Ik weet niet wat voor soort rammel je nog hebt, maar als je aan de uitlaat denkt, kun je ook eens naar de hoogteregelstang kijken die bij mijn nieuwe aanwinst tegen de onderkant van de bodem trilde bij de proefrit, en die er bijna de oorzaak van is geweest dat ik van een koop afzag.
Hoogteregelstang was al 2 x onderwerp geweest van mijn kritisch speurende blik, maar zo simpel was het helaas niet :wink: Maar wel bedankt voor je tip.
basisBIX zegt:
Als ik de ATF ververs meet ik altijd precies op hoeveel er uit de bak kwam.
Die hoeveelheid gooi ik precies weer terug in de bak, en pas dan ga ik eens peilen.
Gaat een stuk sneller.
Zo heb ik het de laatste keer ook gedaan. Deze keer hielp mijn vader me met het een en ander (hij vind dat gepruts aan zo'n auto prachtig) en die liet helaas een onbekende hoeveelheid olie uit de aftapbak kieperen toen hij deze uit de put tilde.
Exact peilen kost wat meer moeite, maar kan ook geen kwaad: stel dat je slechte keerringen hebt, waardoor je al aardig wat olie verloren bent in het verleden. Dan gaat er nu weer te weinig in. Nog erger: stel je voor dat de vorige bezitter er ooit teveel in heeft gemikt! Dan prop je er nu weer teveel in, en daar houden de bakjes niet van. :wink: Maar je schreef al dat je zo slim bent om achteraf nog ff na te peilen.
Ik vond het dus niet zo'n probleem om eens exact te peilen hoeveel er nou in moest. Ik had de tijd, en vond het een fijne gedachte om te weten dat er zeker weten de goede hoeveelheid in zat.
basisBIX zegt:
BTW: toen ik proefreed in jouw auto hoorde ik af en toe en rammel terwijl ik op de achterbank zat.
Eenmaal achter het stuur was bezig met andere dingen.
Dus de uitlaat zou goed kunnen.
WTF? Heb jij proefgereden in deze auto? Was jij degene die grote moeite had met de barst in het raam (en naar de mening van de verkoper iets teveel wilde afdingen :twisted: Goed bezig!) Dan ben jij de donderdag voordat ik haar kocht bij die vent langsgeweest, IIRC. Grappig!
Overigens heb ik bij mijn proefrit nog niet die rammel gehoord. Ook de weken erna niet, de rammel kwam naar mijn idee pas opzetten na de LHM-lekkage die ik zelf veroorzaakte. (zie eerder in deze thread)
Daarom wilde ik ook alle motorsteunen vervangen, want LHM+rubber=bad company. :P
Omdat de rammel pas echt begon na die lekkage, én omdat ik de uitlaat pas wilde gaan uitrichten nadat ik echt ALLE motorsteunen vervangen had (for obvious reasons), hab ik vanavond de laatste steun vervangen die nog niet gedaan was: de baksteun. Had ik al een tijdje liggen maar had tot nu toe geen prioriteit voor mij, als klusje.
Ik ging er niet vanuit dat na vervanging de rammel weg zou zijn, maar ik wilde wel dat het hele aandrijfaggregaat in exact de positie hing die het de komende tjd zou gaan innemen, voordat ik met de uitlaat bezig ging. Dat leek me wel de goeie volgorde iig.
Dus klooi ik in een uurtje of anderhalf op m'n gemakkie die steun erin (weer bij mijn ouders, want zij hebben een smeerput en bovendien ligt daar mijn goede gereedschap tegenwoordig), rijd vervolgens naar huis, en wie schetst mijn verbazing: rammel is weg!
Ik kon het niet geloven (je kent dat wel, als je al diverse dingen geprobeerd hebt en opeens is het met een onverwacht simpele oplossing verholpen)
Onderweg hier en daar de dame nog eens flink de sporen gegeven, maar ook daarmee kon ik geen rammel meer uitlokken. Jahoe!
Misschien komt het nog lichtjes terug, als het rubber zich wat gezet heeft. Maar dan weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken. Je merkt al, in kan nog steeds niet geloven dat ik er zo makkelijk vanaf kom :wink:
So far so good in ieder geval.
Next klusje! (zoemergeluid) Donderdag nieuwe voorruit erin. Eindelijk eens een klusje waar ik zelf niets voor hoef te doen. (behalve gireren dan :? )
WTF? Heb jij proefgereden in deze auto? Was jij degene die grote moeite had met de barst in het raam (en naar de mening van de verkoper iets teveel wilde afdingen :twisted: Goed bezig!) Dan ben jij de donderdag voordat ik haar kocht bij die vent langsgeweest, IIRC. Grappig!
Jep, dat was ik. :wink:
De vorige eigenaar woont hier hemelsbreed zo'n 3 kilometer vandaan.
Vandaar dat we zijn wezen kijken.
Wij hebben toen idd. donderdagavond een proefrit gemaakt. (in de vrieskou)
En de zaterdag daarna heb ik mijn huidige XM gekocht. :wink:
En dezelfde zaterdag werd deze dame overgeschreven op mijn naam :mrgreen:
Een goede zaterdag voor de Nederlandse XM-society dus!
Mark zegt:
Of hangt het blok nu anders/beter dat er daardoor iets ontzien word?
De kant van de bak hangt nu zoals mijnheer Citroën het ooit ontworpen heeft. En dus ook zoals hij waarschijnlijk ongeveer hing voordat ik die steun verprutste met LHM. Tenminste, dat is nog steeds mijn vermoeden, want daarna begon het steeds meer te rammelen. En ik vond ook LHM in de 'kom' waar de baksteun in gemonteerd zit. Ondanks de afdekhoes die eroverheen zit.
Mooie bijkomstigheid is dat, nu het hele aandrijfboeltje weer strak in de rubbers hangt, het katapulteffect bij het intrappen van het gas groter is. Oftewel: het voelt allemaal veel directer, ook bij normaal en lekker rustig rijden. Hoewel ik me besef dat het inveren van de oude, slappere motorsteunen hooguit een halve seconde geduurd kan hebben (en waarschijnlijk zelfs niet eens zo lang) maakt het voor je gevoel en rij-ervaring erg veel uit. Maar daar zal ook wel een boel subjectiviteit en cognitieve dissonantie bij zitten :mrgreen:
Ik kan het iedereen aanraden die nog wel 100-150 euro aan zijn auto wil uitgeven en die haar graag wat frisser wil laten aanvoelen. Eigenlijk is alleen de onderste steun een wat lastiger klusje, de rest is stukje taart. :lol:
Dat wil zeggen: bij een 2-liter dan. Veezessen spreek ik me momenteel ff niet over uit wegens gebrek aan ervaring.
Zo, ik heb ff de topic-titel veranderd aangezien de dame er nu al een tijdje 'eindelijk' is. :D And she's here to stay!
Sinds afgelopen donderdag zit er een prachtige nieuwe Pilkington-vooruit in mijn groene gevaarte. Heerlijk, geen barsten meer, geen krassen meer, eenvoudigweg klarsicht tot aan de horizon.
En meteen is de dame ook weer van een aftandse look verlost. Zo'n barst geeft je auto toch in hoge mate een shabby look. Nu is het een fraaie dame met wat charmante verouderingsverschijnseltjes. :wink:
En dan de bak: sinds de laatste bakoliewissel (toen ik de aandrijfas verving vorig weekeinde) schakelt ze helemáál als boter. Als ik de muziek op stevig volume heb, merk/zie je het overschakelen alleen aan het naar beneden vallen van de naald van de toerenteller. 8) En zo hoort dat! Heerlijk.
Nu ga ik me concentreren op het opsnorren van een goede HD-pomp: ik heb nu lang genoeg naar dat diesel-geluid geluisterd. Het is nu tijd om de puntjes op de i te zetten.
Ook wil ik even gaan kijken naar de onsteking. Ik denk dat ze stationair mooier kan lopen. Beetje gas erop en ze loopt direct mooi rond, maar stationair voel ik ook nog teveel trillingen. Ik verdenk de verdeler, misschien gaat die al erg lang mee. Ook wil ze bij een koude start en het inschakelen van de "D" nog weleens inzakken in toeren. De MM comp grijpt dan in, ze lijkt af te gaan slaan maar doet dat nooit, en na 1-2 seconden hakkelig lopen tuft ze tevreden weg. Dit is altijd éénmalig na het starten en gebeurt daarna niet meer. Lijkt mijzelf een ontstekings-issue. Binnenkort maar eens kritisch onder de loep nemen.
Als ik toch met mooi-rond-laten-lopen bezig ben, dan kan ik meteen wel eens wat frissere of ultrasoon gereinigde verstuivers monteren. Lijkt me geen overbodige luxe op een dame met bijna 265.000 km ervaring, die best een stevig verbruik heeft. Ik heb er al weleens een flaconnetje injectorreiniger in gemikt, maar da's toch niet helemaal the real thing natuurlijk. Een type 2 heeft geen stappenmotor meer toch? Ze start ook zowel warm als koud prima, dus ik verwacht daar eigenlijk weinig problemen.
Vrijdag was ik met een sleutelmaatje van me op stap. Hij heeft een stuk in de dame gereden vlak nadat ik haar kocht. Helemaal onder de indruk wilde hij daarna ook een XM, maar weinig vrije (sleutel) tijd heeft hem toch uiteindelijk voor iets anders doen kiezen als dagelijks vervoer. Can't blame him.
Nu kon hij haar ervaren, na 3 maanden onder mijn sleutelende handjes geweest te zijn. Hij gaf me complimenten voor hoe ik de auto in korte tijd had weten op te kalefateren van een goedkoop zesdehandsje met dito looks en rijgedrag, naar een fraaie dame op leeftijd met mooi interieur en onberispelijke wegligging zonder vervelende geluiden uit het vooronder. Ik glom: eindelijk nóg iemand die het opviel :lol: Mijn vader heeft de dame vorige week ook nog even uitgelaten, en kon niet nalaten om ongevraagd op te merken dat het toch echt een heerlijke auto was. Altijd leuk, zulke feedback. En toen rammelde ze nog, zelfs!
Zoals u allen hoort, mes amis, weinig problemen maar we blijven lekker bezig met dit groene geval.
Mooi dat het redelijk opschiet met de verbeteringen :wink:
Een TCT heeft een DIS ontsteking, dus zonder conventionele verdelerkap. De verdelerblok zou misschien het probleem kunnen geven, maar ook de bougiekabels en de bougies natuurljk.
Een turbomotor is altijd extra gevoelig met de ontsteking. Door de hoge compressie wordt de vonkgeleiding van de bougies moeilijker. Bij een mankementje aan de ontsteking komt dit probeem duidelijker naar voren dan bij een atmosferische motor.
Trouwens iedere TCT motor heeft een stationair regelklep.
Ook wil ze bij een koude start en het inschakelen van de "D" nog weleens inzakken in toeren. De MM comp grijpt dan in, ze lijkt af te gaan slaan maar doet dat nooit, en na 1-2 seconden hakkelig lopen tuft ze tevreden weg. Dit is altijd éénmalig na het starten en gebeurt daarna niet meer. Lijkt mijzelf een ontstekings-issue. Binnenkort maar eens kritisch onder de loep nemen.
Ik heb precies hetzelfde, alleen dan altijd met achteruit rijden. (omdat ik 's ochtend's en aan het einde van de werkdag eerst altijd even achteruit moet)
Maar als ik hem wat langer stationair laat lopen na het starten (zeg 30 seconden) heb ik het niet.
Wil ik wegrijden na bijvoorbeeld 10 seconden, dan doet die het wel, ik geef dan altijd een extra dotje gas, waaronder ik soms nog wel eens wat lomp het parkeervak uitschiet. :lol:
Mooi dat het redelijk opschiet met de verbeteringen :wink:
Een TCT heeft een DIS ontsteking, dus zonder conventionele verdelerkap. De verdelerblok zou misschien het probleem kunnen geven, maar ook de bougiekabels en de bougies natuurljk.
Een turbomotor is altijd extra gevoelig met de ontsteking. Door de hoge compressie wordt de vonkgeleiding van de bougies moeilijker. Bij een mankementje aan de ontsteking komt dit probeem duidelijker naar voren dan bij een atmosferische motor.
Trouwens iedere TCT motor heeft een stationair regelklep.
Hmmm, ik zou toch zweren dat ik een conventionele verdeler aan de linkerkant van m'n koppie zag hangen. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, ik zal het geheel eens aan mijn speurende blik onderwerpen. Bougies leken me vrij nieuw, maar ik heb ze er nog niet uitgedraaid. Kabels zit bij de verdeler wel wat smeer aan, die moet ik even schoonmaken en met siliconenvet insmeren.
Noem jij een stappenmotor een regelklep? Of bedoel je dat het bij mijn gebakje niet met stappenmotor werkt? Want dat had ik altijd begrepen.
@BasisBIX: misschien is dat haperen dus gewoon een onhebbelijkheidje van een RGX blok, bedoel je te zeggen? Volgens mij deed mijn dame dit in het begin niet, namelijk. In dat geval is het dus een bekend euvel, heheh. :wink: Feit is dat ik meestal wel binnen 30 seconden inschakel, want de dame is vaak al op hoogte voordat de oliepeilmeter uit is. En eenmaal op niveau, mag ik gaan vind ik :D
Zo, back from holiday zoals ze dat in Frankrijk zeggen, wil ik ook nog even een duit in het rammelzakje doen:
Heb je al 'ns gekeken hoe de achterste demper is opgehangen? Als ik daar bij mij niet genoeg op let, gaat 'ie schuin hangen en rammelt tegen de veerbol. :?
Zo, back from holiday zoals ze dat in Frankrijk zeggen, wil ik ook nog even een duit in het rammelzakje doen:
Heb je al 'ns gekeken hoe de achterste demper is opgehangen? Als ik daar bij mij niet genoeg op let, gaat 'ie schuin hangen en rammelt tegen de veerbol. :?
Je loopt achter lieverd; de rammel is al een week geheel en al OPGELOST! :P :P :P
En oh wat ben ik daar blij mee. Daar ga ik dus verder ook niet meer naar kijken, of er moet zich toch nog een minieme rammel herontwikkelen :mrgreen:
@Matthijs: Je kan aan de buitenkant wel zien of bougies er verdacht nieuw uitzien hoor :D Maar je hebt gelijk: ze moeten eruit. Al was het alleen om aan de kleur en staat van de bougies te zien hoe iedere cilinder loopt. Ook in relatie tot kleppen-afstelling; zie ook hieronder.
Wat je 'originele merk' betreft: ik ben best wel fan van NGK V-line bougies, bij dergelijke oudere auto's. Geeft net ff die betere vonk IMHO.
En iridium shit is me gewoon te duur af, zoveel merk je er volgens mij ook weer niet van.
Stappenmotor gaan we dus ff opzoeken en eruit trekken, waarna hij de gebruikelijke behandeling krijgt. En daarna de dame een half uur stationair laten stuiptrekken totdat de MMC de juiste instellingen weer te pakken heeft.
Toen ik naar huis reed bedacht ik me ook nog: hoe lang zou het geleden zijn dat de kleppen van deze dame gesteld werden? Als die afstelling wat uit de pas gaat lopen, valt er daar een wereld te winnen. Klopt ook wel een beetje met de symptomen. Alleen, hoe kom ik aan stelplaatjes? Hm. Misschien de dame maar eens toevertrouwen aan de kundige handen van Chris Melgert, alhier in het Arnhemse. Kan ik ook eens achterover leunen :wink:
Oh, en vandaag heb ik op het werk vervangende mini-mini-micro lampjes weten te vinden voor in de raamschakelaars met one-touch! Heb er meteen 10 besteld. Levertijd was wel wekenlang, maar ach, nu doet de verlichting van de schakelaar het ook niet.
Bedankt voor het meedenken en jullie tips allemaal!
Gisteren heb ik voor de gein 2 knoppcel-batterijtjes meegenomen van mijn werk. Vandaag heb ik ze in de originele sleutel gedaan, en wat denk je? Alles werkt nog gewoon :D
Ik kijk nog ff aan hoe goed het originele CV zich houdt, en als dat goed gaat dan gooi ik de AM keyfob van mijn sleutelbos.
OK, de originele moet je door het raam richten en werkt pas op 1,5 meter afstand van de auto. Maar de radiografische AM bediening werkt ook pas vanaf een afstand van ongeveer 2,5 meter, dus zoveel winst zit daar niet in :wink: En ik vind het altijd leuk om dingen origineel werkend te hebben.
En toen ik toch eenmaal in de auto zat, heb ik meteen ff zitten prutsen met de raamschakelaars in de bestuurdersportier.
Laatste keer dat ik hiermee bezig was, is het raampje waar je de schakelaars in klikt schuin gaan zitten. Ik vond de stand van de schakelaars wel mooi op die manier, maar in de praktijk bleek toch dat de schakelaars vaak bleven hangen.
Dus nu de hele boel maar even correct gemonteerd, en meteen even gezorgd dat de one-touch bediening ook werkt voor het raam omhoog. Die werkte namelijk tot nu toe alleen voor naar beneden.
En dan heb ik vandaag ook nog een AA-kwaliteit gloednieuwe V-snaar weten te ritselen om de nieuwe HD-pomp straks te gaan aandrijven. Dan is dat hele HD-pomp gedeelte ook weer helemaall fris.
Kostte me heel weinig: ik liep ff rond bij een klant van ons die ook in V-snaren bleek te grossieren. Hij had echt alle typen en groottes liggen!
Dus ik vraag: heb je toevallig ook een 9,5 x 1020? Hij zet 3 stappen, trekt een riem van het schap en zegt: hier, neem maar mee. En bedankt he! Voortaan weet ik waar ik mijn riemen haal. Hij had ook radiatorslangen in allerlei diameters en pakkingpapier in allerlei afmetingen (tot asociaal dik!) op voorraad. En toen bleek hij ook nog Gedore dealer te zijn... Ineens hield ik van die man :wink:
Het zijn kleine vorderingen maar we komen wel steeds verder. Binnenkort weer even een lading onderdelen (waaronder een goede HD-pomp) ophalen en we hebben weer wat te knutselen.
Als iwmand iets aparts nodig mocht hebben, PB me dan gewoon even. Dan laat ik wel weten of hij het heeft en wat het kost.
Hij verdient zijn brood voornamelijk met rubber matten en banden etc. Dus als DS-liefhebbers nog rubber mat zoeken om het motorgeluid wat te dempen... Ohnee, Mike en ik zijn de enigen met een Grande Vieille hier he?
Gisteravond naar Matthijs geweest om onderdeeltjes te scoren en heb daar een enorm gezellige avond gehad.
Wat hebben we zoal gescoord?
Een goede HD-pomp die niet kloink-klonk doet natuurlijk (daar was het allemaalom begonnen), verder heb ik de mistlampen uit zijn verkooptopic meegesnoept incl. schakelaartje. Ik bedenk me net wel dat ik het benodige bijbehorende relais vergeten ben erbij te zoeken :roll: . Dom van me, maar ze zijn gelukkig niet zeldzaam ofzo.
Verder nog een electrisch verstelbare middenarmsteun meegenomen, die Matthijs netjes en zonder extra kosten completeerde met een complete bijpassende middenconsole en knopjes. Die hij ter plekke uit zijn huidige sloper trok :D
En toen we het over houtwerk hadden deed hij er ook nog alle hout-afdekplaatjes van boven tot onder erbij (rondom pook en codepaneel etc) zodat ik niet met 3 verschillende tinten hout hoef te pronken 8) . Of hoef te gaan schuren en lakken.
Vervolgens hebben we ook nog het dashboardkastje uit de sloper gehaald (want die had een houtstrookje en mijn binnenkastje is niet zo netjes meer). Dat houtstrookje moet wel bijgewerkt worden, maar dan heb ik alvast een leuke liggen. Met het juiste soort -echt- hout erop :wink:
Als bonus kreeg ik er een dashboardkastjesverlichting (3 x woordwaarde!) er bij van het zeldzame type - d.w.z. eentje waar het RVS klemmetje nog netjes op zit :lol:
Daarna hebben we samen ook nog wat dozen met onderdelen doorgespit totdat er een complete stuurbediening was. En die heb ik ook meegenomen. Het zal een heel project worden om dat werkend te krijgen op mijn JVC HU'tje, maar dat zien we dan wel weer. Leuk iets voor de komende wintermaanden?
En nadat ik nog wat geklaagd had over de wat rommelige stationairloop van mijn dame, heeft Matthijs ook nog ff zijn Lexia in mijn groene gevaarte geprikt. Daar kwam uit dat de Lambda-sensor niet zo heel fris meer was, en dat de MMC en VC foutloos waren. ABS computer had de gebruikelijke storinkjes: wielsensor LA, relais en nog iets onbeduidends.
Zoals Meat Loaf ooit zong: two outta three ain't bad!
Matthijs, hartstikke bedankt voor de gezellige avond, en dat je al mijn onderdelen helemaal compleet afleverde en meedacht.
En vooral bedankt voor de Lexia-sessie, dat scheelt me veel zoeken.
Ik kan voorlopig weer even een paar sleutelavondjes vullen!
Ah leuk dat jij het ook zo leuk vond 8) Tis altijd leuk om te zien wat voor persoon er achter de nickname / avatar zit. Kom gerust nog een keer langs, maken we dr weer een leuke avond van :)
Zal ik zeker doen! Het is inderdaad altijd leuk om te zien wat voor persoon er nou precies achter een avatar zit. We hebben nog een afspraak voor wat bolletjes, en ik zal je zo nog even PBen voor wat kleine dingetjes van je sloper. Ze zijn te belachelijk voor woorden, maar een ben een detailzeikerd, zelfs als het kleine zaken onder de motorkap betreft.
Vanavond heb ik de HD-pomp ingebouwd, aangezien dat de meest urgente en constructieve reparatie was, op het moment.
Dat viel nog best wel tegen zeg! Ik dacht dat je zo'n ding uit zijn bevestiging kon halen als je hem losmaakte, maar we hebben het hier natuurlijk wél ff over een Citroën he... :roll:
Als je de HDpomp van een TCT eruit wil hebben moet dus ook de computerbak eruit. Hmpf. Nou ja, het is niet anders, dus dat hebben we maar gedaan en dat viel nog best wel mee.
Toen ik het kreng er eindelijk in had en ook nog een fris V-snaartje gemonteerd had, kwam het moment van de Grote Test aan het Eind van het Karwei. <roffel>
In het begin leek het even of deze pomp hetzelfde irritante ratelgeluid maakte als mijn oude pomp , maar na een paar keer de ontlastschroef losdraaien en vervolgens enkele malen gymnastieken werd het steeds rustiger vanuit het vooronder :D
Het geheel was i.i.g. meteen lekvrij, en da's al heel wat vind ik.
Met de oude pomp kreeg ik nog meestal de melding 'attention pression hydraulique' kort nadat ik vanuit de laagste stand overschakelde naar de hoogste stand. En dat doet ze met deze pomp in ieder gaval niet, dus het debiet is blijkbaar wel beter.
Morgen ga ik een testrit maken en dan gaan we zien hoe het geheel in de praktijk uitwerkt.
Voorlopig heb ik weer een belangrijk minpuntje in orde, lijkt het. Op naar het volgende!
Welnee, volgens mij heeft hij zich voorgenomen net zolang te rijden tot er een probleem opduikt met de pomp. Die zien we voorlopig niet meer terug. :mrgreen:
Testrit verliep perfect. En het klinkt weer een stukje gezonder onder de kap. Weer een minpuntje weggepoetst.
Et maintenant, mes amis... ben ik me aan het voorbereiden op de inbouw van de electrische middenarmsteun.
Echter, met alle electrische schema's die ik heb van de XM, staat nergens het schema van de electrische middenarmsteun op. Nou is het geen probleem voor mij om ff uit te meten hoe het schakelaartje exact schakelt, daar 2 relaitjes tussen te douwen waar ik vervolgens de motor weer op aansluit, maar ik wil het altijd graag zoveel mogelijk monteren zoals het origineel hoort te zitten.
Kan iemand hier mij er meer over vertellen? Liefst met schema? Pretty please? :wink:
En dan gaan we binnenkort ook ff op zoek naar een nieuwe lambdasonde. Dan is de hele aansturing van het blok weer in orde.
De middenarmsteun is peanuts. Ik neem tenminste aan dat je 't setje compleet hebt met de schakelaar.
Op de schakelaar de 12V aansluiten (geel is plus, die andere dus min). Ik heb die van de buurschakelaar voor de bediening van de achterruit gepikt. De 2 dunne draadjes die in de hoeken zitten, zijn voor de schakelaarverlichting. Die kun je dus ook van de buurschakelaar pakken.
En dat is het. Niks geen relais. C'est ça. :D
Wim, bedankt voor de uitleg qua bediening. Maarreh, tot ik een 'echte' schakelaar voor de middenconsole bezit zal ik het even moeten stellen met een raamschakelaar. Dus ik kan helaas je zeer eenvoudige handleiding niet gebruiken voorlopig :wink:
Ach ik vogel het wel uit. De motor wordt gewoon pool-omgekeerd toch, voor heen en weer verstellen?
De middenarmsteun is peanuts. Ik neem tenminste aan dat je 't setje compleet hebt met de schakelaar.
Op de schakelaar de 12V aansluiten (geel is plus, die andere dus min). Ik heb die van de buurschakelaar voor de bediening van de achterruit gepikt. De 2 dunne draadjes die in de hoeken zitten, zijn voor de schakelaarverlichting. Die kun je dus ook van de buurschakelaar pakken.
En dat is het. Niks geen relais. C'est ça. :D
Ah, bedankt Wim, morgen ga ik dit ook doen namelijk! Sorry CDPF, voor het inbreken in je topic!
Maar leuk om te lezen dat je ook goed geholpen bent door Matthijs.
Hoogteregelstang was al 2 x onderwerp geweest van mijn kritisch speurende blik, maar zo simpel was het helaas niet :wink: Maar wel bedankt voor je tip.
Zo heb ik het de laatste keer ook gedaan. Deze keer hielp mijn vader me met het een en ander (hij vind dat gepruts aan zo'n auto prachtig) en die liet helaas een onbekende hoeveelheid olie uit de aftapbak kieperen toen hij deze uit de put tilde.
Exact peilen kost wat meer moeite, maar kan ook geen kwaad: stel dat je slechte keerringen hebt, waardoor je al aardig wat olie verloren bent in het verleden. Dan gaat er nu weer te weinig in. Nog erger: stel je voor dat de vorige bezitter er ooit teveel in heeft gemikt! Dan prop je er nu weer teveel in, en daar houden de bakjes niet van. :wink: Maar je schreef al dat je zo slim bent om achteraf nog ff na te peilen.
Ik vond het dus niet zo'n probleem om eens exact te peilen hoeveel er nou in moest. Ik had de tijd, en vond het een fijne gedachte om te weten dat er zeker weten de goede hoeveelheid in zat.
WTF? Heb jij proefgereden in deze auto? Was jij degene die grote moeite had met de barst in het raam (en naar de mening van de verkoper iets teveel wilde afdingen :twisted: Goed bezig!) Dan ben jij de donderdag voordat ik haar kocht bij die vent langsgeweest, IIRC. Grappig!
Overigens heb ik bij mijn proefrit nog niet die rammel gehoord. Ook de weken erna niet, de rammel kwam naar mijn idee pas opzetten na de LHM-lekkage die ik zelf veroorzaakte. (zie eerder in deze thread)
Daarom wilde ik ook alle motorsteunen vervangen, want LHM+rubber=bad company. :P
Omdat de rammel pas echt begon na die lekkage, én omdat ik de uitlaat pas wilde gaan uitrichten nadat ik echt ALLE motorsteunen vervangen had (for obvious reasons), hab ik vanavond de laatste steun vervangen die nog niet gedaan was: de baksteun. Had ik al een tijdje liggen maar had tot nu toe geen prioriteit voor mij, als klusje.
Ik ging er niet vanuit dat na vervanging de rammel weg zou zijn, maar ik wilde wel dat het hele aandrijfaggregaat in exact de positie hing die het de komende tjd zou gaan innemen, voordat ik met de uitlaat bezig ging. Dat leek me wel de goeie volgorde iig.
Dus klooi ik in een uurtje of anderhalf op m'n gemakkie die steun erin (weer bij mijn ouders, want zij hebben een smeerput en bovendien ligt daar mijn goede gereedschap tegenwoordig), rijd vervolgens naar huis, en wie schetst mijn verbazing: rammel is weg!
Ik kon het niet geloven (je kent dat wel, als je al diverse dingen geprobeerd hebt en opeens is het met een onverwacht simpele oplossing verholpen)
Onderweg hier en daar de dame nog eens flink de sporen gegeven, maar ook daarmee kon ik geen rammel meer uitlokken. Jahoe!
Misschien komt het nog lichtjes terug, als het rubber zich wat gezet heeft. Maar dan weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken. Je merkt al, in kan nog steeds niet geloven dat ik er zo makkelijk vanaf kom :wink:
So far so good in ieder geval.
Next klusje! (zoemergeluid) Donderdag nieuwe voorruit erin. Eindelijk eens een klusje waar ik zelf niets voor hoef te doen. (behalve gireren dan :? )
Of het zit tussen de oren of het is inderdaad soms te stom voor woorden.
Wie had dat nou gedacht dat die motorsteun die rammel veroorzaakt?
Of hangt het blok nu anders/beter dat er daardoor iets ontzien word?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Jep, dat was ik. :wink:
De vorige eigenaar woont hier hemelsbreed zo'n 3 kilometer vandaan.
Vandaar dat we zijn wezen kijken.
Wij hebben toen idd. donderdagavond een proefrit gemaakt. (in de vrieskou)
En de zaterdag daarna heb ik mijn huidige XM gekocht. :wink:
En dezelfde zaterdag werd deze dame overgeschreven op mijn naam :mrgreen:
Een goede zaterdag voor de Nederlandse XM-society dus!
De kant van de bak hangt nu zoals mijnheer Citroën het ooit ontworpen heeft. En dus ook zoals hij waarschijnlijk ongeveer hing voordat ik die steun verprutste met LHM. Tenminste, dat is nog steeds mijn vermoeden, want daarna begon het steeds meer te rammelen. En ik vond ook LHM in de 'kom' waar de baksteun in gemonteerd zit. Ondanks de afdekhoes die eroverheen zit.
Mooie bijkomstigheid is dat, nu het hele aandrijfboeltje weer strak in de rubbers hangt, het katapulteffect bij het intrappen van het gas groter is. Oftewel: het voelt allemaal veel directer, ook bij normaal en lekker rustig rijden. Hoewel ik me besef dat het inveren van de oude, slappere motorsteunen hooguit een halve seconde geduurd kan hebben (en waarschijnlijk zelfs niet eens zo lang) maakt het voor je gevoel en rij-ervaring erg veel uit. Maar daar zal ook wel een boel subjectiviteit en cognitieve dissonantie bij zitten :mrgreen:
Ik kan het iedereen aanraden die nog wel 100-150 euro aan zijn auto wil uitgeven en die haar graag wat frisser wil laten aanvoelen. Eigenlijk is alleen de onderste steun een wat lastiger klusje, de rest is stukje taart. :lol:
Dat wil zeggen: bij een 2-liter dan. Veezessen spreek ik me momenteel ff niet over uit wegens gebrek aan ervaring.
Zo, ik heb ff de topic-titel veranderd aangezien de dame er nu al een tijdje 'eindelijk' is. :D And she's here to stay!
Sinds afgelopen donderdag zit er een prachtige nieuwe Pilkington-vooruit in mijn groene gevaarte. Heerlijk, geen barsten meer, geen krassen meer, eenvoudigweg klarsicht tot aan de horizon.
En meteen is de dame ook weer van een aftandse look verlost. Zo'n barst geeft je auto toch in hoge mate een shabby look. Nu is het een fraaie dame met wat charmante verouderingsverschijnseltjes. :wink:
En dan de bak: sinds de laatste bakoliewissel (toen ik de aandrijfas verving vorig weekeinde) schakelt ze helemáál als boter. Als ik de muziek op stevig volume heb, merk/zie je het overschakelen alleen aan het naar beneden vallen van de naald van de toerenteller. 8) En zo hoort dat! Heerlijk.
Nu ga ik me concentreren op het opsnorren van een goede HD-pomp: ik heb nu lang genoeg naar dat diesel-geluid geluisterd. Het is nu tijd om de puntjes op de i te zetten.
Ook wil ik even gaan kijken naar de onsteking. Ik denk dat ze stationair mooier kan lopen. Beetje gas erop en ze loopt direct mooi rond, maar stationair voel ik ook nog teveel trillingen. Ik verdenk de verdeler, misschien gaat die al erg lang mee. Ook wil ze bij een koude start en het inschakelen van de "D" nog weleens inzakken in toeren. De MM comp grijpt dan in, ze lijkt af te gaan slaan maar doet dat nooit, en na 1-2 seconden hakkelig lopen tuft ze tevreden weg. Dit is altijd éénmalig na het starten en gebeurt daarna niet meer. Lijkt mijzelf een ontstekings-issue. Binnenkort maar eens kritisch onder de loep nemen.
Als ik toch met mooi-rond-laten-lopen bezig ben, dan kan ik meteen wel eens wat frissere of ultrasoon gereinigde verstuivers monteren. Lijkt me geen overbodige luxe op een dame met bijna 265.000 km ervaring, die best een stevig verbruik heeft. Ik heb er al weleens een flaconnetje injectorreiniger in gemikt, maar da's toch niet helemaal the real thing natuurlijk. Een type 2 heeft geen stappenmotor meer toch? Ze start ook zowel warm als koud prima, dus ik verwacht daar eigenlijk weinig problemen.
Vrijdag was ik met een sleutelmaatje van me op stap. Hij heeft een stuk in de dame gereden vlak nadat ik haar kocht. Helemaal onder de indruk wilde hij daarna ook een XM, maar weinig vrije (sleutel) tijd heeft hem toch uiteindelijk voor iets anders doen kiezen als dagelijks vervoer. Can't blame him.
Nu kon hij haar ervaren, na 3 maanden onder mijn sleutelende handjes geweest te zijn. Hij gaf me complimenten voor hoe ik de auto in korte tijd had weten op te kalefateren van een goedkoop zesdehandsje met dito looks en rijgedrag, naar een fraaie dame op leeftijd met mooi interieur en onberispelijke wegligging zonder vervelende geluiden uit het vooronder. Ik glom: eindelijk nóg iemand die het opviel :lol: Mijn vader heeft de dame vorige week ook nog even uitgelaten, en kon niet nalaten om ongevraagd op te merken dat het toch echt een heerlijke auto was. Altijd leuk, zulke feedback. En toen rammelde ze nog, zelfs!
Zoals u allen hoort, mes amis, weinig problemen maar we blijven lekker bezig met dit groene geval.
Mooi dat het redelijk opschiet met de verbeteringen :wink:
Een TCT heeft een DIS ontsteking, dus zonder conventionele verdelerkap. De verdelerblok zou misschien het probleem kunnen geven, maar ook de bougiekabels en de bougies natuurljk.
Een turbomotor is altijd extra gevoelig met de ontsteking. Door de hoge compressie wordt de vonkgeleiding van de bougies moeilijker. Bij een mankementje aan de ontsteking komt dit probeem duidelijker naar voren dan bij een atmosferische motor.
Trouwens iedere TCT motor heeft een stationair regelklep.
Ik heb precies hetzelfde, alleen dan altijd met achteruit rijden. (omdat ik 's ochtend's en aan het einde van de werkdag eerst altijd even achteruit moet)
Maar als ik hem wat langer stationair laat lopen na het starten (zeg 30 seconden) heb ik het niet.
Wil ik wegrijden na bijvoorbeeld 10 seconden, dan doet die het wel, ik geef dan altijd een extra dotje gas, waaronder ik soms nog wel eens wat lomp het parkeervak uitschiet. :lol:
Hmmm, ik zou toch zweren dat ik een conventionele verdeler aan de linkerkant van m'n koppie zag hangen. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, ik zal het geheel eens aan mijn speurende blik onderwerpen. Bougies leken me vrij nieuw, maar ik heb ze er nog niet uitgedraaid. Kabels zit bij de verdeler wel wat smeer aan, die moet ik even schoonmaken en met siliconenvet insmeren.
Noem jij een stappenmotor een regelklep? Of bedoel je dat het bij mijn gebakje niet met stappenmotor werkt? Want dat had ik altijd begrepen.
@BasisBIX: misschien is dat haperen dus gewoon een onhebbelijkheidje van een RGX blok, bedoel je te zeggen? Volgens mij deed mijn dame dit in het begin niet, namelijk. In dat geval is het dus een bekend euvel, heheh. :wink: Feit is dat ik meestal wel binnen 30 seconden inschakel, want de dame is vaak al op hoogte voordat de oliepeilmeter uit is. En eenmaal op niveau, mag ik gaan vind ik :D
een stappenmotor en stationair regelklep zijn dezelfde onderdelen :wink:.
Ik zou dr gewoon eens nieuwe bougies inschroeven van het orginele merk en dan kijken wat je stationair doet :)
van buiten kan je niet zien hoe ze er aan toe zijn.
En idd heeft elke TCT gewoon een stappenmotortje en een DIS bobine ;)
Zo, back from holiday zoals ze dat in Frankrijk zeggen, wil ik ook nog even een duit in het rammelzakje doen:
Heb je al 'ns gekeken hoe de achterste demper is opgehangen? Als ik daar bij mij niet genoeg op let, gaat 'ie schuin hangen en rammelt tegen de veerbol. :?
Je loopt achter lieverd; de rammel is al een week geheel en al OPGELOST! :P :P :P
En oh wat ben ik daar blij mee. Daar ga ik dus verder ook niet meer naar kijken, of er moet zich toch nog een minieme rammel herontwikkelen :mrgreen:
@Matthijs: Je kan aan de buitenkant wel zien of bougies er verdacht nieuw uitzien hoor :D Maar je hebt gelijk: ze moeten eruit. Al was het alleen om aan de kleur en staat van de bougies te zien hoe iedere cilinder loopt. Ook in relatie tot kleppen-afstelling; zie ook hieronder.
Wat je 'originele merk' betreft: ik ben best wel fan van NGK V-line bougies, bij dergelijke oudere auto's. Geeft net ff die betere vonk IMHO.
En iridium shit is me gewoon te duur af, zoveel merk je er volgens mij ook weer niet van.
Stappenmotor gaan we dus ff opzoeken en eruit trekken, waarna hij de gebruikelijke behandeling krijgt. En daarna de dame een half uur stationair laten stuiptrekken totdat de MMC de juiste instellingen weer te pakken heeft.
Toen ik naar huis reed bedacht ik me ook nog: hoe lang zou het geleden zijn dat de kleppen van deze dame gesteld werden? Als die afstelling wat uit de pas gaat lopen, valt er daar een wereld te winnen. Klopt ook wel een beetje met de symptomen. Alleen, hoe kom ik aan stelplaatjes? Hm. Misschien de dame maar eens toevertrouwen aan de kundige handen van Chris Melgert, alhier in het Arnhemse. Kan ik ook eens achterover leunen :wink:
Oh, en vandaag heb ik op het werk vervangende mini-mini-micro lampjes weten te vinden voor in de raamschakelaars met one-touch! Heb er meteen 10 besteld. Levertijd was wel wekenlang, maar ach, nu doet de verlichting van de schakelaar het ook niet.
Bedankt voor het meedenken en jullie tips allemaal!
Mop, dat van die rammel tegen de bol was ook een tip. ;-)
Zoveel Nederlands vergeet ik nu ook weer niet in 1 week. :lol:
Gisteren heb ik voor de gein 2 knoppcel-batterijtjes meegenomen van mijn werk. Vandaag heb ik ze in de originele sleutel gedaan, en wat denk je? Alles werkt nog gewoon :D
Ik kijk nog ff aan hoe goed het originele CV zich houdt, en als dat goed gaat dan gooi ik de AM keyfob van mijn sleutelbos.
OK, de originele moet je door het raam richten en werkt pas op 1,5 meter afstand van de auto. Maar de radiografische AM bediening werkt ook pas vanaf een afstand van ongeveer 2,5 meter, dus zoveel winst zit daar niet in :wink: En ik vind het altijd leuk om dingen origineel werkend te hebben.
En toen ik toch eenmaal in de auto zat, heb ik meteen ff zitten prutsen met de raamschakelaars in de bestuurdersportier.
Laatste keer dat ik hiermee bezig was, is het raampje waar je de schakelaars in klikt schuin gaan zitten. Ik vond de stand van de schakelaars wel mooi op die manier, maar in de praktijk bleek toch dat de schakelaars vaak bleven hangen.
Dus nu de hele boel maar even correct gemonteerd, en meteen even gezorgd dat de one-touch bediening ook werkt voor het raam omhoog. Die werkte namelijk tot nu toe alleen voor naar beneden.
En dan heb ik vandaag ook nog een AA-kwaliteit gloednieuwe V-snaar weten te ritselen om de nieuwe HD-pomp straks te gaan aandrijven. Dan is dat hele HD-pomp gedeelte ook weer helemaall fris.
Kostte me heel weinig: ik liep ff rond bij een klant van ons die ook in V-snaren bleek te grossieren. Hij had echt alle typen en groottes liggen!
Dus ik vraag: heb je toevallig ook een 9,5 x 1020? Hij zet 3 stappen, trekt een riem van het schap en zegt: hier, neem maar mee. En bedankt he! Voortaan weet ik waar ik mijn riemen haal. Hij had ook radiatorslangen in allerlei diameters en pakkingpapier in allerlei afmetingen (tot asociaal dik!) op voorraad. En toen bleek hij ook nog Gedore dealer te zijn... Ineens hield ik van die man :wink:
Het zijn kleine vorderingen maar we komen wel steeds verder. Binnenkort weer even een lading onderdelen (waaronder een goede HD-pomp) ophalen en we hebben weer wat te knutselen.
Kan die klant niet eredealer, uhh sorry, erelid van de club worden? :lol:
Als iwmand iets aparts nodig mocht hebben, PB me dan gewoon even. Dan laat ik wel weten of hij het heeft en wat het kost.
Hij verdient zijn brood voornamelijk met rubber matten en banden etc. Dus als DS-liefhebbers nog rubber mat zoeken om het motorgeluid wat te dempen... Ohnee, Mike en ik zijn de enigen met een Grande Vieille hier he?
Krijgen we dat weer........ :twisted:
:mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gisteravond naar Matthijs geweest om onderdeeltjes te scoren en heb daar een enorm gezellige avond gehad.
Wat hebben we zoal gescoord?
Een goede HD-pomp die niet kloink-klonk doet natuurlijk (daar was het allemaalom begonnen), verder heb ik de mistlampen uit zijn verkooptopic meegesnoept incl. schakelaartje. Ik bedenk me net wel dat ik het benodige bijbehorende relais vergeten ben erbij te zoeken :roll: . Dom van me, maar ze zijn gelukkig niet zeldzaam ofzo.
Verder nog een electrisch verstelbare middenarmsteun meegenomen, die Matthijs netjes en zonder extra kosten completeerde met een complete bijpassende middenconsole en knopjes. Die hij ter plekke uit zijn huidige sloper trok :D
En toen we het over houtwerk hadden deed hij er ook nog alle hout-afdekplaatjes van boven tot onder erbij (rondom pook en codepaneel etc) zodat ik niet met 3 verschillende tinten hout hoef te pronken 8) . Of hoef te gaan schuren en lakken.
Vervolgens hebben we ook nog het dashboardkastje uit de sloper gehaald (want die had een houtstrookje en mijn binnenkastje is niet zo netjes meer). Dat houtstrookje moet wel bijgewerkt worden, maar dan heb ik alvast een leuke liggen. Met het juiste soort -echt- hout erop :wink:
Als bonus kreeg ik er een dashboardkastjesverlichting (3 x woordwaarde!) er bij van het zeldzame type - d.w.z. eentje waar het RVS klemmetje nog netjes op zit :lol:
Daarna hebben we samen ook nog wat dozen met onderdelen doorgespit totdat er een complete stuurbediening was. En die heb ik ook meegenomen. Het zal een heel project worden om dat werkend te krijgen op mijn JVC HU'tje, maar dat zien we dan wel weer. Leuk iets voor de komende wintermaanden?
En nadat ik nog wat geklaagd had over de wat rommelige stationairloop van mijn dame, heeft Matthijs ook nog ff zijn Lexia in mijn groene gevaarte geprikt. Daar kwam uit dat de Lambda-sensor niet zo heel fris meer was, en dat de MMC en VC foutloos waren. ABS computer had de gebruikelijke storinkjes: wielsensor LA, relais en nog iets onbeduidends.
Zoals Meat Loaf ooit zong: two outta three ain't bad!
Matthijs, hartstikke bedankt voor de gezellige avond, en dat je al mijn onderdelen helemaal compleet afleverde en meedacht.
En vooral bedankt voor de Lexia-sessie, dat scheelt me veel zoeken.
Ik kan voorlopig weer even een paar sleutelavondjes vullen!
Ah leuk dat jij het ook zo leuk vond 8) Tis altijd leuk om te zien wat voor persoon er achter de nickname / avatar zit. Kom gerust nog een keer langs, maken we dr weer een leuke avond van :)
Zal ik zeker doen! Het is inderdaad altijd leuk om te zien wat voor persoon er nou precies achter een avatar zit. We hebben nog een afspraak voor wat bolletjes, en ik zal je zo nog even PBen voor wat kleine dingetjes van je sloper. Ze zijn te belachelijk voor woorden, maar een ben een detailzeikerd, zelfs als het kleine zaken onder de motorkap betreft.
Vanavond heb ik de HD-pomp ingebouwd, aangezien dat de meest urgente en constructieve reparatie was, op het moment.
Dat viel nog best wel tegen zeg! Ik dacht dat je zo'n ding uit zijn bevestiging kon halen als je hem losmaakte, maar we hebben het hier natuurlijk wél ff over een Citroën he... :roll:
Als je de HDpomp van een TCT eruit wil hebben moet dus ook de computerbak eruit. Hmpf. Nou ja, het is niet anders, dus dat hebben we maar gedaan en dat viel nog best wel mee.
Toen ik het kreng er eindelijk in had en ook nog een fris V-snaartje gemonteerd had, kwam het moment van de Grote Test aan het Eind van het Karwei. <roffel>
In het begin leek het even of deze pomp hetzelfde irritante ratelgeluid maakte als mijn oude pomp , maar na een paar keer de ontlastschroef losdraaien en vervolgens enkele malen gymnastieken werd het steeds rustiger vanuit het vooronder :D
Het geheel was i.i.g. meteen lekvrij, en da's al heel wat vind ik.
Met de oude pomp kreeg ik nog meestal de melding 'attention pression hydraulique' kort nadat ik vanuit de laagste stand overschakelde naar de hoogste stand. En dat doet ze met deze pomp in ieder gaval niet, dus het debiet is blijkbaar wel beter.
Morgen ga ik een testrit maken en dan gaan we zien hoe het geheel in de praktijk uitwerkt.
Voorlopig heb ik weer een belangrijk minpuntje in orde, lijkt het. Op naar het volgende!
Is tie al weer terug? :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Welnee, volgens mij heeft hij zich voorgenomen net zolang te rijden tot er een probleem opduikt met de pomp. Die zien we voorlopig niet meer terug. :mrgreen:
Testrit verliep perfect. En het klinkt weer een stukje gezonder onder de kap. Weer een minpuntje weggepoetst.
Et maintenant, mes amis... ben ik me aan het voorbereiden op de inbouw van de electrische middenarmsteun.
Echter, met alle electrische schema's die ik heb van de XM, staat nergens het schema van de electrische middenarmsteun op. Nou is het geen probleem voor mij om ff uit te meten hoe het schakelaartje exact schakelt, daar 2 relaitjes tussen te douwen waar ik vervolgens de motor weer op aansluit, maar ik wil het altijd graag zoveel mogelijk monteren zoals het origineel hoort te zitten.
Kan iemand hier mij er meer over vertellen? Liefst met schema? Pretty please? :wink:
En dan gaan we binnenkort ook ff op zoek naar een nieuwe lambdasonde. Dan is de hele aansturing van het blok weer in orde.
Is zover mij werdt vertelt in NL niet nieuw meer te verkrijgen (althans dat was voor mijn V6 het geval)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De middenarmsteun is peanuts. Ik neem tenminste aan dat je 't setje compleet hebt met de schakelaar.
Op de schakelaar de 12V aansluiten (geel is plus, die andere dus min). Ik heb die van de buurschakelaar voor de bediening van de achterruit gepikt. De 2 dunne draadjes die in de hoeken zitten, zijn voor de schakelaarverlichting. Die kun je dus ook van de buurschakelaar pakken.
En dat is het. Niks geen relais. C'est ça. :D
Een nieuwe lambdasonde is van bijv Bosch of NGK, het is universeel :wink:.
Standaard zitten er Bosch lambdasondes gemonteerd op XM`s.
Precies, gewoon universeel pakken. :) Ik bewaar ze altijd van mn sloper als ik nog zie dat ze goed zijn. Scheelt weer bij diagnose stellen ;]
Daar ben ik dan mooi lekker mee, fijne dealers :twisted:
sry voor het of topic.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@ Mark: je weet toch, dealers...
Ik zal inderdaad een universeeltje pakken.
Wim, bedankt voor de uitleg qua bediening. Maarreh, tot ik een 'echte' schakelaar voor de middenconsole bezit zal ik het even moeten stellen met een raamschakelaar. Dus ik kan helaas je zeer eenvoudige handleiding niet gebruiken voorlopig :wink:
Ach ik vogel het wel uit. De motor wordt gewoon pool-omgekeerd toch, voor heen en weer verstellen?
Ah, bedankt Wim, morgen ga ik dit ook doen namelijk! Sorry CDPF, voor het inbreken in je topic!
Maar leuk om te lezen dat je ook goed geholpen bent door Matthijs.
Pagina's