Maar ik fröbel er mooie groene in, zie wayback in pagina 9 ofzo van mijn topic, waar ik jullie beloof om de door mij gevonden lampjes-voor-wéhnug uit te testen for the greater good of all XM-kind. Waarna jullie ze allemaal in groten getale bij mij gaan bestellen :roll:
Begrijpend lezen is ook een kunst :twisted: :wink:
Enniewee, ik laat wel weten hoe makkelijk of moeilijk die andere lampjes erin te prutsen zijn. En hoe mooi ze dan weer schijnen.
(@Wes: ik weet hoezeer je qouten van het laatste bericht haat, maar kunnen we dit zien als een 'functionele misquote' a.u.b? Anders werkt mijn rotgeintje niet :mrgreen: )
Hoe ver is u met die groene lempkes? Ik heb die van de serie 3 schakelaars 'ns op m'n gemak bekeken en toen vond ik dat ik de fabriek niet kon overtreffen. Zit massief ingebouwd en ze branden zwak.
Toevallig ben ik daar vanavond mee bezig geweest Wim. (welke serie/bouwjaar noem jij serie 3 BTW?)
Ik kwam erachter dat ze prima passen in de normale schakelaars, maar voor de schakelaar bestuurderszijde met one-touch bediening zijn ze toch nog net een maatje te groot. Hiervoor moet ik nog verder zoeken dus. Maar ik heb wel mooi allebei de schakelaars voor het rechterraam van nieuwe lampjes voorzien.
Verder ben ik vanavond nog bezig geweest met het monteren van de nieuwe knop voor de asbak. En de verlichting daarvan. Toen die eenmaal brandde, viel het erg uit de toon dat het knopje voor de radioklep niet verlicht was, dus die ook maar ff onderhanden genomen.
Vanmiddag had ik al de mooie pook met houtinleg gemonteerd. Als sluitstuk wilde ik de multisnaar en V-snaar vernieuwen. De multisnaar had ik al meebesteld met de laatste levering motorsteunen (ik ga niet tot het clubjes idioten behoren dat netjes zijn/haar hele distributie wisselt om vervolgens de tot-op-de-draad-versleten multiriem tussen de distributie te laten klappen!) en voor de V-snaar had ik de hele beurshal afgezocht naar een nieuwe 10 x 670 snaar, op CM.
Wat blijkt nu bij montage: 10 x 670 is blijkbaar voor een V6, mijn dame eist een 10 x 1010 :roll: Foutje in de planning en uitwerking hier.... Ah well, ik kan beter zo'n foutje maken met een onderdeel van 3,90 euro dan met eender welk duurder onderdeel. En die V-snaar kan ik vast wel weer 1 of andere V6-er hier blij mee maken :wink:
En nou maar hopen dat morgen of overmorgen die laatste motorsteun binnenloopt... Als ik die vervangen heb hangt m'n hele zwikkie blok+bak in nieuwe rubbers. En dat rijdt heerlijk anders kan ik je zeggen.
Ook een leuke meevaller: toen ik gisteren de 13e ruit wilde monteren, en de afdekkap daarvoor verwijderde, zag ik dat de bezitter die de 13e ruit heeft verwijderd (waarschijnlijk gesneuveld), netjes de originele schroeven teruggedraaid had in de kooimoeren. Dat was mooi, nu kon ik de ruit weer vastzetten met ori schroeven, en hoefde ik niet in mijn schroeven-en-boutenbak de rommelen om de juiste maat bouten te voorschijn te toveren.
Goooeeed. Ondanks het feit dat ik bij een groothandel werk die grif 3000 verschillende soorten lampen kan leveren, heb ik helaas nog niets gevonden wat klein genoeg is om in de 'one-touch'schakelaar van de raambediening te kunnen plaatsen. But we'll continue the search, don't fret.
Gisteren een flink eind gereden in de dame, omdat ik ergens in het Noorden iets te doen had. Heerlijk.
Maar toen ik op de terugweg ergens even stopte, merkte ik wel dat een onderdeel dat ik al langere tijd met argusogen bekijk, och echt langzaam de geest aan het geven is.
Ik heb het hiet over het tussenlager van de rechter aandrijfas. Deze veroorzaakt ook de resterende trilling die ik nu nog ervaar als ik met de auto voor het stoplicht sta, in de versnelling.
Nou heb ik natuurlijk al flink op het internet gezocht (eerder al, omdat ik het kreng zoals gezegd al een tijdlang verdacht van insubordinatie) maar dit lager is slecht leverbaar. Lees: ik kan hem niet vinden.
Nou rijst dus bij mij het idee om een goede gebruikte te monteren, en dan waarschijnijk meteen maar een andere aandrijfas in zijn geheel monteren.
Heeft één van ons misschien nog zo'n ding liggen? Automaat of handbak is hetzelfde, als er maar een ABS ring op zit. En zo'n verrekt lager natuurlijk.
Overigens kreeg ik gisteren de laatste motorsteun die ik nog niet vervangen heb, binnen: de baksteun :) Als ik die gemonteerd hebt hangt het hele aandrijfaggregaat in nieuwe rubberwaren.
Ik zal eens daarheen bellen. Ik bedacht me echter wel, dat ik er waarschijnlijk toch het beste een goede gebruikte complete aandrijfas in kan zetten (= een nieuwe keerring bij het diff).
Dit omdat het toch best wel een vrij omvangrijk kluse is, en ik heb geen zin om er na montage van zo'n lager achter te komen dat mijn rechter aandrijfas toch ook niet meer je-van-het is.
De kans is best groot dat dat ding al 260.000 km meedraait namelijk, en bovendien heeft -ie natuurlijk al best wel wat geleden onder dat gare lager. Ook maar eens informeren bij mijn vrienden van Snuverink dus, ik zag dat die nog een aandrijfas van een TCT hadden liggen.
Maar, mes amis des voitures de grandeur considerables, wat mij vandaag nou weer overkomen is...
Vandaag wilde ons prille gezinnetje even wat boodschappen doen. Terwijl ik met zoonlief naar de XM loop, zie ik dat één of andere onbenul tegen mijn rechter buitenspiegel is gereden. (Alwéér! vorige week ook al, komt regelmatig voor hier, helaas :roll: )
Moppered duw ik de spiegel weer in positie, constateer dat er weer enkele ontsierende krassen en een schaaf bijgekomen zijn op het spiegelhuis, en prop mijn zoontje in de XM zonder verder ergens op te letten. Vrouwlief oppert nog dat ik de dame voortaan maar weer naast het huis moet parkeren i.p.v. ervoor, maar mijn zoontje raakt in blinde paniek als hij uit het raam kijkt en de auto staat er niet. (Echt waar. Dan moet ik hem mee naar buiten nemen en hem laten zien dat de auto naast het huis geparkeerd staat. Eerder wordt hij niet rustig. Waar zou hij dat toch van hebben? :mrgreen: )
We rijden naar de supermarkt, waar ik de XM parkeer en we gaan boodschappen doen. Als we enige tijd later met onze zojuist verkregen leeftocht weer naar de auto lopen, blijf ik verbluft staan bij de achterklep.
"SHIIIT! Heb je dít gezien!" krijs ik tegen mijn vrouw. Mijn trillende vinger wijst naar enkele diepe, lelijke schaven op de achterste hoek van het achterspatbord. De witte grondlak grijnst me tegemoet vanuit krassen van zeker een halve centimeter breed, en zo'n 10 cm lang.
Om het geheel fijn af te ronden, is ook het uiterste hoekje van de achterspoiler nog ff meegepakt.
Terwijl ik een opkomend gevoel van misselijkheid nauwelijks kan onderdrukken, inspecteer ik snel de rest van de rechterflank. Direct valt mijn oog op nog zo'n lelijke schaaf op de achterportier, ook tot op de grondlak. Deze is zo diep dat er ook een deuk is ontstaan, precies op de knik in het plaatwerk. En op het voorportier ook nog zoéén! En die deuk daaromheen is pas écht lelijk!! "K****T!" vloek ik, "hier, en hier ook nog! Kijk dan!"
"Wow, da's grof gegaan" zegt mijn vrouw,"zou dat net hier op de parkeerplaats gebeurd zijn?"
"Ik denk het niet" huil ik. "Het is vast die %^&**zak geweest die tegen de spiegel aan is gereden. Damn, wat is er toch mis met ff een briefje achterlaten?" <binnensmondse grove vloek, ik heb immers mijn zoontje bij me>
Bliksemsnel schiet een inventarisatie door mijn hoofd. Deuren kan je beter in het geheel vervangen, maar dat achterspatbord is écht een rot-schade. Dit gaat knaken kosten, en dat terwijl ik de dame net lekker op orde begin te krijgen. BAH!
Ik baal grondig, maar je kan er op dat moment niks aan doen.
Dan pas kijk ik door het raam naar binnen. Ik zie een uitgeleefd Ambiance-interieur, en de realisatie duurt toch nog bijna een seconde: wacht eens even, ik heb toch zwart leer?
Ik kijk over de auto heen. Direct ernaast staat mijn fiere dame, met weliswaar een krasje op de spiegel, maar verder met een egaal parelmoer-groene rechterflank. :lol:
Een mede XM-liefhebber, met een groene Ambiance in flink mindere staat vond het wel gepast om zijn dame naast de mijne te parkeren.
Waarschijnlijk hoopte hij ook dat de wind gunstig zou staan, zodat er wat van de schoonheid van mijn XM naar de zijne zou overwaaien. :wink:
MAN, wat was ík opgelucht zeg!
En wat was mijn dame een poetsbak (hoe deplorabel ook :mrgreen: ) in vergelijk met die andere. Ondanks het spiegel-debacle was mijn dag weer helemaal goed.
Ik had (láng geleden) een Ford Escort uit 1975... moet rond 1990 geweest zijn. Zo eentje met een schuine achterklep, waar ook de succesvolle rallyauto van afgeleid is.
Anyway, Ik kom van het strand van scheveningen, doe het slot los, ga zitten, sleutel in contact, maar niet draaien hoor...
Bleek dat al die escortjes met elke escortsleutel geopend konden worden lol... Mijne stond drie auto's verder!
Later nog een keer gebruikt toen ik ergens in een straat wilde wegrijden en iemand in een escort zag uitstappen en zijn lichten aanlaten...
Ik denk... Die is wat vergeten. Auto uit, zijn deur open, lichten uit, zijn deur op slot...
Komt 'ie natuurlijk aanlopen... Helemaal verbaasd naar zijn lichten kijkend lol
Hoeveel jaar ben je daar op die parkeerplaats ouder geworden? ;-)
Ja, ik heb vroeger een soortgelijke ervaring gehad, maar dan leuk:
Mijn ouders hadden een metallic grijze Polo GLS met glazen dak, blauwe bekleding en trekhaak. Er zijn maar 90 GLS'jes geleverd in Nederland. Op een dag waren we wezen winkelen en ik loop terug naar de auto om de tas er in te leggen. Krijg ik GVD het slot niet open. Dan maar de bestuurdersportier. Ook niets. Andere deur: niet open. Gloeiende, gloeiende,... Nog een keer. M'n moeder erbij en proberen: niets. We beginnen te twijfelen. Maar het moet 'm toch echt zijn want er zit een trekhaak op. Uiteindelijk moedeloos lopen we weg. Zie ik een grijze Polo, dus ik zeg tegen m'n moeder: "Zal ik hier de sleutel proberen?" En verrek, gaat die deur open. :oops:
Ja, we hebben 5 minuten aan andermans auto gerotzooid. :mrgreen:
Wel iets anders op het werk, een collega van me doet een Xantia met de ab op slot en de Xsara Picasso die ernaast staat reageert ook op de Xantia ab :roll:. Het is de klanten niet verteld en de auto's verder uit elkaar gezet om het probleem te omzeilen.
Das idd goed schrikken zeg, hahahahahahaha we kunnen er gelukkig nog om lachen, wat een verhaal weer.
Maar het word dus tijd om wat spiegels op de plank te leggen?
Gelukkig heb ik een net paar spiegels bij de aankoop van de auto meegekregen. Zolang men hier in de straat echter als gekken blijft rijden, vind ik het de moeite niet waard om het andere spiegelhuis te monteren. Dan heb ik er immers hooguit 2 weken plezier van (met een heleboel geluk!) En daarna heb ik 2 beschadigde rechterspiegelhuizen.
Nee, die mooie monteren we weleens als ik ooit verhuisd ben :wink:
-Een deurschakelaar voor de raambediening met one-touch. Duur kreng, maar het was de enige die ik op de hele beurs kon vinden (tenminste, ik vind 10 euro voor zo'n ding duur. Cheap-ass ikke)
Kolere, dat is wel lef om daar zoveel voor te vragen, volgens mij kosten ze dat nieuw bij de dealert nog niet eens..... Of hing er soms een hele XM bij aan? :lol:
Mwah, slechts € 35,55 bij de dealer... valt mee ;)
Of je soldeert er 3mm ledjes in met een 1k weerstandje, heb ik ooit eens gedaan. Wel een gepruts om het erin te krijgen maar eenmaal gelukt gaat-ie ws langer mee dan de auto. En als je echt wild gaat doen kun je nog blauwe of rode ledjes nemen ook, dat licht komt prima door het groene heen en heb je dus een andere kleur licht in je tiptoetsbediening. ;)
En dan nog... waar laat je die ene weerstand. Alles kan natuurlijk maar dan moet je de hele knop aan gaan passen. het zou IMHO pas lukken als je 3mm LEDS gebruikt .i.c.m. SMD-weerstandjes. Je hebt daar echt nul komma nul ruimte.
Overigens heb ik eerder al een 3mm LED in de normale raamschakelaars gebasteld (daarin heb je ruimte te over), maar dat gaf echt veel te weinig licht t.o.v. het normale lampje.
En die lampjes voor dergelijke schakelaars bleken dus later gewoon verkocht te worden bij mij op het werk. Met een kapje eromheen en draadjes eraan, dat wel. Maar die had ik in no-time verwijderd :wink:
Morgen moet ik even een wiel eraf halen om de tanden van mijn ABS-ring te tellen. Volgens mij heb ik Bendix-remmerij, en dat zou overeenkomen met 49 tanden. I certainly hope so, want als ik nog Bosch spul heb met 28 tanden, dan ben ik screwed want ik zie die krengen nergens meer. Zelfs niet nieuw.
En ABS is best wel een optie die ik op de auto wil houden :twisted:
klopt, Bendix heeft 49 tanden en Bosch 28 tanden :wink:.
Bedoel je losse aandrijfaskommen met de ABS ringen?
Die zullen niet meer los te krijgen zijn maar wel gebruikt. Anders wordt het nieuwe aandrijfassen, maar die zijn niet te betalen :shock:.
Maarrehhh.... Je hoeft je wiel er toch niet af te halen? Met een beetje handig wurmen kun je die ring zien, kijk maar de foto's in JP's topic op pagina 30. En het verschil tussen 28 en 49 tandjes is groot genoeg, daarvoor hoef je ze echt niet allemaal te tellen.
He jongens, wrijf ff lekker in dat ik de enige hier op het forum ben die nog met stalen velgen rijd, ja? :wink: Dat zie ik dus echt niet zonder m'n wiel te lossen. Niet dat dat zo'n groot probleem is.
En @ JP: ik wil dit probleem oplossen door er een goede tweedehands aandrijfas in te zetten, want ik weet niet welke homokineet nou precies het probleem is, en het tussenlager is waarschijnlijk ook naar zijn grootje. Dus waarom klooien, gewoon een hele andere erin mikken.
Overigens kan ik nieuwe aandrijfassen krijgen voor 215 euro, maar dit vind ik (A) teveel geld en (B) zijn dit wel goede? Ik lees, na enig Googlen, van sommige mensen wat slechtere ervaringen met nieuw geleverde aandrijfassen. Ik ga dus voor een zo jong mogelijke originele.
Hmm, ABS computer checken had ik nog niet aan gedacht... Da's een slimme tip, tnx!
Bedenk me net dat mijn short-term wishlist geslonken is tot die aandrijfas, een HD-pomp en een voorruit (waar ik al een scherpe prijsopgaaf voor heb) Alleszins overzichtelijk toch? Wie weet komen er dan toch nog dit jaar mooie velgjes onder :mrgreen:
Hoe krijg je 3mm LED + weerstand in die one-touch gefrot?
Weet ik niet meer. :oops:
Misschien het kopje van de LED afvijlen? Dat heb ik wel gedaan voor een beter strooilicht.
Dat specifieke one-touch knopje heb ik ook niet meer, zit nog in de XM 2.0i die ik in een ver verleden had. Misschien staat ie ergens op een sloop in omgeving A'dam ... ;)
Als je de XM in de hoogste stand zet en de voorwielen verdraait, dan kun je de homokineet met de tanden zien :wink:. ongeacht lichtmetaal of stalen velgen.
Met de originele XM lm velgen kun je niet door die spleetjes kijken over de type ABS ring :wink:.
Als je een jonge goede aandrijfas op de kop kunt tikken, moet je dat zeker niet laten :wink:.
In Duitsland heb ik 3 jaar geleden nieuwe c.q. gereviseerde aandrijfassen gekocht voor mijn vorige XM V6 12v. Het viel me tegen dat de ashoezen al lekten toen het nog nieuw in doos was :(.
Wie weet komen er dan toch nog dit jaar mooie velgjes onder :mrgreen:
Als je degene mooi vind die ik er nu onder heb zitten, geef maar een seintje. Die blokjesvelgen liggen namelijk wel heel erg te lonken in de box. :wink:
Maar ik fröbel er mooie groene in, zie wayback in pagina 9 ofzo van mijn topic, waar ik jullie beloof om de door mij gevonden lampjes-voor-wéhnug uit te testen for the greater good of all XM-kind. Waarna jullie ze allemaal in groten getale bij mij gaan bestellen :roll:
Begrijpend lezen is ook een kunst :twisted: :wink:
Dit heb denk ik meer iets met 'geheugen' of 'ik heb toch geen kop als een peerd' te maken :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik zeg niets... :roll: <fluitende smiley>
:twisted: :twisted:
Enniewee, ik laat wel weten hoe makkelijk of moeilijk die andere lampjes erin te prutsen zijn. En hoe mooi ze dan weer schijnen.
(@Wes: ik weet hoezeer je qouten van het laatste bericht haat, maar kunnen we dit zien als een 'functionele misquote' a.u.b? Anders werkt mijn rotgeintje niet :mrgreen: )
Hoe ver is u met die groene lempkes? Ik heb die van de serie 3 schakelaars 'ns op m'n gemak bekeken en toen vond ik dat ik de fabriek niet kon overtreffen. Zit massief ingebouwd en ze branden zwak.
Toevallig ben ik daar vanavond mee bezig geweest Wim. (welke serie/bouwjaar noem jij serie 3 BTW?)
Ik kwam erachter dat ze prima passen in de normale schakelaars, maar voor de schakelaar bestuurderszijde met one-touch bediening zijn ze toch nog net een maatje te groot. Hiervoor moet ik nog verder zoeken dus. Maar ik heb wel mooi allebei de schakelaars voor het rechterraam van nieuwe lampjes voorzien.
Verder ben ik vanavond nog bezig geweest met het monteren van de nieuwe knop voor de asbak. En de verlichting daarvan. Toen die eenmaal brandde, viel het erg uit de toon dat het knopje voor de radioklep niet verlicht was, dus die ook maar ff onderhanden genomen.
Vanmiddag had ik al de mooie pook met houtinleg gemonteerd. Als sluitstuk wilde ik de multisnaar en V-snaar vernieuwen. De multisnaar had ik al meebesteld met de laatste levering motorsteunen (ik ga niet tot het clubjes idioten behoren dat netjes zijn/haar hele distributie wisselt om vervolgens de tot-op-de-draad-versleten multiriem tussen de distributie te laten klappen!) en voor de V-snaar had ik de hele beurshal afgezocht naar een nieuwe 10 x 670 snaar, op CM.
Wat blijkt nu bij montage: 10 x 670 is blijkbaar voor een V6, mijn dame eist een 10 x 1010 :roll: Foutje in de planning en uitwerking hier.... Ah well, ik kan beter zo'n foutje maken met een onderdeel van 3,90 euro dan met eender welk duurder onderdeel. En die V-snaar kan ik vast wel weer 1 of andere V6-er hier blij mee maken :wink:
En nou maar hopen dat morgen of overmorgen die laatste motorsteun binnenloopt... Als ik die vervangen heb hangt m'n hele zwikkie blok+bak in nieuwe rubbers. En dat rijdt heerlijk anders kan ik je zeggen.
Ook een leuke meevaller: toen ik gisteren de 13e ruit wilde monteren, en de afdekkap daarvoor verwijderde, zag ik dat de bezitter die de 13e ruit heeft verwijderd (waarschijnlijk gesneuveld), netjes de originele schroeven teruggedraaid had in de kooimoeren. Dat was mooi, nu kon ik de ruit weer vastzetten met ori schroeven, en hoefde ik niet in mijn schroeven-en-boutenbak de rommelen om de juiste maat bouten te voorschijn te toveren.
Wat ik type 3 noem? Die XM waar ik het interieur uitgehaald heb. :lol: Ergens van '98 of '99.
Goooeeed. Ondanks het feit dat ik bij een groothandel werk die grif 3000 verschillende soorten lampen kan leveren, heb ik helaas nog niets gevonden wat klein genoeg is om in de 'one-touch'schakelaar van de raambediening te kunnen plaatsen. But we'll continue the search, don't fret.
Gisteren een flink eind gereden in de dame, omdat ik ergens in het Noorden iets te doen had. Heerlijk.
Maar toen ik op de terugweg ergens even stopte, merkte ik wel dat een onderdeel dat ik al langere tijd met argusogen bekijk, och echt langzaam de geest aan het geven is.
Ik heb het hiet over het tussenlager van de rechter aandrijfas. Deze veroorzaakt ook de resterende trilling die ik nu nog ervaar als ik met de auto voor het stoplicht sta, in de versnelling.
Nou heb ik natuurlijk al flink op het internet gezocht (eerder al, omdat ik het kreng zoals gezegd al een tijdlang verdacht van insubordinatie) maar dit lager is slecht leverbaar. Lees: ik kan hem niet vinden.
Nou rijst dus bij mij het idee om een goede gebruikte te monteren, en dan waarschijnijk meteen maar een andere aandrijfas in zijn geheel monteren.
Heeft één van ons misschien nog zo'n ding liggen? Automaat of handbak is hetzelfde, als er maar een ABS ring op zit. En zo'n verrekt lager natuurlijk.
Overigens kreeg ik gisteren de laatste motorsteun die ik nog niet vervangen heb, binnen: de baksteun :) Als ik die gemonteerd hebt hangt het hele aandrijfaggregaat in nieuwe rubberwaren.
Gert de Jong heeft dat tussenlager ook niet?
Ik zal eens daarheen bellen. Ik bedacht me echter wel, dat ik er waarschijnlijk toch het beste een goede gebruikte complete aandrijfas in kan zetten (= een nieuwe keerring bij het diff).
Dit omdat het toch best wel een vrij omvangrijk kluse is, en ik heb geen zin om er na montage van zo'n lager achter te komen dat mijn rechter aandrijfas toch ook niet meer je-van-het is.
De kans is best groot dat dat ding al 260.000 km meedraait namelijk, en bovendien heeft -ie natuurlijk al best wel wat geleden onder dat gare lager. Ook maar eens informeren bij mijn vrienden van Snuverink dus, ik zag dat die nog een aandrijfas van een TCT hadden liggen.
Maar, mes amis des voitures de grandeur considerables, wat mij vandaag nou weer overkomen is...
Vandaag wilde ons prille gezinnetje even wat boodschappen doen. Terwijl ik met zoonlief naar de XM loop, zie ik dat één of andere onbenul tegen mijn rechter buitenspiegel is gereden. (Alwéér! vorige week ook al, komt regelmatig voor hier, helaas :roll: )
Moppered duw ik de spiegel weer in positie, constateer dat er weer enkele ontsierende krassen en een schaaf bijgekomen zijn op het spiegelhuis, en prop mijn zoontje in de XM zonder verder ergens op te letten. Vrouwlief oppert nog dat ik de dame voortaan maar weer naast het huis moet parkeren i.p.v. ervoor, maar mijn zoontje raakt in blinde paniek als hij uit het raam kijkt en de auto staat er niet. (Echt waar. Dan moet ik hem mee naar buiten nemen en hem laten zien dat de auto naast het huis geparkeerd staat. Eerder wordt hij niet rustig. Waar zou hij dat toch van hebben? :mrgreen: )
We rijden naar de supermarkt, waar ik de XM parkeer en we gaan boodschappen doen. Als we enige tijd later met onze zojuist verkregen leeftocht weer naar de auto lopen, blijf ik verbluft staan bij de achterklep.
"SHIIIT! Heb je dít gezien!" krijs ik tegen mijn vrouw. Mijn trillende vinger wijst naar enkele diepe, lelijke schaven op de achterste hoek van het achterspatbord. De witte grondlak grijnst me tegemoet vanuit krassen van zeker een halve centimeter breed, en zo'n 10 cm lang.
Om het geheel fijn af te ronden, is ook het uiterste hoekje van de achterspoiler nog ff meegepakt.
Terwijl ik een opkomend gevoel van misselijkheid nauwelijks kan onderdrukken, inspecteer ik snel de rest van de rechterflank. Direct valt mijn oog op nog zo'n lelijke schaaf op de achterportier, ook tot op de grondlak. Deze is zo diep dat er ook een deuk is ontstaan, precies op de knik in het plaatwerk. En op het voorportier ook nog zoéén! En die deuk daaromheen is pas écht lelijk!! "K****T!" vloek ik, "hier, en hier ook nog! Kijk dan!"
"Wow, da's grof gegaan" zegt mijn vrouw,"zou dat net hier op de parkeerplaats gebeurd zijn?"
"Ik denk het niet" huil ik. "Het is vast die %^&**zak geweest die tegen de spiegel aan is gereden. Damn, wat is er toch mis met ff een briefje achterlaten?" <binnensmondse grove vloek, ik heb immers mijn zoontje bij me>
Bliksemsnel schiet een inventarisatie door mijn hoofd. Deuren kan je beter in het geheel vervangen, maar dat achterspatbord is écht een rot-schade. Dit gaat knaken kosten, en dat terwijl ik de dame net lekker op orde begin te krijgen. BAH!
Ik baal grondig, maar je kan er op dat moment niks aan doen.
Dan pas kijk ik door het raam naar binnen. Ik zie een uitgeleefd Ambiance-interieur, en de realisatie duurt toch nog bijna een seconde: wacht eens even, ik heb toch zwart leer?
Ik kijk over de auto heen. Direct ernaast staat mijn fiere dame, met weliswaar een krasje op de spiegel, maar verder met een egaal parelmoer-groene rechterflank. :lol:
Een mede XM-liefhebber, met een groene Ambiance in flink mindere staat vond het wel gepast om zijn dame naast de mijne te parkeren.
Waarschijnlijk hoopte hij ook dat de wind gunstig zou staan, zodat er wat van de schoonheid van mijn XM naar de zijne zou overwaaien. :wink:
MAN, wat was ík opgelucht zeg!
En wat was mijn dame een poetsbak (hoe deplorabel ook :mrgreen: ) in vergelijk met die andere. Ondanks het spiegel-debacle was mijn dag weer helemaal goed.
Hebben jullie zoiets ook weleens gehad?
Ik had (láng geleden) een Ford Escort uit 1975... moet rond 1990 geweest zijn. Zo eentje met een schuine achterklep, waar ook de succesvolle rallyauto van afgeleid is.
Anyway, Ik kom van het strand van scheveningen, doe het slot los, ga zitten, sleutel in contact, maar niet draaien hoor...
Bleek dat al die escortjes met elke escortsleutel geopend konden worden lol... Mijne stond drie auto's verder!
Later nog een keer gebruikt toen ik ergens in een straat wilde wegrijden en iemand in een escort zag uitstappen en zijn lichten aanlaten...
Ik denk... Die is wat vergeten. Auto uit, zijn deur open, lichten uit, zijn deur op slot...
Komt 'ie natuurlijk aanlopen... Helemaal verbaasd naar zijn lichten kijkend lol
Hoeveel jaar ben je daar op die parkeerplaats ouder geworden? ;-)
Ja, ik heb vroeger een soortgelijke ervaring gehad, maar dan leuk:
Mijn ouders hadden een metallic grijze Polo GLS met glazen dak, blauwe bekleding en trekhaak. Er zijn maar 90 GLS'jes geleverd in Nederland. Op een dag waren we wezen winkelen en ik loop terug naar de auto om de tas er in te leggen. Krijg ik GVD het slot niet open. Dan maar de bestuurdersportier. Ook niets. Andere deur: niet open. Gloeiende, gloeiende,... Nog een keer. M'n moeder erbij en proberen: niets. We beginnen te twijfelen. Maar het moet 'm toch echt zijn want er zit een trekhaak op. Uiteindelijk moedeloos lopen we weg. Zie ik een grijze Polo, dus ik zeg tegen m'n moeder: "Zal ik hier de sleutel proberen?" En verrek, gaat die deur open. :oops:
Ja, we hebben 5 minuten aan andermans auto gerotzooid. :mrgreen:
Leuke verhalen, zoiets heb ik niet meegemaakt.
Wel iets anders op het werk, een collega van me doet een Xantia met de ab op slot en de Xsara Picasso die ernaast staat reageert ook op de Xantia ab :roll:. Het is de klanten niet verteld en de auto's verder uit elkaar gezet om het probleem te omzeilen.
Das idd goed schrikken zeg, hahahahahahaha we kunnen er gelukkig nog om lachen, wat een verhaal weer.
Maar het word dus tijd om wat spiegels op de plank te leggen?
hier zijn geen smily's voor :lol: :lol:
*zit nu driftig zijn zojuist ondergeproeste beeldscherm weer enigzins speeksel vrij te maken*
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Of spiegelhuizen maken van hetzelfde karton als waar mijn nummerborden van gemaakt zijn. :mrgreen:
Gelukkig heb ik een net paar spiegels bij de aankoop van de auto meegekregen. Zolang men hier in de straat echter als gekken blijft rijden, vind ik het de moeite niet waard om het andere spiegelhuis te monteren. Dan heb ik er immers hooguit 2 weken plezier van (met een heleboel geluk!) En daarna heb ik 2 beschadigde rechterspiegelhuizen.
Nee, die mooie monteren we weleens als ik ooit verhuisd ben :wink:
Of als je naar bijzondere bijeenkomsten gaat zoals meetings van de club. :lol:
Haha! Dan ben ik echt een freak. "En dit zijn mijn show-spiegels. Die zijn speciaal voor demo's en bijeenkomsten" LOL!
Mwah, slechts € 35,55 bij de dealer... valt mee ;)
Groetjes Erik
Maar dan heb je er wel één met werkende verlichting :wink:
Of je soldeert er 3mm ledjes in met een 1k weerstandje, heb ik ooit eens gedaan. Wel een gepruts om het erin te krijgen maar eenmaal gelukt gaat-ie ws langer mee dan de auto. En als je echt wild gaat doen kun je nog blauwe of rode ledjes nemen ook, dat licht komt prima door het groene heen en heb je dus een andere kleur licht in je tiptoetsbediening. ;)
Een 12V led kan ook, maar is duur en vaak te fel.
Groetjes Erik
Hoe krijg je 3mm LED + weerstand in die one-touch gefrot? Volgens mij lukt het net niet. :?
Of heb je 1 weerstand met 2 LED's gebruikt?
En dan nog... waar laat je die ene weerstand. Alles kan natuurlijk maar dan moet je de hele knop aan gaan passen. het zou IMHO pas lukken als je 3mm LEDS gebruikt .i.c.m. SMD-weerstandjes. Je hebt daar echt nul komma nul ruimte.
Overigens heb ik eerder al een 3mm LED in de normale raamschakelaars gebasteld (daarin heb je ruimte te over), maar dat gaf echt veel te weinig licht t.o.v. het normale lampje.
En die lampjes voor dergelijke schakelaars bleken dus later gewoon verkocht te worden bij mij op het werk. Met een kapje eromheen en draadjes eraan, dat wel. Maar die had ik in no-time verwijderd :wink:
Morgen moet ik even een wiel eraf halen om de tanden van mijn ABS-ring te tellen. Volgens mij heb ik Bendix-remmerij, en dat zou overeenkomen met 49 tanden. I certainly hope so, want als ik nog Bosch spul heb met 28 tanden, dan ben ik screwed want ik zie die krengen nergens meer. Zelfs niet nieuw.
En ABS is best wel een optie die ik op de auto wil houden :twisted:
klopt, Bendix heeft 49 tanden en Bosch 28 tanden :wink:.
Bedoel je losse aandrijfaskommen met de ABS ringen?
Die zullen niet meer los te krijgen zijn maar wel gebruikt. Anders wordt het nieuwe aandrijfassen, maar die zijn niet te betalen :shock:.
Maarrehhh.... Je hoeft je wiel er toch niet af te halen? Met een beetje handig wurmen kun je die ring zien, kijk maar de foto's in JP's topic op pagina 30. En het verschil tussen 28 en 49 tandjes is groot genoeg, daarvoor hoef je ze echt niet allemaal te tellen.
of even de ABS computer checken of er Bendix of Bosch erop staat :wink:. De wielen verdraaien en de ringen met tanden zie je idd ook zo zitten :wink:.
He jongens, wrijf ff lekker in dat ik de enige hier op het forum ben die nog met stalen velgen rijd, ja? :wink: Dat zie ik dus echt niet zonder m'n wiel te lossen. Niet dat dat zo'n groot probleem is.
En @ JP: ik wil dit probleem oplossen door er een goede tweedehands aandrijfas in te zetten, want ik weet niet welke homokineet nou precies het probleem is, en het tussenlager is waarschijnlijk ook naar zijn grootje. Dus waarom klooien, gewoon een hele andere erin mikken.
Overigens kan ik nieuwe aandrijfassen krijgen voor 215 euro, maar dit vind ik (A) teveel geld en (B) zijn dit wel goede? Ik lees, na enig Googlen, van sommige mensen wat slechtere ervaringen met nieuw geleverde aandrijfassen. Ik ga dus voor een zo jong mogelijke originele.
Hmm, ABS computer checken had ik nog niet aan gedacht... Da's een slimme tip, tnx!
Bedenk me net dat mijn short-term wishlist geslonken is tot die aandrijfas, een HD-pomp en een voorruit (waar ik al een scherpe prijsopgaaf voor heb) Alleszins overzichtelijk toch? Wie weet komen er dan toch nog dit jaar mooie velgjes onder :mrgreen:
Weet ik niet meer. :oops:
Misschien het kopje van de LED afvijlen? Dat heb ik wel gedaan voor een beter strooilicht.
Dat specifieke one-touch knopje heb ik ook niet meer, zit nog in de XM 2.0i die ik in een ver verleden had. Misschien staat ie ergens op een sloop in omgeving A'dam ... ;)
Groetjes Erik
Als je de XM in de hoogste stand zet en de voorwielen verdraait, dan kun je de homokineet met de tanden zien :wink:. ongeacht lichtmetaal of stalen velgen.
Met de originele XM lm velgen kun je niet door die spleetjes kijken over de type ABS ring :wink:.
Als je een jonge goede aandrijfas op de kop kunt tikken, moet je dat zeker niet laten :wink:.
In Duitsland heb ik 3 jaar geleden nieuwe c.q. gereviseerde aandrijfassen gekocht voor mijn vorige XM V6 12v. Het viel me tegen dat de ashoezen al lekten toen het nog nieuw in doos was :(.
Als je degene mooi vind die ik er nu onder heb zitten, geef maar een seintje. Die blokjesvelgen liggen namelijk wel heel erg te lonken in de box. :wink:
Pagina's