XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

en de remklauwen ook niet :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vandaag nog ff geprobeerd de multiriem van de airco- en waterpomp strakker te spannen.....en gelukt :dans:.
Want vanaf het begin dat ik mijn XM heb, vond ik de multiriem te slap afgesteld staan.

Deze riem is belangrijk omdat de waterpomp ermee wordt aangedreven en aangezien de ZPJ(4) `s nogal heethoofden zijn is een goede koelwater circulatie van belang.

Als eerst de wielboutsleutel bij de veerschotel weggehaald en toen geprobeerd bij het stelboutje te komen :roll:.

Stelboutje (in rechthoekige beugel) onder een hoek naar beneden gericht:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0053.jpg

De spanrol van opzij gezien, vanaf motorblok zijde:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0049.jpg

Spanrol en de uitwendige waterpomp:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0047.jpg

Na een paar keer mijn rateltje laten vallen en eruit moeten vissen :evil:, toch maar besloten om ook de kleine zwarte motorsteun beugel (op eerste foto deels zitbaar) tussen de veerbol en aircopomp eg te halen. Dat zorgde al voor net meer ruimte om het rateltje te kunnen hanteren :D.

Na vele slagen heb ik mijn multiriem eindelijk op spanning kunnen brengen :buig:.

Zo meteen een proefrit maken 8).

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mij is altijd geleerd om gereedschap wat kan vallen goed vast te houden of er een stukkie touw aan te maken. Stukje elastiek kan natuurlijk ook, dan weet je het gelijk als je het laat vallen :grijns:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Misschien is dat nog niet eens zo gek idee :wink:, er is altijd weinig tot geen sleutelruimte en moet je altijd creatief zijn.

Ook net de juiste gereedschap helpt een hoop, met mijn miniratelje kon ik geen kracht zetten en met mijn iets grotere ratel met een kort verlengstuk ging het weer wel :wink:.

Mijn ervaring is dat het zwarte motorsteunbeugeltje eerst weg moet en dan gaat het wel.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Proefrit is geslaagd :D , mijn watertemperatuur zat tussen de 80 en 90gr C en kwam niet boven de 90gr C 8).

Dit laatste was met airco aan met de huidige buitentemperaturen. Met de airco uit zat die op min. 80gr C t/m max. 85gr C op de tempmeter.

Ook bij terugkomst thuis was de watertemperatuur onder de 90gr C en normaliter 90gr C of net over de 90gr C en de hogestand van fans ging later in dan normaal.

Het strakker spannen van mijn multiriem heeft dus wel zin gehad voor het beter aandrijven van de waterpomp :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Mooi dat je weer een stap dichter bij je ultieme dame bent. :clap:
Maar overdrijf je niet een beetje met dit weer? :wink:
Overigens ben ik toch wel verrast dat het strakker spannen scheelt in de watercirculatie. Zoveel hoeft die pomp nu toch ook weer niet te verzetten? En de tegendruk is ook 2x niks. :wtf:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx Wim :wink:,

Michiel vroeg gisteren aan mij of het spannen van de multiriem zo moeilijk was. Daar kon ik nog geen antwoord op geven omdat ik alleen eerder naar gekeken had hoe de constructie zat.

Mijn multiriem moest ook strakker staan, want die stond gewoon te slap afgesteld en ik vermoedde dat het snel oplopen van de watertemperatuur bij file, parkeren e.d. te maken kon hebben met eventuele slip van de mulitriem.

Het blijkt dus dat bij een goed gespannen multiriem die ook de uitwendige waterpomp aandrijft van belang is. Kennelijk was er toch teveel slip tussen de krukaspoulie en de multiriem en kon de waterpomp de benodigde overdruk niet opbouwen.

Het was voor mij ook afwachten of de watertemperatuur echt zo zou schelen na het spannen, maar de flinke proefrit heeft dat toch bewezen :D.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De laatste tijd gaat het schakelen in zijn 3 en 5 niet meer zo makkelijk en wat hakerig.
Het wordt tijd om de schakelstangetjes te vervangen, het zijn de stangetjes nr 2,3,4 op de tekening.

Vandaag mijn bestelde schakelstangetjes binnen gekregen en morgenavond monteren :D .

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/schakelstangetjesZPJ4.jpg)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Cool JP! Zitten die op de bak? Of moet je nogal wat demonteren???

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Die zitten tussen de bak en de pook in.
Scharnierpunten slijten eenmaal, mag ook wel met stangetjes van 17 jaar oud :wink:.

Het is een kwestie van oude stangetjes weghalen en de nieuwe erop zetten.

Zaterdag mag je het gaan uitproberen :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ook al cool Jij sleutelen ikke scheuren :schater:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Daar gaat het wel op lijken :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanavond de schakelstangetjes vervangen :wink:. Mijn XM schakelt weer strak en licht 8) .
Op de heenweg naar de Citroen dealer begon die steeds lastiger te schakelen, alsof die aanvoelt dat ze worden vervangen :shock:.

De oude stangetjes hadden zoals verwacht een behoorlijke speling op de kogelgewrichten. Het was nog even uitzoeken hoe ik de stangetjes het beste kon losmaken en daarna weer monteren. Zoals gebruikelijk is de sleutelruimte bij een V6.24 minimaal.

De 3 schakelstangetjes:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0050.jpg)

De situatie voor het vervangen:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0051.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0052.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0053.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0054.jpg)

Verschil tussen oude en nieuwe stangetje:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0055.jpg)

Overzicht oude stangetjes:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0057-1.jpg)

Dit dikke vet heb ik tussen de grote kogel en opsluitvak gesmeerd:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0060.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0061-1.jpg)

De te smeren grote kogel:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0062-1.jpg)

Opsluitvak:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0063-1.jpg)

Met het rode dikke vet ertussen:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0064-1.jpg)

2 schakelstangetjes zijn aan te drukken via de bovenkant motorruimte:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0066-1.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/PIC_0067.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Iets anders nog, via Matthijs heb ik een H4 veercomputer (HA2) gekocht. Daarmee wilde ik experimenteren of mijn HA 1 veersysteem met de H3 veercomputer (HA1) daarmee gecombineerd kon worden. HA2 heeft meer rekenregels en wellicht dat het fijner rijdt.

Het eerste wat opviel, is dat de contrastekker van de H4 computer 180gr verdraaid staan t.o.v. de H3 computer. Verder komen de aansluitnummers overeen en de stekkers passen.

Na het aansluiten bleef mijn hydractivelampje constant branden met zowel contact af als aan en de boordcomputer gaf dan ook "Suspension Sport" aan.

Uitlezen met de Lexia ging niet, ook al gaf ik een latere organisatienummer op.

I.v.m. de tijd heb ik mijn H3 computer teruggeplaatst en deze kunnen uitlezen en is storingvrij.

Ik wil nog een keer de H4 veercomputer aansluiten en met de harde reset serie1 methode kijken of dat helpt.
Ben wel bang dat 1 vd 2 aansturingen voor de hydractive elektrokleppen geen aansluiting heeft en daarmee een storing laat zien.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Mooi werk JP. Best wel een gepriegel lijkt me, niet? Ben benieuwd hoe ze rijdt tov van een half jaar geleden.

En nou naar bed anders ben je morgen niet scherp genoeg :schater:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het was zeker een gepriegel maar het is gelukt :D.

Zal ervoor zorgen dat ik morgen scherp ben :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Mooi werk JP. Je hebt mij overtuigd dat ik dat beter ook kan doen.
Een paar geïnteresseerde opmerkingen:
Ik zie dat het bij jou bij die stangetjes ook nat is. Is dat geen Appie Ka afkeur?
Volgens mij is een deel van de nattigheid overigens LHM en te danken aan het voorraadvat dat er min of meer boven zit. Als je morst komt er wel wat op die schakelstangetjes. :?
Was het makkelijk (voor zover dat bij jouw motor kan) om die grote kogel uit het opbergvak te halen? Volgens mij heb je niet veel hoeven demonteren.

Ik ga jouw exercitie ook maar 'ns uitvoeren. DAn zal La Soixante ook weer beter schakelen. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx Wim :wink:,

De aangekoekte LHM zweet die je ziet op het subframe is geen APK afkeur. Olie lekkage/zweet op hydrauliek of motor en bak weer wel.

Het klopt dat ik onlangs het reservoir heb losgehad voor het verversen en dan wil er wat druppelen van het loshangende aanzuiggedeelte.

Zodra de schakelstangetjes los zijn gemaakt, kan de kogel uit het opsluitvak scharnieren. Kogel en vak schoonmaken en met dik vet insmeren.
Het schakelen gaat nu super en ook in de achteruit zetten gaat nu in 1x goed :wink:.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Moeten de stangetjes van de dealer komen of kun je ze ook ergens anders vandaan halen?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Geen idee of die schakelstangetjes ook elders besteld kunnen worden. Ik bestel bijna alles bij de Citroën dealer :wink:.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Oké, gaan wij dat ook maar doen. :wink:

gomp
afbeelding van gomp

Die dingen kosten maar weinig hoor Wes ( hoewel dat natuurlijk van persoon tot persoon een andere interpretatie kan zijn). Ik heb ze bij de groen ook vervangen, 3 stuks en iets van 3 tientjes. Schakelt wel een stuk beter kan ik je zeggen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Dat heb ik mogen meemaken weet je nog, schakelde als nieuw. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Gisteren ontdekte ik bij Mike dat mijn luchtfilters al wat vuil waren. Dus tijd voor het eerste schoonmaakbeurtje 8) .

Met het rode busje Air Cleaner Additive de zwarte schuim insparyen, ongeveer 5 min. in laten werken. Dan met heet water in de filters spoelen, zodat het vuil weggespoeld wordt via de buitenlaag. Als het hete water van buitenaf naar binnen wordt gespoeld, dan gaat het vuil zich hechten in de rode schuim van de binnenkant.

De witte letters Pipercross zijn trouwens een goede indicatie hoe schoon/vuil de filters zijn :wink:.

Dan laten drogen zonder hulpmiddelen, zoals een bv föhn. Na het drogen met het zwarte busje Air filter Dirt Retention Additive over de buitenzijde licht insprayen.

Toen ik de busjes voor het eerst zag met de bezorging van de filters vond ik ze al erg klein :roll:. De cleaner is nu alweer bijna op met 2 filters.
De volgende keer het grote schoonmaakpakket bestellen.

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0075.jpg)

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/PIC_0076.jpg)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Al remzadel nieuws?? Of zijn ze net zo zeldzaam als de lange aandrijfas?

pompiedom pompiedom...

edit Mod, Foei Mike foei!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Helaas nog niks gehoord over de remzadels,maar het zou net zo goed plotseling morgen of vrijdag binnen kunnen zijn.

Zodra ik ze heb, laat ik het je meteen weten :wink:.

Fransen en vakantie.....dat is niet zo`n goede combinatie :lol:.

wimb
afbeelding van wimb

Vakantie in Frankrijk dan weer wel. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ja dat weer wel :D.

gomp
afbeelding van gomp

Even over die schakelstangen.

Is er eigenlijk een (technische ) reden voor dat ze bij de 12v kabels hebben gebruikt ipv stangen?
Stangen is toch veel beter/directer dan kabelwerk.

wimb
afbeelding van wimb

Wat ik in ieder geval kan bedenken is dat je met kabels niet de bewegingen, zoals het kantelen van het blok voelt.

Pagina's