CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
admin
afbeelding van admin

Citroën-das-pas-fën zegt:

... en een voorruit (waar ik al een scherpe prijsopgaaf voor heb) ...

Hoeveel was dat nou eigenlijk? Want als dat bedrag laag genoeg is denk ik toch nog half over zelf mijn schade herstellen...

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

@ Detlev: je hebt PB...

@ Wim: wat heb jij er nu op liggen dan, etoiles ofzo? Eigenlijk ben ik ook van plan om net zo lang te zoeken tot ik blokjesvelgen heb, want dat is toch wel het hotste wat je kan hebben op je dame vind ik...
En aangezien ze nu verder exact zo geworden is als ik wil, kan het goed zijn dat ik ook vasthoud aan de 'blokjeseis' :wink:

Aan de andere kant: laten we eerst eens een nieuwe aandrijfas en een nieuwe voorruit erin hebben!
Als ze daarna perfect & trillingsvrij rijdt, dán kan ik eventueel pas naar een fraai setje lichtmetaal gaan kijken.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Citroën-das-pas-fën zegt:

Eigenlijk ben ik ook van plan om net zo lang te zoeken tot ik blokjesvelgen heb, want dat is toch wel het hotste wat je kan hebben op je dame vind ik...

Gevonden!! :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Woah, heb je er nog?? Ruilen tegen een one-touch raambedieningsknopje ? :P

Nee ff serieus, heb jij nog leuke blokkertjes liggen?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

CDPF, ik heb er nu deze onder zitten:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/Spqs_FleywI/AAAAAAAAAIk/p1P6n8f7B4w/s400/DSCN0612.JPG)
Ze zijn perfect uitgelijnd en ik kreeg er gratis banden bij. Of ik kreeg de velgen gratis bij de banden, het is maar net hoe je het bekijkt. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Si Senór, met goede michelins 6 á 7 mm profiel :wink:

Velgen moeten wel opnieuw gespoten/gecoat/gedraait/gelakt worden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Oh my. Zo lijk je nog jaren met je stalen velgen rond te karren, en dan worden je ineens 2 sets velgen met banden aangeboden. Waaronder de sine qua non op velgengebied: blokkies!

Morgen eerst maar even een lucratief beunklusje doen. Hopelijk houd ik wat geld over na aftrek van voorruit en aandrijfas... :wink:

Dit wordt een onrustige nacht voor mij, dat kan ik je zo al zeggen :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Net nog ff keertje gekeken maar ik heb er 6, dus je reservewiel kan in stijl mee :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Verzamel je blokjesvelgen? :shock:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Met dit soort grappen moet ik wel :mrgreen:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8YS7BCBM.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

admin
afbeelding van admin

Tsja, nu ga ik toch twijfelen... Weet iemand nog een gris graphite voorbumper voor weinig?

--- en ik zal verder wel in mijn eigen topic twijfelen ---

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Mark, wil je het posten van dat soort pijnlijke plaatjes ff achterwege laten in mijn topic aub? Zit ik hier GVD onder het genot van een whiskeytje het forum af te struinen, krijg je DAT onder ogen. The horror. En dan ook nog in 1600 x 1200 ofzo. Ga je schamen! :wink: Ik moet nu even een luchtje scheppen.

@Detlev: dit is mijn topic en iedereen mag dat naar hartelust contamineren indien 'for the greater good' van zijn/haar zweef-o-maat :wink:
Ik zal ook rondkijken op internet voor je, als ik iets Gris Graphite zie dan tip ik je wel ff via PB.
Da's dan wel weer een voordeel van Vert Véga: kleurdelen in overvloed. Die zijn in jouw kleur wat dunner gezaaid, vrees ik.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
admin
afbeelding van admin

Ja, dat had ik ook begrepen, maar eerlijk gezegd vind ik graphite toch wel erg mooi.
Anders misschien maar een adresje vinden om goedkoop te spuiten. En op de volgende meet een uitdeukcursusje ;)

Alhoewel je de deuken in mijn motorkap eigenlijk alleen ziet als je het weet, de expert van het motorhuis dacht er ook alleen maar aan omdat ik ze genoemd had.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Graphite IS heel erg mooi idd. Zoals alle zilver- en grijstinten op een XM, IMHO.
Als iemand anders nog een mooi spuit-adresje voor je weet, zou het weleensde moeite waard kunnen zijn om e.e.a. zelf aan te pakken. Van het geld dat je overhoud kan je dame dan nog mooi profiteren op andere punten. (Die er ongetwijfeld zijn op iedere XM?)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
admin
afbeelding van admin

Oh, punten genoeg, alleen geen plek en geen kennis... zou wel een brug willen hebben, en een uitgeruste garage etc...

Misschien hier maar eens op zoek naar een sleutelclub, alleen dan rest het punt tijd nog...

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

En dan de verbruikscijfers voor deze maand: een mooie ronde 1:9.
Weer vrijwel allemaal kleine ritten, met als uitzondering een rit Arnhem-Zwolle en vice-versa. Hier en daar de 150 aangetipt, maar over het algemeen 140 gereden tijdens die rit.
Nog steeds geen nieuwe bougies gemonteerd, maar het gewicht van de auto is wel toegenomen deze maand door het monteren van een 13e ruit, een deurknopje en wat hout rond de pook :mrgreen:
Het gaat dus al wat beter, qua verbruik. Ik verwacht nog wel wat winst te kunnen halen door de montage van nieuwe (al dan niet V-groove) bougies.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Dat zijn geen slechte verbruikscijfers. ;-)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ik heb de laatste keer 89,20 liter kunnen tanken... Óf mijn dame heeft de 'extra-grote-tank' optie, óf ik reed letterlijk op de laatste paar druppels nafta... :twisted:

Zo ver durfde ik nu niet meer de tank leeg te rijden, ik had mijn zoontje bij me vandaag. Dus het verbruik op de gehele 89,2 liter zou strikt genomen nog wat gunstiger uitgekomen zijn, had ik dat aangedurfd :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Vandaag heb ik een mooie en frisse rechter-aandrijfas op laten halen bij Snuverink. Ziet er goed uit en heeft nog geen 60.000 km achter de rug. Rubbers allemaal netjes heel en OK, kan er zó onder. Nu nog ff tijd vinden om het kreng onder de auto te hangen, kan nog wel ff duren.

Daarnaast heb ik een afspraak gemaakt voor over 2 weken, om de voorruit te laten vervangen. Ben ik eindelijk van die lelijke barst af, en heb ik krasvrij en helder zicht. Ik verheug me er nu al op.

Maar een trillingsvrije XM die ook nog eens zonder gekraak optrekt bij het stoplicht, dat lijkt me toch wel helemaal het einde. Jammer dat aandrijfas vervangen zo'n klusje is wat enorm uit kan lopen, qua tijd, als het tegenzit. Nou ja- we zien wel. Voorlopig heb ik het in ieder geval liggen, dus ik kan eraan beginnen als ik tijd heb. Zin heb ik al :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik kan het me voorstellen over zowel de voorruit als de aandrijfas. Vooral met een trillende aandrijfas heb ik ervaringen :wink:.
Mooi dat je een goede aandrijfas op de kop hebt kunnen tikken :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

En met een nieuwe ruit gaat er een wereld voor je open. Letterlijk. :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Vooral als het gegarandeerd geen Splintex is :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

De laatste typen XM hebben standaard Splintex ruiten, heeft PSA daarmee ook al bezuinigd :?

wimb
afbeelding van wimb

Dat bedrijf dat aan huis komt, zet er Pilkington in.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Dat hebben ze mij ook verteld. Als er lange levertijd zit op Pilkington, kan het zijn dat men Saint Gobain gebruikt, maar i.i.g. geen Splintex.
Securit is overigens hetzelfde als Saint-Gobain.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Nou, gisteren en vandaag ben ik bezig geweest met het vervangen van de rechter aandrijfas.
Gisteravond begonnen, eerst maar eens de bakolie afgetapt en toen het tussenlager losgedraaid.
Vervolgens de wieldop van het rechterwiel af gehaald, en toen wilde ik de asmoer losdraaien. Ik heb nog een dop 32 mm. die ik ooit nodig had toen de achterremvoeringen van mijn Xsara besloten om los te laten van de remschoenen :roll: en ik ging er vanuit dat die ook gewoon zou passen op de asmoeren van een XM. Niet dus! De XM heeft 35 mm. wielmoeren.
Chips!! :evil:
Nou was ik net een halfuurtje goed bezig, en ik leek alweer te kunnen stoppen. Maar ik had ook weinig zin om er weer bakolie in te gooien, want ik wilde echt op korte termijn die goede aandrijfas erin hebben...

Net op dat moment kwam mijn vader ff kijken: "hoe gaat ie?"
Ik mopperde dat ik alweer op kon houden, want asmoer blabla... "Hmm" zei hij, "ik ken een gepensioneerde garagist hier vlakbij die waarschijnlijk wel zo'n ding heeft". Hij ging bellen, en jawel! De beste man had een dop 35, en ook nog een wringijzer met een arm van bijna een meter die ik wel ff mocht lenen. Meteen opgehaald natuurlijk, en zo kon ik verder. De asmoer gaf zich direct gewonnen met dat flinke wringijzer, en vol goede moed ging ik verder.
Echter! Het volgende station, de onderste fuseekogel, was totaal niet van plan om enige medewerking te verlenen in de zin van loskomen.
Maar ik had al eens eerder met dat bijltje gehakt: het is misschien nog wel makkelijker om de veerpoot aan de bovenkant uit de fusee te halen. Dus dat deed ik ook hier, en dat ging inderdaad erg makkelijk.
De rest xat gelukkig mee: het tussenlager gleed met enkele licht tikjes netjes uit het lagerhuis, en voor ik het wist had ik de oude aandrijfas in mijn hand. En er zat inderdaad voelbare speling op het tussenlager, speling die de 'nieuwe' aandrijfas niet had.
Toen heb ik de goede aandrijfas nog even ingesmeerd met ATF aan de differentieelzijde, en deze in de auto geschoven tot aan het differentieel, zodat de bak in ieder geval afgedicht was. Overigens was er, behoudens het tussenlager, verder nog niks aan te merken op de oude aandrijfas: de homokineten leken nog prima, nat als de hoezen. Die hou ik dus nog mooi ff op voorraad.
Toen liep het tegen twaalven en vond ik het wel mooi geweest: morgen weer een dag.

Vandaag ging ik verder met het terugzetten van de veerpoot in de fusee, deze weer vastzetten en de onderste fuseekogel weer voorzien van een frisse moer.
Toen kon ik het tussenlager vastzetten. Daarna heb ik de asmoer er weer opgedraaid en op moment vastgezet. Borgmoer en clipje er weer op, en toen kon het wiel alweer gemonteerd worden 8)
Vervolgens hoefde ik alleen nog de bakolie weer bij te vullen. Ik liet eerst nog even de motor lopen in "p" stand, om nog wat olie uit de koppelomvormer te krijgen. Daarna nog even de aftapplug eruit gedraaid, en daar kwam nog een goede hoeveelheid oude ATF eruit zetten: het resultaat van de bak een nacht laten staan + dat restje uit de koppelomvormer. Al met al had ik lekker veel ATF in één keer uit de bak gekregen, en mocht dan ook heel wat bijvullen voordat de bak weer een beetje op peil was. Ik schat wel een kleine 4 liter.
Ik schrijf dat in 2 zinnen op, maar zo snel gaat het niet natturlijk: eerst vullen met minimale hoeveelheid, even de motor starten zodat de koppelomvormer zijn deel aan ATF opneemt, vervolgens mag er nog een scheut bij, weer peilen - oh er mag nog wel een scheut bij, etc.
Denk er altijd aan dat een bak nooit teveel ATF mag bevatten, dat loopt fout af. Wees dus voorzichtig op dit punt.

En dan: the moment we've all been waiting for: de proefrit. :D
En dat viel toch een beetje tegen. OK, de dame voelde duidelijk directer aan qua aandrijving, de bak was duidelijk blij met weer een frisse lading ATF, maar de geluiden waar ik me aan stoor waren nog niet geheel weg. Wel voor een groot deel.
Blijkbaar heb ik last van 2 rammels, waarvan ik er nu 1 verholpen heb. De rest MOET em zitten in de uitlaat die ergens tegenaan rammelt; dat kan bijna niet anders. Ik heb de auto ook gekocht met een compleet nieuwe uitlaat vanaf de kat, dus dat zou goed kunnen. Gaan we in de toekomst nog even naar kijken, ik laat gewoon mijn vader in de zuto zitten terwijl deze op de put staat. en de boel in de versneliing zetten terwijl hij op de rem drukt. Ondertussen kijk ik dan onder de auto wat er precies gebeurt. Want nu wil ik definitief die resterende rammel eruit hebben! :lol:
Verder rijdt ze natuurlijk weer heerlijk met een lading verse ATF (die bak begint zo langzamerhand magnifiek te schakelen. Ik reed de afgelopen dagen met een C5 waar een 4HP20 in ligt (met 115.000 km), maar ik zou niet willen ruilen hoor! Best wel ruw schakelen, zo'n 4HP20) en die frisse aandrijfas laat haar ook weer aardig wat jonger aanvoelen.

Nou nog ff die laatste geluidjes eruit halen en dan heb ik echt een magnifieke auto, in mijn ogen tenminste. Nou héb ik natuurlijk al een magnifieke auto :mrgreen: maar jullie begrijpen wat ik bedoel toch.

Het ging in ieder geval best gladjes, en dat voor een redelijk flinke ingreep. Alles bij elkaar ben ik ongeveer 4 uurtjes bezig geweest, schat ik.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Je had geluk dat die asmoer zo makkelijk los kwam, ik heb meegemaakt dat zelfs met een luchtratel na 15 min hengsten zich nog niks deed.

Dat rammeltje vind je vast wel :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Toppertje weer man. 8)

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Ik weet niet wat voor soort rammel je nog hebt, maar als je aan de uitlaat denkt, kun je ook eens naar de hoogteregelstang kijken die bij mijn nieuwe aanwinst tegen de onderkant van de bodem trilde bij de proefrit, en die er bijna de oorzaak van is geweest dat ik van een koop afzag.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Goed gereedschap is het halve werk. :wink:

Een paar maanden geleden hebben we ook zitten zwoegen op 2 asmoeren van een CX die al 36 jaar vastzaten. Na veel pogingen hebben we toch maar besloten om een stevig wringijzer te laten maken die rechtsteeks in de dop 36 past. En dat plus een paar meter stijgerpijp erop en de moeren waren er zo af.

Als ik de ATF ververs meet ik altijd precies op hoeveel er uit de bak kwam.
Die hoeveelheid gooi ik precies weer terug in de bak, en pas dan ga ik eens peilen.

Gaat een stuk sneller. :wink:

BTW: toen ik proefreed in jouw auto hoorde ik af en toe en rammel terwijl ik op de achterbank zat.
Eenmaal achter het stuur was bezig met andere dingen. :wink:

Dus de uitlaat zou goed kunnen.

Pagina's