Ultrasoon reinigen van de injectoren

Pagina's

94 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Ultrasoon reinigen van de injectoren

Het ultrasoon reinigen van de injectoren is van groot belang voor een optimaal verbrandingsproces.

Het inspuitbeeld en de opbrengst van de injectoren is van belang, na verloop van tijd kunnen de injectoren onderling van elkaar gaan verschillen.

Door van tijd tot tijd de injectoren ultrasoon te reinigen, wordt dit belangrijk deel van de motor ook bijgehouden.

Het mooist zou zijn als er bij sleutelmeetings zo`n ultrsone reiniging van de injectoren mogelijk is.
Waarbij ook de injectoren worden aangestuurd tijdens de reiniging. Ook met zicht op het inspuitbeeld voor als na de ultrasone reiniging en de opbrengst van de injectoren onderling vergeleken kan worden.

Uitleg over de achtergrond van vervuilde injectoren en het effect van het ultrasoon reinigen.
http://www.autokompas.nl/archief/2006/07/Vervuilde_injector_geeft_vertekend_beeld.html

http://www.proflowtech.com/technology.htm

Nog even voor de beeldvorming:

Complete ASNU testopstelling met pomp en aansturing.
IMAGE(http://image.carcraft.com/f/8946914/116_0402_13_z+caprice_maintence+injector_cleaner.jpg)

Ultrasoon bad met de injectorneuzen in de schoonmaakvloeistof:
IMAGE(http://image.carcraft.com/f/techarticles/8946920+w200/116_0402_15_z+caprice_maintence+injector_cleaning.jpg)

Van nummer 1 t/m 9 is de volgorde tijdens de ultrasone reiniging:
IMAGE(http://www.proflowtech.com/images/tech-img-08.jpg)

(Van Proflow)
1. The filter baskets are removed and the injectors are placed in the ultrasonic bath. When the ultrasonic bath is witched on, the injectors will be pulsed simultaneously.

2. The simultaneous pulsing of the injectors and the ultrasonic frequency in the Bio Clean Ultrasonic Cleaning Fluid begins to breakdown the baked on deposits left by the un-leaded fuels.

3. The combination of ultrasonic frequency in the Bio Clean Ultrasonic Cleaning Fluid begins to breakdown the baked on deposits left by the un-leaded fuels.

4. The patented reverse flow program begins to push the fluid back up inside the injectors breakdown the baked on deposits left by the un-leaded fuels.

5. During the 10 minute cycle, the fluid continues to flow back up the injector

6. The emulsified deposits eventually spill out of the top of the injector.

7. The emulsified deposits continue to spill out of the top of the injector.

8. The cleaning process must continue until the chemical have gone and the fluid is clear one again.

9. The Injector is now clean

Testopstelling inspuitbeeld en opbrengst van de injectoren:

Voor het inspuitbeeld is het framepje met de injectoren op een hoger en aan het achterste deel geplaatst mbv 2 nokjes in 2 uitsparingen aan de zijkanten.
Voor de opbrengst is het framepje op een lager en het voorste deel geplaatst om direct in de maatbekers in te spuiten.

IMAGE(http://image.carcraft.com/f/8946917/116_0402_14_z+caprice_maintence+injector_flow_test.jpg)

Een voorbeeld van diverse inspuitbeelden naast elkaar op de linker foto en een vergelijking van dezelfde injectoren onderling op de rechter foto:
IMAGE(http://www.autokompas.nl/binaries/Archief/Edities/2006/07/asnu.jpg)

Een voorbeeld van goede en slechte inspuitbeelden:
IMAGE(http://www.proflowtech.com/tech-image-06.jpg)

Uiteraard wordt onze testopstelling eenvoudiger qua uitvoering, maar dit is wel het idee.

maartenh
afbeelding van maartenh

Mooi, gaan we hier verder.

Het zal vast een blokgolf zijn.

Een motor loopt van 1000 tot 6000 toeren, 4-takt, dus de injector doet de helft.

Hoeveel procent van de tijd staat de injector maximaal open? 10%? 5%?

Een testsignaal is wel te beunen.

Wie maakt er even een test-sproei opstelling?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat ik toen hoorde bij het testapparaat hoe die de injectoren aanstuurde om te reinigen, was het een duidelijke sinus signaal met een oplopende frequentie.

Met het aansturen van de injectoren voor het inspuitbeeld was het cyclus opgebouwd uit verschillende soorten signalen: continu, intermitterend etc dat zijn wel blokgolf signalen.

Ik denk dat je 10% vd tijd voor het maximaal openhouden wel kunt aanhouden.

wimb
afbeelding van wimb

maartenh zegt:

Het zal geen sinus zijn, maar een blokgolf.

Kijk die voeding hebben we dus al. En met 2 (+CDPF is 3) electrobeunen is een pulsvormige aansturing zo geregeld. 8)
Ik duik straks wel in de boeken om een sweepgeneratortje in elkaar te flansen.

maartenh
afbeelding van maartenh

dat pulstreintje heb ik in een paar minuten voor elkaar in een fpga'tje. Moeten we alleen nog een eindtrap die met 3,3 volt te schakelen is.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Injectoren worden toch gewoon met 12v aangestuurd ?

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Ik kan een ultrasoonbadje ter beschikking stellen...........

maartenh
afbeelding van maartenh

Dan moeten we alleen nog even een testkast maken, brandstofpomp, injectiegallerij, (voor 4 en 6 cilinders), drukregelaar en 6 glazen maatbekers. :D

maartenh
afbeelding van maartenh

Matthijs zegt:

Injectoren worden toch gewoon met 12v aangestuurd ?

Ja, maar dat komt niet uit een processortje/fpga'tje. vandaar een 12 volt eindtrap die aan te sturen is met 3,3 volt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De opstelling, ik hoop dat iemand van ons de mogelijkheden en tijd heeft om zoiets te willen maken :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

maartenh zegt:

Matthijs zegt:

Injectoren worden toch gewoon met 12v aangestuurd ?

Ja, maar dat komt niet uit een processortje/fpga'tje. vandaar een 12 volt eindtrap die aan te sturen is met 3,3 volt.

Ik zal kijken. Vermogensaansturing vanuit een processor kan geen probleem zijn. Zelfs de Elektor kan het. :wink: Wat voor uitgangsvermogen moet het zijn?
Euhhh........ Wat doet ik moeilijk. Wat is de max. schakelfrequentie? Als die niet te hoog is, schakel je met relais.

maartenh
afbeelding van maartenh

Met een relais gaat het niet lukken (en ook dat is niet direct te schakelen vanaf een processortje/fpga)

Max frequentie is 3500 per minuut (7000 RPM / 2 ivm 4-takt)
3500 delen door 60 zodat we in Hz zijn maakt bijna 60hz, met een dutycycle tussen de 1 en 85%? dan moet de eindtrap dus een blok kunnen maken wat overeenkomt met 1 procent van 60 hz, 60 hz x 100 = 6khz.

Ik kom op internet trouwens tegen dat een dutycycle van 85 % bij volgas en hoog in de toeren normaal is, dat betekent dus dat je eigenlijk je inlaat constant aan het vullen bent lang voordat de klep open gaat. :shock:

wimb
afbeelding van wimb

Is dat niet te moeilijk? Voor het reinigen kun je de duty cycle toch constant houden op 50%? En dan een frequency sweep van 8 Hz (ongeveer 1000 rpm, stationair toerental) tot 40 Hz (ongeveer 5000 rpm).

maartenh
afbeelding van maartenh

Mwha, 6khz kan elke fet/tor toch wel aan? Dat kan je zelfs nog horen :D

Het lijkt me juist leuk om alle dutycycles af te kunnen gaan, kijken of er slechte injectoren bij zitten.

admin
afbeelding van admin

Electro is lang geleden en ik deed technische computerkunde dus weinig met zulke hoge spanningen maar is het volgende niet te doen?

Met een thyristortje voor 12 volt kun je ook gewoon een sinus erop zetten, werkt als een relais toch? Geen stroom tot doorslagpunt, daarna volle stroom...

Ik zit ergens fout maar ja, zoals ik zei, geen vermogenselectro gedaan ;)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

En dan openen ze ff zo'n interessant topic terwijl ik een dagje weg ben :wink:

Ik denk dat de opzet van een fpga die een torretje aanstuurt (gezien de hier aanwezige expertise van Maarten, het zou zelfs met een PICje kunnen) het meest kans van slagen heeft. Wims voorstel qua frequentiebereik en -verloop lijkt mijzelf ook ruim voldoende.
We zouden ook nog kunnen denken aan solid-state relais? Die halen heel respectabele frequenties, en houden de opzet lekker simpel. Nee, ik klets onzin bij nader inzien. Niets is simpeler dan gewoon een vermogenstrapje laten aansturen door die FPGA volgens mij.

Het mooie is dat je de software kunt wijzigen als het niet/onvoldoende lijkt te werken. Wat me niet snel het geval lijkt, gezien het feit dat mensen al prima resultaten halen met het continu opensturen van hun injectoren met 5V, en dan nuken met ultrasoon.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh

detlev zegt:

Met een thyristortje voor 12 volt kun je ook gewoon een sinus erop zetten, werkt als een relais toch? Geen stroom tot doorslagpunt, daarna volle stroom...

Ik zit ergens fout maar ja, zoals ik zei, geen vermogenselectro gedaan ;)

Een thyristor blijft geleiden totdat de voedingsspaning door nul komt, dat werkt niet zo handig bij een gelijkspanning als bron. :lol:

Ik denk dat ik dit maar eens ga bestellen, ik zocht al een smoes om er eens mee te spelen(ach, die 4 dollar :lol: ) . http://www.ti-estore.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=MSP-EXP430G2

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Dat is leuk speelgoed zeg!! :shock:
Hoe kunnen ze het maken voor dat geld...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Inderdaad wow. :shock:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

maartenh zegt:

Ik kom op internet trouwens tegen dat een dutycycle van 85 % bij volgas en hoog in de toeren normaal is, dat betekent dus dat je eigenlijk je inlaat constant aan het vullen bent lang voordat de klep open gaat. :shock:

85% dutycyle klopt, zo bereken je ook de injectoren die jen odig hebt: de andere 15% is eigenlijk om hele onwaarschijnlijke pieken op te vangen en je injector niet te overbelasten.

Daarbij: idd sta je in te spuiten tegen een dichte inlaatklep. Zal ik je nog een geheimpje verklappen: de XM (en eigenlijk het gros van de PSA's) worden helemaal niet sequentieel ingespoten maar alle 4 de injectoren gaan gelijk open.
Echter, de luchtstroming is zo hoog dat de lucht "lijkt" permanent te stromen richting de inlaat. Bij effect hiervan is is dat je bij een bepaald toerental wel de lucht achterop de inlaat klep laat botsen en zo het hele mengsel weer terug de inlaat in stroomt. We hebben hier hier wel over miliseconden natuurlijk.
Bij sommige niet goed afgestelde carb-kelkjes kan het hierdoor dus gebeuren dat je mengsel de de carb uit stroomt door de lucht resonantie.
Blablabla :lol:

maartenh
afbeelding van maartenh

Citroën-das-pas-fën zegt:

Dat is leuk speelgoed zeg!! :shock:
Hoe kunnen ze het maken voor dat geld...

Met een kortings-code die op internet te vinden is, nog 50% korting gekregen :lol:

@ Matthijs

Wat is volgens jou de minimale dutycycle?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Misschien heb je deze site al gezien.

Als ik het stationair toerental van 850 tr/min invul met een injector pulse width van 15ms komt de duty cycle uit op ongveer 10%.

http://www.stealth316.com/2-calc-idc.htm

wimb
afbeelding van wimb

Ik snap het ff niet (maar dat heb ik vandaag met meer zaken :? ). Is die duty cycle constant over het toerenbereik met dus een variërende pulsbreedte? Of is die pulsbreedte constant met een variërende duty cycle? :roll:

maartenh
afbeelding van maartenh

De frequentie is afhankelijk van het toerental, de dutycycle/pulsbreedte afhankelijk van je rechter voet.

Maar minimaal 10% maakt de eindtrap nog makkelijker. :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Ja natuurlijk. :oops: Het eurokwartje is gevallen.

Heb overigens ook dat TI-speeltje net besteld. Heb je trouwens die mededeling onderaan bij de kredietkaart gezien: "if the amount is $0.00 or less" :lol:

admin
afbeelding van admin

Volgende week allemaal naar ALDI?

http://aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_29/OFF15.SHTML

wimb
afbeelding van wimb

Voor dat bedrag zou ik het zeker proberen. :wink:
Ik weet 1 ding zeker en dat is dat die Aldi hier in het dorp het niet heeft. Die heeft vrijwel nooit de aanbiedingen uit de folder. :evil:

maartenh
afbeelding van maartenh

Voor 19 euro bestaat er de velleman 8004 PWM kit.
Instelbaar met 2 potmeters.

Hebben we alleen nog een hand injector connectors nodig. (en een knappe voeding/accu)
Gezien de levertijd van onze TI speeltjes. misschien een snellere oplossing.

wimb
afbeelding van wimb

Opgehouden tot begin augustus, da's toch niet zo'n lange wachttijd meer?

maartenh
afbeelding van maartenh

Plus een programma'tje schrijven en een eindtrap maken.

wimb
afbeelding van wimb

Progje kun je nu al schrijven want de zachte waar kun/moet je downloaden. ;-) En voor die eindtrap wil ik een kitje nemen, daar ga ik niet moeilijk over doen. 8)

edit:
Ik zit net naar dat Velleman kitje te kijken. Als we de 2 potmeters vervangen door digitale (74-serie of 4000-serie?) die worden aangestuurd door dat TI-dingetje zijn we er al bijna. Dan alleen op de sloop nog 6 connectors scoren en een voeding. ;-)

Pagina's