XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Die kabels werden ook bij de ML5 bak gebruikt in de V6 Xant. Dus ik denk dat het bak-gerelateerd is. In de Xantia-wereld zweert iedereen bij de kabeloverbrenging overigens: schijnt véél lekkerder te schakelen dan stangetjes. Heb er zelf geen ervaring mee.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs

Kabels zijn altijd strakker dan stangen omdat je op de kabels geen gewrichten hebt, en daarmee ook geen speling op alle gewrichten.

gomp
afbeelding van gomp

Het is persoonlijk denk ik, als ik het vergelijk tussen de 16v met stangen en de v6 met kabels, dan is de 16v wat directer te schakelen, meer gevoel.
De v6 gaat idd erg soepel, maar je hebt wat minder direct contact. Das iig mijn idee.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Schakelstangetjes hebben gewrichten die kunnen slijten, kabels niet. Dat is de voornaamste reden voor het toepassen van kabels.

Bij de C2, C3 en C51&2 heb ik monteurs relatief vaak de schakelkabels zien vervangen omdat die snel versleten waren :roll:. Om die te vervangen is het een lastigere klus dan de schakelstangetjes.

Ik heb mijn multiriem voor de airco-waterpomp en de dynamo met spanrol binnen, vanavond ga ik die vervangen.
Ook alvast de linker remzadel binnengekregen, hopelijk komt de rechter binnenkort ook binnen.

wimb
afbeelding van wimb

Wat is dat toch met deelleveringen? Maarten heeft er ook al last van. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb nooit anders meegemaakt :wink:.

De verpakking van de remzadel ziet er wel oud uit met aangekoekte oud stof eraan en is al eens open geweest, er zat tape eromheen :roll:. Misschien lag die nog in het magazijn van een Citroëndealer, de inhoud zag er wel als nieuw uit en onbeschadigd.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanavond heb ik de multiriemen met de spanrol vervangen. Het is geen moeilijk klusje op een brug, maar je moet even weten hoe je met een klein rateltje bij de stelboutjes (dynamo en airco-waterpomp) moet komen.
Na het wegnemen van een plastic afdekplaatje in de rechter wielkast is de krukaspoulie, dynamo en waterpomp goed te zien.

Op de oude spanrol zat een lichte speling, gelukkig had ik die nieuw besteld. Op de waterpomp zat er gelukkig geen speling.

Alles bij elkaar toch nog 2 uur bezig geweest.

Ook de ontlastbout van de HD regelaar met beleid steviger aangedraaid, omdat die een beetje LHM lekte. Na het goed vastzetten lekte die niet meer en viel gelijk op dat er geen fluitgeluiden bij het stijgen van de rijhoogte meer aanwezig zijn :wink:.
Bij de proefrit viel meteen op het veersysteem steviger aanvoelt, maar wel comfortabel.
Het vreemde veergedrag van "lucht in het systeem" is dus ook opgelost met het beter aandraaien van de ontlastbout :D.

Mijn koelwater bleef strak op 80grC met een buitentemperatuur van 20grC bij dverse snelheden en flinke acceleraties (100 tot 160km/h) :D.
Bij 50km/h kwam de temperatuurmeter tot nog net geen 85grC.
Met parkeren thuis sloeg de lage stand ook iets later in en stationair laten lopen kwam de meter tot net onder de 90grC en sloeg de hoge stand in.

De 90grC heb ik vanavond niet kunnen bereiken wat voorheen wel lukte, ook na het iets strakker spannen van de multiriem.

Al met al een nuttige sleutelavond geweest 8).

wimb
afbeelding van wimb

Jij bent wel blij met je kleine rateltje. ;-)

Ik begrijp alleen niet hoe die fans bij 90 graden Celsius al in de hoge stand gaan. Dat bepaalt die Bitron module toch? Volgens mij is 92 graden lage stand en 97 hoge. :roll:

admin
afbeelding van admin

Wat een vertrouwen in dat wijzertje zeg... Kan zomaar eens 5 graden afwijking in zitten volgens mij, is nou niet echt space-grade spul...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ben zeker happy met de kleine ratelsetjes :wink:.

Bij een ZPJ(4) gaat de lage stand bij ongeveer 82grC al inslaan en de hoge stand bij ongeveer 87grC.
Wellicht toch 10grC lager ingesteld dan bij de 4cilinders :wink:.

Voorheen maakte ik niet mee dat alleen mijn lage stand een tijdje draait bij stationair lopen en was het direct de hoge stand :roll: .
Pas bij afgezette motor en contact aan was de lage stand wel duidelijk aan het werk nadat de hoge stand eindelijk klaar was :roll:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

detlev zegt:

Wat een vertrouwen in dat wijzertje zeg... Kan zomaar eens 5 graden afwijking in zitten volgens mij, is nou niet echt space-grade spul...

Het is niet het vertrouwen, maar het verschil met de situatie voorheen is wel duidelijk :wink:. De nauwkeurigheid blijft hetzelfde in beide situaties.

admin
afbeelding van admin

Ik bedoelde het vertrouwen van Wim, dat jouw wijzertje ook echt precies 82 graden aangeeft als het dat is ;)

Zeker als ze wat ouder worden gat de nauwkeurigheid vor zover ik weet best achteruit, en dan ook nog de overbrenging naar het wijzertje... Ik geloof wel dat mijn motor te heet is als hij in het rood komt maar zolang hij redelijk stabiel blijft onder de 100 (haal ik lang niet, hoogstens 93, alleen knalt mijn airco er dan uit :() maak ik me geen zorgen.

wimb
afbeelding van wimb

Nee hoor, dat bedoel ik niet. Ik noem het niet voor niets het zenuwenmetertje want volgens mij is de voornaamste functie om de argeloze bestuurder de stuipen op het lijf te jagen. :lol:
Maar een verschil tussen 80 en 92 graden is fors. En de Bitron en het zenuwenmetertje hebben op hetzelfde deel van het blok hun sensor zitten.
Volgens mij is de ontwerptemperatuur van het blok ook 90 graden Celsius.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bij Citroën ga ik er nooit vanuit dat die nauwkeurig in elkaar zitten :lol:, dus ook hun metertjes niet :wink:.

Wim, de ZPJ blokken zijn behoorlijk heet als ze rond de 90grC zijn. Als de motorkap dan wordt opengetrokken komt er een wolk hitte vrij :wink:.
Een (nieuwe/in goede staat) ZPJ thermostaat gaat ook bj 78grC open, dus dan klopt een bedrijfstemperatuur rond de 80grC wel.

Bij de 4cilinder modellen klopt de 90grC bedrijfstemperatuur, die voelen dan ook "normaal" warm aan.

wimb
afbeelding van wimb

Ja, ik refereer inderdaad steeds aan de viercilinder blokken. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

okidokie :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

mooie temperatuur toch, voorzover kloppend.
Mijn dame die komt ook meestal niet op 90 graden maar blijft er net iets onder, ook bij lange ritten. Olie daarentegen staat tegenwoordig wel op 100 bij lange ritten.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Idd voor zover de aanduiding echt klopt, is mijn bedrijfstemperatuur wel gedaald :wink: .
Dat scheelt toch weer wat van de levensduur van de motor en is er meer reserve ontstaan voor hoge vermogens 8).

De motorolie temperatuur mag wel varieren, koelwatertemperatuur hou je het liefst constant :wink:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

heb jij ook bemerkt dat de olie warmer wordt sinds je 0w40 gebruikt? en dat de olie ook eerder op temperatuur is???

gomp
afbeelding van gomp

Wat die water temp meters betreft. Juist omdat de meeste mensen wat nerveus worden van temp meterjes te oplopen zijn die nieuw moderne dingen daar wat op bedacht.

Ik ben er inmiddels achter dat Mercerdes en VW enige marge in die meter hebben zitten( en er zullen wel meer merken zijn die dat doen). Dat ding loopt op naar de bedrijfstemp en blijft dan keurig daarop staan om er eigenlijk niet meer vanaf te komen.

De koelsystemen zullen in de loop der tijd best verbeterd zijn, maar de watertemp zal ook in een nieuwe, moderne auto niet constant zijn. enige variatie is er gewoon. Die meter houd daar gewoon rekening mee bij het tonen van die temp.

In de xm zit gewoon een meter die aangeeft wat hij constateert, en dat kan dan na verloop van tijd wat verschillen met de realiteit.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

stooftaker zegt:

heb jij ook bemerkt dat de olie warmer wordt sinds je 0w40 gebruikt? en dat de olie ook eerder op temperatuur is???

Mijn 0W40 motorolie komt sneller op temperatuur dan met 5W40. Mijn motorolie wordt alleen warmer (max ongv 100grC) als ik mijn motor flink belast met snel accelereren/doortrekken. Daarna bij een constante snelheid zakt die altijd terug tussen de 80 en 90grC.

@Gomp, vergeet niet dat er tegenwoordig ook veel meer dubbelwerkende thermostaten en electronisch geregelde waterpompen worden toegepast :wink:. O.a. de 1.6VTI en THP motoren hebben dit.
De watertemperatuur wordt tegenwoordig veel beter en meer constant afgeregeld.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Ford pakt dat veel makkelijker aan... In onze bedrijfstransit is er een wit stuk, een stuk: "normal" en helemaal bovenin een stuk rood...

Dan is het leven toch veel simpeler :lol:

@JP: mooi man! Ding wordt steeds beter 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx Marco :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Niet alleen Frot doet dat, ook de Jappen. En de meter staat strak in het midden. ;-)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Yep had mijn Niksan primera 2.0i :oops: ook, strak in het midden of het nou koud of warm/heet was buiten.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb een kogeltje en een o-ringetje voor de ontlastbout van de HD-regelaar besteld, omdat die bij mij wat lekte.

Krijg net een mailtje dat ik een doos met 50 kogeltjes :shock: krijg, omdat Citroën die per 50 stuks verkoopt :lol:.

Mochten jullie ook nog een nieuw kogeltje willen in de HD-regelaar, dan hoor ik het wel :wink:.

Het gaat om kogel 13:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/voorraadbolHA1ZPJ4serie1.jpg)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ow daar wil ik er best een paar van hebben a.u.b.
Laat maar ff weten als je ze binnen hebt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vrijdag haal ik ze op.

Ze zijn 20 cent per stuk.
Ik denk dat het het handigst is als ik ze meeneem naar een meeting of naar een clublid die weer andere leden thuis ontvangt of naar leden gaat.

Het opsturen van die kleine kogeltjes lijkt mij onnodig :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Hoe groot zijn die kogeltjes eigenlijk? En kun je die niet bij de rijwielhersteller scoren? Je weet wel, zo'n ambachtelijke die nog met losse onderdelen werkt. Dan hoef je er geen 50 te kopen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ze zijn de voorraden aan het op maken. Ik hoorde bij Dereumaux in Waalre dat als ze nu een peilstok zouden bestellen waarschijnlijk ook de hele buis erbij krijgen...

Nou zitten we hier bij de XM club in iedergeval gebeiteld met kogeltje 13!

Pagina's