Viola Mark's V6

852 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Rigoreus hoor ... wel een nette radio trouwens.

Was er niemand die het klepje met het juiste hout kon fineren?

Groetjes Erik

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dju....... maar dan moest de asbak ook :? anyway, hier de nieuwe configuratie.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-J8VIURHE.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8MMSWI8U.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Erg netjes 8)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Goed vanmorgen om 08.00 uur naar Citroville getogen, daar aangekomen begonnen met een lekker bakkie koffie onderwijl de ATF van de bak laten lopen. Filtertje schoongemaakt en circa 3.5 ltr nieuwe olie erop.

Daarna naar de APK boer (zit er tegenover) 1 opmerking, 2 banden zijn een beetje scheef afgesleten maar dat is bekend, toen ik de dame ging halen in Lyon stonden de voorwielen niet helemaal goed en dat had de bandjes al fout doen afslijten. Naja het is een aandachtspunt dus dat pakken we tzt wel aan.

Vervolgens motorolie + filter gewisseld en na 6 nieuwe kaarsen erin gezet te hebben was het tijd voor de Lunch :D

Na de lunch was de kat genoeg afgekoeld om met de lambdasonde aan het vechten te gaan, gelukkig is dit redelijk te doen als je de kat losmaakt van de uitlaat daardoor kan de kat een stukje naar beneden en kom je er redelijk bij. Probleem is wel dat die krengen zich ontzettend vastzetten. Maar gelukkig ging die na enig heen en weer wrikken los. Nieuwe sonde erin en tot op heden nog geen bok gehad. Ik juich nog niet te vroeg en hoop dat dat het euvel was.

Vervolgens viel het Rob op dat de remblokken achter toch wel erg mager waren, (geen APK afkeur maar toch....) aanpakken dan maar? een stief half uurtje later zaten daar dus ook nieuwe in. Remmetjes even ontlucht en de dame in de hoogte gehesen om als afsluiting de rijhoogte nog eens nader bekeken en het stangenstelsel her en der schoongemaakt en gesmeerd, waardoor nu de voorzijde toch wel enkele cm lager staat, er klemde iets waardoor dit niet helemaal lekker zat, (jaja JP) om 14.30 reed ik weer met een brede grijns voldaan naar huis.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Hoe staan de voorwielen? Als ze in de verticale richting niet goed staan, valt er niets te stellen. Dat is althans wat mij werd verteld bij Profile. Bij de XM kan alleen van de voorwielen de sporing gesteld worden. Verder niets. En achterwielen helemaal niets. :roll:
In dat opzicht dus een eenvoudige auto. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Boeltje is vorig jaar al uitgelijnd toen ik haar net had gehaald. Aan de winterbanden is dan ook niks te zien.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Mooi dat ze zweeft, zo'n lambdasonde wat kost dat nou?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Het was de laatste 'in stock' bij de dealert. Mocht hem voor niks hebben.
Daarop zei ik 'heel vriendelijk bedankt' op mijn vraag wat er nog meer als laatste in het XM magazijn lag werd ik hartelijk lachend naar de deur afgevoerd en buiten neergezet :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark, vergeet niet de diravi eerst af te stellen voordat je gaat uitlijnen :!:.

Vele weten dit niet en dat staat de diravi ook niet in de juiste positie en kan de voorwielen alsnog scheef slijten.

Dus stel de diravi net zolang af tot die recht spoort en het stuurwiel gaat dan scheef staan in de rechtuit positie. Daarna uitlijnen en dan moet het stuur recht staan en de diravi in de juiste positie :wink:.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Vanmiddag alle dashboardlampjes vervangen maar het lampje van het 'motormanagement' blijft uit...... ik heb de ECU uitgelezen en geen storingen rara hoe kan dit?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Je bedoelt: lampje van MM blijft uit als je de auto op contact zet, dan wel start?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Precies!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Het nieuwe lampje is ook defect of een slecht contact ?? Draadje stuk ? Bij het uitlezen zou ie ook moeten knipperen ... in het geval van de Lexia heel snel, in het geval van het MP kastje met het ledje mee ...

Groetjes Erik

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hmm da's typisch. Had je de complete fitting + lamp al eens verwisseld met een ander controlelampje?
Of de fitting getest door gewoon 12V op de beide klemmetjes te zetten?
Op de 1 of ander manier krijgt dat lampje geen spanning, Hij hoort kort of langer te gaan branden na starten van de motor, afhankelijk van het feit of er een fout opgeslagen is of niet. Maar hij hoort altijd even te branden!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik heb er drie andere lampjes en dito voetjes in gehad....... me dunkt.

Ene de ECU uitlezen en resetten gaat wel zonder het mee knipperende MM lampje..... :?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hmm da's typisch. Had je de complete fitting + lamp al eens verwisseld met een ander controlelampje?
Of de fitting getest door gewoon 12V op de beide klemmetjes te zetten?
Op de 1 of ander manier krijgt dat lampje geen spanning, Hij hoort kort of langer te gaan branden na starten van de motor, afhankelijk van het feit of er een fout opgeslagen is of niet. Maar hij hoort altijd even te branden!

EDIT: kijk ook vooral even naar die omgebogen ijzerdraadjes op de lampvoet die het contact moeten maken. Deze zitten niet altijd even netjes!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Als er met verschilende lampjes én voetjes niets gaat branden dan vermoed ik iets anders.
Draadbreuk in een van de stekers? Of, less than worse, druk de draden 'ns goed op de stekers.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik krijg ook zo'n donkerbruin vermoeden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ik vind het k*t-stekers. En nu 'ns niet omdat het Frans is, maar omdat het van die stomme computerstekers zijn. In dat wereldje weten ze ook enorm goed verbindingen te verzinnen die een normaal mens niet kan gebruiken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Het klopt idd dat die stekers zeer gevoelig zijn, als je niet oppast komt er zo een draad van af. Die je er vervolgens weer makkelijk op kan zetten, granted, maar toch.

Als je steker er prima uit ziet, kijk dan even of je niet per ongeluk het pinnetje van het MM-lampje losgetrokken hebt (de soldering bedoel ik)
Dit kan soms heel lastig te zien zijn! Ff doorsolderen if this is the case.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Vanmiddag het dashboard en de betreffende print eruit gehaald, kleine pinnetje in de stekker gestoken, meetlampje eraan, andere kant aan massa kontakt erop en.......... er komt dus helemaal geen signaal aan op de stekker...... ECU uitgelezen en geen storingen.

Hij is fijn! :evil: , zonder schema en kabelboomverloop schets wordt dat dus zoeken naar een speld in de kabelberg :?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Da's k** met peren. Ik weet zo gauw ook niet hoe je zelf verder kunt storingzoeken. Je zult toch echt schema's nodig hebben....

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Alsjeblieft! Klik op het plaatje voor een grotere foto.

Geldig van ORGA 6568-6749. Maar in de bedrading van het lampje zal weinig veranderd zijn, anders geef je een seintje, heb de andere schema's ook.

IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_GRYLKXy5zFA/S-2QI0y0TMI/AAAAAAAAAW0/2O3eAKm5-kE/s400/515-02-40a-6%20Fenix%203.jpg) IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_GRYLKXy5zFA/S-2QLvMNAsI/AAAAAAAAAW4/gxBjuHWySkY/s400/515-02-40a-7%20Fenix%203.jpg)
IMAGE(http://lh6.ggpht.com/_GRYLKXy5zFA/S-2QNqlWeII/AAAAAAAAAW8/n2vbm7T-YXw/s400/510-000_1-3%20Onderdelenlijst.jpg)

Ik heb geen goede bedradingschets, maar die heb je niet nodig. Draadje volgen vanaf je diagnosestekker.

Groetjes Erik

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Zover ik het na kan gaan loopt die draad dus naar het codepaneel in de midenconsole en naar de diagnose stekker, maar dan.........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Deze is dan van een ES9J4, maar het schema komt wel overeen op het gebied van het lampje.

IMAGE(http://lh4.ggpht.com/_GRYLKXy5zFA/S-2QPJgqXjI/AAAAAAAAAXA/xIoV4FTJTdw/s400/515-05_30-3%20Bekabeling.jpg)

Zo te zien gaat het om dit stukje.

IMAGE(http://lh4.ggpht.com/_GRYLKXy5zFA/S-2ntvtYfPI/AAAAAAAAAXI/IdXVxkYs010/s400/515-02-40a-7%20Fenix%203%20aangetekend.jpg)

Wat ik hier uit opmaak gaat het om de pin B4 van de 13-polige blauwe (of staat 'Bl' voor wit :?: ) stekkerverbinding die kabelboom AV met kabelboom PB verbindt. Ik vermoed dat je in de relais/zekeringenkast moet gaan struinen. :?
Of, je trekt een nieuw draadje vanaf de pin C3 van de diagnosestekker.

Groetjes Erik

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Lampje zegt:

Wat ik hier uit opmaak gaat het om de pin B4 van de 13-polige blauwe (of staat 'Bl' voor wit :?: ) stekkerverbinding die kabelboom AV met kabelboom PB verbindt. Ik vermoed dat je in de relais/zekeringenkast moet gaan struinen. :?

Kan inderdaad zo zijn.

Lampje zegt:

Of, je trekt een nieuw draadje vanaf de pin C3 van de diagnosestekker.

Die op pin C3 loopt toch dood daarin, dus die kan het never nooit niet zijn.

Maar uiteindelijk lijkt de draad toch uit te komen op het codepaneel, en als ik die nu niet aangesloten heb, zou dat dan het niet branden van de lamp kunnen verklaren?[/quote]

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Mark and I had this mental contact and it was truely mindblowink. ;-)

Het schema van Erik klopt: het MM lampje wordt aangestuurd door het codepaneeltje. Ik heb het net geprobeerd: steker van het paneel los -> geen MM lampje. Steker vast -> lampje brandt bij contact aan.

Mark, ik adviseer toch het paneeltje weer aan te sluiten en de zogenoemde neutrale code in te voeren: Persoonlijke code invoeren, S, 000, S.
Zoland je deze niet wijzigt, kun je de auto starten zonder code in te voeren.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Kijk daar kunnen we wat mee, nu alleen nog de eigenlijke code opduikelen.

SUPER BEDANKT WIMMETJE!!!!!!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hoho rustig nou mensen, voordat we halve XM's uit elkaar gaan halen:
Het werkte allemaal gewoon vóórdat je je dashboardlampjes ging vervangen, toch?
Daarbij heb je alleen stekkers losgetrokken en fittinkjes losgedraaid om lampjes te vervangen, right?
Dan moet de fout ergens in het laatst afgelegde traject ontstaan zijn, hoe miniem ook.
Check alles wat je hebt losgedraaid/getrokken of vervangen dubbel. Érgens daar moet de fout zitten.

Weet je de code van je XM? Koppel dan je codepaneel weer aan. Dan weet je dat je MM-lampje gaat knipperen zodra je de dame op contact zet. Kan makkelijk zijn om te meten, en je weet dan ook zeker dat het daar niet aan kan liggen.

EDIT: ok, dus ik type langzaam :roll: Hoofdzaak is dat dit opgelost wordt, en dat we allemaal meedenken toch :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Citroën-das-pas-fën zegt:

Hoho rustig nou mensen, voordat we halve XM's uit elkaar gaan halen:

Rustig maar Rogér, auto's uitelkaar trekken laat ik wel aan anderen over :mrgreen:

En om je toch nog een antwoord te kunnen geven, nee mijn code weet ik niet meer......... althans ik kan het briefje niet meer vinden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's