CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

wimb zegt:

een heel verhaal over lood en honderden meters en zo

Of je kunt gewoon heel goed solderen zoals moi 8)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark, kan ik een keer dat van jou leren? Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gedaan :oops: :arrow: printplaatjes bedoel ik dan.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Het is een kwestie van de juiste bout bij het te solderen werk kiezen. Ingeval van de mosfets heb ik een 25 Watt bout gebruikt met een soldeer tip zo groot als een gemiddelde phillips schroevendraaier om snel de hitte over te kunnen brengen van het component naar de print. hoe korter de soldeertijd hoe minder risico je loopt iets te overhitten en daardoor het component om zeep te helpen.

Van de oude mosfetjes heb ik eerst alle pootjes met zo veel mogelijk lengte doorgeknipt om daarna één voor één de restjes eruit te halen.
Af en toe liep er een gaatje vol met soldeer, dit open ik dan altijd met een tandenstoker, aan de eene kant de bout aan de andere kant de tandenstoker, gaatje kortverhitten en de tandenstoker erdoor drukken en gelijktijdig draaien.

De nieuwe mosfets laten zich snel en makkelijk terug solderen en kunnen meer hitte aan dan die 25 watt. Op de plaats van de print waar het huis van de mosfet gesoldeert moet worden heb ik het eerst opnieuw vertint, pootjes insolderen, en af laten koelen en dan het huis aan de print solderen door op de aluminium licht met de bout te drukken het verse tin vloeit binnen enkele seconden, even nadrukken met een schroevendraaier of een stukkie hout en dan zit die vast.

Heb je geen kleine bankschroef tot je beschikking voldoet een punttang, combinatietang of waterpomptang met aan het einde van de benen een postbode elastiek eromheen gewikkeld uitstekend als 'derde hand' om de print of wat dan ook stabiel te houden. Een soort snelgriptang effect :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bedankt voor de uitleg 8) , ik wil toch nog eens zo`n HA2 veercomputer van nieuwe diodes en mosfets voorzien.

Het lijkt me ook niet moeilijk, heb er vaak bij gestaan terwijl er aan een print werd gesoldeerd.

Ik vind het prettig om het zelf eens te ervaren om zoiets te solderen :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Jij maakt de gaatjes met een tandenstoker open? :shock: Je kunt beter een oude injectienaald nemen. Zo eentje met een oranje of een groen dopje. Tin hecht totaal niet aan het edelstaal van de naald. Wel de punt afvijlen. ;-)

En ter aanvulling op Mark z'n uitmuntende verhaal: als de soldeerverbinding mooi glimmend uitvloeit, is 'ie goed. Dus geen druppel en ook geen doffe verbinding. Klinkt moeilijk maar is het niet. De kneep zit 'm er in om beide delen te vertinnen, dan te plaatsen en een klein druppeltje tin op de bout. Aantippen en het gaat vrijwel meteen vloeien.
En wees niet bang dat je componenten teveel verhit: alles wat je kunt solderen kan meer hitte verdragen dan je vingers. Daar houd je ze toch mee vast, dus.... :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

wimb zegt:

Jij maakt de gaatjes met een tandenstoker open? :shock: Je kunt beter een oude injectienaald nemen. Zo eentje met een oranje of een groen dopje. Tin hecht totaal niet aan het edelstaal van de naald. Wel de punt afvijlen. ;-)

aahm ik heb een fobie voor naalden, als mijn vriendin met een knopnaaldje door het huis heenloopt dan vlucht ik de garage in :mrgreen: Nee hout doet het perfect.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Zeg prutsers, heeft niemand hier ooit van een tinzuiger gehoord? :wink:

De groene dame rijdt nog steeds heerlijk, en gaat steeds beter rijden.
Tegenwoordig verheug ik me al als ik een reden heb om een eind te gaan rijden. Echt waar, zo erg is het.

De laatste 2 dagen ben ik vooral met de DSuper bezig geweest: het seizoen begint weer he :D
Een uitgebreider verslag daarvan doe ik later: momenteel ben ik te brak daarvoor.
Ik kan wel alvast verklappen dat de blauwe dame in kwestie sinds vanmiddag een Nederlands kenteken heeft :mrgreen:
Nu nog enkele klusjes voor een onberispelijke werking van de elektronica (dashboardverlichting en koplampen zijn nog wat dodgy) en dan moet er nog ff een APK overheen. En dan hebben we 2 prachtige, legaal op de weg rijdende dames!!

Sommige mensen hebben geen cent, maar kunnen wel van het leven genieten :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ga je a.s. zaterdag nog naar de meeting van de DS club?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Nee helaas. Als ik a.s. zaterdag vrij had was ik waarschijnlijk naar de bollenmeeting gegaan bij v.d. Laan. Had ik endelijk eens wat medeforumleden IRL kunnen ontmoeten.
En mijn bolletjes op druk kunnen laten brengen - waarschijnlijk veert mijn dame dan nóg lekkerder.

Zolang ik de DS nog niet gekeurd en van kenteken voorzien op de weg heb, ga ik hooguit naar de meetings van de Regio-afdeling Arnhem.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Citroën-das-pas-fën zegt:

Zeg prutsers, heeft niemand hier ooit van een tinzuiger gehoord? :wink:

Ja hoor. En ik heb er zelfs een die ik regelmatig gebruik. 8) En ik heb van litze gehoord en er mee gewerkt. Maar geloof me, voor het uitsolderen van veel pennetjes is een naald het makkelijkste. ;-)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Vanavond heb ik mijn dash losgeschroefd en de klokkenwinkel eruit gesloopt. Vervolgens heb ik alle dashboardlampjes vervangen, en ervoor gezorgd dat mijn automaatdisplay weer feilloos aangeeft in welke stand mijn pook staat. (Soms haperde de digit rechts bovenin namelijk - en dat mag niet als je mijn auto bent :mrgreen:) Leve tunerspray en wattenstaafjes!

Daarnaast heb ik mijn linker infoscherm eruit gesloopt en ligt nu hier naast me. Inmiddels is namelijk totaal niet meer te lezen wat mijn dikbillige dame mij wil vertellen. Als ze al iets te zeggen heeft :D

Totale duur van de revisiewerkzaamheden: 1,5 uur, inclusief de- en montage. Viel me helemaal niet tegen. Ik is weer blij!

Zo, en nu ga ik mijn infoschermpje slopen en weer werkend maken (sprak hij hoopvol)

Tussenstand qua techniek: rijdt nog steeds zoals het een dame van stand betaamt, en nog steeds geen storingen in hydraulieksysteem. En ook geen lekken meer 8)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

En jij gelukkig. :D

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dus je hebt een stripje om je display werkend te krijgen?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Nope. Display voor schakelstand heb ik de kontakten aan beide zijden van het rubber aansluitstripje schoongemaakt met tunerspray. En dan natuurlijk ook de contacten op de print en het LCD zelf.

De infodisplay heb ik nu uit elkaar liggen. De strips hiervoor zijn niet te krijgen, en als ze wel te krijgen waren zou ik niet weten hoe ik ze aan mijn LCD zou moeten plakken.
Dus: ik ga proberen met de bestaande strip het kontakt te herstellen door meer druk op de kontakten te zetten. Waarschijnlijk is dat niet voldoende en zal ik de strip los moeten weken van de print, vervolgens de kontakten reinigen en dan het geheel weer monteren met meer druk op de kontakten. Andere mensen hebben hier soms resultaat mee behaald.
Onder het motto: 'hij is nu toch al kapot' ga ik er ff lekker mee klooien.

Ik laat natuurlijk weten hoe het afloopt, want ik hoop een makkelijke methode te ontdekken zodat meer mensen met een Ph2 dat display kunnen fiksen. Ph1 displays schijnen veel beter tegen de tand des tijds bestand te zijn, maar zijn niet pin-compatible met Ph2 displays.

Als iemand nog kapotte displays heeft liggen waarop ik mag experimenteren (geen garantie op positief resultaat!) dan zijn die van harte welkom. Reacties via PB dan a.u.b, anders wordt Wes boos :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Citroën-das-pas-fën zegt:

De infodisplay heb ik nu uit elkaar liggen. De strips hiervoor zijn niet te krijgen, en als ze wel te krijgen waren zou ik niet weten hoe ik ze aan mijn LCD zou moeten plakken.

Ik denk dat je hier foutief bent geinformeerd.
Ik heb het volgens onderstaande pdf gedaan met behulp van het 'rubberen' stripje. Ze zijn zover ik weet nog volop te verkrijgen via het ACC (duitse citroen forum) even zoeken op 'klartextanzeige'
Eurootje of 4 excl. verzenden. En niet die via Ebay daar betaal je 32 euro!!

Succes :wink:

http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AmSbn4PYd02cdEtKa2puNnpEYzlyTEFDQ25JZzlrZGc&hl=nl

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Verkeerde link Mark. ;-)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Het probleem is, dat er (bij een type 2 althans) geen rubber stripje in zit, maar een aangelijmd, flinterdun plastic geval waar van die koolstofbaantjes door lopen.
Deze laten na verloop van tijd, waarschijnlijk door inwerking van warmte, los op de verbinding tussen print en stripje. En dan gaan er kolommetjes wegvallen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het over de infodisplay (die de irritante melding 'water in brandstoffilter' kan geven bijvoorbeeld. Hé Wim? :mrgreen:) Dus NIET de display de de stand van de schakelpook weergeeft; die heb ik met relatief weinig moeite perfect kunnen restaureren. Heb er vandaag weer met volle teugen van genoten 8)

Heb vandaag helaas geen tijd gehad om hier mee verder te gaan, maar morgen moet ik wel een uurtje kunnen vinden. I'll keep y'all posted.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Dat rubbertje zit er wel, maar aan dat plastic afstandhoudertje, lijkt op een soort elastiekje. Aan de kant van het display zit het niet. De baantjes vallen bij mij alleen uit bij lage temperaturen.
Dat rubbertje heb ik van achteren 'opgevuld' met een cocktailprikker. Aan de displaykant nog niets gedaan.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Oh, die!. Die heb ik bijmij gewoon 180 graden omgekeerd, dan komt de druk voor zowel LCD als print precies andersom uit, en eeft alles weer de correcte druk.
Het is anderen echter gebleken dat de print in het midden iets doorbuigt onder die druk. En daar moet je dan een oplossing voor vinden, nadat je de kontakten gereinigd hebt. (zoals een schroefje boren, in de link die jij gaf in het onderhavige topic.)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ik heb geprobeerd een gaatje te boren voor een (in mijn ogen) ielepielig klein schroefje. Maar de baantjes op de strip begonnen vervaarlijk te buigen. :?
Het loshalen van die strip leek me ook iets waar het middel erger is dan de kwaal. Maar ik moet er nog 'ns rustig naar kijken, vroeger waren dit soort verbindingen ook geen probleem voor mij. TI-31, anybody? ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ja, die is goed.
Is dat geleidende rubber gewoon in de handel verkrijgbaar? Ik heb er nooit van gehoord.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Zover ik weet alleen in hele grote aantallen. Op het duitse ACC vind je vast wel mensen die je er eentje voor een paar euro willen toesturen :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ik ga van de week wel 'ns bij Radio Rotor langs. Heb ik weer een reden om dat verderfelijke Amsterdam te bezoeken. ;-)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Mark is helemaal juist geïnformeerd, las ik gisteravond op ACC. Ze hebben daar vervangende rubber geleidestrips gevonden. En ze kosten daar maar een paar euro, i.p.v. de 30-35 euro die er op Ebay gevraagd wordt.

Ik ga er 1 bestellen deze week. Zijn er nog meer geïnteresseerden, of mensen die het zichzelf niet zien doen, maar die mij wel toevertrouwen om hun display weer in ere te herstellen? Laat maar horen. Dan bestel ik ze meteen mee, scheelt weer verzendkosten.

Mark, bedankt voor de tip!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

:wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ah CDPF. Als je gaat bestellen, doe er dan voor mij ook eentje. In elkaar knutselen doe ik zelf wel.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Yep hier ook eentje, kan ik mijn vader blij maken met een werkend display. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Hier gaat een freubelmeeting komen. 8)

Pagina's