaag verder met het leder gegaan. Het viel me nog tegen om de achterbank schoon te krijgen. Met name de rugleuning was erg bewerkelijk met die armsteun en inkepingen van de hoofdsteunen. Daardoor veel te laat naar mijn zin aan het de- en montage werk kunnen beginnen, maar goed.
Het rubber blokje die de steun van het zit deel vastzet had ik gelukkig vlug gevonden :) Het vreemde aan mijn XM is dat er 2 extra bevestigings punten voor de achterbank zitten. Weet iemand hoe dit zit? Zie foto:
Wat meer kruim koste waren de zij-rugdelen. Er moet nogal wat worden weggenomen oa bij de achterspeakers.
Maar uiteindelijk is het wel allemaal gelukt en ik moet zeggen dat het er klasse uit ziet!
Na het eten toch maar even door gegaan en begonnen met de demontage van de passagiersstoel:
Als laatste even de kap demonteren waarna je de bout van de gordel kunt loshalen. Bij het op zijn kant zetten van de stoel viel me de zogenaamde "gordelspanner" op. Toevallig met Mark nog over gehad tijdens de rally. Bij mijn bestuurdersstoel zit de gordelontvanger; dus dat ding waar je de gordel in vastklikt, heel erg diep. Nu denk ik te weten waarom, waarschijnlijk heeft deze stoel ooit een aanrijding meegemaakt waardoor de spanner naar beneden is geschoten. Dit systeem is zo gemaakt zodat je bij een botsing niet onder de gordel door kunt schieten en neerwaarts in de stoel getrokken wordt.
Als laatste nog een foto van de door Wes aangeleverde beige leder Serie 1 deurpanelen. Ze zijn enorm toegetakeld door een of andere onverlaat, met oude bruine leder knopen van een winterjas of iets dergelijks. Maar bij nadere bestudering hebben ze ook geen hout! Het zijn dus nog echte serie1 AMBIANCE leder panelen.
Ik ga ze niet gebruiken, alleen al om het hout. Maar er zitten te veel gaten in. Overweeg wel om de dekseltjes over te zetten. Nu ik zo de achterbank bekijk weet ik opeens ook niet of ik de deurpanelen met beige leder laat bekleden. Vind het zo ook al gaaf. Als ik de dekseltjes van de bakjes wel overzet, nieuwe beige matten erin zet, en alleen de armsteun in beige monteer is het al een puike combi lijkt me....
Morgen komt de armsteun aan de beurt. Die moet weer aan de gang gezet worden maar ik zie er nogal tegenop en weet niet of me dit gaat lukken. Maar zonder de stoelen er in kan ik er wel gemakkelijk bij :roll:
Goed bezig geweest Mike :wink:.
De dubbele bevestigingspunten zijn voor de in 2 delen neerklapbare achterbank zitting :wink:.
Jouw opmerking over de mechanische gordelspanner klopt, de XM waaruit dit leren interieur uit gehaald is heeft dus een flinke klap gehad.
Het is een hele sterke spiraalveer, ik zou dat niet openmaken :!:.
Jammer dat er van die knopen in de beige deurpanelen zit en inderdaad was dat van een Ambiance geweest. Die deurpanelen hebben wel een voorbereiding voor het hout. Door de knopen kun je beter naar beige Exclusive panelen zoeken of de huidige met beige leer bekleden.
De middenermsteun gaat wel lukken :wink:, er zitten 4 m6 moertjes op de hoeken van de bodem onder het tapijtje. Zoek met een schroevedraaier de plekken in het tapijtje, het is ingesneden in een kruisvorm. Of als het wat moeilijk gaat de tapijthoekjes voorzichtig iets omvouwen totdat je de moertjes kunt zien zitten :wink: .
Het wordt een aparte combi. 8)
Verrek ja, dat is het, zat me er vanmiddag al suf te piekeren! :lol:
Die gordelspanner moet ik dus niet proberen terug te zetten in de normale stand? Wat kan er dan gebeuren, dat de veer los springt ofzo? Of zijn ze zo gemaakt dat ze na een aanrijding eigenlijk in zijn geheel vernieuwd moeten worden?
Het bakje heb ik al vaker los gehad JP, daar maak ik me niet druk over, zit meer in het electrische aansluiten :roll:
"Apart" als in "Raar" Wes?? :lol: :wink:
ik gok even hoor, maar volgens mij is het niet alleen een kwestie van de boel weer in de oude stand zetten. Zit er niet een soort ontladings patroon oid onder de stoel ?
Aanrijding-> signaal naar ontladingssysteem-> reactie-> veer strak getrokken.
Ik heb een vermoeden dat je een nieuwe module ergen smoet scoren als je die gordelspanners weer actief wilt hebben.
Waren die gordels een beetje van de stijl te krijgen?
Dat hele plastic ding gaat dan toch mee?
ik dacht dat die andere bevestigingspunten voor de engelse markt waren.....
:lol:
uuuuh wacht even, Mike jouw dame had toch al zwart leer of heb ik dat nu mis? dat zou dus betekeken dat jouw dame ooit een optater heeft gehad.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit is een Exclusive interieur in een XM V6 (Ambiance), alleen de Exclusive en V6.24 serie1 hadden mechanische gordelspanners geen pyrotechnische :wink:.
Dit is gemaakt voor een een malige actie, die veer staat onder een grote spanning en zou weg kunnen springen bij het open maken.
Pagina's