die laatste foto ziet er goe duit zeg, mooi sfeertje met die nevel boven het water.
en wat je two tone interieur betreft, ziet er best goed uit. je zou eigenlijk een smoeten kijken of je nog een zwarte middenarm steun voor de achterbank erin kan fietsen :wink:
Goeie tip Gomp. 8)
Je interieur kun je smetteloos houden door het te gebruiken zoals ze dat in Brazilië doen: overtrekken met transparant plastic. :lol: Heel makkelijk schoon te maken. En je glijdt geheid door het zweet van je stoel. :mrgreen:
je bedoeld de stootstrips? Op de foto geven ze een heel ander beeld dan wat ik me kan herinneren van 5 juni.
Wat ik me voor de geest haal van die dag is dat ze licht grijs waren. Aan de ene kant vind ik dat wat minder, maar aan de andere kant, wat ik je toen ook vertelde, het breek de boel wel weer een beetje.
Je wagen ziet er gewoon netjes en goed uit. De rest is gewoon een kwestie van smaak. Ik ben bijvoorbeeld geen beige leer fan, maar zoals jij het erin hebt heeft het wel weer cachet, zeker omdat het helemaal mooi schoon is gemaakt.
wat ik eigenlijk wel erg mooi gelukt vind is dat extra lampje dat je in je groot licht hebt gezet, geeft een mooie gloed.
enneuh, je laatste pic geeft me aan dat het voor mijn witte wel eens veel mooier kan zijn als ik de serie 1 gril erop mik.
Kreeg nog een tip van iemand; ik kan ook de beige kappen rond de voorstoelen weer vervangen door de zwarte. Hmmm die had ik zel nog niet bedacht. Een beige armsteun wordt erg lastig, van Gompel eens bellen, die heeft een suikerpaleis aan onderdelen. En die weet dan waarschijnlijk ook dat ze zeldzaam zijn :evil: :(
Vaderdag! Wich means: Iedereen vanmiddag de deur uit naar bioscoop en wat nog meer. De klus met de paravan stond op het program!
Op mijn serie1 zit nl een serie2 paravan en dat hoort dus niet. De kapjes kwamen goed los en de rest was een fluitje van een cent. Heb foto's gemaakt maar deze gepost in topic: Hoe body delen te vervangen, van Mark.
Ook even de nieuwe, echt nieuwe!, stadslichten gemonteerd. Wat een enorm verschil. Het neusje frist er enorm van op.
De rest van de dag werd een regen in de drup verhaal: :evil:
Bij het demonteren van de paravan ook eens naar de afdeklijsten die aan weerskanten van de voorruit zitten. Die zijn niet mooi zwart meer. Begonnen bij de linker. Die is gemakkelijke lost te klikken. Eerst goed glad/schoon geborsteld en daarna met lijnolie ingewreven. Zag er goed uit
Helaas krijg ik nu met geen mogelijkheid die strip terug! Het lijkt erop dat je ze van bovenaf om de stalen L profieltjes erin moet schuiven ipv klikken, maar het lukt me niet. Wie weet raad??
Omdat Wim kritiek had op mijn LHM voorraad vat, was niet schoon :roll: , deze gedemonteerd. Dat durfde ik eerder niet aan maar nu toch maar gedaan. Hierdoor kon ik ook goed bij diverse stekkers. Zo ook het verbindingstukje van de kilometertellerkabel.
Ook hieronder was het een vieze bende. Wat zit eronder die rubber badmuts waar het voorraadvat op ligt??
Het verbindingstukje gedemonteerd, schoongemaakt en eens open gemaakt. Staat "Made in Monaco"op! Wat deed dit dingetje nu ook alweer??
Ook even de km teller kabel ingespoten. Hopelijk wordt het gedans van de snelheidsmeter minder (edit; klopt! Die is nu practisch stil)
Het verbindingstukje terug gezet en toen ging het weer fout: de wiite kunstof borg bout brak af! Te vast gedraaid! Djuuuu gvfrdff.
Dan maar lafjes er tegen aangedrukt. Hmmm. Voorraadvat weer terug gezet. Had wel wat geknoeid met het naar buiten halen maar leek me mee te vallen. Tijd voor een proefrit. Ik rij de XM de poort uit en stop om deze dicht te doen. Hmmm volgen mij is ze niet omhoog gekomen. Ik hoor ook de pomp niet tikken :roll: Beetje lui misschien. In D en wil weg rijden totdat ik bemerk dat ik geen Diravi assistance meer heb. Remmen dus, maar die zijn oo practisch weg... :shock: niet lekker met een greppel recht voorruit. VOl op het pedaal krijg ik haar stil en in P.
Voorzichtig terug de oprit op. Kap open. Nog steeds geen pomp en plat op haar buik. LHM vat open. Ik kan er een behoorlijk end inkijken. Hmmm..
In lichte paniek motor afgezet en 1 liter LHM bijgevuld, misschien wel te veel maar was bang dat de pomp droog zou lopen. Weer gestart en toen kwam ze weer omhoog. De pomp tikt weer regelmatig en Diravi is er ook weer bij. Gymnastieken, schiet me te binnen. 5x gedaan. Remdruk is er ook weer.
Rijden maar...alles lijkt goed. HD lampje brande bij contact aan. Hoogte goed en sturen en remmen goed. Even snelweg op adriline weg rijden.
Bij de eerste afslag er af en moest behoorlijk in de ankers. De bekledingspanelen kraken ervan. :shock: Huh? Nooit eerder gehoord!
Naar huis. Langzam dringt tot me door dat ze beroerd veert. Interieur kraakt naar lieve lust. Thuis: hoogte is wel goed, weer gymnastieken. Nu behoorlijke fluit toon achter naar hoogste stand. Weer 5x up&down. Weer rijden, maar het is niks waard....
Wat oh wat is er aan de hand?? Werkt het om de accupolen los te gooien bij een serie1? Ik weet het echt effe niet..... :cry:
Ha die Mike. Mooi verhaal, mooie foto's. En ik ben blij dat je de boel hebt schoongemaakt. Dat ronde zwarte ding onder het LHM-vat is volgens mij het filter van de benzinedamp.
Dan nu het serieuzere werk: je hebt het voorraadvat losgehaald. Zekersteweten dat er lucht in je systeem zit. Die krijg je er het snelste uit door de ontluchtmoer een kwart slag los te draaien. En anders veel gymnastieken.
Wat ik uit je verhaal begrijp, is dat er weinig LHM in het vat zat. Je hebt toch destijds het systeem verschoond? Want dat zou betekenen dat je LHM verliest. Maar voordat er allemaal spoken door je hoofd jagen, zou ik eerst 'ns in de hoogste stand netjes afvullen op max. Dan een tijdje rijden (dus kilometers maken) en dan weer het niveau controleren. Dat zou niet gezakt mogen zijn.
...."door de ontluchtmoer een kwart slag los te draaien" waar zit die moer ergens? Zeker geen foto van Wim? En doe je dat bij draaiende motor op normale rijhoogte stand? En terugdraaien du moment er lhm uitkomt?
Het vat was halfvol, ongeveer dan.. Ik denk nu dat ze te vol zit want het parapluutje blijft op de hoogste stand staan, laag, midden of hoogste stand. Zou ze bokkig kunnen worden van teveel LHM in het vat??
De ontlastschroef / ontluchtmoer zit op je HD-regelaar. Dat is dat ding waar je voorraadbol opgeschroefd zit.
(wel even opletten dat je hem niet verward met de unit waar de Diravi bol opzit, tenminste; ik neem aan dat die er ook op zit? net als bij een CX)
Waar de HD-regelaar precies zit bij een V6 weet ik niet, maar ik gok dat die ergens onderop hangt.
Dus ontluchten gaat dan het makkelijkst in de hoogste stand.
Als je de schroef gevonden hebt:
Steeksleuteltje 12 pakken en een kwart tot een halve slag open draaien zodat je een sissend geluid hoort. Als dat weer weg is is, schroef weer vast draaien. Absoluut niet te vast, want daar gaat het rubberen ringetje misschien van lekken. :roll:)
Dan weer even wachten zodat de pomp een paar keer heeft afgetikt en het ontluchten weer herhalen.
Als het goed is komt er geen LHM uit de ontlastschroef, maar als dat wel het geval is dan is het rubberen ringetje aan het lekken.
Daarom moet je de schroef niet te ver opendraaien en ook niet te vast.
Vervangen van dat ringetje is trouwens erg goedkoop en makkelijk te doen. (kost dacht ik iets van 30 cent, en zit er binnen 3 minuten op)
Maar ja, wat niet hoeft, dat hoeft niet. :wink:
Altijd LHM vullen in de hoogste stand met idd een draaiende motor totdat het oranje parapluutje tussen de rode ringen zit.
Zodra het aanzuiggedeelte van het reservoir is gehaald komt er altijd lucht in het aanzuiggedeelte van de HD-pomp en dan duurt het behoorlijk lang voordat dat ontlucht is uit zichzelf.
Zet de XM ook dan in de hoogste stand, dan gaat het vanzelf ontluchten sneller, daarna altijd nog even heen en weer de ontlastbout een kwartslag open en dichtdraaien totdat het gefluit weg is :wink:.
Zoals anderen al hebben gezegd, zal de veercomputer een fout hebben opgeslagen doordat het snelheidsignaal even weg was. De serie1 resetmethode kun je toepassen of even uitlezen en wissen met een Lexia :wink:.
Met demontage heb je waarschijnlijk te veel meegetrokken per ongeluk..
Om die L-vormige metalen lipjes zit normaal gesproken eerst nog een zwarte geribbelde plastic strip.
Door de ribbels grijpt die zich vast in de rubberen raamlijst.
Mijn vermoeden is dat die zwarte plastic strip bij jou in de rubber lijst is blijven hangen..
Haal deze met beleid uit de rubber lijst. Ze zijn erg broos en breken erg snel! Kijk even goed naar de vorm en leg de strip op je voorruit langs metalen lipjes. Schuif/draai nu de strip vanaf de ruit naar de buitenkant van de auto over de metalen lipjes heen.
Als die zwarte strip er op zit kun je je raamrubber gewoon weer vastklikken!
Het is een beetje lastig omschrijven, maar ik hoop dat het zo duidelijk is voor jou... Als je het in je handen hebt wijst het zichzelf ook wel...
Haha, bij mijn multi is alles er af geweest, inclusief de rubbers van voor naar achteren..
En die zitten dus ook om die l-vormige lipjes gevouwen..
En voor zover ik weet is de sensor die je open hebt gemaakt inderdaad van je hydractive... Daar kan dus de fout vandaan komen..
Weet je ook is hoe een slecht verende xm rijdt :wink: En dan te bedenken dat volgens mij 80% van de xm's zo rondrijdt en de mensen zelfs dan het comfort nog "geweldig" vinden :lol: Heb er al zoveel meegemaakt..
Ik denk dat Gomp daar wel over mee kan praten.. Als ik zie waar die in eerste instantie qua vering blij mee was (Al was ik wel een beetje erg direct in Heusden toen..) en waar die nu mee rondrijdt...
Ik denk dat de XM van Mike nu continu in de Sportstand staat :wink:.
Mike, licht het gele hydractivelampje linksboven nog even op bij het starten? Zo niet, dan is er een veercomputer storing opgeslagen.
Gisteren bij jou thuis toen we een foto lieten maken van de rij xm`s, dat jouw XM er erg lang over deed om van de laagste stand naar de rijstand te stijgen. In Hedel viel me dat ook al, maar het lijkt nog niet over te zijn :(. Misschien wordt er alsnog een beetje lucht mee aangezogen bij het LHM vat en/of bij de HD-pomp zelf.
Probeer eens voorzichtig die slangeklemmen van de leiding tussen de HD-pomp en het vat aan te draaien, de originele van fabriek mag je best vervangen door degelijke normale slangenklemmen.
Ik heb ook een lange tijd last gehad dat mijn hydrauliek bleef fluiten en last bleef houden van lucht in het systeem bij het starten en omhoogkomen :roll: . Bleek het uiteindelijk aan die slangeklemmen te zitten van de aanzuigleiding :roll:. De originele fabrieksklemmen kreeg ik niet vaster aangedraaid en vervangen door normale slangeklemmen en die goed strak aangedraaid en toen was het luchtprobleem opgelost :wink:.
Woauauwww, bedankt voor alle reacties zeg! Hartverwarmend.
Eerst de strip. Ik denk dat je gelijk hebt Marco! ER zit inderdaad een soort van railtje IN die strip. Daar zit ook een geleide schuifje aan en het is idd heel broos. Kan rechtstreeks in het topic "Onbenullige onderdelen".
Morgen OP MIJN GEMAK nog eens bekijke.
Dan de vering: Ja JP HA-lampje brand, had ik ook al gemeld, maar misschien reageert dat lampje niet op alle foutmeldingen. Waar ik niemand over hoor: Wat doet te veel aan LHM? Want volgens mij is dat nu, naast lucht in de leidngen, ook het geval. In hoogste en laagste stand blijft het parapluutje gelijk. Er moet toch LHM olie in en uit het vat gaan bij hoogtewisseling? Dat koppelstukje tenslotte is volgens mij niet stuk. Ik heb er niets verder aan los getrokken of iets dergelijks. Maar ja, ook dat is geen garantie natuurlijk. Morgenavond gaat ze aan de Lexia...en zien we verder!
Sja, dat parapluutje is ook niet heilig.. Heb je het al gedemonteerd en gangbaar gemaakt?
Vaak gaat dat ding vastzitten.. Vooral bij oudere xm's heb ik dat al meer dan eens gezien!
Zoals men zei: hoogste stand en dan moet het ORANJE parapluutje tussen de streepjes staan.. De koperen ring is puur om contact te maken en is dus niet de maatgever zoals in sommige handleidingen staat...
Te veel LHM zijn de meningen over verdeeld.. Als het echt veel te veel is en je zet de xm in de laagste stand, dan loopt het er toch wel uit via de overloopslang.. Dat slangetje op het dopje..
Beste manier om LHM er uit te halen is even zo'n grote injectiespuit voor paarden oid te halen bij de boerenbond of welkoop...
Die heb ik ook en dat werkt geweldig!
Enne, succes met je rubberen raamstrip!
Mocht je nou een willen demonteren van een sloper, bijvoorbeeld bij matthijs, gebruik dan de volgende werkwijze voor de zwarte klemstrip:
Trek de raamlijst er af. Doe dit RECHT OMHOOG, dan blijft de klem zitten. Als je er aan de buitenkant iets onder steekt en omhoog wipt is de kans groter dat die klemstrip er in blijft hangen..
Vervolgens is het een kwestie van heel voorzichtig die strip er af halen. Hij is extreem broos en breekt of scheurt heel makkelijk. Kijk waar de L-vormige haakjes zitten en duw vanaf de buitenkant van je auto de strip naar binnen. Vingers bovenop leggen en voorzichtig duwen. De strip zal dan kantelen en daardoor komt die ook los.
Schuiven naar boven of beneden heeft geen zin!
Voorzichtig dit over de hele lengte doen, desnoods stukje bij beetje..
Moet goedkomen!
Uit ervaring (en ook op CiFo hier en daar gelezen) kan ik zeggen dat teveel aan LHM zorgt voor stugge vering. Hoe het zit, kan ik nog steeds niet verklaren maar bij de BXen die ik had was het ook al zo :wink:.
Het vlottertje moet inderdaad meebewegen met het stijgen en dalen met de diverse rijhoogtes. Naarmate de xm stijgt zal het vlottertje zakken en andersom hoog staan in de laagste stand.
Ik weet dat er mensen zijn die stellen dat de Xm harder veert indien er meer dan ... LHM in het vat zit.
Als we echter logisch nadenken dan is dat een onmogelijkheid. Dat vat is een reservoir, een opslagplaats waar uit geput kan worden indien de pomp dit noig heeft. Heeft de pomp teveel dan loost hij dit in het vat. Zit er na het spuien van een overschot in het reservoir teveel lhm dan loopt het vat over,.
Technisch gezien is het een ONMOGELIJKHEID dat het veersysteem harder word als er extra LHM in een vat gedaan word. en daar is slechts 1 simpele reden voor. Het volume voor het veersysteem, dat wat de leidingen kunnen bevatten is een vaststaand gegeven. Er kan niet meer in dat dat deze kunnen bevatten. Verdwijnt er meer dan komt het er elders dus onbedoeld uit.... Zodra de maximale hoeveelheid is bereikt, gaat de pomp door met pompen en bouwt druk op. De pomp slaat af zodra de specifieke druk is bereikt. Goh, das nu precies hoe het systeem ook moet werken. De hoeveelheid LHM is dus ENKEL van invloed op het veersysteem als er te weinig lhm is. Dan kan de pomp namelijk niet die druk opbouwen.
Wat Marco zegt klopt, er komt enkel ene reactie als de pomp meer nodig heeft dan er in het vat zit. Dan daalt het niveau, maakt de koperen ring contact en gaat het STOP lampje branden uiteindelijk.
Vergelijk het met het koelreservoir. Wanneer heeft er ooit iemand geroepen dat de koeling anders is als je meer KVS in de radiator gooit dan het max level.... Dat max level is omdat de rest eruit gemikt zal worden en dus zinloos is.
Het vat kan alle LHM in het complete systeem bevatten op een dusdanige manier dat het dan nog steeds ONDER de filters blijft. Meer erin is zinloos maar heeft geen effect op je veercomfort.
Waar het wel effect op heeft is de massa tussen de oren, die kan er wel harder van worden... harder gaan twijfelen aan de vraag, waar zou het dan in zitten....
Michiel, je hebt gedeeltelijk gelijk. Je maakt 1 fout, die velen maken. De pomp slaat niet af, die blijft constant doorpompen. Oude systemen hebben achter de pomp een opbrengstverdeler waarmee de 2 circuits (stuurbekrachtiging en veer-, remsysteem), de 6+2 pompen voeden direct 2 circuits.
Dan nog een stuk theorie over de opbrengst van de pomp. Die opbrengst wordt bepaald door wat de pomp kan aanzuigen. In het voorraadvat zit een zeer fijnmazig filter waar de relatief dikke LHM door moet. De pomp heeft een aanzienlijk aanzuigdebiet en om voldoende olie door het filter te krijgen, moet dit een groot oppervlak hebben. Daarom is dat filter zo'n lange tuit, om voldoende doorlatende oppervlak te hebben.
Dus als het vat vol genoeg is en het filter is schoon, haalt de pomp z'n maximale debiet. En daarmee bouwt hij zijn maximale druk op. En dit is dan ook de maximale druk in het hydraulische systeem, wat zich vertaalt in een 'stugger' veergedrag.
Nu ik toch op dreef ben nog een opmerking over de voorraadbol. Een vervelende eigenschap van een plunjerpomp is dat de opbrengst stootsgewijs is: bij elke plunjerslag wordt olie geleverd. De primaire functie van de voorraadbol is om die klappen te dempen. (Voor elektronici: de voorraadbol heeft een vergelijkbare functie als een condensator achter een brug van Wheatstone).
:mrgreen:
Al schrijvende ontdekte ik dat het een hele lezing werd, dus stopte ik met schrijven. ;-)
Awel, ik ga door: de pomp levert dus een pulsgewijs debiet. Het gemiddelde debiet is afhankelijk van het toerental van de motor. Naarmate dat toerental toeneemt, vermindert de rol van de voorraadbol als demper.
Elk onderdeel van het hydraulisch systeem functioneert binnen zeer ruime toleranties, anders zou het systeem niet bruikbaar zijn. (Neem dit maar aan, de uitleg kost wel een pagina of 2).
Waar het uiteindelijk om gaat is dat naarmate het vat voller is, de pomp meer kan aanzuigen en dus meer debiet kan leveren. En dat levert een hogere druk in het gehele systeem. Een druk binnen de ontwerpspecs wel te verstaan!
(verzoek aan JP: Heb je er zin in om samen met mij een verhaal in een AE te schrijven over het ontwerp van het hydraulisch systeem?)
Genoeg gehydrauliekt, nu weer terug naar Mike z'n verhaal.
Wat een geweldige fotograaf ben je :D
Thanx! Het truukje is zacht-daglicht! :wink:
die laatste foto ziet er goe duit zeg, mooi sfeertje met die nevel boven het water.
en wat je two tone interieur betreft, ziet er best goed uit. je zou eigenlijk een smoeten kijken of je nog een zwarte middenarm steun voor de achterbank erin kan fietsen :wink:
Goeie tip Gomp. 8)
Je interieur kun je smetteloos houden door het te gebruiken zoals ze dat in Brazilië doen: overtrekken met transparant plastic. :lol: Heel makkelijk schoon te maken. En je glijdt geheid door het zweet van je stoel. :mrgreen:
Ja zo kun je het ook bekijken natuurlijk. Die heb ik wel liggen. Hmmm eerst toch een beige voor kussentje.
Zie je dat de kunstof strips best meevallen in de praktijk Gomp?
je bedoeld de stootstrips? Op de foto geven ze een heel ander beeld dan wat ik me kan herinneren van 5 juni.
Wat ik me voor de geest haal van die dag is dat ze licht grijs waren. Aan de ene kant vind ik dat wat minder, maar aan de andere kant, wat ik je toen ook vertelde, het breek de boel wel weer een beetje.
Je wagen ziet er gewoon netjes en goed uit. De rest is gewoon een kwestie van smaak. Ik ben bijvoorbeeld geen beige leer fan, maar zoals jij het erin hebt heeft het wel weer cachet, zeker omdat het helemaal mooi schoon is gemaakt.
wat ik eigenlijk wel erg mooi gelukt vind is dat extra lampje dat je in je groot licht hebt gezet, geeft een mooie gloed.
enneuh, je laatste pic geeft me aan dat het voor mijn witte wel eens veel mooier kan zijn als ik de serie 1 gril erop mik.
Kreeg nog een tip van iemand; ik kan ook de beige kappen rond de voorstoelen weer vervangen door de zwarte. Hmmm die had ik zel nog niet bedacht. Een beige armsteun wordt erg lastig, van Gompel eens bellen, die heeft een suikerpaleis aan onderdelen. En die weet dan waarschijnlijk ook dat ze zeldzaam zijn :evil: :(
Vaderdag! Wich means: Iedereen vanmiddag de deur uit naar bioscoop en wat nog meer. De klus met de paravan stond op het program!
Op mijn serie1 zit nl een serie2 paravan en dat hoort dus niet. De kapjes kwamen goed los en de rest was een fluitje van een cent. Heb foto's gemaakt maar deze gepost in topic: Hoe body delen te vervangen, van Mark.
Ook even de nieuwe, echt nieuwe!, stadslichten gemonteerd. Wat een enorm verschil. Het neusje frist er enorm van op.
De rest van de dag werd een regen in de drup verhaal: :evil:
Bij het demonteren van de paravan ook eens naar de afdeklijsten die aan weerskanten van de voorruit zitten. Die zijn niet mooi zwart meer. Begonnen bij de linker. Die is gemakkelijke lost te klikken. Eerst goed glad/schoon geborsteld en daarna met lijnolie ingewreven. Zag er goed uit
Helaas krijg ik nu met geen mogelijkheid die strip terug! Het lijkt erop dat je ze van bovenaf om de stalen L profieltjes erin moet schuiven ipv klikken, maar het lukt me niet. Wie weet raad??
Omdat Wim kritiek had op mijn LHM voorraad vat, was niet schoon :roll: , deze gedemonteerd. Dat durfde ik eerder niet aan maar nu toch maar gedaan. Hierdoor kon ik ook goed bij diverse stekkers. Zo ook het verbindingstukje van de kilometertellerkabel.
Ook hieronder was het een vieze bende. Wat zit eronder die rubber badmuts waar het voorraadvat op ligt??
Het verbindingstukje gedemonteerd, schoongemaakt en eens open gemaakt. Staat "Made in Monaco"op! Wat deed dit dingetje nu ook alweer??
Ook even de km teller kabel ingespoten. Hopelijk wordt het gedans van de snelheidsmeter minder (edit; klopt! Die is nu practisch stil)
Het verbindingstukje terug gezet en toen ging het weer fout: de wiite kunstof borg bout brak af! Te vast gedraaid! Djuuuu gvfrdff.
Dan maar lafjes er tegen aangedrukt. Hmmm. Voorraadvat weer terug gezet. Had wel wat geknoeid met het naar buiten halen maar leek me mee te vallen. Tijd voor een proefrit. Ik rij de XM de poort uit en stop om deze dicht te doen. Hmmm volgen mij is ze niet omhoog gekomen. Ik hoor ook de pomp niet tikken :roll: Beetje lui misschien. In D en wil weg rijden totdat ik bemerk dat ik geen Diravi assistance meer heb. Remmen dus, maar die zijn oo practisch weg... :shock: niet lekker met een greppel recht voorruit. VOl op het pedaal krijg ik haar stil en in P.
Voorzichtig terug de oprit op. Kap open. Nog steeds geen pomp en plat op haar buik. LHM vat open. Ik kan er een behoorlijk end inkijken. Hmmm..
In lichte paniek motor afgezet en 1 liter LHM bijgevuld, misschien wel te veel maar was bang dat de pomp droog zou lopen. Weer gestart en toen kwam ze weer omhoog. De pomp tikt weer regelmatig en Diravi is er ook weer bij. Gymnastieken, schiet me te binnen. 5x gedaan. Remdruk is er ook weer.
Rijden maar...alles lijkt goed. HD lampje brande bij contact aan. Hoogte goed en sturen en remmen goed. Even snelweg op adriline weg rijden.
Bij de eerste afslag er af en moest behoorlijk in de ankers. De bekledingspanelen kraken ervan. :shock: Huh? Nooit eerder gehoord!
Naar huis. Langzam dringt tot me door dat ze beroerd veert. Interieur kraakt naar lieve lust. Thuis: hoogte is wel goed, weer gymnastieken. Nu behoorlijke fluit toon achter naar hoogste stand. Weer 5x up&down. Weer rijden, maar het is niks waard....
Wat oh wat is er aan de hand?? Werkt het om de accupolen los te gooien bij een serie1? Ik weet het echt effe niet..... :cry:
Je zegt dat de hoogte goed is, maar de vering dus niet in soepel gaat?
Dan gok ik eigenlijk dat de hydractive computer een fout heeft gezien.
Misschien in de snelheidssensor die je open hebt gehad?
Hij mag hier wel ff aan de Lexia hoor, als je dat geruststelt?
Ja doen we, da's nog nooit gebeurd eigenlijk...maar is dat koppelstukje bedoeld voor de Hydractief VC?
Blijkt nu wel dat ik de grenzen van mijn "kunnen" overschreden heb :wink: :cry:
Ha die Mike. Mooi verhaal, mooie foto's. En ik ben blij dat je de boel hebt schoongemaakt. Dat ronde zwarte ding onder het LHM-vat is volgens mij het filter van de benzinedamp.
Dan nu het serieuzere werk: je hebt het voorraadvat losgehaald. Zekersteweten dat er lucht in je systeem zit. Die krijg je er het snelste uit door de ontluchtmoer een kwart slag los te draaien. En anders veel gymnastieken.
Wat ik uit je verhaal begrijp, is dat er weinig LHM in het vat zat. Je hebt toch destijds het systeem verschoond? Want dat zou betekenen dat je LHM verliest. Maar voordat er allemaal spoken door je hoofd jagen, zou ik eerst 'ns in de hoogste stand netjes afvullen op max. Dan een tijdje rijden (dus kilometers maken) en dan weer het niveau controleren. Dat zou niet gezakt mogen zijn.
die ruitstrip schuif je er niet op maar klik je erop.
...."door de ontluchtmoer een kwart slag los te draaien" waar zit die moer ergens? Zeker geen foto van Wim? En doe je dat bij draaiende motor op normale rijhoogte stand? En terugdraaien du moment er lhm uitkomt?
Het vat was halfvol, ongeveer dan.. Ik denk nu dat ze te vol zit want het parapluutje blijft op de hoogste stand staan, laag, midden of hoogste stand. Zou ze bokkig kunnen worden van teveel LHM in het vat??
De ontlastschroef / ontluchtmoer zit op je HD-regelaar. Dat is dat ding waar je voorraadbol opgeschroefd zit.
(wel even opletten dat je hem niet verward met de unit waar de Diravi bol opzit, tenminste; ik neem aan dat die er ook op zit? net als bij een CX)
Waar de HD-regelaar precies zit bij een V6 weet ik niet, maar ik gok dat die ergens onderop hangt.
Dus ontluchten gaat dan het makkelijkst in de hoogste stand.
Als je de schroef gevonden hebt:
Steeksleuteltje 12 pakken en een kwart tot een halve slag open draaien zodat je een sissend geluid hoort. Als dat weer weg is is, schroef weer vast draaien. Absoluut niet te vast, want daar gaat het rubberen ringetje misschien van lekken. :roll:)
Dan weer even wachten zodat de pomp een paar keer heeft afgetikt en het ontluchten weer herhalen.
Als het goed is komt er geen LHM uit de ontlastschroef, maar als dat wel het geval is dan is het rubberen ringetje aan het lekken.
Daarom moet je de schroef niet te ver opendraaien en ook niet te vast.
Vervangen van dat ringetje is trouwens erg goedkoop en makkelijk te doen. (kost dacht ik iets van 30 cent, en zit er binnen 3 minuten op)
Maar ja, wat niet hoeft, dat hoeft niet. :wink:
En inderdaad met draaiende motor. D'r bloed moet stromen, hè. ;-)
Altijd LHM vullen in de hoogste stand met idd een draaiende motor totdat het oranje parapluutje tussen de rode ringen zit.
Zodra het aanzuiggedeelte van het reservoir is gehaald komt er altijd lucht in het aanzuiggedeelte van de HD-pomp en dan duurt het behoorlijk lang voordat dat ontlucht is uit zichzelf.
Zet de XM ook dan in de hoogste stand, dan gaat het vanzelf ontluchten sneller, daarna altijd nog even heen en weer de ontlastbout een kwartslag open en dichtdraaien totdat het gefluit weg is :wink:.
Zoals anderen al hebben gezegd, zal de veercomputer een fout hebben opgeslagen doordat het snelheidsignaal even weg was. De serie1 resetmethode kun je toepassen of even uitlezen en wissen met een Lexia :wink:.
Mike,
Ik zie al waar het mis gaat met je voorruitstrip!
Met demontage heb je waarschijnlijk te veel meegetrokken per ongeluk..
Om die L-vormige metalen lipjes zit normaal gesproken eerst nog een zwarte geribbelde plastic strip.
Door de ribbels grijpt die zich vast in de rubberen raamlijst.
Mijn vermoeden is dat die zwarte plastic strip bij jou in de rubber lijst is blijven hangen..
Haal deze met beleid uit de rubber lijst. Ze zijn erg broos en breken erg snel! Kijk even goed naar de vorm en leg de strip op je voorruit langs metalen lipjes. Schuif/draai nu de strip vanaf de ruit naar de buitenkant van de auto over de metalen lipjes heen.
Als die zwarte strip er op zit kun je je raamrubber gewoon weer vastklikken!
Het is een beetje lastig omschrijven, maar ik hoop dat het zo duidelijk is voor jou... Als je het in je handen hebt wijst het zichzelf ook wel...
Succes!
Gelukkig hebben we een ervaringsdeskundige :D, hopelijk gaat het nu wel goed lukken Mike :wink: !
Haha, bij mijn multi is alles er af geweest, inclusief de rubbers van voor naar achteren..
En die zitten dus ook om die l-vormige lipjes gevouwen..
En voor zover ik weet is de sensor die je open hebt gemaakt inderdaad van je hydractive... Daar kan dus de fout vandaan komen..
Weet je ook is hoe een slecht verende xm rijdt :wink: En dan te bedenken dat volgens mij 80% van de xm's zo rondrijdt en de mensen zelfs dan het comfort nog "geweldig" vinden :lol: Heb er al zoveel meegemaakt..
Ik denk dat Gomp daar wel over mee kan praten.. Als ik zie waar die in eerste instantie qua vering blij mee was (Al was ik wel een beetje erg direct in Heusden toen..) en waar die nu mee rondrijdt...
Ik heb er hier nog eentje liggen, maar als Matthijs er nog eentje voor je heeft zou dat prettiger zijn, ik zou deze nog liever zelf houden. :wink:
Ik denk dat de XM van Mike nu continu in de Sportstand staat :wink:.
Mike, licht het gele hydractivelampje linksboven nog even op bij het starten? Zo niet, dan is er een veercomputer storing opgeslagen.
Gisteren bij jou thuis toen we een foto lieten maken van de rij xm`s, dat jouw XM er erg lang over deed om van de laagste stand naar de rijstand te stijgen. In Hedel viel me dat ook al, maar het lijkt nog niet over te zijn :(. Misschien wordt er alsnog een beetje lucht mee aangezogen bij het LHM vat en/of bij de HD-pomp zelf.
Probeer eens voorzichtig die slangeklemmen van de leiding tussen de HD-pomp en het vat aan te draaien, de originele van fabriek mag je best vervangen door degelijke normale slangenklemmen.
Ik heb ook een lange tijd last gehad dat mijn hydrauliek bleef fluiten en last bleef houden van lucht in het systeem bij het starten en omhoogkomen :roll: . Bleek het uiteindelijk aan die slangeklemmen te zitten van de aanzuigleiding :roll:. De originele fabrieksklemmen kreeg ik niet vaster aangedraaid en vervangen door normale slangeklemmen en die goed strak aangedraaid en toen was het luchtprobleem opgelost :wink:.
Kijk maar uit dat die dat plastic tuitje dan niet kapot draait :lol: :oops:
Woauauwww, bedankt voor alle reacties zeg! Hartverwarmend.
Eerst de strip. Ik denk dat je gelijk hebt Marco! ER zit inderdaad een soort van railtje IN die strip. Daar zit ook een geleide schuifje aan en het is idd heel broos. Kan rechtstreeks in het topic "Onbenullige onderdelen".
Morgen OP MIJN GEMAK nog eens bekijke.
Dan de vering: Ja JP HA-lampje brand, had ik ook al gemeld, maar misschien reageert dat lampje niet op alle foutmeldingen. Waar ik niemand over hoor: Wat doet te veel aan LHM? Want volgens mij is dat nu, naast lucht in de leidngen, ook het geval. In hoogste en laagste stand blijft het parapluutje gelijk. Er moet toch LHM olie in en uit het vat gaan bij hoogtewisseling? Dat koppelstukje tenslotte is volgens mij niet stuk. Ik heb er niets verder aan los getrokken of iets dergelijks. Maar ja, ook dat is geen garantie natuurlijk. Morgenavond gaat ze aan de Lexia...en zien we verder!
Sja, dat parapluutje is ook niet heilig.. Heb je het al gedemonteerd en gangbaar gemaakt?
Vaak gaat dat ding vastzitten.. Vooral bij oudere xm's heb ik dat al meer dan eens gezien!
Zoals men zei: hoogste stand en dan moet het ORANJE parapluutje tussen de streepjes staan.. De koperen ring is puur om contact te maken en is dus niet de maatgever zoals in sommige handleidingen staat...
Te veel LHM zijn de meningen over verdeeld.. Als het echt veel te veel is en je zet de xm in de laagste stand, dan loopt het er toch wel uit via de overloopslang.. Dat slangetje op het dopje..
Beste manier om LHM er uit te halen is even zo'n grote injectiespuit voor paarden oid te halen bij de boerenbond of welkoop...
Die heb ik ook en dat werkt geweldig!
Enne, succes met je rubberen raamstrip!
Mocht je nou een willen demonteren van een sloper, bijvoorbeeld bij matthijs, gebruik dan de volgende werkwijze voor de zwarte klemstrip:
Trek de raamlijst er af. Doe dit RECHT OMHOOG, dan blijft de klem zitten. Als je er aan de buitenkant iets onder steekt en omhoog wipt is de kans groter dat die klemstrip er in blijft hangen..
Vervolgens is het een kwestie van heel voorzichtig die strip er af halen. Hij is extreem broos en breekt of scheurt heel makkelijk. Kijk waar de L-vormige haakjes zitten en duw vanaf de buitenkant van je auto de strip naar binnen. Vingers bovenop leggen en voorzichtig duwen. De strip zal dan kantelen en daardoor komt die ook los.
Schuiven naar boven of beneden heeft geen zin!
Voorzichtig dit over de hele lengte doen, desnoods stukje bij beetje..
Moet goedkomen!
Marco
Marco
Uit ervaring (en ook op CiFo hier en daar gelezen) kan ik zeggen dat teveel aan LHM zorgt voor stugge vering. Hoe het zit, kan ik nog steeds niet verklaren maar bij de BXen die ik had was het ook al zo :wink:.
Het vlottertje moet inderdaad meebewegen met het stijgen en dalen met de diverse rijhoogtes. Naarmate de xm stijgt zal het vlottertje zakken en andersom hoog staan in de laagste stand.
IK ga morgen een grote spuit kopen en aftappen. Ik denk gewoon dat ut um daar in zit...
Ik weet dat er mensen zijn die stellen dat de Xm harder veert indien er meer dan ... LHM in het vat zit.
Als we echter logisch nadenken dan is dat een onmogelijkheid. Dat vat is een reservoir, een opslagplaats waar uit geput kan worden indien de pomp dit noig heeft. Heeft de pomp teveel dan loost hij dit in het vat. Zit er na het spuien van een overschot in het reservoir teveel lhm dan loopt het vat over,.
Technisch gezien is het een ONMOGELIJKHEID dat het veersysteem harder word als er extra LHM in een vat gedaan word. en daar is slechts 1 simpele reden voor. Het volume voor het veersysteem, dat wat de leidingen kunnen bevatten is een vaststaand gegeven. Er kan niet meer in dat dat deze kunnen bevatten. Verdwijnt er meer dan komt het er elders dus onbedoeld uit.... Zodra de maximale hoeveelheid is bereikt, gaat de pomp door met pompen en bouwt druk op. De pomp slaat af zodra de specifieke druk is bereikt. Goh, das nu precies hoe het systeem ook moet werken. De hoeveelheid LHM is dus ENKEL van invloed op het veersysteem als er te weinig lhm is. Dan kan de pomp namelijk niet die druk opbouwen.
Wat Marco zegt klopt, er komt enkel ene reactie als de pomp meer nodig heeft dan er in het vat zit. Dan daalt het niveau, maakt de koperen ring contact en gaat het STOP lampje branden uiteindelijk.
Vergelijk het met het koelreservoir. Wanneer heeft er ooit iemand geroepen dat de koeling anders is als je meer KVS in de radiator gooit dan het max level.... Dat max level is omdat de rest eruit gemikt zal worden en dus zinloos is.
Het vat kan alle LHM in het complete systeem bevatten op een dusdanige manier dat het dan nog steeds ONDER de filters blijft. Meer erin is zinloos maar heeft geen effect op je veercomfort.
Waar het wel effect op heeft is de massa tussen de oren, die kan er wel harder van worden... harder gaan twijfelen aan de vraag, waar zou het dan in zitten....
Michiel, je hebt gedeeltelijk gelijk. Je maakt 1 fout, die velen maken. De pomp slaat niet af, die blijft constant doorpompen. Oude systemen hebben achter de pomp een opbrengstverdeler waarmee de 2 circuits (stuurbekrachtiging en veer-, remsysteem), de 6+2 pompen voeden direct 2 circuits.
Dan nog een stuk theorie over de opbrengst van de pomp. Die opbrengst wordt bepaald door wat de pomp kan aanzuigen. In het voorraadvat zit een zeer fijnmazig filter waar de relatief dikke LHM door moet. De pomp heeft een aanzienlijk aanzuigdebiet en om voldoende olie door het filter te krijgen, moet dit een groot oppervlak hebben. Daarom is dat filter zo'n lange tuit, om voldoende doorlatende oppervlak te hebben.
Dus als het vat vol genoeg is en het filter is schoon, haalt de pomp z'n maximale debiet. En daarmee bouwt hij zijn maximale druk op. En dit is dan ook de maximale druk in het hydraulische systeem, wat zich vertaalt in een 'stugger' veergedrag.
Nu ik toch op dreef ben nog een opmerking over de voorraadbol. Een vervelende eigenschap van een plunjerpomp is dat de opbrengst stootsgewijs is: bij elke plunjerslag wordt olie geleverd. De primaire functie van de voorraadbol is om die klappen te dempen. (Voor elektronici: de voorraadbol heeft een vergelijkbare functie als een condensator achter een brug van Wheatstone).
Eerst meende ik dat ik hem had maar na jouw laatste opmerking ben ik de draad weer helemaal kwijt....... :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:mrgreen:
Al schrijvende ontdekte ik dat het een hele lezing werd, dus stopte ik met schrijven. ;-)
Awel, ik ga door: de pomp levert dus een pulsgewijs debiet. Het gemiddelde debiet is afhankelijk van het toerental van de motor. Naarmate dat toerental toeneemt, vermindert de rol van de voorraadbol als demper.
Elk onderdeel van het hydraulisch systeem functioneert binnen zeer ruime toleranties, anders zou het systeem niet bruikbaar zijn. (Neem dit maar aan, de uitleg kost wel een pagina of 2).
Waar het uiteindelijk om gaat is dat naarmate het vat voller is, de pomp meer kan aanzuigen en dus meer debiet kan leveren. En dat levert een hogere druk in het gehele systeem. Een druk binnen de ontwerpspecs wel te verstaan!
(verzoek aan JP: Heb je er zin in om samen met mij een verhaal in een AE te schrijven over het ontwerp van het hydraulisch systeem?)
Genoeg gehydrauliekt, nu weer terug naar Mike z'n verhaal.
Pagina's